Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brandberg

Hummerfiske 2015

Rekommendera Poster

Dags att på allvar börja planera årets höjdpunkt.

Förra säsongen blev totalt fiasko med dålig fångst och en motor som krånglade till förbannelse.

I år hoppas vi på bättre lycka. Hur ser era funderingar ut så här med 1342 timmar kvar till fiskestart? :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fiskade med fem burar förra året och skaffar nog nån mer. Har en större båt iår och hoppas på att få ligga i lite längre i höst. Finns det tillgång till rapporteringsbladet här denna säsong med tro?

Redigerad av hummertorsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

 Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen var inget vidare för mig heller, oklart vad det berodde på men så var det. 

Bara att se till att grejerna är i bästa skick och hoppas på bättre lycka iår. 

 

Lurar även på en slug plan för att "ringmärka" den båt som är och tjuvdrar i mina grejor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Men ni placerar ju flötena i farleder utan att tänka innan, om jag kör av några linor bryr jag mig inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt trollet pseudonym ignoreras. hen tillför inget av värde i tråden och är uppenbarligen för slapp för att lyfta blicken från gpsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att märka tinorna. Blev inte av med någon förra året. vet inte om det var detta som gjorde att dem var kvar men det försvårar ju åtminstone att bara märka om blåsorna för folk.  Jag gjorde det enkelt med hjälp av en lödpenna. Skrev både namn och tel nummer på flyktöppningarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt trollet pseudonym ignoreras. hen tillför inget av värde i tråden och är uppenbarligen för slapp för att lyfta blicken från gpsen

Om man går i mörker är det inte så jävla lätt att se de förbannade flötena!!! Och kunde jag trolla så skulle jag trolla bort de först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen var inget vidare för mig heller, oklart vad det berodde på men så var det. 

Bara att se till att grejerna är i bästa skick och hoppas på bättre lycka iår. 

 

Lurar även på en slug plan för att "ringmärka" den båt som är och tjuvdrar i mina grejor. 

Delge gärna oss din sluga plan, :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Men ni placerar ju flötena i farleder utan att tänka innan, om jag kör av några linor bryr jag mig inte längre.

 

Det finns ju naturligtvis bättre och sämre ställen att lägga burar på och det kanske är dumt att dra alla över en kant. Hoppas du inte kör över allt som ligger och flyter i farleder utan att bry dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att på allvar börja planera årets höjdpunkt.

Förra säsongen blev totalt fiasko med dålig fångst och en motor som krånglade till förbannelse.

I år hoppas vi på bättre lycka. Hur ser era funderingar ut så här med 1342 timmar kvar till fiskestart? :)

Kul att höra från dig Kapten Brandberg.lite surt med motor krångel och dåligt fiske . vi fick ett års fiske som nog inte går att slå på länge men tron finns ju alltid där
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Men ni placerar ju flötena i farleder utan att tänka innan, om jag kör av några linor bryr jag mig inte längre.

Det finns ju naturligtvis bättre och sämre ställen att lägga burar på och det kanske är dumt att dra alla över en kant. Hoppas du inte kör över allt som ligger och flyter i farleder utan att bry dig.
Nej jag är inte omänsklig och definitivt inget troll, men när det är knappt 5 meter mellan välena i ett rutnät på flera hundra meter så börjar man ju undra hur det står till i huvet hos en del? Det är ju tätare än en musselodling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ledsen att du tycker att vi är i vägen överallt där du kör fram men varför förstöra redskap som fiskar en längre stund utan att bli dragna. har själv KORG på proppellern och det funkar jätte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ledsen att du tycker att vi är i vägen överallt där du kör fram men varför förstöra redskap som fiskar en längre stund utan att bli dragna. har själv KORG på proppellern och det funkar jätte bra.

Jovisst, men om man inte ser dom i becksvarta natten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst är det svårt men en kraftig handstrålkastare hjälper jätte mycket och kör sakta och lugnt. Tänker inte bara på redskapen utan på dig . för mycket lina i propellern stoppar alla motorer och dåligt väder så är det JÄVLIGT surt när man ligger nära land. om jag trampat på en öm tå så var det inte mening men sköt om dig där ute. MVH FELINA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det övriga fisket gått för er alla där ute ? Har ni fått ihop agnet för årets fiske ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det övriga fisket gått för er alla där ute ? Har ni fått ihop agnet för årets fiske ?

