Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jajo

Digital timvisning i varvräknare slocknar

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra tips på hur man kan få den digitala timräknaren i volvo pentas varvräknare att börja visa timmarna igen. Det är en firma som säljer lösa displayer för utbyte i befintlig varvräknare. Är det någon som har provat och vill dela med sig av sina erfarenheter.

Eller är det någon som har något annat tips på hur timvisningen kan väckas till liv igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget annat tips men jag har bytat mina två displayer och detta fungerar kanon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte båda mina displayer på båten jag hade förra säsongen

Enkelt att byta och originaltimmarna visas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här – eftersom loggfunktionen finns kvar i mätaren även efter att displayen slocknat ska det bli intressant att se om det uppgivna antalet gångtimmar stämmer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade telefonkontakt med Boatstuff idag.

Dom tackar nog för responsen här, då dom hade sålt slut på sina timräknarmoduler. Men beräknas få hem nya från England i morgon. De går tydligen åt som "smör i solsken"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett annonsen men ville kolla om det är någon som har bytt displayen. Är det lika enkelt som annonsen skriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt med deras display.  Ta ur varvräknaren och sätt dig en stund hemma med finskruvmejslar och pyssla en stund.  Inget svårt jobb. 

Billigare än att köpa ny och roligt att inte starta om motortimmarna  på 0.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra.

Jag har hört om lite olika sätt att få fram timmarna på befintlig display, ena sättet var att plocka isär varvräknaren och lägga den på något varmt torrt ställe och låta den ligga så några dagar och det andra var att lägga varvräknaren i en påse i frysen....

Tycker att bytet av displayen låter som ett bra alternativ, precis som Haddock tyckte ett vinterprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går en del displayer :)

Slut igen och slut hos leverantören(svensk) men nya kommer i slutet på månaden

 

Funderar på att erbjuda tjänsten att byta display åt folk. Inte på plats utan att instrumentet skickas till mig

Fast har man kunskap nog att skruva ur instrumentet från panelen så har man kunskap nog att även byta display

Ni som bytt vad anser ni vara ett skäligt pris för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant iafl för mig är det stora jobbet att få ur mätaren ur instrumentpanelen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick hem en display om det var i torsdags eller på fredagen, bytte vid matbordet ombord på båten, rätt så enkelt.

 

Detta behöver du:

Instrumentmejselsats (liten stjärnmejsel och 5mm spårskruvmejsel), en plattång. En större stjärnmejsel till hela panelens träskruvar. Eventuellt ett par M4 muttrar eller M4 gängsnitt, och då en liten skiftnyckel eller 8mm (?) ringnyckel.

 

1 Skruva loss "Volvo-Penta panelen" tag ut varvräknaren. Det finns en större multikontakt och en ensam flatstftskontakt med respektive kablar att ta bort, liksom lamphållaren till instrumentbelysningen.

2 Vrid av frontringen, peta av "glaset", lyft försiktigt av visaren.

3 Lossa försiktigt de tv spårskruvarna som håller skalan.

4 Vänd på instrumenthuset, skruva loss tre små stjänskruvar, samt de två mässingsskruvarna till fästbygeln, var rädd om gängorna.

5 Ut med den genomskinliga plastgrejen med displayen i, lyft litet i kontakten på kretskortet då lossnar den lilla bandkabeln.

6 Men en liten instrumentmejsel pillar du loss den gamla displayen, bänd försiktigt runt kanterna, den sitter med dubbelhäftande tape.

 

7 Tag bort skyddspappret på den nya displayen och montera densamma. Tag inte av skyddstapen på ovansidan, ännu.

 

Återmontering sker i omvänd ordning, om nu någon undrar...

Tag bort skyddstapen innan du monterar skalan.

 

Bandkabeln skall liksom klämmas fast i hållaren på kretskortet.

 

Kolla på frontringen, den kan vridas fast på olika sätt, de flesta är fel... den lilla klacken på utsidan skall hamna "klockan sex" och då passa i motsvarande "hål" i panelen.

 

Det är lätt att skada gängorna i "dubbelskruvarna" av mässing, så en M4 mutter eller helst ett M4 gängsnitt är bra att ha. Men om man är försiktig och använder kontramuttrar vid demontering/montering är det bra.

 

Det tog längre tid att skriva denna text än vad det tog att byta displayen.

 

Min KAD 43:a hade gått 605 timmar på 12 år, varav jag har kört minst tio, bra va?! varvräknare två vid den andra styrplatsen visar samma sak.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant iafl för mig är det stora jobbet att få ur mätaren ur instrumentpanelen...

