Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

Jaha då var hösten här med sitt tunga mörka besked. Fröken åker fräken har legat på land sedan 29 e augusti. Har konserverat allt för kommande vinter, plockat ner drev blåst alla ledningar, konserverat motor plockat ur vv beredare, all textil ligger och torkar i pannrummet. Själv får man nu torka ut och vänta på nästa säsong. Usch va jag hatar höst dropp och vinter..... Men i mörkret syns tunnelljuset, i mörkret smids planer på vinterns arbete, börja på november är det tänkt med motorlyft återkommer då med bilder och kanske lite svordomar. Sedan kommer turlistan fullföljas enligt plan, och ett antal projekt dras igång. Vi hörs i november då vi drar igång årets behov av översyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas allt har fungerat bra i sommar!

Ser fram emot liv i den här tråden i vinter, alltid kul att se båtar som tas om hand på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av vinterns projekt är att isolera om motorbrunnen, den är idag inklädd med det traditionella skum samt folie. Någon därute som vset om det finns bättre starkare material, än skummet. Det är skört och blir fort fult. Sett på aquadorerna där ser det ut som nån tup av isolering inklädd i aluminium. Någon som har en susning på annan bättre motorrumsisolering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Leffe :) 

 

Lyckades inte få filmen funka, ska prova senare. Men jag skulle vilja slippa det vanliga isolerings materialet med folie, den är så svag och blir skitful direkt. Vore bättre med nåt som höll för tvätt och rengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen vara någon form av fiberfolie som verkar ganska stark men mer än så vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.
 

 

Det är en blå 26 Epoca DC -2002 med en KAD44. Bor i Stockholm så vi har nog haft varmare än er. Det är fortfarande väder för att åka ut, men det är klart... varm jacka är att föredra.

 

Förstår att det är skönt ändå att ha fått allt avklarat. Nu går det snabbt mot mörkare tider och det blir sakta men säkert kallare så jag känner väl lite att vi ligger på gränsen till en bekväm upptagning (vi har en bit att köra till varmhallen). Men men... båtsäsongen blev ju maxad ialla fall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.
 

 

Det är en blå 26 Epoca DC -2002 med en KAD44. Bor i Stockholm så vi har nog haft varmare än er. Det är fortfarande väder för att åka ut, men det är klart... varm jacka är att föredra.

 

Förstår att det är skönt ändå att ha fått allt avklarat. Nu går det snabbt mot mörkare tider och det blir sakta men säkert kallare så jag känner väl lite att vi ligger på gränsen till en bekväm upptagning (vi har en bit att köra till varmhallen). Men men... båtsäsongen blev ju maxad ialla fall :-)

 

Ja ok ja vi har haft 3,5 vecka på mälaren med våran, hela juli va helt maxat, bra sommar rejält varmt i vatten och luft. Vi gick upp till Stockholm runt 20 juli slussade ut i Hammarby, sen gästade vi kmk några nätter. Vi hyr båtplats i Strängnäs sommartid, blir liksom lite andra ytor att komma ut på. Såg en hel del epocor men de var vita som min, någon targa och dc men ingen ht. Då har du nya köket i din då? Samt överdelen av rutramen i rostfritt ?

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?

Är de inte bättre att du läser igenom tråden? Allting står ju. Och det är en inombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?
Är de inte bättre att du läser igenom tråden? Allting står ju. Och det är en inombordare

Japp. Nu har jag gjort det. ingen inombordare!

Epocan har inombordare om det är den båten du menar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?

Är de inte bättre att du läser igenom tråden? Allting står ju. Och det är en inombordare

 

Japp. Nu har jag gjort det. ingen inombordare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad är det för motor? Inom- eller utombordare?

 

 

Hallå ! :) 

 

Det sitter en kad 42 i den en sexcylindrig kompressormatad turbodiesel, med ett 290 dp. Dessa båtar finns bara med inombordare. bensin eller diesel. Några har även tvillingmontage sex eller fyra cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?

 

Fel och fel! :)

 

Nja den behövde en ganska rejäl genomgång för att jag ska vara nöjd med den, i vinter ska motorn plockas isär, för att se hur det ser ut inuti efter 1000 timmar, samt byta ut lite slitdelar efter genomgång kommer den vara ombyggd till en kad 43 den är idag en kad 42, sen ska drevet gås igenom totalt. Samt en hel del underhåll som är kvar på båten att göra. :P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna attachicon.gifDSC_0076.JPG . Listan lång på allt som ska göras i vinter.

Vad ska du göra i vinter. Är det fel på båten du har köpt?
Är de inte bättre att du läser igenom tråden? Allting står ju. Och det är en inombordare
Japp. Nu har jag gjort det. ingen inombordare!

Epocan har inombordare om det är den båten du menar

 

Hur går det för dig Chris o, har frun och du kommit överens om nån båtmodell än? Har ju varit ett par epocor på blocket för runt 150 tusen i år har jag sett, men verkar som de är sålda nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.
 

