Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst MaxSchmeling

Det oundvikliga närmar sig!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Efter ännu en underbar säsong i vår Storebro 31 börjar det närma sig för att ta henne ur havet, ur sitt rätta element. Alla lösningar har funkat klockrent och båten är grymt lojal mot sin ägare.

 

Ska bli skönt att få hem henne och låta höst och vinter svepa över hennes täckning. Ny idéer tar form och det stora garaget fem meter från båtens vintervila förvandlas till ett avundsvärt båtvarv.

 

Båt är glädje, det är livskvalité och hopp... om en ny vår, en ny underbar sommar.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta upp min båt i slutet av september. En del modifieringar skall planeras in under vintern så hon är fit for fight till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ännu en underbar säsong i vår Storebro 31 börjar det närma sig för att ta henne ur havet, ur sitt rätta element. Alla lösningar har funkat klockrent och båten är grymt lojal mot sin ägare.

 

Ska bli skönt att få hem henne och låta höst och vinter svepa över hennes täckning. Ny idéer tar form och det stora garaget fem meter från båtens vintervila förvandlas till ett avundsvärt båtvarv.

 

Båt är glädje, det är livskvalité och hopp... om en ny vår, en ny underbar sommar.

 

Ja det är ju också en del av båtägandet, men ändå lite mysigt på något sätt :-)

 

Otroligt avundsjuk på alla er som kan ha båten hemma, blir så mycket enklare och roligare när man ska vinterpyssla.

 

Om ett halvår börjar vårrustningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss blir det upptag 26/9... Och nu när det har löst sig med läckage i vattenfiltret från färskvattentanken (byttes i somras) och läckage från propelleraxeltätningen (se annan tråd om det...) så ser vi fram mot allt som ska göras för att få henne i gôtt skick inför nästa säsong :)

 

Vi köpte ju henne 2013, och sedan dess har vi alltså haft motorhaveri där vi fick byta motor (sommaren 2014, den bästa sommaren på säkert 25 år och vi var båtlösa då p g a detta haveri...) och årets mödor med att inte riktigt lita på motor och kylning samt läckaget som vi först inte visste vad det berodde på... Men nu jä***r är hon go mot oss :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

För oss blir det upptag 26/9... Och nu när det har löst sig med läckage i vattenfiltret från färskvattentanken (byttes i somras) och läckage från propelleraxeltätningen (se annan tråd om det...) så ser vi fram mot allt som ska göras för att få henne i gôtt skick inför nästa säsong :)

 

Vi köpte ju henne 2013, och sedan dess har vi alltså haft motorhaveri där vi fick byta motor (sommaren 2014, den bästa sommaren på säkert 25 år och vi var båtlösa då p g a detta haveri...) och årets mödor med att inte riktigt lita på motor och kylning samt läckaget som vi först inte visste vad det berodde på... Men nu jä***r är hon go mot oss :)

 

Som ett äktenskap ; for better or worse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag tar upp båten själv och när jag vill, så tänkte jag faktiskt ligga i ett tag till. Om ett par timmar så drar vi (jag, hunden & båten) ut över helgen! I åtta knops marschfart så har vi fyra timmars resa i nordöstlig riktning framför oss. Från Åkersberga mot ytterskärgården!

 

Allt är tankat och preparerat!

 

Trevlig Helg alla!

 

Men som sagt ovan, det oundvikliga närmar sig tyvärr även för mig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För oss blir det upptag 26/9... Och nu när det har löst sig med läckage i vattenfiltret från färskvattentanken (byttes i somras) och läckage från propelleraxeltätningen (se annan tråd om det...) så ser vi fram mot allt som ska göras för att få henne i gôtt skick inför nästa säsong :)

 

Vi köpte ju henne 2013, och sedan dess har vi alltså haft motorhaveri där vi fick byta motor (sommaren 2014, den bästa sommaren på säkert 25 år och vi var båtlösa då p g a detta haveri...) och årets mödor med att inte riktigt lita på motor och kylning samt läckaget som vi först inte visste vad det berodde på... Men nu jä***r är hon go mot oss :)

 

Som ett äktenskap ; for better or worse.

 

 

:lol:   :lol:   :lol:   

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag tar upp båten själv och när jag vill, så tänkte jag faktiskt ligga i ett tag till. Om ett par timmar så drar vi (jag, hunden & båten) ut över helgen! I åtta knops marschfart så har vi fyra timmars resa i nordöstlig riktning framför oss. Från Åkersberga mot ytterskärgården!

 

Allt är tankat och preparerat!

 

Trevlig Helg alla!

 

Men som sagt ovan, det oundvikliga närmar sig tyvärr även för mig...

