Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Då har man bytt båt då!

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, kossor säger:

Sen den stora frågan efter rengöring av motorbrunn samt utbyte av teakskivor inklädnaden i brunnen, vad för isolering? Vill helst inte ha den skum alu folie isoleringen den är fin i två år, den tål inte rengöring osv. Alla ni duktiga båtägare här kom gärna med förslag på isolering. Den ska dämpa vara hållbar gå att rengöra någorlunda och inte ramla i smulor. Har ju all möjlighet nu att fixa till detta ordentligt så de håller ett tag. Stackars Kjell han får nu lite mer plastarbete, botten i ankarboxen har blivit uppsågad den ska vi plasta igen, sen topcoata alla utrymmen. Bilder kommer fortlöpande :rolleyes:

 

Då bör du nog ta en titt på Thinsulateisolering. Kolla på lackman.se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en tråd om motorrummsisolering med länkar till några artiklar som beskriver hur man bör göra och till några leverantörer.

 

Jag själv prövade Acustimet i segelbåten och tycker det blev bra resultat, men jag har ju inget att jämföra med. Det blev i alla fall snyggt, absolut fritt från "fnas" och dessutom tvättbart om olyckan skulle vara framme.

 

Det var rätt "meckigt" att få till isoleringen eftersom jag inte är plåtslagare...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Rättat länkfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Mackey säger:

Här har du en tråd om motorrummsisolering med länkar till några artiklar som beskriver hur man bör göra och till några leverantörer.

 

Jag själv prövade Acustimet i segelbåten och tycker det blev bra resultat, men jag har ju inget att jämföra med. Det blev i alla fall snyggt, absolut fritt från "fnas" och dessutom tvättbart om olyckan skulle vara framme.

 

Det var rätt "meckigt" att få till isoleringen eftersom jag inte är plåtslagare...

 

Mackey

Mackey de ser ju skitfint ut :) Hur upplever du bullernivån före efter? Jämförbart med den gamla ison eller bättre med den nya. Kostnad? Funkar det verkligen med bara plåten eller har du något bakom? Det är ju något sådant jag skulle vilja ha, går ej sönder som du säger fnasar inte och drar inte åt sig skit, kokar det så bara rengöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först reglade jag upp hela motorrummet med läkt, hade tänkt aluprofiler från början.

Sedan klädde jag in väggar och tak mellan reglarna med 7 mm bitumenmatta.

Ytterst skruvade jag Acustimet.

 

Det är jättesvårt att säga hur bra det blev jämfört med tidigare eftersom vi även bytte motor. FIATX19 som skrev att företaget han arbetar på har gått över till Acustimet kan kanske hjälpa dig.

 

"Plåten" ersätter ju i princip mjuk lite lättare isolering, den dämpar inte de lägsta frekvenserna.

 

Kolla artiklarna jag länkar till i den andra tråden. Där finns en hel del att lära och börjar man förstå lite om hur bra ljuddämpning ska göras blir det lättare att förstå hur Akustimet kan användas. Kanske ska luckorna isoleras med Tinsulate eller annan lättare isolering. Där är ju risken för skador på isoleringen inte så stor.

 

Ja vad kostade det???

Jag måste leta lite, men runt 500:- kr/m2 har jag för mig att "plåten" kostade, säljs 1x2 m.

Den tunga bitumenmattan kan du köpa av vem som helst.

Sontec har en tung matta för golv så att man kan gå på den.

Nu ska jag gissa igen och jag har för mig att det blev ungefär dubbelt så dyrt som folietäckt skumgummiisolering.

 

Om du vill så kan jag posta en liten provbit till dig, pm:a en adress i sådana fall.

 

Mackey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Först reglade jag upp hela motorrummet med läkt, hade tänkt aluprofiler från början.

Sedan klädde jag in väggar och tak mellan reglarna med 7 mm bitumenmatta.

Ytterst skruvade jag Acustimet.

