Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kitaren

Öringfiske Västkusten

Rekommendera Poster

Sista dagarna innan det är slut på fisket för detta år. Fiskar med spinnspö och wobblerliknande drag, typ spöket, har ofta hugg och fisken sitter kvar en stund, men trots att jag gör mothugg, är väldigt försiktig och försöker trötta ut fisken så tappar jag dom väldigt ofta, otroligt frustrerande. Har frågat runt o gogglat en del och fått lite olika tips, bla att byta trekrok mot en enkelkrok. Detta har jag testat men tappar ändå. Idag fick jag tipset att byta till en betydligt mindre trekrok, 8 om jag minns rätt. Har nu monterat mindre krok än orginalet på min nya spökewobbler men har inte hunnit prova än. Någon som har liknande bekymmer, erfarenhet, tips mm, skriv gärna o berätta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista dagarna innan det är slut på fisket för detta år. Fiskar med spinnspö och wobblerliknande drag, typ spöket, har ofta hugg och fisken sitter kvar en stund, men trots att jag gör mothugg, är väldigt försiktig och försöker trötta ut fisken så tappar jag dom väldigt ofta, otroligt frustrerande. Har frågat runt o gogglat en del och fått lite olika tips, bla att byta trekrok mot en enkelkrok. Detta har jag testat men tappar ändå. Idag fick jag tipset att byta till en betydligt mindre trekrok, 8 om jag minns rätt. Har nu monterat mindre krok än orginalet på min nya spökewobbler men har inte hunnit prova än. Någon som har liknande bekymmer, erfarenhet, tips mm, skriv gärna o berätta :)

 

Väldigt viktigt att du verkligen har sylvassa krokar, vässa dem varje gang du åker ut och köpa bara de bästa. Alla krokar går inte heller att vässa om.. Orginalkrokarna som sitter på betena är inte tillräckligt bra.

 

Vid minsta stöt gör du ett riktigt mothugg.

 

Skitfiske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vassa krokar är säkert bra, ska tänka på detta. Vad tror du om att använda betydligt mindre trekrok än orginalkroken på draget ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst lite om krokar nu och inser att även det är en liten vetenskap men väldigt viktigt. Åker in o köper nya kvalitets krokar snarast, men vilken storlek ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst lite om krokar nu och inser att även det är en liten vetenskap men väldigt viktigt. Åker in o köper nya kvalitets krokar snarast, men vilken storlek ?

 

Inte superviktigt med storleken enligt mina egna erfarenheter.. Köp ungefär samma som orginal. Själv använder jag Owners krokar.

 

Riktigt bra kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har precis varit inne i butiken o köpt nya krokar. Läste om Owners och dom verkar väldigt bra, tyvärr fanns inte dessa i butiken så det fick bli Gamakatsu. Killen i butiken föreslog storlek 10 på kroken så jag körde på det. Hoppas hinna testa innan säsongen tar slut för i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit riktigt skitfiske här dom sista dagarna, troligen pga mycket lågt vatten och inte ett hugg. Hittade en artikel om en öringfiskare som byggde sina egna wobblers, han hade en teori om att öringen alltid tar bytet snett underifrån och hade därför en trekrok på undersidan av wobblern vilket hade gett ett väldigt bra resultat för hans fiske. För skojs skull modifierade jag en av mina gamla slitna wobbel liknande drag o satte en liten trekrok på undersidan. Fiskade med detta igårkväll och på sista kastet small det faktiskt på en ganska fin öring som jag äntligen fick upp. Gissa vilken krok den satt på - kroken på undersidan. Nu får man vänta till nästa år men det blir lite spännande att då se om teorin håller på fler öringar :)

Bild på min modifierade wobbler.

post-98844-0-03138500-1443700742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öringfisket har startat för säsongen och jag var för första gången och kastade lite i eftermiddags. Fick en ganska fin öring på 1,3 kg. Jag köpte några nya drag tidigare i våras. Dessa modifierade jag om och monterade en trekrok på undersidan, liknande mitt drag i tidigare inlägg. Bytte även mot lite mindre krokar än vad som sitter på draget när man köper det. Även dagens öring satt på den ditmonterade kroken på undersidan, så teorin om att öring oftast tar bytet snett underifrån verkar hålla. Använder nu endast kvalitetskrokar och av dom tre hugg som jag haft, så har jag landat samtliga öringar. Bifogar en bild på mitt nya modifierade drag :)

post-98844-0-67316200-1460402954_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...