Ok...

Du har väl lyft hela "Volvo-Penta panelen"?

På baksidan finns det två små runda "muttrar" av mässing som håller en bygel. Dessa mässingsmuttrar skall skruvas loss, men de kan sitta hårt, så med hjälp av en liten polygrip skall man väl kunna lossa dessa!?

Sedan kan ju varvräknarens frontring liksom ha klistrat fast sig i panelen, så man kan få lirka en del, och litet milt våld med handkraft kanske kan få loss mätaren.

 

Dynamit funkar också, men det kan bli litet stökigt om du använder det inomhus/ombord, och i vissa fall kan det orsaka hörselskador också... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Spontant iafl för mig är det stora jobbet att få ur mätaren ur instrumentpanelen...

Ok...

Du har väl lyft hela "Volvo-Penta panelen"?

På baksidan finns det två små runda "muttrar" av mässing som håller en bygel. Dessa mässingsmuttrar skall skruvas loss, men de kan sitta hårt, så med hjälp av en liten polygrip skall man väl kunna lossa dessa!?

Sedan kan ju varvräknarens frontring liksom ha klistrat fast sig i panelen, så man kan få lirka en del, och litet milt våld med handkraft kanske kan få loss mätaren.

 

Dynamit funkar också, men det kan bli litet stökigt om du använder det inomhus/ombord, och i vissa fall kan det orsaka hörselskador också... ;)

Hehe :)

Jag har ingen original Penta panel, instrumentet infällt i en designad panel från båttillverkaren utan synliga skruvar med ett postlådefack stort hål från insidan som är en bit ifrån...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Visst, Volvo-Pentas paneler vinner ju inte direkt några designpris, subjektivt kan jag ju dock tycka att Yanmars instrumentpanel är fulare.

Jag har ju kollat på en hel del båtar på båtmässor och beundrar hantverket på mer designade paneler, men ibland försämras läsbarheten och som i ditt fall servicevänligheten. Dynamit är ju ingen bra metod, kofot kan ju däremot funka...

Jag har på en norsk/svensk så kallad "kvalitetsbåt" suttit inne på toaletten med armarna över huvudet och rotat underifrån i en sådan panel du beskriver, då var det en bränslemätare som skulle bytas. Fru och kompisar frågade senare om jag hade blivit riven av en katt... så såg händer och handleder ut efter den reparationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde en sak i min beskrivning ovan...

Viktigt när man tar bort visaren till varvräknaren är att man sedan inte rubbar dess axel, och ser till att få visaren i rätt position igen vid återmonteringen.

Om inte, får man ta bort glaset igen, under tiden varvräknaren är inkopplad och göra om denna del av jobbet, med att placera visarnålen på 0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt märke till det. Fick nålen snett så min visar just nu 300 rpm för lite.  Måste fixas i vinter. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt märke till det. Fick nålen snett så min visar just nu 300 rpm för lite.  Måste fixas i vinter. :-)

Äh, det kan du göra med varvräknaren på plats och tändningen påslagen.

Men frontringen och glaset får ju tas bort, och det innebär ju att då får lossa den ur panelen, men koppla inte ur kablarna, och tvärsemot hur man egentligen skall göra med ett göra saker och ting spänningslösa innan ingrepp, så underlättar det betydligt om spänningen är på, tändningen på, då hamnar varvräknarens axel riktigt (om nu inte motorn går... :unsure: )

Jag gjorde ju samma sak... min visare hamnade väl på omkring 2000 varv/minut, men inte gick båten fortare för det... :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte min display häromdagen och vill göra två tillägg till Georg_Ohms utmärkta how-to.

 

1: Den flata kabeln som går från kortet till displayen går på den nya (från boatstuff) att montera åt två håll. Det rätta hållet är när kabeln inte är tvinnad, för de som liksom mig inte tittade innan demontering.

 

2: Min nål stod på 500 varv när jag började plocka isär varvräknaren (varför vet jag inte). I stället för att memorera läget, som ju kan rubbas när nålen tas bort (kan sitta rätt hårt så det är lätt gjort) kan man vrida tillbaka nålen till 0/stoppläget – motorn som vrider nålen har nämligen ett mekaniskt stopp som ska vara vid 0 varv. Då är det lätt att få tillbaka nålen exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är någon slags stegmotor, jag hamnade fel när jag försökte det, men rätt när jag monterade nålen med spänningen inkopplad.

Försökte nämligen några gånger att fixa nålen utan spänning, men det blev ännu värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...