 

 

Ja ok ja vi har haft 3,5 vecka på mälaren med våran, hela juli va helt maxat, bra sommar rejält varmt i vatten och luft. Vi gick upp till Stockholm runt 20 juli slussade ut i Hammarby, sen gästade vi kmk några nätter. Vi hyr båtplats i Strängnäs sommartid, blir liksom lite andra ytor att komma ut på. Såg en hel del epocor men de var vita som min, någon targa och dc men ingen ht. Då har du nya köket i din då? Samt överdelen av rutramen i rostfritt ?

Kul att du nämner Strängnäs! Vi kommer ligga i varmhall där!

 

Ja precis, nya köket samt Ertec ramen. Bortsett från motorn så tror jag det enda som skiljer den från 04-05:orna är panelen på instrumentbrädan och kylskåpet som ju är rostfritt på de allra sista årsmodellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.
 

 

 

Ja ok ja vi har haft 3,5 vecka på mälaren med våran, hela juli va helt maxat, bra sommar rejält varmt i vatten och luft. Vi gick upp till Stockholm runt 20 juli slussade ut i Hammarby, sen gästade vi kmk några nätter. Vi hyr båtplats i Strängnäs sommartid, blir liksom lite andra ytor att komma ut på. Såg en hel del epocor men de var vita som min, någon targa och dc men ingen ht. Då har du nya köket i din då? Samt överdelen av rutramen i rostfritt ?

Kul att du nämner Strängnäs! Vi kommer ligga i varmhall där!

 

Ja precis, nya köket samt Ertec ramen. Bortsett från motorn så tror jag det enda som skiljer den från 04-05:orna är panelen på instrumentbrädan och kylskåpet som ju är rostfritt på de allra sista årsmodellerna.

 

Ok jo ERTEC har gjort min ram med, synd de inte kom på att göra överdelen i rostfritt tidigare. Jag måste byta framruta då den sprack i somras vid en olyckshändelse, så de letar ny ruta. Finner de ingen blir de nytt rutställ får då lika som de du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

10 dagar kvar för min del. Drar ut på det :-), blev en fin hösttur i söndags. Sen blir det till att skämma bort damen med varmhall som tillåter vinterarbete. Så det blir till att fräscha upp teaken bland annat. Har som många flera i tråden en 26 Epoca.

Ok kul :)  Vilken modell har du ? Årsmodell typ av drivlina ? Var i landet finns du då västkust eller uppåt landet? Ja vi tog upp rekordtidigt i år redan 29 augusti. Rätt skönt vara klar med allt under den varma perioden. Augusti häruppe var skit bara blåst regn och rusk. Tyckte smhi sa att augusti varit den sämsta månaden på tjugo år här. Sen blev ju september kanon, men då har man lite annat pyssel för sig tyvärr.
 

 

 

Ja ok ja vi har haft 3,5 vecka på mälaren med våran, hela juli va helt maxat, bra sommar rejält varmt i vatten och luft. Vi gick upp till Stockholm runt 20 juli slussade ut i Hammarby, sen gästade vi kmk några nätter. Vi hyr båtplats i Strängnäs sommartid, blir liksom lite andra ytor att komma ut på. Såg en hel del epocor men de var vita som min, någon targa och dc men ingen ht. Då har du nya köket i din då? Samt överdelen av rutramen i rostfritt ?

Kul att du nämner Strängnäs! Vi kommer ligga i varmhall där!

 

Ja precis, nya köket samt Ertec ramen. Bortsett från motorn så tror jag det enda som skiljer den från 04-05:orna är panelen på instrumentbrädan och kylskåpet som ju är rostfritt på de allra sista årsmodellerna.

 

Ok jo ERTEC har gjort min ram med, synd de inte kom på att göra överdelen i rostfritt tidigare. Jag måste byta framruta då den sprack i somras vid en olyckshändelse, så de letar ny ruta. Finner de ingen blir de nytt rutställ får då lika som de du har.

 

 

OK - då får vi väl för din skull hoppas att dom inte hittar äldre rutor :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av vinterns projekt är att isolera om motorbrunnen, den är idag inklädd med det traditionella skum samt folie. Någon därute som vset om det finns bättre starkare material, än skummet. Det är skört och blir fort fult. Sett på aquadorerna där ser det ut som nån tup av isolering inklädd i aluminium. Någon som har en susning på annan bättre motorrumsisolering?

 

Jag har också tänkt att göra om isoleringen av motorrummet och har gjort en del efterforskningar. Jag kontaktade litet olika firmor och fick mycket bra hjälp och tips av Swedac Acoustic.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett av vinterns projekt är att isolera om motorbrunnen, den är idag inklädd med det traditionella skum samt folie. Någon därute som vset om det finns bättre starkare material, än skummet. Det är skört och blir fort fult. Sett på aquadorerna där ser det ut som nån tup av isolering inklädd i aluminium. Någon som har en susning på annan bättre motorrumsisolering?