För vår del så blir det nog att köpa agn. Fick inte i båten i vattnet förrän för bara någon vecka sedan pga jag varit tvungen att köpa ny motor och få den monterad.

 

Vi siktar nog på att salta in om någon vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur har det övriga fisket gått för er alla där ute ? Har ni fått ihop agnet för årets fiske ?

För vår del så blir det nog att köpa agn. Fick inte i båten i vattnet förrän för bara någon vecka sedan pga jag varit tvungen att köpa ny motor och få den monterad.

 

Vi siktar nog på att salta in om någon vecka.

Fiskar du på sill eller makrill eller blandfisk. post-73152-0-72602200-1438087167_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur har det övriga fisket gått för er alla där ute ? Har ni fått ihop agnet för årets fiske ?

För vår del så blir det nog att köpa agn. Fick inte i båten i vattnet förrän för bara någon vecka sedan pga jag varit tvungen att köpa ny motor och få den monterad.

 

Vi siktar nog på att salta in om någon vecka.

Fiskar du på sill eller makrill eller blandfisk. attachicon.gif020.jpg

 

 

Det lutar åt sill denna säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Men ni placerar ju flötena i farleder utan att tänka innan, om jag kör av några linor bryr jag mig inte längre.
Det finns ju naturligtvis bättre och sämre ställen att lägga burar på och det kanske är dumt att dra alla över en kant. Hoppas du inte kör över allt som ligger och flyter i farleder utan att bry dig.
Nej jag är inte omänsklig och definitivt inget troll, men när det är knappt 5 meter mellan välena i ett rutnät på flera hundra meter så börjar man ju undra hur det står till i huvet hos en del? Det är ju tätare än en musselodling.

 

Och allt detta i en farled? Du får ursäkta mig men jag har lite svårt att tro det innan jag får någon form av bevis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Hummer, är inte det såna där asätare? Ni hummerfiskare sprider era flöten och blåsor så man får de i propellern, att åka slalom är inte lönt, bättre med repkniv monterat runt axeln.

Ett litet vänskapligt tips till dig

Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

Men ni placerar ju flötena i farleder utan att tänka innan, om jag kör av några linor bryr jag mig inte längre.
Det finns ju naturligtvis bättre och sämre ställen att lägga burar på och det kanske är dumt att dra alla över en kant. Hoppas du inte kör över allt som ligger och flyter i farleder utan att bry dig.
Nej jag är inte omänsklig och definitivt inget troll, men när det är knappt 5 meter mellan välena i ett rutnät på flera hundra meter så börjar man ju undra hur det står till i huvet hos en del? Det är ju tätare än en musselodling.

Och allt detta i en farled? Du får ursäkta mig men jag har lite svårt att tro det innan jag får någon form av bevis

Så du menar dels att jag kommer med osanning och att jag skulle fotograferat mitt i natten? Håhåjaja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst kan det ligga mycket "väle" lite halvtaskigt till ibland, men man får ta det med jämnmod.

 

Det finns många halvdöda gubbar som piggnar till ordentligt i samband med hummerfisket. :) tänk om man varit intresserad av fiske.  :o

 

Dessvärre finns det en del livs levande gubbar som dör under hummerfisket   :(  Tur att man inte är intresserad av fiske. :o

 

Det har ju börjat byggas hummerrev här i Sotenäs och möjligen på andra ställen.

 

Är det nån som har erfarenhet av hummerfisket vid dessa!?

 

http://www.sotenas.se/nyheter/nyhetsarkivet/nyafiskochhummerrev.5.54f93a5413ea81ba28f482.html

 

Såg nån gång en karta var de skulle placeras , men hittar den inte nu.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det ligga mycket "väle" lite halvtaskigt till ibland, men man får ta det med jämnmod.

 

Det finns många halvdöda gubbar som piggnar till ordentligt i samband med hummerfisket. :) tänk om man varit intresserad av fiske.  :o

 

Dessvärre finns det en del livs levande gubbar som dör under hummerfisket   :(  Tur att man inte är intresserad av fiske. :o

 

Det har ju börjat byggas hummerrev här i Sotenäs och möjligen på andra ställen.

 

Är det nån som har erfarenhet av hummerfisket vid dessa!?

