Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bottennappet

"Rätt" propeller för en E-tec 90 hp?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Då jag vet att det finns mycket kunskap (och innan jag gör något omfattande och dyrt), har jag (ytterligare) en propeller-fråga. Har jag rätt stigning på proppen?

 

Båt & motor; Anytec 530 med en 90 hk E-tec.

 

Proppen som satt på har 17" stigning. Den gör visserligen 31-32 kn men maxvarvet är inte mer än 4800(?). Är det verkligen "fel" propeller. Tycker nämligen att motor inte låter så "ansträngd" när jag försöker maxa

 

 

Båten är nyinköpt. Tidigare ägare var inte så kunnig. Båthandlaren som ursprungligen sålde den hävdar att WOT ligger mellan 4800-5200 för just den motorn (enligt mina googlingar på evinrude-sidor är det mellan 5000-5500)ä

 

Så, finns det några vänliga medlemmar som kan ge mig råd och tips?

 

Tackar på förhand

//Bottennappet

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara rätt stigning med den båtstorleken och motorstyrkan. De flesta förespråkar att du ska ligga nära max rpm med lätt last.

 

Når du 4800 rpm med i praktiken tom båt och ren botten?

 

Min båt har liknade mått och vikt, har också 90hk. Jag når ca 36 knop vid 6100 rpm (annat märke) med en 3 blad aluminium,13 3/4 och 19". Detta under goda förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova trimma ut mer samt hissa motorn ett par cm eller 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara rätt stigning med den båtstorleken och motorstyrkan. De flesta förespråkar att du ska ligga nära max rpm med lätt last.

 

Når du 4800 rpm med i praktiken tom båt och ren botten?

 

Min båt har liknade mått och vikt, har också 90hk. Jag når ca 36 knop vid 6100 rpm (annat märke) med en 3 blad aluminium,13 3/4 och 19". Detta under goda förutsättningar.

Hej EsoxDalbo,

 

 Tack för respons! Ja, 4800 med tom båt och någorlunda ren botten. Tycker precis som du att den borde kunna varva mer med den propellern. Det blir heller ingen skillnad om jag byter till en stål (råkar ha en från gamla båten som passar)

 

//Bottennappet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova trimma ut mer samt hissa motorn ett par cm eller 5

Hej tugge,

 

Tack för respons! Jag har provat med att trimma ut men det ger ingen större effekt. Kommer troligtvis att hissa motorn under vintern (har även stålpropeller) men vill kolla här på forumet först då jag tror problemet är någon "annat" än att motorn sitter för lågt (Jag vill ju tro att ursprungs-säljaren vet hur högt en utombordare ska monteras ;))

Kan också säga att jag har provat med två olika propellrar, en stål (ballistic) och en alu (original). Gav i stort sett ingen skillnad.

//Bottennappet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4800 varv är för lite. Hissa motorn eller byt till mindre stigning.

Hej,

 

Jo, du har nog rätt men ville som sagt kolla innan om någon hade något annat förslag.

 

//Bottennappet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast monteras motorn med antikavitationsplattan jäms med båtens botten eller något under, vilket oftast är alldeless för lågt. Jag har min platta 7cm över båtens botten och det funkar trotts att jag har alupropeller. Om dom 2 propellrarna du testat har samma stigning är det inte konstigt om det nästan är samma varv. Jag trimmar ut så mycket det går och då stiger varvet från ca 5000 till 5800.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade samma problem som Dig med min tidigare båt med denna motor. Jag provade verkligen allt, höjde motorn, bytade till olika storlekar samt även några rostfria då det skulle öka varvet lite. Tyvärr utan framgång!

Då fick jag reda utav en handlare att just E-tec 90 hk har svårt att komma upp i varv på vissa båtar som ligger över 5 meter. 

Den båt jag hade då var Seamaster 560 med en E-tec 90. Låg på samma varv som Dig som mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu googlat lite på både Anytec 530 och Seamaster 560. Båda är ju ganska tunga båtar, så frågan är om den 3-cylindriga 90 hk är rätt motor för dessa båtar? Hade nog funkat bättre med V4:an istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade samma problem som Dig med min tidigare båt med denna motor. Jag provade verkligen allt, höjde motorn, bytade till olika storlekar samt även några rostfria då det skulle öka varvet lite. Tyvärr utan framgång!

Då fick jag reda utav en handlare att just E-tec 90 hk har svårt att komma upp i varv på vissa båtar som ligger över 5 meter. 

Den båt jag hade då var Seamaster 560 med en E-tec 90. Låg på samma varv som Dig som mest.

Intressant och tack för kommentaren! Måste fråga, hur gick du vidare (eller du kanske inte gjorde de)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu googlat lite på både Anytec 530 och Seamaster 560. Båda är ju ganska tunga båtar, så frågan är om den 3-cylindriga 90 hk är rätt motor för dessa båtar? Hade nog funkat bättre med V4:an istället.

Jo, det hade det nog varit. Samtidigt säger Anytec att rekommenderad motorstyrka är 60(!?)-115 hk samt att toppfart för dessa motorstyrkor "borde" ligga mellan 25-29 kn. Mot den bakgrunden tycker jag (som inte är så kunnig då) att toppfarten är helt OK men jag är fundersam över varvtalet och den propeller som den ursprungliga handlarn monterade på båten.

 

Så här långt låter det alltså som att jag bör byta propeller och ev höja upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Hade samma problem som Dig med min tidigare båt med denna motor. Jag provade verkligen allt, höjde motorn, bytade till olika storlekar samt även några rostfria då det skulle öka varvet lite. Tyvärr utan framgång!

Då fick jag reda utav en handlare att just E-tec 90 hk har svårt att komma upp i varv på vissa båtar som ligger över 5 meter. 

Den båt jag hade då var Seamaster 560 med en E-tec 90. Låg på samma varv som Dig som mest.

Intressant och tack för kommentaren! Måste fråga, hur gick du vidare (eller du kanske inte gjorde de)?

 

Det va samma för mig att enligt återförsäljare va minsta motorn 75hk och största 115 hk. Han rekommenderade då 90 hk och båten skulle med den motorn göra ca 33-34 knop. Jag lyckades aldrig komma över 27 knop trots alla olika knep. Allt som utfördes gjordes utav återförsäljaren då jag protesterade. Då vi trots alla försök inte lyckades tappade jag lusten totalt för denna båt tyvärr och 1 år senare hade jag bytat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballistic propellern tål inte att hissas. Det ger bara slir...

Så om du vill använda denna ska du inte hissa motorn mer än jämt med botten på skrov/antiventilationsplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt motor!!

 

Har haft en likadan på en silver Hawk 540 och känner igen problemen. Den motorn saknar minst 10Hp och kommer bara att hålla 5400rpm så länge du är själv i båten i medvind och tankar lite 98 oktan samt att stiften är hyfsat nya.

 

Tankar du fullt eller tar med frugan så droppar den genast ner till 4800 rpm Tro mig har testat...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...