Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Storebro... Dit skulle jag gärna åka om inte annat för att insupa atmosfären. Vad gör man i Storebro om man inte är en helt galen Storebroit?

Man kan bo på designhotell Hulingen i närliggande Hultsfred och träffa Mona Sahlin som extraknäckande hotellstäderska (faktiskt sant).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering kring mysteriet med Olas frånvaro. Enl deras FB för inbördes beundran har Ola nu postat ett inlägg där han just nu arbetar med förberedelserna till att "spama" alla båtklubbar och deras styrelser. Han ska låta sin "bomb" spridas som en löpeld genom båtsverige. Men, hans bomber är ju mer som gamla smällare typ 1-öres (om någon kommer ihåg det glada 70-talet). Huka er gubbar och kärringar nu laddar gubben om........ Kanske kommer det ett litet fjutt, fjutt :-)

 

Men varför undviker Ola att ta en rak och ärlig debatt här på forumet? Vi kan bara spekulera.....det kanske är lättara att bara ha en monolog och dessutom jävlas med allt och alla. På det sättet slipper man stå för sina åsikter och försvara dem när övriga normala båtfolket ger kvalificerade mothugg.

 

Så, Ola var är du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt egen utsago (ett av de senare inläggen i FB-gruppen Sjöfyllerilagen) slåss Ola mot väderkvarnar. Först trodde jag han hade bättre självinsikt än jag gett honom cred för, men inser sedan att han bara missuppfattat berättelsen om Don Quichote...

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och vem är det egentligen som gör myteri? Det var väl den översta överheten inom SBU i form av högsta beslutande organ Båtriksdagen som beslutade att låta 02-frågan vila. Myteri brukar väl göras underifrån riktat mot överheten?

 

Tror Ola även fått Myteriet på Bounty och andra sjörövarberättelser om bakfoten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta....men jag fattar inte...

VAD handlar tråden om? :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

...och vem är Ola?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta....men jag fattar inte...

VAD handlar tråden om? :rolleyes:

 

Kalman

 

Det skall du inte va ledsen för.Undra om ens trådskaparen begriper det.

 

Det handlar i grunden om några få tramspellar som inte tycker att man skall va nykter när man kör stora och/eller snabba båtar. Trådskaparen påstår tom att han inte sjösatt sin ex-frus båt denna sommar, bara för att han inte får dricka den mängden sprit som han önskar när han är ute med båten.

 

Dessutom tror dessa tramspellar att de representerar hela båt-Sverige. 

 

En sak vet jag säker - dom representerar inte mig och jag skulle misstänka knappast dig heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bar en fråga!

 

Om ni nu tycker att han är en av dessa "tramspellar" (citat Thallatha) så förstår jag inte varför ni håller liv i denna otroligt fåniga och evinnerliga tråd. Ni spelar väl ändå i samma division med ert eviga deltagande. Blir inte alla deltagare i denna tråd isåfall lika stora tramspellar...

 

Varför inte göra som kloka pensionärer som slutat klaga på de kassa TV-programmen; de byter helt sonika kanal. De skriver inte längre insändare i DN!

post-102122-0-96216300-1441269729.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bar en fråga!

 

Om ni nu tycker att han är en av dessa "tramspellar" (citat Thallatha) så förstår jag inte varför ni håller liv i denna otroligt fåniga och evinnerliga tråd. Ni spelar väl ändå i samma division med ert eviga deltagande. Blir inte alla deltagare i denna tråd isåfall lika stora tramspellar...

 

För att "Båtfolket" och Alltom02promillepåsjön gärna uttalar sig i alla fritidsseglares namn, och det är bra att hålla reda på vad någon som säger sig tala för din sak verkligen säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bar en fråga!

 

Om ni nu tycker att han är en av dessa "tramspellar" (citat Thallatha) så förstår jag inte varför ni håller liv i denna otroligt fåniga och evinnerliga tråd. Ni spelar väl ändå i samma division med ert eviga deltagande. Blir inte alla deltagare i denna tråd isåfall lika stora tramspellar...