 

Det är jättesvårt att säga hur bra det blev jämfört med tidigare eftersom vi även bytte motor. FIATX19 som skrev att företaget han arbetar på har gått över till Acustimet kan kanske hjälpa dig.

 

"Plåten" ersätter ju i princip mjuk lite lättare isolering, den dämpar inte de lägsta frekvenserna.

 

Kolla artiklarna jag länkar till i den andra tråden. Där finns en hel del att lära och börjar man förstå lite om hur bra ljuddämpning ska göras blir det lättare att förstå hur Akustimet kan användas. Kanske ska luckorna isoleras med Tinsulate eller annan lättare isolering. Där är ju risken för skador på isoleringen inte så stor.

 

Ja vad kostade det???

Jag måste leta lite, men runt 500:- kr/m2 har jag för mig att "plåten" kostade, säljs 1x2 m.

Den tunga bitumenmattan kan du köpa av vem som helst.

Sontec har en tung matta för golv så att man kan gå på den.

Nu ska jag gissa igen och jag har för mig att det blev ungefär dubbelt så dyrt som folietäckt skumgummiisolering.

 

Om du vill så kan jag posta en liten provbit till dig, pm:a en adress i sådana fall.

 

Mackey

 

 

 

Toppen, bra info :) Mitt motorrum e ju så otroligt trångt på sb sidan har jag nog bara 5 cm tillgodo att spela på, ska kolla om skivorna går att flytta, men då blir ju stuvarna mindre. Tänkte på att ta bort skivorna helt, och låta det vara helt öppet in till stuvarna. Då isolera plasten in mot sittbrunnen, svårt som den få till det. Den folierade är ju billig men ser ut som skit efter ett par säsonger. Ett alternativ vore ju att sätta matta på insidan av skivan mot stuven och alut inne i motorrummet, vet inte om de skulle funka. Skulle va rätt skönt slippa knacket från motorn under gång.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Nim26 säger:

Knack?

hade inte du Agrol😉

Hahahaha :lol: jo men en diesel är en diesel, den mjuka och fina gång man får från en bensinare jämfört med en diesel går inte riktigt jämföra. Nog tuggar en diesel jämfört med en bensin :rolleyes: :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inget spec för mig idag, så tog tag och började sanera motorrummet efter lyftet i onsdags. Pinnbultarna i skölden var väldigt rostangripna, en bult ville inte följa med utan blev ensam kvar.:) Ska ta lite bilder och lägga upp på skölden, där blir nog allt utbytt.

DSC_0091.thumb.JPG.fd82b2fb10ff36eb08f5cf3e6d6e7682.JPG

Kladdigt skitigt och rostigt oljigt, men suttit där i 20 år.

DSC_0094.thumb.JPG.e607cebdd9ab746cc6f0225eb8d410f7.JPGDSC_0092.thumb.JPG.94203cbbf25e8352fab5319e9c0d071a.JPGDSC_0093.thumb.JPG.8f29aa45badbd4ebf506f9b0ae102f9a.JPGDSC_0097.thumb.JPG.c047dda80458a7377a58b3a7b804fae7.JPGDSC_0099.thumb.JPG.f565ab2309c817c75fc68e98205299a2.JPGDSC_0100.thumb.JPG.55b0fcac1983d765e634e47f8efd9cd3.JPGNåja det blir bättre än vid start iaf.

 

 

DSC_0102.thumb.JPG.3e4d68563edea0026e27886a24756652.JPG

Idag tänkte jag att detta känns mig övermäktigt innan allt blivit rengjort, urplockat nerrivet, så känns det just nu puh vad gav jag mig in på. Lite sent ångra sig nu, tanken är att blåsa ut allt i motorrummet skivor, isolering, el slangar, durkar i stuvarna. Montera nya skivor, durkar, ny isolering, dra om och ändra på all el: Nya slangar till länspumpar, skölden blästras lackas, alla slitdelar där bytas ut, all slang till kolvar kylning likaså bytas ut. Sen tillkommer ju motorn också. 

