Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
odysseus65

Förstärkningar på långfärdsbåt..

Rekommendera Poster

Så har man då köpt en Amigo 23 för 16k. Å så läser man lite långresetrådar å det är mycket: 'Oj oj.. Om du ska korsa Atlanten så måste du förstärka båten för minst 100k! En fråga: Min båt å många liknande båtar är byggda med rätt hårda tag i åtanke. Om rigg å fästen är dimensionerade med grejer som ska hålla för seriös segling i hårda vindar, är det då möjligt att belastningen vid stormvindar kan påverka en rigg med seglen helt revade mera??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du korsar Atlanten har du sannolikt med dig mer än vanlig semesterpackning, du lastar ner båten med många hundra kilo av mat, vatten, utrustning. Då vikten på båten ökar, ökar också påfrestningarna på skrov, rigg, infästningar etc och båten måste därför oftast (men inte alltid) förstärkas. Kraftigare vindar än i skärgården, högre och kraftigare vågor mm gör också sitt till. Man kan också behöva redundans; dvs dubbla system så du har ett backup-system ifall ett pajar (dubbla vattentankar, dubbla plotters, dubbel automatisk styrning osv). Man vill utrusta båten för bekvämlighet då man skall bo i den (kylskåp, värmare, sköna dynor osv)

Sådant kostar också pengar.

 

Om summan blir 100.000 kr, kanske. Kanske billigare, kanske dyrare.

Vad tycker du det borde kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 från tidigt 70-tal VAR en bra båt, och kan vara så ennu................om den är vedlikehållen och servad.

 

40+ år gammal mast o stående rigg kan vara oxiderad i nitar / beslag, och wire har knappast levtid > 10-15 år.

Kinnplater (vantinfäsningar) måsste kollas.

Mastunderstöd måsste kollas.

Roderbeslag, kolla slitasj.

Segel o löpande rigg bör vara nyare och utan slitasj.

Motor (?)

Reservdelar till "allt".

+++++++++++++++

 

Den orginala partialriggen med svepta spridare och enkla undervant är inte byggd för " rätt hårda tag ".....tycker jag.

 

Annars är båten välbyggd.

 

Segla båten i hemmavatten och styv kuling ett par år innan du åker ut på havet ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 från tidigt 70-tal VAR en bra båt, och kan vara så ennu................om den är vedlikehållen och servad.

 

40+ år gammal mast o stående rigg kan vara oxiderad i nitar / beslag, och wire har knappast levtid > 10-15 år.

Kinnplater (vantinfäsningar) måsste kollas.

Mastunderstöd måsste kollas.

Roderbeslag, kolla slitasj.

Segel o löpande rigg bör vara nyare och utan slitasj.

Motor (?)

Reservdelar till "allt".

+++++++++++++++

 

Den orginala partialriggen med svepta spridare och enkla undervant är inte byggd för " rätt hårda tag ".....tycker jag.

 

Annars är båten välbyggd.

 

Segla båten i hemmavatten och styv kuling ett par år innan du åker ut på havet ;-)

Vad har du för belägg att wire har en livslängd på 15 år? Enligt Selden så är det seglade tid som räknas och inte ålder. Min rigg är 40 år och visar inga tecken på att vara i dåligt skick även om detta är svårt att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skicklig riggare känner med handen om vajern i din rigg behöver bytas ut eller inte.

 

Hur tänker du när det gäller risker? Är det okej om din båt är safe för 80% av det som kan ske på överseglingarna? 95%?

 

Om du är villig att ta risker så är det nog bara att kasta loss och plaska över med passaden, går det så går det. ;)

 

Jag hade inte gjort det, men många andra har gjort samma resa i långt mindre och sämre båtar än en amigo

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du korsar Atlanten har du sannolikt med dig mer än vanlig semesterpackning, du lastar ner båten med många hundra kilo av mat, vatten, utrustning. Då vikten på båten ökar, ökar också påfrestningarna på skrov, rigg, infästningar etc och båten måste därför oftast (men inte alltid) förstärkas. Kraftigare vindar än i skärgården..

Att båten är extremt lastad å därför belastar riggen mer är ett bra argument. Men inte att det blåser mera för man har väl ändå en gräns där man revar alla segel å slänger ut en bromslina? En revad mast borde väl klara vilken orkan som helst eftersom den inte utgör nåt vindfång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skicklig riggare känner med handen om vajern i din rigg behöver bytas ut eller inte.

 

Hur tänker du när det gäller risker? Är det okej om din båt är safe för 80% av det som kan ske på överseglingarna? 95%?

 

Om du är villig att ta risker så är det nog bara att kasta loss och plaska över med passaden, går det så går det

 

Jag hade inte gjort det, men många andra har gjort samma resa i långt mindre och sämre båtar än en amigo

Det finns en Triss Magnum nere i Valparaiso Chile (har haft kontakt med ägaren) det finns en Albin 57 i Puerto Rico som oxå har seglats dit.

http://airybright.se/albin57/filmtime/atlanten/index.html

http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En skicklig riggare känner med handen om vajern i din rigg behöver bytas ut eller inte.

