Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
JonasP

[RR] Ärtskär runt...

Rekommendera Poster

...eller en bruten segling är också en segling.

Då och då kappseglar jag double handed, alltså med bara två ombord tillsammans med en kompis på hans Elan 340. Det är en kul utmaning och känns som enormt mycket att göra helt plötsligt. Med fock på rulle, Code1 på rulle och genacker (A3 kanske?) med strumpa så har vi dessutom en del segel att välja på, rulla in och ut och hissa upp eller ta ner.

Idag skulle vi segla kappseglingen Ärtskär runt, 15nm i Mälaren. Prognosen var mycket lätt vind, inte vår favorit i det fältet med många små båtar...

Det är vackert, men ser inte så lovande ut på morgonen

https://goo.gl/photos/1uiE4tjeeSGFUrWF6och https://goo.gl/photos/Dk35sMmd6qppSWUG6

Mycket riktigt ser det ut så här när starten är tänkt att gå https://goo.gl/photos/7hSaBTxq3z2JGpQYA

 

Tyvärr blev vi lite slöa här. Istället för att hissa storen och kolla att allt är rätt draget så slöade vi mest, käkade lite och väntade. När sen vinden kom blev det stress att få i ordning allt, vilket innebar några missar i trasslet på fördäck. 3 uppsättningar skot, ett segel på förstaget, ett segel på däck och ett i förluckan ger goda möjligheter till trassel!

 

Till slut kom vi iväg, i superlätt vind med korta puffar och stora vindhål.

Här är 45min efter start https://goo.gl/photos/Up5a45wmgW4wj3m86och dagens starkaste vind, 2 m/s, har fyllt i efter att vi har legat och drivit en stund. Skepparn började bli lite frustrerad och meddelade att han skulle gå ner och hämta lunchen. Därmed lämnade han den stackars genacker-trimmern ensam på däck!

En dryg timme senare bestämmer vi oss för att bryta. Vi var där för att träna och det här gav tyvärr inte tillräckligt. Motor tillbaka till hemmhamn och lite mekande i solen avslutade dagens segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig JonasP :(

Då kanske man till slut får byta identitet genom att gå från att ha varit vinden vän till att bli motorns vän :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LSR: Dialog i Nynäshamns gästhamn anno 1989

Min fru och jag seglade med våra två små barn runt Södertörn i vår första ruffade segelbåt: Crescent Skipper Slocum Special. Hon var väldigt charmig, hade ljus ruff med fönster föröver, men bra liten 4.95 och seglade inget vidare. Vår son var då bara sex månader och sov mest förnöjsamt i barnvagnsinsatsen. Hans storasyster var två år och lekte ofta affär i ruffluckan eller satt i cykelstolen som vi hade surrat inne i ruffen mot maststöttan. Att vi både hade en udda segelbåt och var en ovanlig seglarfamilj insåg vi verkligen när vi låg i Nynäshamns gästhamn bredvid alla stora fina segelbåtar denna soliga och underbara sommarkväll. Vi hade burit iland barnvagnen utan insatsen och surrat den på bryggan intill Slocum. Det var intressant att se folks reaktioner när de gick förbi oss på bryggan. Många gånger var segelbåtarna så stora att man fick titta uppåt för att se dem ordentligt, men när man kom till vår Slocum fick man nästan titta nedåt!

- Va ful den är! utbrast ett par smågrabbar spontant när de kom fram till oss.

- Jasså, tycker ni det! Å vi som tycker att hon är så fin, sa min fru.

Vi blev inte ett dugg stötta utan snarare lite stolta över att skilja oss så mycket från mängden.

Efter ett tag ställde sig en man framför vår Slocum och studerade henne noggrant.

Plötsligt så tilltalade han oss på engelska.

- Where do you come from?

- We are from Slagsta in Lake Mälaren, sa jag

- Jasså, är ni svenskar, sa mannen och gick sedan lite snopet därifrån.

Förmodligen trodde han att vi var en smågalen tysk seglarfamilj. Antingen så brukade de ha stora fina båtar eller så hade de väldigt små men mycket gedigna och praktiska.

Bättre beröm av vår ovanliga Slocum kunde vi inte få! :)

 

http://www.bilddump.se/bilder/20150822205002-213.114.172.145.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är märkligt och kanske rent av lite sorgligt mänskligt om/när den ursprungligt enkla seglingsglädjen som man en gång hade försvinner ju större och bekvämare båt man har.