 

Ha en mycket trevlig helg, ni (du & hunden :) ) också!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom jag kanske kommer att ta upp om ett par månader.

 

Kom hem i går från några dar i den Bohuslänska skärgården, då jag fick testat den återmonterade Gennaker-rullen. Fungerade alldeles utmärkt,men jag kom på några smådetaljer som kommer att förenkla hanteringen.

 

Denna sommar har jag till ca 75% av tiden seglat med Gennakern. Lätta och förliga vindar. Har lyckats pricka in de finaste perioderna för mina seglatser.

 

Nu kanske jag får möjlighet att stå inne i tempererad lokal några månader över vintern. Har ett par jobb jag skulle vilja göra som nästan kräver det. Dessutom var det 5 år sen jag hade ner masten sist, så det är på tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Med båten hemma känns det tryggt att veta att höst och vinter kan rasa utan att man behöver förvänta sig ett telefonsamtal där någon ber en komma ner till uppläggningsplatsen för att... ja vad nu som kan inträffa när man inte har koll på båten.

 

Men vi har snälla grannar som låter vår SRC få vintervila nära våra hjärtan...

post-102122-0-17497400-1441887395_thumb.jpg

post-102122-0-78077600-1441887407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God grannsämja är guld värt. 

 

En av våra grannar talade vid en annan granne och sa att vi skulle va borta en månad. Den andre grannen tyckte att vårt gräs såg långt ut, så han tog och klippte. Dan efteråt kom vi hem till nyklippt gräsmatta.    :)   Vi hade bara varit borta i 10 dar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

God grannsämja är guld värt. 

 

En av våra grannar talade vid en annan granne och sa att vi skulle va borta en månad. Den andre grannen tyckte att vårt gräs såg långt ut, så han tog och klippte. Dan efteråt kom vi hem till nyklippt gräsmatta.    :)   Vi hade bara varit borta i 10 dar.

 

Ja eller också tyckte de att det var stökigt på tomten och

tänkte att nu är det dags att åtgärda när ni inte är hemma :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

God grannsämja är guld värt. 

 

En av våra grannar talade vid en annan granne och sa att vi skulle va borta en månad. Den andre grannen tyckte att vårt gräs såg långt ut, så han tog och klippte. Dan efteråt kom vi hem till nyklippt gräsmatta.    :)   Vi hade bara varit borta i 10 dar.

 

Ja eller också tyckte de att det var stökigt på tomten och

tänkte att nu är det dags att åtgärda när ni inte är hemma :)

 

 

Fast brädhögen av begagnat trallvirke, som ligger längst fram på tomten mitt emot grannen som klippte, i väntan på transport till återvinning på sommarstugan i Stockholmstrakten - lät han ligga kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max, ni lägger verkligen ner er själ i båten. Kul att se!

 

Nästa helg åker vi upp och glad att vi valde den senare upptagningen då vi haft några fantastiska helger i september och nu senast i helgen ...

 

Det är med vemod man nu inser att det är slut för i år ... tur att man har massa projekt för vintern ...

 

Liten summering av vår säsong

 

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Max, ni lägger verkligen ner er själ i båten. Kul att se!

 

Nästa helg åker vi upp och glad att vi valde den senare upptagningen då vi haft några fantastiska helger i september och nu senast i helgen ...

 

Det är med vemod man nu inser att det är slut för i år ... tur att man har massa projekt för vintern ...

 

Liten summering av vår säsong

 

https://youtu.be/Zkc3wB-x9l4

Fantastisk film. Vilken känsla! Trippelwow!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med båten hemma känns det tryggt att veta att höst och vinter kan rasa utan att man behöver förvänta sig ett telefonsamtal där någon ber en komma ner till uppläggningsplatsen för att... ja vad nu som kan inträffa när man inte har koll på båten.

 

Men vi har snälla grannar som låter vår SRC få vintervila nära våra hjärtan...

 

 

Hur gör du med teaken, Max? Ser fantastisk ut på bilden..

 

mvh

Erik

Redigerad av estaaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vårdar ömt; boracol. Såpa o kärlek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Nu har Searis nya kompis, den nyrenoverade båtvagnen, blivit klar. Under den kommande veckan skall hon upp efter en massa förseningar och strul.

 

Hösten är här nu och det är hög tid att plocka fram ved till brasan och alla värmeljusen.

