Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Optimus_prime

Bränsleförbrukning 2-takt vs. 4-takt

Rekommendera Poster

Jarb...

Logiskt det att  "Hade Puchen haft en fyrtaktare hade den gått ännu billigare".

 

Givetvis. Alla vet att en fyrtaktare går biligare. Just det. Tå då en tvåtaktare som går billigare än en fyrtaktare, och byt DEN till en fyrtaktare. DÅ blir det ju billiGAST!

 

Oh yes!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbränningsmotorer är en kompromiss. Fyrtakt har mer komponenter med mer förluster(kammar, ventiler), mindre antal förbränningstakter osv, med mer rigid geomströmningskontroll över varvtal än tvåtakt. Dock har modern teknik gjort att effekt, bränsleförbruking, verkningsgrad och miljöpåverkan. är i princip samma oavsett. Skillnaden ligger inom samma marginal som mellan olika märken. I slutändan är det annat som avgör. Jag älskar fyrtaktarens mjuka tomgång men samtidigt tvåtaktarens orr vid pådrag och varv. Vill man göra något åt bränsleförbrukningen är det diesel som gäller, men det är ju en helt annan historia....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alfala, nu blandar du in DFI-motorer som kommer runt problemet med att bränsle förloras under spolningen genom att tillsätta det efter spolningen är avslutad. Övriga egenheter kvarstår men kompenseras i viss mån av att motorn arbetar dubbelt så ofta. Tyvärr kräver detta ett väldigt avancerat bränslesystem och styrning. För att matcha en mycket enkel 4T krävs en enormt avancerad 2T. Endast en tillverkare tror att framtiden ligger i 2T DFI, synd för jag tror tyvärr att 2T DFI blir en parantes i utombordarhistorien. Intressant teknik men förutsättningarna att få det att funka kommersiellt finns nog tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ziggemannen, så länge USA är ett "bensinland" finns ingen anledning för de stora tillverkarna att utveckla en dieselutombordare, men det kan ju svänga fort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ziggemannen, så länge USA är ett "bensinland" finns ingen anledning för de stora tillverkarna att utveckla en dieselutombordare, men det kan ju svänga fort..

014

OXE – svensk dieselutombordare på 200 Hkr!

 

Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2014-11-25

 

Under huven finns 200 Hkr. Drivs med diesel och tillverkas i Ängelholm.

Under huven finns 200 Hkr. Drivs med diesel och tillverkas i Ängelholm.

 

OXE är namnet på en ny dieselutombordare som tillverkas i Sverige! Hela 200 hästkrafter ger den 2 liter stora motorn. Motorn sitter i både SAAB och Opel-bilar och tillverkas av GM. Väl testad med andra ord. Växellådan har lamelldrift.

 

Det är det svenska företaget Cimco Marine diesel i Ängelholm som ligger bakom utvecklingen av OXE. I stället för att bygga en ny dieselmotor valde konstruktörerna att använda en befintlig väl beprövad modell från GM. Nytt är att motorn är monterad horisontellt som i bilarna vilket är ovanligt på utombordare som annars har lodräta motorer.

 

 

 

 

Kraftöverföringen till propellern är remdrift och växellådan har lameller. Det betyder att växeln går i ljudlöst och det går att köra motorn i mycket låg fart. Enligt uppgift kan motorn gå med ett propellervarv per minut om man så vill. Vid mera gaspådrag griper lamellerna tag i varandra fullt ut och kraftöverföringen slirar inte då. Andra finesser är att kugghjulen till remdriften går att byta. En köpare kan alltså välja om man vill ha hög toppfart eller mera råstyrka och lägre fart.

 

Impellern är monterad före sjövattenfiltret. Fördelen med det är att om impellern går sönder hamnar gummiresterna i vattenfiltret och inte i motorns kylsystem.

 

De första motorerna planeras att levereras till sommaren 2015. Ytterligare tester och utvärderingar ska då ske innan det blir försäljning till konsument. OXE är ännu inte prissatt.