Kan det vara så att ekonomisk framgång, långseglingar och stora ambitioner lätt bidrar till man inte ser hemmavinden och glädjen längre i att börja segla direkt när man lättat från bryggan som man gjorde när man hade en mera spartansk segelbåt?

Jag passar mig noga för att bli för bekväm och längta till någon annanstans än där jag är för stunden när jag seglar.

Robban Broberg gjorde en låt för många år sedan där han sjöng:

Målet är ingenting: Resan är allt!

För mig är det äkta seglingsfilosofi och motto som jag vill försöka kunna praktisera för evigt.

Men även jag är ju bara en människa och märker tydligt hur jag börjar kryssa sämre och även förlora lite seglingslust när jag börjar längta efterl ett delmål längre fram eller kanske rent av tänka på vad jag ska göra när jag/vi lagt till eller kommit hem.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, trailerbara segelbåtar kan ju verkligen innebära att man kan vidga sina vyer. Jag har en kompis som har en Skippy750 (tror jag den heter) och tar den på släp varje höst efter sin ombyggda färdtjänstbuss till Kroatien. Mig veterligen sticker han i slutet av september. Vill du att jag förmedlar kontakten till honom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om avbruten segling så har jag startat "Bohusracet" 3 ggr och gått i mål 2. Iår i en X-332 på strax under 34 timmar. 34 timmar fyllda med segelbyten, spinnaker upp-ner, ompackning, segelbyte igen, spinne upp och så håller det på. Lite sömn i sittbrunnen och lite matpåfyllning däremellan. Starka minnen som ger lusten att återkomma igen till ett fantastiskt evenemang. Att gå i mål i Smögen kl, 23:45 lördag kväll och mötas av ett sprudlande Smögen med full fart på bryggan när man själv mest vill dyka ner i en koj för att sova ikapp senaste två dygnens strapatser. Dunka-dunka som istället blir en sövande monoton motor som gör att man vaknar pigg på söndags morgon när alla andra är slutkörda, det är kvalitét.

Bohusracet står på min bucketlist i segling!

Tillsammans med att köra TP52 och lite annat... Nån gång så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig JonasP :(

Då kanske man till slut får byta identitet genom att gå från att ha varit vinden vän till att bli motorns vän :)

Jag är vindens vän, men vinden ville inte vara med och leka idag!  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På tal om avbruten segling så har jag startat "Bohusracet" 3 ggr och gått i mål 2. Iår i en X-332 på strax under 34 timmar. 34 timmar fyllda med segelbyten, spinnaker upp-ner, ompackning, segelbyte igen, spinne upp och så håller det på. Lite sömn i sittbrunnen och lite matpåfyllning däremellan. Starka minnen som ger lusten att återkomma igen till ett fantastiskt evenemang. Att gå i mål i Smögen kl, 23:45 lördag kväll och mötas av ett sprudlande Smögen med full fart på bryggan när man själv mest vill dyka ner i en koj för att sova ikapp senaste två dygnens strapatser. Dunka-dunka som istället blir en sövande monoton motor som gör att man vaknar pigg på söndags morgon när alla andra är slutkörda, det är kvalitét.

Bohusracet står på min bucketlist i segling!

Tillsammans med att köra TP52 och lite annat... Nån gång så!

Man behöver ju ingen TP52 för att vara med på BR

 

Nej och har ju ingen så mycket som nämnt heller. Det finns få båtar som är så olämpliga som en TP för det racet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte starta en en egen tråd, med lämplig rubrik för din fina rapport? Det är ju exakt sådana jag efterfråga fler trådar kring, inte att de ska hamna under min rubrik som ju blir väldigt missvisande för ditt ämne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte starta en en egen tråd, med lämplig rubrik för din fina rapport? Det är ju exakt sådana jag efterfråga fler trådar kring, inte att de ska hamna under min rubrik som ju blir väldigt missvisande för ditt ämne?

 

Tog bort inlägget som var ett svar på en fråga, eftersom du inte ville ha det i din tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort mina inlägg oxå då dom inte tillför något till kappseglingen Ärtskär runt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni missförstod mig lite. Ni får gärna prata om vad tusan som helst i den här tråden. Jag råkar vara av åsikten att trådar tillhör "alla" och att jag som TS inte har nån större äganderätt än andra. Det är således "vår" tråd, inte "min".

Det jag var ute efter var fler trådar med "TR", inte alla i samma tråd. Men visst kan vi ha en enda samlingstråd, men då kanske den ska ha en annan rubrik än den här tråden har för att andra ska förstå vad den handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...