 

http://www.sotenas.se/nyheter/nyhetsarkivet/nyafiskochhummerrev.5.54f93a5413ea81ba28f482.html

 

Såg nån gång en karta var de skulle placeras , men hittar den inte nu.

Det finns ett par konstgjorda rev utanför Göteborg. Än så länge är dom fredade men provfiskningar som gjorts lovar gott.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här inne som vet om Aprendo är igång med försäljning av burar i år? Kan inte hitta några annonser på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst kan det ligga mycket "väle" lite halvtaskigt till ibland, men man får ta det med jämnmod.

 

Det finns många halvdöda gubbar som piggnar till ordentligt i samband med hummerfisket. :) tänk om man varit intresserad av fiske.  :o

 

Dessvärre finns det en del livs levande gubbar som dör under hummerfisket   :(  Tur att man inte är intresserad av fiske. :o

 

Det har ju börjat byggas hummerrev här i Sotenäs och möjligen på andra ställen.

 

Är det nån som har erfarenhet av hummerfisket vid dessa!?

 

http://www.sotenas.se/nyheter/nyhetsarkivet/nyafiskochhummerrev.5.54f93a5413ea81ba28f482.html

 

Såg nån gång en karta var de skulle placeras , men hittar den inte nu.

Det finns ett par konstgjorda rev utanför Göteborg. Än så länge är dom fredade men provfiskningar som gjorts lovar gott.

 

/B

 

 

Det skall ha lagts ut ett par rev i Sotenäs också, men pengabrist lär ha gjort att projektet inte framskridit som planerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så du menar dels att jag kommer med osanning och att jag skulle fotograferat mitt i natten? Håhåjaja...

 

Även ifall jag sitter mitt i smeten, så kan jag faktiskt förstå pseudonym. Det är relativt tätt på vissa ställen och inget man egentligen vill navigera i.

 

Jag har ett själv ett riktigt elddop varje gång jag skall hem från krabbmarkerna. Mitt i farleden så ligger det en gäng flöten där en fiskare återkommer med sina "mördar välen"

 

Mördarvälet består utav en kula sedan 1-2 meter lina därefter ytterligare ett väle. Vilket gör att 1-2 meter lina flyter i ytan.Till saken hör att jag går österut påväg hem i mörkret och strömmen är på stället nästan alltid nordlig. Inget kul alls.

Har funderat på att ringa ägaren, men skulle väl få en utskällning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det finns andra som förstår mig. Men det är väl som det brukar för en del, "jag gör som jag vill och det ska alla andra skita i". Men jag börjar helt ärligt bli väldigt trött på att försöka ta sig igenom dessa "minområden" och visa hänsyn då det inte görs av de som har lagt ut dom. Man tar ingen som helst hänsyn till att det kan vara farleder man lägger ut i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det finns andra som förstår mig. Men det är väl som det brukar för en del, "jag gör som jag vill och det ska alla andra skita i". Men jag börjar helt ärligt bli väldigt trött på att försöka ta sig igenom dessa "minområden" och visa hänsyn då det inte görs av de som har lagt ut dom. Man tar ingen som helst hänsyn till att det kan vara farleder man lägger ut i.

 

Du vet - det är ju "amatörerna" som är så "taggade" på hummerfiske att de inte har något annan i huvudet.

 

Att deras sätt att hantera välena och flytlinor skulle kunna va till besvär för andra finns över huvud taget i deras tankevärld.

 

Jobbade ihop med ett par lokala ihärdiga hummerfiskare. Även dessa var irriterade på vissa som inte tog hand om väle och flytlinor på ett adekvat sätt. Under den första veckan av hummerfisket kunde diskussionens vågor gå höga runt frukostbordet i ämnet - de dagar de behagade infinna sig på jobbet. ;)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tala för mig själv o erfarenheten av området jag fiskar i.

Håller med om att det finns oansvariga som tex har 30meter flytlina på 20m djup. Hjärtat i halsgropen när man upptäcker sånna tinor. Tror okunskap är en stor anledning till att sånna tinor ligger o luras.

syftet med denna tråd som tidigare år är väl ändå att låta amatör och vissa yrkesfiskare att dela resultat, komma med tips samt att motivera till ett hållbart fiske, inte att diskutera huruvida enstaka fiskare beter sig illa. att lägga hummertinor skall ju inte bli synonymt med att bete sig som en rövhatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...