 

Jag har också tänkt att göra om isoleringen av motorrummet och har gjort en del efterforskningar. Jag kontaktade litet olika firmor och fick mycket bra hjälp och tips av Swedac Acoustic.

 

Ok intressant, vad har du valt för bullerdämpning då? Man skulle ju vilja ha något som är lite hållbart som stoppar för rengöring, och helst inte drar åt sig smuts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bestämt riktigt ännu men troligen blir det stenull + Powerflex (15 kg). Jag behöver fixa det innan sommaren...

 

Här är den info jag fick från Swedac:

 

Isolermatta ISM-75-S (sätts på underlaget, dels med självhäftad baksida men även med montageskruv eller spik med bred skalle)

Dessa ger ytvikt och död massa för att kapsla in ljudet. Denna är viktig att sätta på så stor yta som möjligt och att det blir ”tätt”.

ISM-75-S säljs i ark om 1250x1000mm.

 

Ljudabsorbent FA-30-S (sätts utanpå ISM-75-S dels med självhäftad baksida men även med trallskruv eller spik med bricka)

Denna tar upp ljudet i motorrummet och har även en avtorkningsbar yta (svart folie).

Den säljs i ark om 1000x1500mm.

 

Dessa två är standarprodukter som använts av 100tals båtägare, båtbyggare och reparationsvarv.

 

För att göra det ännu bättre kan man jobba med 50-100mm mineralull samt täcka denna med en isolermatta (Powerflex) anpassad för motorrum med ytskikt godkänt för marint bruk och på så sätt skapa en dubbelvägg.

 

Men det kan ses som lite överkurs i en fritidsbåt

 

 

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vill bara tipsa om att det gick utmärkt att bygga en "drevlyft" av lite spillvirke och några hjul från Jula.

Justering i höjdled sköts via stödhjulet på trailern:)

 

post-85856-0-37169700-1480499025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vill bara tipsa om att det gick utmärkt att bygga en "drevlyft" av lite spillvirke och några hjul från Jula.

Justering i höjdled sköts via stödhjulet på trailern:)

Ok ja ser bra ut stödet till drevet :P . Det har varit rätt lite båt här andra projekt som frun dragit igång har kommit emellan, så båten har fått stå tillbaka, men nu så är det dags att ta tag i det som ska göras i vinter. Nu har drevet blivit isärplockat,och det såg riktigt bra ut  inuti, ligger i källaren för maskering sedan blästring och lackering. Båten ska in i värmen nästa vecka är det tänkt. och förutom helrenovering drev, är det genomföringar kranar diskhoar vattenledningar mm som står på tur att få sig en översyn.

post-72207-0-55217800-1484067690_thumb.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går kväll påbörjades vinterns terapi och projekt.

 

Diskho samt kran lyftes ur, och som vanligt är det trångt och tight. Avloppet är ju en peace of cake, men när hon skulle ur gick det åt en hel del fula ord samt en sönderskuren tumme. Trodde hon var limmad men den är iskjuten med precision genom en filtlist. Sedan bara en sträng silicon runt för att täta.

post-72207-0-53727900-1486567450_thumb.jpg

post-72207-0-91491700-1486567097_thumb.jpg

Och naturligtvis skulle inte hon gå å få ur innan kranen kom bort och kranen kom du inte åt att släppa förrän hon kommit upp en bit. Men till slut fans bara två hål kvar. Blev en nackspärr på köpet, Kjell trodde inte jag kunde så fula ord, under demonteringen. Förstår varför båt jämställs med kvinna precis lika meckigt och trångt för att komma dit man vill.

post-72207-0-84242000-1486567486_thumb.jpg

 

Räcket runt bänken släpptes det med plastdoktor Kjell ska få lägga sin hand på gelcoaten, som inte mått nå bra runt tasarna.

post-72207-0-48746800-1486567974_thumb.jpg

post-72207-0-55635500-1486567660_thumb.jpg

 

 Det är ju aldrig roligt at göra om ett jobb, men nu så

post-72207-0-45381500-1486568093_thumb.jpg

bara börja om, det var ju et rejält läckage i båten i sommar länsade efter varje regnväder, och det ska nu åtgärdas, avrinningen från luftintagen, består av vp rör stumpar som limmats fast med sika, det läcker runt dem. Detta ska nu åtgärdas ordentligt, samt att slangen som avleder vattnet ska få ett annat utlopp än inne i båten.

post-72207-0-87192500-1486568282_thumb.jpg

post-72207-0-19897200-1486567936_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste idag en krönika om hur jobbigt folk tycker det är att ha båt, något man kanske kan hålla med om då livet idag går i ett rasande tempo. Vad ska man tro, kommer båtägandet att minska upphöra? När man på somrarna går i marinorna så tycket jag att båtarna blir fler och större för varje år som går. Hur tror ni båtägandet kommer att utvecklas.

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20170208/kronika-det-ar-for-jobbigt-att-aga-bat/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...