 

Läs mera här: http://oxe-diesel.com/

Kan detta vara ngt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan definitivt vara nåt! Jag har tänkt en del på det där, varför finns det så få diesel utombordare? Enda jag sett förr är ju den gamla Mercurydieseln på 30 hästar, så det är verkligen dags.

Vill dock en fattiglapp som jag ha en diesel är det väl en gammal Hondautombordare med hemsmidesmonterad dieselmotor som gäller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alfala, nu blandar du in DFI-motorer som kommer runt problemet med att bränsle förloras under spolningen genom att tillsätta det efter spolningen är avslutad. Övriga egenheter kvarstår men kompenseras i viss mån av att motorn arbetar dubbelt så ofta. Tyvärr kräver detta ett väldigt avancerat bränslesystem och styrning. För att matcha en mycket enkel 4T krävs en enormt avancerad 2T. Endast en tillverkare tror att framtiden ligger i 2T DFI, synd för jag tror tyvärr att 2T DFI blir en parantes i utombordarhistorien. Intressant teknik men förutsättningarna att få det att funka kommersiellt finns nog tyvärr inte.

"Alla" utombordare kör nu med elektroniskt styrd insprutning. 4t och 2t. Lite olikt hur direkt i brännkammarn insprutning sker, och typ styrnng av denna och dysor. Så om du menar att detta inte kommer att fungera så betyder det att båda 4t och 2t inte kommer fungera...kommersielt...

 

Det va som f....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en kombination av pris och vikt som gör att det finns så få diesel-utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej alfalfa, det är enorm skillnad på att direktinspruta en motor o att sätta spridarna i insugsrören. Det är dessutom än värre på en 2T än på en 4T..

 

Det är därför det tog nästan 20 år från det att 2T DFI lanserades på utombordare till dess att bilindustrin brett började utrusta våra bensinbilar med DFI, dessutom 4T. Det finns idag ingen direktinsprutad 4T utombordare och det kommer nog dröja ett tag till innan det sker..

 

Dagens 4T utombordare använder sej av mycket enkla indirekta speed density system, oftast körda i open loop. Det var den tekniken vi använde på bilarna under 70-talet.

 

Som sagt den dagen det finns en bred efterfrågan på dieselutombordare i USA kommer de komma. Fram till dess kommer de vara marginalprodukter, är väl uppåt 30 år sedan Yanmar lanserade dieselutombordaren men vill minnas de lagt ner den satsningen..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning Jarb.

DFI i bil har heller inte varit någon hit. Mitsibishis GDI, som också återfinns i äldre volvo V40/S40 sotar gärna igen. Världens första bensindrivna 4-takt DFI för fordon var f.ö. svensk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor. Den användes t.ex. under den så kallade Petsamotrafiken. Motorn var aldrig särskilt populär, krånglade och kallades ibland för djävulmanmotorn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

May 19, 2015

OPTIMAX DIESEL – REPORTING FOR DUTY!

 

Rick Mackie

The all-new OptiMax Diesel outboard.

The all-new OptiMax Diesel outboard.

I am excited to share with you information regarding our second “stealth” outboard that will be rarely seen; the OptiMax Diesel Outboard.

 

Our latest military engine was released 10:00 a.m. Eastern time in conjunction with the start of the 2015 SOFIC (Special Operation Forces Industry Conference), May 19-21, in Tampa. The engine, displayed in a booth we shared with our OEM boat builder partner MAPC (Maritime Applied Physics Corporation), is the talk of the show.

 

The OptiMax Diesel is designed and developed by Mercury Racing.

The OptiMax Diesel is designed and developed by Mercury Racing.

Developed for the U.S. Department of Defense (DoD), this exclusive spark ignited, direct fuel injected 2-stroke runs on ultra-low sulfur diesel fuel, which is readily available around the globe. Mercury Government Accounts Manager Tony Nahitchevansky explains the history behind the development of our latest military engine.