 

Varför inte göra som kloka pensionärer som slutat klaga på de kassa TV-programmen; de byter helt sonika kanal. De skriver inte längre insändare i DN!

 

Jag tycker det är oerhört viktigt att markera mot någon som på oriktiga grunder påstår sig föra min talan. Det som är beklämmande är att vederbörande (Ljungbergarn i detta fall) inte vågar ta debatten efter att skapat en tråd utan flyr till de likasinnade på FB-gruppen där minsta ifrågasättande leder till att man blir utslängd.

 

Max, du kan ju själv byta kanal istället för att bidra till att tråden hålls vid liv så slipper du problemet!

 

P.S. Byt strumpor, de där ser äckliga ut :P

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta....men jag fattar inte...

VAD handlar tråden om? :rolleyes:

Om man går till ursprungsinlägget så handlar det om att "Ola och Båtfolket" (var inte det en progg-grupp..?) är jätte-jätte-upprörda för att alla båtorganisationer inte längre tycker att 0,2-frågan är lika viktig som de tycker. Han har därför skrivit en artikel om hur hemskt det är och hur han upplever sig sviken av SBU (denna gång...). Sedan är tråden fylld med en massa personer som inte heller tycker 0,2-frågan är så viktig, och gärna visar det.

 

I korthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man går till ursprungsinlägget så handlar det om att "Ola och Båtfolket" (var inte det en progg-grupp..?)

 

 

Du tänker inte på Ola & Janglers? I så fall var det engelskinfluerad 60-talspop -  definitivt kommersiell, inte progg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att jag inte var född på 60-talet...

 

...men det var jag. Ola & Janglers var första svenska popgrupp att hamna på billboard i USA. Långt mer framgångsrika än Ola & Båtfolket m.a.o.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur ett konvergensteoretiskt resonemang börjar vi med Burken & Co närma oss den låga nivå på rockstjärnestatus som Ola & Båtfolket sannolikt aldrig kommer att nå upp till. Inte ens med den hemmapysslade rockvideon om KBV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker det är oerhört viktigt att markera mot någon som på oriktiga grunder påstår sig föra min talan. Det som är beklämmande är att vederbörande (Ljungbergarn i detta fall) inte vågar ta debatten efter att skapat en tråd utan flyr till de likasinnade på FB-gruppen där minsta ifrågasättande leder till att man blir utslängd.

 

Det är anmärkningsvärt att de som mest högljutt driver kampanjen mot lagen i dess nuvarande utformning och utger sig att tala för alla båtägare inte är beredda att ta en öppen diskussion. Jag tänker här både på Ola Ljungberg, som vägrar bemöta argument och påpekanden om felaktigheter i bl.a. detta forum, och på "Båtfolket", vilka tom. på sin hemsida anger att:

 

"Så därför kommer vi inte att "stöta och blöta" i meningsutbyten över e-post och på forum som är osakliga och baserade på nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation."

 

Detta känns inte speciellt seriöst, oavsett om de själva påpekar att de minsann är just detta: 

 

"Vi vill ändra denna lag på goda grunder och du, dina båtvänner, politiker, myndighetspersoner, media m.fl. skall lita på att vi är seriösa."

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tycker det är oerhört viktigt att markera mot någon som på oriktiga grunder påstår sig föra min talan. Det som är beklämmande är att vederbörande (Ljungbergarn i detta fall) inte vågar ta debatten efter att skapat en tråd utan flyr till de likasinnade på FB-gruppen där minsta ifrågasättande leder till att man blir utslängd.

 

Det är anmärkningsvärt att de som mest högljutt driver kampanjen mot lagen i dess nuvarande utformning och utger sig att tala för alla båtägare inte är beredda att ta en öppen diskussion. Jag tänker här både på Ola Ljungberg, som vägrar bemöta argument och påpekanden om felaktigheter i bl.a. detta forum, och på "Båtfolket", vilka tom. på sin hemsida anger att:

 

"Så därför kommer vi inte att "stöta och blöta" i meningsutbyten över e-post och på forum som är osakliga och baserade på nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation."