 

Hur tänker du när det gäller risker? Är det okej om din båt är safe för 80% av det som kan ske på överseglingarna? 95%?

 

Om du är villig att ta risker så är det nog bara att kasta loss och plaska över med passaden, går det så går det

 

Jag hade inte gjort det, men många andra har gjort samma resa i långt mindre och sämre båtar än en amigo

Det finns en Triss Magnum nere i Valparaiso Chile (har haft kontakt med ägaren) det finns en Albin 57 i Puerto Rico som oxå har seglats dit.

http://airybright.se/albin57/filmtime/atlanten/index.html

http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/

 

 

Tack för länkarna, Pseudo! Alltid roligt att läsa om galenpannor som lyckas i sina föresatser. Dessutom känner man sig så härligt normal efteråt. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Amigo 23 från tidigt 70-tal VAR en bra båt, och kan vara så ennu................om den är vedlikehållen och servad.

 

40+ år gammal mast o stående rigg kan vara oxiderad i nitar / beslag, och wire har knappast levtid > 10-15 år.

Kinnplater (vantinfäsningar) måsste kollas.

Mastunderstöd måsste kollas.

Roderbeslag, kolla slitasj.

Segel o löpande rigg bör vara nyare och utan slitasj.

Motor (?)

Reservdelar till "allt".

+++++++++++++++

 

Den orginala partialriggen med svepta spridare och enkla undervant är inte byggd för " rätt hårda tag ".....tycker jag.

 

Annars är båten välbyggd.

 

Segla båten i hemmavatten och styv kuling ett par år innan du åker ut på havet ;-)

Vad har du för belägg att wire har en livslängd på 15 år? Enligt Selden så är det seglade tid som räknas och inte ålder. Min rigg är 40 år och visar inga tecken på att vara i dåligt skick även om detta är svårt att se.

 

Jag, som du, vet antagligen inte "seglat tid" OCH vid vilka vindförhållanden denna Amigo'n har seglats. Därför sejer jag att vid 10-15 år kan wire vara "mogen" för byte.

Wire slits på innsidan där trådarna skaver mot varandra och är mycket svårt att se.

Terminaler, anlägg mot spridarhorn och vantskruvar är oxå värd noga översyn.

Om du vill fråga t.ex. Nisse Holmedahl på Proctor Mast i Henån, eller en annan riggare, så får du goda råd.

 

Jag ser du tror en rigg utan segel står stadigt i en "vilken orkan som helst" ;-) Glöm det, snälla du.

 

Amigo 23 är stor nog och kan säkert seglas jorden runt flera varv, men INTE med standard rigg, även om den är i bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En skicklig riggare känner med handen om vajern i din rigg behöver bytas ut eller inte.

 

Hur tänker du när det gäller risker? Är det okej om din båt är safe för 80% av det som kan ske på överseglingarna? 95%?

 

Om du är villig att ta risker så är det nog bara att kasta loss och plaska över med passaden, går det så går det

 

Jag hade inte gjort det, men många andra har gjort samma resa i långt mindre och sämre båtar än en amigo

Det finns en Triss Magnum nere i Valparaiso Chile (har haft kontakt med ägaren) det finns en Albin 57 i Puerto Rico som oxå har seglats dit.

http://airybright.se/albin57/filmtime/atlanten/index.html

http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2003/11/04/fran-angelholm-till-puerto-rico/

Tack för länkarna, Pseudo! Alltid roligt att läsa om galenpannor som lyckas i sina föresatser. Dessutom känner man sig så härligt normal efteråt. :-)

 

Jag har själv en liten Albin 57:a som äventyrsbåt. Drog ner till Skåne och sedan över till landet i väster. Låg i Christianshavns canal ett par nätter, sedan norrut till Humlebaek och museet Louisiana. Sedan vidare till Gilleleje, Tillbaka till Ven, Landskrona och tillbaka till utgångspunkten Limhamn på en och en halv vecka totalt. Galen? Ja kanske lite, men friheten med en liten båt på trailer gör att man kan se mer på kortare tid. Att kunna ligga på en camping eller rastplats när man byter kust kan oxå vara trevligt. Nästa år går resan till Luleå skärgård en vecka sedan över till Narvik och Lofoten i två veckor är planen i nuläget.

 

Christianshavns canal Köpenhamn

post-95643-0-67241000-1438882369_thumb.jpg

 

Trailerbåten Spargrisen (namnet kräver nästan en förklaring, men inte här och nu )

post-95643-0-31323000-1438882932_thumb.jpg

 

Kyrkbacken på Hven och kyrkan Sankt, Ib.

post-95643-0-20587000-1438883094_thumb.jpg

 

Tumlare framför båten

post-95643-0-49781300-1438883254_thumb.jpg

 

"Think big, go small"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...