 

“A Navy ship crash in 1995, which resulted in an explosive gasoline fire, spawned a DoD directive for all gasoline powered engines and gasoline fuel tanks be removed from Naval ships by 2010,” The mandate called for engines to be developed to operate on fuels that meet the following criteria:

 

1) Improve ship safety by minimizing fire hazards,

 

2) More economical and more efficient, and

 

3) Readily available as a single battle space fuel.

 

The 3.0 Liter V-6 Diesel, which produces 175 propshaft horsepower, shares 95 percent of its components with the gasoline engine from which it derives. And, with only a handful of unique parts, there are minimal additional training requirements necessary for maintenance.

 

Industry Exclusive Direct Fuel Injected – Spark Ignited Diesel

 

A cutaway view of our industry exclusive spark ignited diesel cylinder head.

A cutaway view of our industry exclusive spark ignited diesel cylinder head.

A two-stage, direct-injection system uses a small charge of compressed air to finely atomize the diesel fuel as it injects into the combustion chamber. Atomizing the fuel into a fine mist allows for ignition via spark to occur, while delivering enhanced high rpm running quality. A glow plug works in concert with the spark plug for improved cold weather starting and idle quality. An on-board Propulsion Control Module (PCM) microprocessor optimizes fuel and spark timing for improved running quality and performance throughout the engine’s operating range. SmartCraft® Engine Guardian provides real-time, self-protection engine fault diagnostics and messaging.

 

Race Derived Powerhead

 

Verado 400R inspired graphics.

Verado 400R inspired graphics.

The advanced 3.0-liter powerhead, customized with a unique cylinder head designed specifically for combusting diesel fuel, is matched with high performance cylinder liners for maximum horsepower and optimal engine running quality.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Yanmar kommer att visa upp Diesel utombordare på båtmässan i Dusseldorf i jan 2016 enligt rykten, intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitsubishi satsade tidigt (90-tal) på direktinsprut men blev ju då ingen hit då, sista åren har det kommit brett o nu på 2010-talet verkar tekniken mogen. Den stora orsaken till sotningen är att man har så infernaliskt kort tid på sej att blanda luft o bränsle vilket ställer enorma krav på spridaren o motorstyrningen o till sist ska spridaren även överleva förbränningsförloppet.

 

Yamaha HPDI är förresten i princip Mitsubishi GDI, Yamaha köper sen 80-talet sin motorstyrning av Mitsubishi. Den teknik som används i dagens bilar är förresten i princip HPDI, ett common rail system med rejäl högtryckspump. Yamaha lämnade detta system tidigt o satsade på enklare 4T EFI-teknik. Intressant är att de system som fortfarande existerar på utombordare, Optimax/Orbital som blandar luft bränsle utanför förbränningsrummet o sen blåser in det i burken resp Ficht/E-TEC som hamrar in soppan via en kombinerad pump spridare är inte nåt av de system bilindustrin till sist valde. Det är fördelar med att direktinspruta bensinmotorer, framförallt 2T, men man ska förbi en hel del hinder innan man är där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en evinrude e-tec 225.underhåll och service blir billigare än med 4-takt.Vinterförvaring gör man själv med ett program som tar ca 15 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en evinrude e-tec 225.underhåll och service blir billigare än med 4-takt.Vinterförvaring gör man själv med ett program som tar ca 15 minuter.

 

Det blir dock inte billigare den dag du får problem med motorn. Det är komplicerad elektronik i dessa maskiner och dyra att reparera, nästan omöjligt att pilla med själv. Skulle nog vilja säga att det går på ett ut i längden jämfört med 4-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trollar med min optimax 135 årsm 1999 och ekipaget väger 1200kg och den drar ca 4 l i timmen och det vid 3,5/4 knop ! När jag kör med 4hk fyrtakt på ekan så tar den 1,5 l i timmen så jag tycker optimaxen går rätt billigt för sin storlek vad drar era båtar vid trolling fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 hk suzuki fyrtakt: 4 liter i timmen på 2-2,5 knop med drivankare. 1700 kilos ekipage(1900 med full tank)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...