Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Fungerande septitankstömmning?

Rekommendera Poster

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Ren och skär utpressning. :angry:

Vilken kommun var det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

 

Bygger ni mulltoa får ni bygga med urinseparering som på SXK- distrikts uthamn på Lill-lubban, syd Sundsvall. 

 

Dessutom var de så tillmötesgående mot oss västkustseglare, så de hade ett ex av "Västpricken" som toalitteratur.  ;)

 

Bild på Kungaparet och solcellsdriven lysdiodsbelysning har jag för mig att det också fanns.  :) Dessutom tillgängligt för den som tog sig dit. Jo - hamnavgift ville de ha och det tyckte jag hamnen var väl värd.

 

Kunde ni inte ha en sparbössa för en frivillig toaavgift och kanske även ett mobilnummer som man kan "swicha" toaavgiften till.

 

Har inte kassören "Swich" kan ni få låna mitt mobilnummer för toaavgiften. Jag tar naturligtvis ut en liten avgift för mina besvär.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Jag har svårt att se att det är något större problem att ha ett utedass på en klubbholme öppet för andra båtägare. Hur mång gör sig besvär att lägga till - särskilt vid en klubbholme - bara för att gå på toa och sedan fara vidare?

Om det är så akut att man gör sig det besväret tycker jag absolut att toan ska vara öppen för alla.

 

Varför är alla så protektionistiska?

Vi är alla fritidsbåtsanvändare och vi bör hjälpa varandra med såväl toabesök, toatömning och sophantering som båtbottentvätt för att det ska vara lät och trevligt att vara båtägare både i hemmavatten och vid längre resor.

 

Thallathas förslag om bössa eller Swish tycker jag är utmärkt. Alla kommer inte att betala - men säkert de flesta - och det kommer att ge ett välbehövligt bidrag för de klubbar/klubbholmar som har "för många" besökare för vist finns det sådana.

 

Välkommen till våran toa

vi har inte fått något LOVA

men skit gärna här

det är inget besvär

ge en slant så slipper vi oss oroa.

 

Vem kan motstå en sådan uppmaning?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Jag har svårt att se att det är något större problem att ha ett utedass på en klubbholme öppet för andra båtägare. Hur mång gör sig besvär att lägga till - särskilt vid en klubbholme - bara för att gå på toa och sedan fara vidare?

Om det är så akut att man gör sig det besväret tycker jag absolut att toan ska vara öppen för alla.

 

Varför är alla så protektionistiska?

Vi är alla fritidsbåtsanvändare och vi bör hjälpa varandra med såväl toabesök, toatömning och sophantering som båtbottentvätt för att det ska vara lät och trevligt att vara båtägare både i hemmavatten och vid längre resor.

 

Thallathas förslag om bössa eller Swish tycker jag är utmärkt. Alla kommer inte att betala - men säkert de flesta - och det kommer att ge ett välbehövligt bidrag för de klubbar/klubbholmar som har "för många" besökare för vist finns det sådana.

 

Välkommen till våran toa

vi har inte fått något LOVA

men skit gärna här

det är inget besvär

ge en slant så slipper vi oss oroa.

 

Vem kan motstå en sådan uppmaning?

 

Mackey

 

Skulle nog fungera bra i en perfekt värld där alla visar hänsyn. Tyvärr lever vi inte i en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Jag har svårt att se att det är något större problem att ha ett utedass på en klubbholme öppet för andra båtägare. Hur mång gör sig besvär att lägga till - särskilt vid en klubbholme - bara för att gå på toa och sedan fara vidare?

Om det är så akut att man gör sig det besväret tycker jag absolut att toan ska vara öppen för alla.

 

Varför är alla så protektionistiska?

Vi är alla fritidsbåtsanvändare och vi bör hjälpa varandra med såväl toabesök, toatömning och sophantering som båtbottentvätt för att det ska vara lät och trevligt att vara båtägare både i hemmavatten och vid längre resor.

 

Thallathas förslag om bössa eller Swish tycker jag är utmärkt. Alla kommer inte att betala - men säkert de flesta - och det kommer att ge ett välbehövligt bidrag för de klubbar/klubbholmar som har "för många" besökare för vist finns det sådana.