DSC_0096.thumb.JPG.f23ae09d834fc1c7a34389190999e77b.JPGElen är ett måste att ordna upp ser för bedrövligt ut sladdar kors och tvärs, som hänger och slänger, fullt av hängsäkringar. Henrik lovade att han skulle kolla över vilken typ av material vi ska använda, blir nog en säkrings central akteröver samt flytt av huvudströmbrytare.

DSC_0095.thumb.JPG.6fd023fec738a6708ada401fb81e8190.JPGEtt annat problem som uppstod då vi sprättade bort skölden var att plasten släppte från skivan, jag gick i taket då jag såg det, ringde genast till Kjell, fan båten har delaminerat, lugn sa Kjell de där är no problemas, så kan det bli då skölden bryts loss, lugn bara lugn de fixar vi. Hm tur man har bekanta med bra nerver.DSC_0101.thumb.JPG.597074a31eb34db014e8ca2c19fce8b4.JPG

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

voj voj voj blir svettig bara på att titta på dina bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fint reportage om din båt. Tänk om alla varit lika pedantiska som du, då hade det inte funnits dålig skötta båtar för de yngre som vill börja med något billigt. Du har gjort om och gjort rätt i allt du gjort, men gjorde du rätt när du lämnade motorn till Berntsen Marin? Visste du att dom finns på ARNs svarta lista? 

Själv har jag Flipper 850, och 5 av mina kompisar med samma båt, har strul med Berntsen Marin.

Tänkte bara informera...... Hoppas din motor blir bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

ser ju riktigt städat ut i kölsvinet jämfört med när vi lyfte ur rovan😄👍 Det där med elen är inte så konstigt för det brukar se ut så där när båtarna är 25 år, en elcentral verka överdrivet, vilka förbrukare mer än länspump har du i aktern som inte är säkrat vid förarplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, AnteN säger:

Tack för fint reportage om din båt. Tänk om alla varit lika pedantiska som du, då hade det inte funnits dålig skötta båtar för de yngre som vill börja med något billigt. Du har gjort om och gjort rätt i allt du gjort, men gjorde du rätt när du lämnade motorn till Berntsen Marin? Visste du att dom finns på ARNs svarta lista? 

Själv har jag Flipper 850, och 5 av mina kompisar med samma båt, har strul med Berntsen Marin.

Tänkte bara informera...... Hoppas din motor blir bra.

