Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en styrpulpet uttern från 2000 med en skir ful ratt, såg att biltema hade en men hur vet jag om den passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Ta loss den gamla och jämför. Borde vara allra enklaste sättet.

 

//H 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ratten nav brukar det passa. Du ser om den har "hålet med en skåra i". Att byta ratt på ett nav fungerar ibland, men inte alltid.

Det svåra brukar vara att få loss ratten i båten. Alla är inte smarta nog att använda fett vid montering. Mitt råd är därför att börja med att ta loss ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få loss kanske fett är bra, men för att få en konisk passning att sitta säkert ska det vara helt rent

 

inget som helst smörjmedel på ytorna!

 

Köra med lös ratt som racklar är ingen hitt!

 

Samma med propeller helt rent, med ett lager fett imellan så kan du råka ut för att axeln blir utmattad och brister och stumpen och propellern lägger sig på havets djup.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte alls igen det du skriver...

 

Hur skulle en splinesad axel mattas utav fett mellan propeller och axel?

 

Varför skulle sedan en ratt glappa av ett tunt lager fett? Det skall ju inte vara mycket. Man drar ju dessutom åt bulten och till och med efterdrar om man är noggrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma med propeller helt rent, med ett lager fett imellan så kan du råka ut för att axeln blir utmattad och brister och stumpen och propellern lägger sig på havets djup.

 

Kalle

Gäller förstås propeller på axel med konisk inpassning. INTE propeller på splines!

 

Det kan för övrigt vara väldigt svårt att få loss en ratt utan att förstöra ratten eller navet. Det mesta som man har att sätta en avdragare i är ju plast och den tål inte särskilt mycket. Men med envishet och milt våld löser det sig oftast till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld kan detta och har svarat åt mig.

 

Lite OT men bra att veta, kilspår på propelleraxeln ska ha radie på alla kanter, inga skarpa hörn någonstans,

gängan för muttern ska avslutas med en radie, så är risken att en sprickbildning startar mycket liten.

 

Kanske ingen som sett eller tänkt på, men så ser ni om det är en seriöst tillverkad axel.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag helt med gällande propelleraxeln... Jag såg som sagt en splinesad axel i mitt huvud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...