 

Detta känns inte speciellt seriöst, oavsett om de själva påpekar att de minsann är just detta: 

 

"Vi vill ändra denna lag på goda grunder och du, dina båtvänner, politiker, myndighetspersoner, media m.fl. skall lita på att vi är seriösa."

 

 

Slutsatsen måste bli att de förvirrade konspirationsteoretikerna Ola med anhang är övertygade om att Maringuiden är ett osakligt forum, baserat på "nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation". Annars skulle det väl våga ta debatten här??

 

Jag börjar snart tro att jag själv är en fjärrstyrd spökskrivare.... :ph34r:  :ph34r:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Slutsatsen måste bli att de förvirrade konspirationsteoretikerna Ola med anhang är övertygade om att Maringuiden är ett osakligt forum, baserat på "nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation". Annars skulle det väl våga ta debatten här??

 

Jag börjar snart tro att jag själv är en fjärrstyrd spökskrivare.... :ph34r:  :ph34r:  

 

Jag tror de är övertygade om att vi är lättleda fårskallar som bara gör som Staten och Myndigheter säger åt oss och inte tänker själva. Men... om vi bara okritiskt sväljer deras propaganda - då är vi kritiskt tänkande människor.  

:wacko: Sådeså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det förstås, återigen briljant logik.

 

Vi är lättledda fårskallar med moralpanik som hänger på ett osakligt forum baserat på nykterhetslobbyns... etc...osv.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredag igen. Ny chipspåse införskaffad. Stora förhopningar. Hoppas de inte grusas även denna gång.

För att du inte ska bli alltför besviken bör du gardera med en filmrulle, exempelvis segelsällskapsresan SOS. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ola har tydligt lyckats röra om tillräckligt i grytan för att få tidningen Skärgården att skriva om det.  Artikeln finns länkad från facebooksidan "Sjöfyllerilagen".  Enligt artikeln så verkar det finnas många tolkningar inom SBU om vad som man egentligen strävar efter: en översyn, eller en anpassning till de nordiska länderna, eller helt enkelt att återgå till den gamla lagstiftningen.

 

Men eftersom det inte alls är självklart vad en anpassning till de övriga nordiska länderna innebär , de har helt olika regler, och att en översyn mycket väl kan leda till att ännu fler båtar kommer omfattas av en gräns på 0.2 promille, så skulle det nog vara bra för båtsverige om SBU och de anslutna båtklubbarna skulle vara lite tydligare i vad de egentligen vill och strävar efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Skärgården har väl inte så våldsam spridning, så att kalla detta för en bomb som Ola gör är väl ett önsketänkande.

 

Sen vore det självklart jättebra om SBU hade en tydlig linje. Om linjen nu blivit oklar tror jag man kan lägga stor skuld på Båtfolket och Alltom02-Ola som med sin kontraproduktiva, ofta felaktiga, missriktade usla klipp-o-klistra-kampanj har retat upp folk både i båtorganisationer, myndigheter och politiker. Det politiska samtalsklimatet har bara skadats vilket både SBU och Sweboat tycks ha insett och därför försöker minimera skadan genom att undanbe sig samröre med de s.k. fåntrattarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredag igen. Ny chipspåse införskaffad. Stora förhopningar. Hoppas de inte grusas även denna gång.

 

Ny fredag, nya chips.

 

Vågar vi hoppas på att strutsen tar en nypa luft denna gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkade SBU så är man fortfarande för en utvärdering, och man har aldrig varit för ett avskaffande. Ola o co har ju gjort frågan otroligt infekterad genom sitt genomklantiga agerande med personangrepp, hån av styrande och myndigheter osv att det sannolikt blivit en omöjlig sits för SBU att agera aktivt i frågan utan att klumpas ihop med "Fåntrattarna".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fredag igen. Ny chipspåse införskaffad. Stora förhopningar. Hoppas de inte grusas även denna gång.

Ny fredag, nya chips.

 

Vågar vi hoppas på att strutsen tar en nypa luft denna gång?

Har lite tröttnat. Chips i all ära men jag tror att jag testar ostbågar ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grönsaksstavar och dip är Da Shit annars

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...fast till den här tråden passar det bäst med tomma nötter. Får bli jordnötsringar idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...