Myntet har alltid två sidor, det är inte ens fel att två träter. Om man finns på ARN s lista så har något gått fel mellan två personer, i dagens samhälle har vi alla olika krav på saker och ting, bara för man hamnat hos ARN behöver man inte vara en buse, kollar man hur många anmälningar det kommer in under ett år förstår man verkligen att myntet har två sidor.. Tyvärr på anonyma forum där man inte kan kontrollera sannings halt och vem som skriver vad blir det svårt att utröna vem som gjort fel, den som anmäler anser ju att han har rätt. Det intressanta är om den andra parten vill göra rätt för sig i sammanhanget, något jag noterat att ovanstående företag gjort i ett fall iaf. Nu vill inte jag ha en diskussion om vad som är rätt eller fel i denna tråd angående ovanstående företag.  Arild berntssen har skruvat åt mig då jag fick ett totalhaveri 2015. Den reparationen utfördes korrekt och med ett mycket professionellt bemötande. Har vid ett flertal gånger besökt verkstaden utanför Enköping och där finns en hel del motorer, själv är jag def inte novis angående motorrenoveringar utan har vid mina besök noterat den ordning och reda som råder på verkstaden. Samt motorerna som plockats isär och är under renovering. Facit av denna renovering får vi ta i vår då motorn skall vara monterad i båt samt fullt fungerande iordningställd i nyskick. Lovar då att återkomma hur detta fungerat, idag har jag ett stort förtroende för företaget, på ARN s lista eller ej :).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade över den kära skölden idag, tur man sprättade ur den med var nog på tiden, förstår den satt rejält fast och behövde kofot, när man granskar pinnbultarna. DSC_0103.thumb.JPG.eef0f231f9ac9db4a8eab3a09ba6636f.JPGDSC_0104.thumb.JPG.5ddcef15c3f69ec9a204756d37bdda24.JPGDSC_0105.thumb.JPG.80a82907da877998ab99ad1bb8706407.JPGDSC_0106.thumb.JPG.3169cd03e250d183f9f4baf30c52486f.JPGPinnbultarna rejält korroderade, västkusten sliter hårt på järn och stål har jag märkt :) Då skölden skruvades loss så släppte en pinnbult i skölden, och gick ej få lös då det är en krage på den del som dras fast i sköld, rostig mutter på insidan. Detta löstes med ett besök på vårat kära företag med blå skylt, biltema, muttern fick ge sig till slut med detta antimutterverktyg. :D . Var även in på swedol och köpte en uppsättning pinnbultsutdragare. Gick galant bara på med hylsan över pinnbulten på med spärrskaft och sedan dra löst dem.:rolleyes:DSC_0107.thumb.JPG.3c7f7e0283603560992d8fa5ac6a5f5a.JPGDSC_0108.thumb.JPG.f47de8e1baeb50d1761f0591740d21e8.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, leffeb säger:

Tja

ser ju riktigt städat ut i kölsvinet jämfört med när vi lyfte ur rovan😄👍 Det där med elen är inte så konstigt för det brukar se ut så där när båtarna är 25 år, en elcentral verka överdrivet, vilka förbrukare mer än länspump har du i aktern som inte är säkrat vid förarplatsen?

Avis nu Leffe med så välstädat maskinrum :D Nä men kolla på högra brytaren sex kablar på en pol skulle räcka med en kabel, eller hur. Går ju gruppera upp dem dra dem i ett rör och göra det snyggt hatar när det ser slafsigt ut.:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att alla sex kablar är i "drift", så var det i min iaf. Du kan nog följa kablarna och plocka bort en del😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp då har Berntsen marin delat  motorn, ser bra ut än så länge inga synliga skador i lopp eller brända ventiler. Spridarna ser inte så roliga ut, troligtvis aldrig varit ur, var nog dags för en rejäl översyn så detta arbete är nog definitivt inte bortkastat. Berntsen har ordning och reda syns på bilderna, ska till verkstaden och hämta topp pump samt spridare för genomgång och planing av topplock. Hoppas nu att allt ser bra ut fortsättningsvis med.Messaging1506336329763.jpg.324a13f0e1cff610350f9e34c5ece779.jpg Berntsen marin ska riva resten i veckan och mäta upp lager samt ringar. Turbon ska Arild lämna iväg för totalrenovering. 

Messaging1506336285048.jpg.4b5a52e81df2c80e4bf9ea9c3a7bc053.jpgMessaging1506336309464.jpg.c40d55c107175fa9f996a0d4a46a908d.jpgMessaging1506336315680.jpg.4461c216bb528a8b0b7482e628e1f88a.jpgMessaging1506336338816.jpg.5d5b388628f0e1b496ef85b738accb1f.jpgMessaging1506336369687.jpg.8f490e9e0168d1a6ad9671fa3c313320.jpgMessaging1506336350011.jpg.3fe57312a66e888863bb37bbd822c6b9.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp ett par bilder till, man ser tydligt att packboxen börjar svikta mot motorn, så oljeläckage har börjat så sakteliga. Packboxen torkar av tidens tand, så det var helt klart dags för ett urlyft av motorn. 

Strutens lager låter lite som en stenkross några timmar till så finns risk för lager ras och struten blir till mos.Messaging1506353413100.jpg.e5e7f9d256fd14cf7185de0a13cb5843.jpg

Messaging1506353404932.jpg.9746903778a7702d460b60937a3ffeba.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt sedan med nytt och fräscht.