 

Välkommen till våran toa

vi har inte fått något LOVA

men skit gärna här

det är inget besvär

ge en slant så slipper vi oss oroa.

 

Vem kan motstå en sådan uppmaning?

 

Mackey

 

Skulle nog fungera bra i en perfekt värld där alla visar hänsyn. Tyvärr lever vi inte i en sådan.

 

Vad är det för hemskt som kan hända tror du?

 

Jag tror att detta kan hända:

  • Toan

    Det kan komma bajs på sittringen eller så kan någon ta toarullen.

    För övrigt tror jag att de som redan idag är värst troligen struntar i om det sitter en skylt om att toan är privat.

     

  • Toatanktömningen

    Det kostar mera för ägaren, men jag är ganska säker på att tillräckligt många kommer att betala frivilligt och de som inte betalar får åka snålskjuts. Vad spelar det för roll, totalt sett blir det bra för alla båtägare.

     

  • Sophantering

    Här är jag lite tveksam, men de som redan har ett system för sophantering klarar säkert av att hantera några påsar till. Vissa kommer att betala och andra inte.

     

  • Båtbottentvätt

    Det är lämpligt att ägaren hjälper till och tar betalt, men låt alla få hjälp. Hur ska vi annars kunna långsegla längs den svenska kusten utan bottenfärg eller med giftfri färg?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

 

Kan Du ge oss Din adress så kan vi, när vi passerar, låna Din toa. Jag ska inte ta Din toarulle och inte skita på ringen och jag tror att Din bostad är ansluten till kommunalt VA så kostnaden finns ändå. Jag ska ta av mig skorna i hallen så att jag inte drar med mig smuts in på golvet.

 

Det borde väl vara OK för Dig som är så omtänksam, eller hur?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

 

Kan Du ge oss Din adress så kan vi, när vi passerar, låna Din toa. Jag ska inte ta Din toarulle och inte skita på ringen och jag tror att Din bostad är ansluten till kommunalt VA så kostnaden finns ändå. Jag ska ta av mig skorna i hallen så att jag inte drar med mig smuts in på golvet.

 

Det borde väl vara OK för Dig som är så omtänksam, eller hur?  ;)

Jag har väldigt svårt att se likheterna mellan en privat toalett hemma hos mig eller någon annan och en toalett som används av 200 - eller kanske 1000 - personer i en båtklubb.

 

De båtklubbar som hyr ut gästplatser eller tillåter gäster på klubbholmarna låter ju givetvis gästliggarna använda toaletterna. Jag har inte hört att detta skulle vara särskilt problematiskt.

 

Som du kanske redan förstått har jag låtit helt främmande människor använda vår toalett hemma vid ett par tillfällen. Den blev inte förstörd och ingen stal något och varken jag eller någon annan familjemedlem led då - eller lider nu - vad jag vet av detta.

Helt främmande var de inte, den ena hjälpte jag att få igång bilen och den andra hade jag pratat lite med utanför huset. Det är väl ungefär den nivån på vänskap det blir om man ligger som gäst på en klubbholme.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey:

 

Kan Du ge oss Din adress så kan vi, när vi passerar, låna Din toa. Jag ska inte ta Din toarulle och inte skita på ringen och jag tror att Din bostad är ansluten till kommunalt VA så kostnaden finns ändå. Jag ska ta av mig skorna i hallen så att jag inte drar med mig smuts in på golvet.

 

Det borde väl vara OK för Dig som är så omtänksam, eller hur?  ;)

Jag har väldigt svårt att se likheterna mellan en privat toalett hemma hos mig eller någon annan och en toalett som används av 200 - eller kanske 1000 - personer i en båtklubb.

...

 

Mackey

 

 

Jag har av lätt förståeliga skäl inga som helst problem att se likheten mellan skithuset i Din bostad och skithuset i båtklubbens hamn. Inget av skithusen är nämligen offentliga och därmed inte tillgängliga för allmänheten. Skithuset i båthamnen ägs av klubben, är avsett för klubben och betalas av klubben. Om ägaren är 1 person eller 1000 personer har ingen som helst betydelse. Skithuset är inte i något av dessa två fall offentlig inrättning. That's it.

