Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Särskilt om man inte ens har någon båt att sjösätta...

 

Det är ju flera i 02-gruppen som skryter om att de inte har båt längre pga lagen. Ulf Brunnberg skrev i en artikel för några år sedan att han sålde sin båt i vredesmod pga lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det fredag igen, men sannolikt blir det inte något drag i tråden den här gången heller. Däremot har TS denna vecka lovat på FB-gruppen sjöfyllerilagen att "familjens" (snabbgående) motorbåt skall säljas (den båt som eventuellt inte blivit sjösatt på ett tag). Beslutet förefaller vara fattat som en kapitulation inför svårigheterna att få gehör för en översyn av lagen. Istället skall en s.k. promillebåt inskaffas.

 

Ja ja. Om bevekelsegrunden för båtägandet bygger på en juridisk rätt att få styra runt i farlederna med alkohol i kroppen, så är det väl synnerligen tacknämligt att TS växlar ner till lägre fart. Att han deklarerar dessa tankar öppet i det enda "öppna" forum som "debatterar" lagen kan väl knappast fungera som annat än argument för lagen? Vilket ironiskt nog är hans återkommande huvudbry - nämligen att kritiken mot lagen talar för lagen.

 

Som parallell till annan aktuell tråd - Man kan verkligen glädja sig åt att se andra värden i att äga en snabbgående motorbåt än promillegränser. :)

 

Själv ser jag fram emot några glas rött ikväll. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag har funderat över hur det skulle fungera i biltrafiken. Anta att man fick köra max 30 med upp till 1 promille t.ex. Efter att ha testat att köra med runt 0,1 har jag konstaterat att det ska jag låta bli, inte pga sämre körförmåga utan pga sämre omdöme, mer benägen att bortse från risker och fatta fel beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga såna problem som omdömme och skicklighet.

vi körde lite småbil inomhus med början på salongsberusning på 0,5 promille tills vi såg minst dubbelt... jag körde banan långsammare ju fullare jag blev men körde inte på en enda kon... vare sig vid backningsövning eller annat.

både var och kände mej världsbäst.

tror inte vi skulle ha några problem om alla var som jag...

...sen hade några idioter till dommare, vissa medtävlare m.fl. lite delade meningar men... dom har ju fel såklart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att Ljungbergarn som startade tråden såg det som ett myteri att man tonade ner sitt arbete för en utvärdering av lagen, dvs att man fortfarande är för en utvärdering men man propagerar inte aktivt för det, så i hans verklighet har myteriet redan skett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...