 

Innan du överser turbo samt bränslepump, prata lite med El&Diesel i Bandhagen om det finns några lämpliga modifieringar att göra. Åtminstone via pumpen finns det en hel del att hämta i mellanregistret (nu har ju du iofs kompressor) men det är värt ett samtal.

 

GIK är helt suveräna på turbo och snabbare och mer professionell service är nog hart när omöjlig att finna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har Berntsen gått igenom toppen blästrat av den och plockat ur ventilerna. Allt såg bra ut, motorn verkar mått bra av årliga oljebyten :P

Messaging1506461721635.jpg.6a3f9b979b2ae3aba76c6786c45689d8.jpgMessaging1506461728889.jpg.9f231edee06534f77e8956a52e46c2be.jpgMessaging1506461725965.jpg.ad80a94a2dd64543e07b6df8093aa374.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var till Berntsen marin och hämtade topplock och dieselpump, så delades en kad 43 , såg inget kul ut, så lägger ut en bild på motorn. Kallas totalhaveri. Tydligen ett rätt vanligt fel på kadarna tydligen korroderar ventilen i toppen under stilleståndet sedan går det tungt och brott av ventilen sker slutligen.:wub:

Messaging1507127490187.jpg.927f842521aa83427baae5f5e79b2beb.jpgMessaging1507127497535.jpg.0d3fd60c2fa1739b8319649743fd74db.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med en ordentlig genomgång av din motor. Kommer bli som ny!

 

Mindre kul med bilderna på den rasade 43:an. Ännu en anledning att inte skippa ventiljusteringarna på just KAD. Kan tänka mig att man då även kan upptäcka ev risker likt denna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en förfråga om att ordna till en akterspegel på en tidig Nimbus 21 igår. Så kan det se ut om det varit läckage runt en 280 sköld, med dåligt tätade vagnsbultar.  Surt sa räven......

Messaging1507796544603.jpg.5ca53350431a033070209cc191d0fb28.jpg

Messaging1507795861889.jpg.e5ad523afae722e862a10d3b2a419adf.jpgMessaging1507795871394.jpg.0fc59e447bfb12954ec55003383a58ed.jpg

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då var det dags att spinna vidare på denna tråd då. Motor har varit isär och allt är genomgånget, ser bra ut enligt expertisen som kollat igenom allt. Grannen har planat toppen och berntssen maskin har slutmonterat ventiler samt bryggor. Nästa granne har gått igenom dieselpumpen och spridare, just spridarna var det enorm tryckskillnad i, ska vara 185 bar men de diffade mellan 125 till 155 bar. Detta är nu åtgärdat. Lägger ut lite härliga motorbilder som är som ljuv musik för ögonen. Båten flyttar in i värmen nästa vecka, och årets arbete ska då påbörjas med denna. Återkommer om vad som ska göras i år men det är en hel del. Och efter i år så är hela båten total renoverad lika med stomrenoverad, och man kan till nästa vinter förhoppningsvis klara sig med en tvätt polering och vaxning samt sedvanlig service motor och drev.

Messaging1516874307221.jpg.7e6a520b1c576ec40e464c752f754729.jpgMessaging1516874311326.jpg.64ab25af65de9e214b82e1c06f3133b6.jpgMessaging1516874314747.jpg.633ac6a78d17a1ba0d8480a1b2f0f6b6.jpgMessaging1516874321508.jpg.7a0801a6aeb99ba921387cd993e39cd8.jpgMessaging1516874325234.jpg.a29b5a5e48169832128a50f3e003fb71.jpgMessaging1516874329520.jpg.4fcd9b811d578deced4679ac80cf6dca.jpgMessaging1516874337102.jpg.08a32a45e9659468f1fa31e65e6b4f76.jpgMessaging1516874347345.jpg.4606c9ea3de300ad462dd4b1221f7dd4.jpgMessaging1516874350708.jpg.88e239a19283cb447d955be903044e5c.jpgMessaging1516874354886.jpg.77c0148f22c41abb2b16ebed4c423726.jpgMessaging1516874358017.jpg.5181b4ffed843b20564aacc22ac7b8b2.jpgMessaging1516874367807.jpg.76abb74c909a87239af16ab7fc498cb9.jpgMessaging1516874298714.jpg.66e772447aba56d58788fab40c7acbbf.jpgMessaging1516874371345.jpg.6e34cded1cb2772136a23a246fa2e766.jpgMessaging1516980942268.jpg.e8797be20a5bbc4c0271e5df52efabcb.jpg

