Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
anderskj

Startproblem Mercury 75 hk tvåtakt

Rekommendera Poster

Hej !
 

Jag har haft motorn inlämnad till Mekonomen för service i höstas (deras verkstad i Enköping har båtmotorkompetens enligt sin egen utsago). Motorn har inte startats efter service, och när jag igår skulle sjösätta och provstartar så går motorn knappt runt, ungefär som batteriet skulle vara slut (vilket det inte är). Tar jag ur tändstiften, så gå startmotorn runt med normal hastighet.

 

Mekonomens båtmotormek har förstås semester ...

 

Nån som har nån idé ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du mätt batteriet under belastning med en shunt mellan polerna,kan vara en cell som är kass,då får du inte full spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du mätt batteriet under belastning med en shunt mellan polerna,kan vara en cell som är kass,då får du inte full spänning.

Hej, tack för svar

 

Jag har testat det nyss och det var nog inte 100% ok. Jag testade med ett nytt (och nyladdat) batteri och startkablar då fick jag den att går runt och tända, men startmortorn 'hoppar ur' på ett helt annat sätt än tidigare. Tidigare har startmotorn gått så länge man haft nyckeln i startläge, nu 'kuggar' den över. Skumt, nåt knas är det. jag kommer köpa ett nytt batteri och testa igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske är kuggarna till startmotorn som är dåliga,men troligare om den inte drar runt riktigt övre lager till startmotorn som är slitet,ja har bytt på ett par motorer där var det oljebronslager som var snedslitna,kostnad 20kronor,men dom nyare är kanske kullager nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...