 

A reminder: de numera berömda och omtalade Myresjöhusen ser ni till höger i bild. Och nej; i ett sådant bor ju inte vi... :) Vårt hus finns i bildserien längst ner.

post-102122-0-72325900-1444322407_thumb.jpg

post-102122-0-17674800-1444322303_thumb.jpg

post-102122-0-35437200-1444322483_thumb.jpg

post-102122-0-34386600-1444322702_thumb.png

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när båten är på land och man inte behöver segla omkring där man seglat i 40 år kan man njuta av vintern och i lugn och ro skruva på grejerna i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Searis nya kompis, den nyrenoverade båtvagnen, blivit klar. Under den kommande veckan skall hon upp efter en massa förseningar och strul.

 

Hösten är här nu och det är hög tid att plocka fram ved till brasan och alla värmeljusen.

 

A reminder: de numera berömda och omtalade Myresjöhusen ser ni till höger i bild. Och nej; i ett sådant bor ju inte vi... :) Vårt hus finns i bildserien längst ner.

 

Sådana märkningar på fälgarna hade jag på min Ford Anglia -52 när jag körde dragracing på  lek nivå,för att se att

däcket följde med och inte slirade på fälgen :)

 

Redigerad av jsbtango

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastade av i går. Första gången, men det gick fint. Ena brorsan och jag. Men jag var ju med vid påmastningen där pseudonym visade hur det gick till. Masta av var betydligt enklare än att masta på. Brorsan var mastkramare medan jag lossade allt runt om, med kranen låst. Sen tog jag över kramandet när det var dags att lägga ner masten. Masten ligger ombord på båten nu, fastsurrad.

Bara upptagning som återstår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptagning för vår del gick enligt plan och nu är hon tvättad, urplockad, grundligt städad och täckt. Kan knappt bärga mig inför vinterns olika projekt som består av både renovering och förbättringar. Kommer bli dyrt och vara tidskrävande men ack så kul :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det var oundvikligt vet jag inte. Nu står båten på land, rengjord med högtryck. Den lär stå kvar på land -åtminstone resten av året. När det blir sjösättning styrs nog mest av isläget i januari eller februari.

 

post-106994-0-95813600-1446824579_thumb.jpg

 

Kulfendra är inte bara roliga - de är bra också. Förr hade jag vanliga fendrar när jag låg på min båtplats på utsidan en Y- bom.
 
Varje gång det gick förbi en båt eller det blåste så det blev sjögång åt sig de vanliga fendrarna upp och hamnade på andra sidan Y-bommen. Hänger man kulfendern så att den bredaste delen hamnar strax under Y-bommen, låses fendrarna fast mellan båten och Y-bommen och stannar kvar på den sidan man vill ha dom. 
 
Båtarna på tur för att bli "upptagna". Nästa båt är en gammal plastad bohusjulle.
 
post-106994-0-67423900-1446824519_thumb.jpg
 
Propellern har nog varit värre beväxt. Efter att jag fått skotet i propellern och det lindat av sig själv under seglatsen från Lysekil till Smögen ökade båtens maxfart från 4,5 knop till strax över 5 knop. Normalt, med ren propeller gör den åtminstone 6,5 knop
 
post-106994-0-05051600-1446824765_thumb.jpg
 
I morgon skall jag börja med ett av de trevligaste och mest inspirerande jobben som finns - slipa bort all bottenfärgen, ner till ren gelcoat.
 
Vagnen är höj och sänkbar, så när jag vill ha upp båten så kopplar Anders hydralen till trucken och höjer hela ekipaget. Men jag har nog att göra i den höjden hela morgondagen.
 
Finns det nån absolut inte kan hitta på nått att göra, skulle jag, av min stora godhet, kunna tänka mig att dela med mig av bottenfärgsslipar jobbet till nån stakars undersysselsatt. Men det skulle ju vara i yttersta nödfall. Helst vill jag ju slippa (eller heter det) slipa, själv.  :P
 
 
 
Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?? Förstår inte trådrubriken riktigt. Själv ska jag sjösätta i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?? Förstår inte trådrubriken riktigt. Själv ska jag sjösätta i morgon.

 

Att du inte förstår rubriken, beror på att du, som jag och några till, inte följer den gängse normen. 

 

Den vanligaste fritidsbåtsägare sjösätter i början av sommaren och tar upp båten i slutet av sommaren och förfärar sig över att säsongen är så kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med båten på trailer kan man sjösätta när man vill och inte när hamnen eller båtklubben tillåter.

post-95643-0-73629300-1446880471_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med båten på trailer kan man sjösätta när man vill och inte när hamnen eller båtklubben tillåter.

attachicon.gifimage.jpeg

 

Det är väl inte hamnen eller båtklubben som bestämmer när man får sjösätta eller inte sjösätta - eller har ni andra det så illa!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtklubbar har förutbestämda i och upptagningsdagar beroende på hur trångt det blir på land. Kranbil som beställs en viss dag. Tidigt upp-sent i och tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...