Sakta men säkert återuppstår 42 an från delar till en enhet igen.:) Turbon lär nog ge lite mer tryck i år jämfört med tidigare säsonger. Berntsen maskin gör ett noggrant arbete de som behövs byts ut. Uppstart av motor lär nog bli nästa vecka som det låter. Men än finns inget maskinrum färdigt för återmontage av motorn.

 

Messaging1517262157084.jpg.c41c9b7bfe6f31818b1e83d83ef7627a.jpg

Redigerad av kossor
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj va skönt att se att det finns någon som som tänker båt nu i Januari och gör något:)

Turbon ser flångande ny ut ju,

Kul att se bilderna ju blir kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Nim26 säger:

Oj va skönt att se att det finns någon som som tänker båt nu i Januari och gör något:)

Turbon ser flångande ny ut ju,

Kul att se bilderna ju blir kanon.

Hahaha :) ja jo men tänker man inte båt nu så är jag nog utan båt till sommaren, Nä turbon är originalet Arild Berntsen har renoverat den med nya insatser och vingar. Blir betydligt billigare än att köpa ny. Du vet pentas vanvettspriser:P. Ja det blir nog rätt bra detta, nya fräscha slitdelar ger ju rätt bra ekonomi många år framåt med litet underhåll, även fast det svider nu.;)

Hemma här är det lite surare, tryckkolven i kulverten till brunnen gav upp igår, blev en biltur till Svea verken, sedan va det att krypa ner i kulverten och försöka hitta den gamla trasiga under all skit. Detta lyckades väl, letade fram den, fick skära loss allt, ner med den nya tio grader kallt nere där, och piss å skit samt hydraulolja överallt och upp till stövelkanten. Korna befinner sig en meter ovanför så allt de häver ur sig rinner ju ner i gropen, och de blir ju 5 kbm per dygn . så detta måste bara fungera. Mysigt och krypa runt där, inatt när den nya kolven slevade ut allt och jag kom hem stod jag i duschen en halv timme. Sedan fick jag sova i soffan för frun stod inte ut med att ha mig vid sin sida då det stank lagård i hela rummet. :o Ska bli skönt när vi stänger ner allt och korna försvinner, just nu är jag så skitlless på kor och dynga så ja önskade vi kunde skicka dem direkt. men tyvärr måste de va kvar till 2021, men sen blir det muck i lagården efter 30 år. :lol: Och tänk va mycket tid de blir till att åka båt i framtiden. Aldrig sitta fast dygnet runt utan bara lätta ankar.;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaah, då måste du byta nick 2021.......:)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Kane säger:

Aaah, då måste du byta nick 2021.......:)

 

43 minuter sedan, Kane säger:

Aaah, då måste du byta nick 2021.......:)

Hahahaha:lol: ja om det gick så. En gång för länge sedan då jag gick med, så satt ja en hel kväll med att försöka få ett nick. Alla var upptagna sa datorn till slut ledsna ja ur och tänkte kossor lär väl ingen heta på ett båtforum, och så blev det. Och tyvärr går ju inte nicket att byta.......-_-:P Men försök det nicket på en lantbrukssite, där kunde man nog få vilket båt nick som helst.:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...