 

Vi har precis samma regler i vår inhägnade båthamn: Skithuset är vårt, alltså inte allmänhetens. Klubbholmen, däremot, är inte inhägnad och skithuset där nåbart för andra individer. Där kan även andra än båtklubbens medlemmar/ägare lämna sina processade matrester. Och så görs i stora mängder eftersom vår klubbholme är mycket populär.

 

Sugtömningen har vi också i vår hamn. Den har vi betalt själva och manövern av pumpen styrs därför av kortläsare. Inte heller den är offentlig egendom utan till 100% enskild/privat. Vi har ingen gästhamn i vår inhägnade båthamn och är inte skyldiga att tillhandahålla sugtömning för allmänheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juridiskt håller jag med dig, men inte praktiskt.

10 - 20 extra personer som använder min toa hemma då och då kommer att märkas, medan samma sak inte kommer att märkas på en toalett som redan används av flera hundra personer.

 

Ursprunget till denna diskussion är ju att kommunen krävde att en mulltoa som ska byggs på strandskyddat område ska vara tillgänglig för allmänheten.

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Ett ganska rimligt krav för att få bygglov på strandskyddat område tycker jag, i alla fall om det är en båtklubb som ska bygga toan. Dessutom troligen problemfritt för båtklubben.

 

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Fast det är väl en väldig skillnad på att ge tillträde till toaletter i anslutning till ett bostadshus som står på en tomt och att ge det på en klubbholme?

Klubbholmen är inte bostadsmark och det finns förmodligen ingen tomträtt där heller utan den är förmodligen att betrakta som vilken ö som helst där allemansrätten gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Fast det är väl en väldig skillnad på att ge tillträde till toaletter i anslutning till ett bostadshus som står på en tomt och att ge det på en klubbholme?

Klubbholmen är inte bostadsmark och det finns förmodligen ingen tomträtt där heller utan den är förmodligen att betrakta som vilken ö som helst där allemansrätten gäller.

 

 

Nej, ser Du, det är inte en väldig skillnad på toalett i anslutning till bostadshus och toalett på en klubbholme. Det är inte överhuvudtaget någon skillnad på dem så länge de båda inte är offentliga. Frågan Ni gratis-skitare ska ställa Er är: Är toaletten offentlig eller inte? Är den inte offentlig så hoppa skitnödigt vidare... Maten som Ni plockar i Er är hanteras ju inte gratis så varför ska maten som Ni plockar ur Er hanteras gratis? Vem ska betala det Ni ska använda gratis? Någon annan? Nä, glöm det.

 

Tvivlar starkt på att klubbholmen inte är arrenderad mark och tvivlar lika starkt på att allemansrätten ger allmänheten rätt att nyttja en icke offentlig toalett som en båtklubb med egna medel byggt på arrenderad mark.

 

Känner Du till någon holme, gärna i Stockholms skärgård, som fastighetsägaren vill upplåta utan arrende så SNÄLLA meddela mig. Det vore en skänk från ovan, kanske även för den skitnödige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juridiskt håller jag med dig, men inte praktiskt.

10 - 20 extra personer som använder min toa hemma då och då kommer att märkas, medan samma sak inte kommer att märkas på en toalett som redan används av flera hundra personer.

 

Ursprunget till denna diskussion är ju att kommunen krävde att en mulltoa som ska byggs på strandskyddat område ska vara tillgänglig för allmänheten.

Men ibland kräver samhället att grejor ska stå till allmänhetens förfogande. I tömningsdebattens spår så frågade jag kommunen om det skulle vara möjligt att få bygglov för en mulltoa på vår klubbholme.

 

Det skulle gå att ordna bygglov men kommunens krav var att den då skulle stå öppen så att allmänheten kunde få tillträde eftersom den skulle komma att stå inom strandskyddat område .... (fick låsas under icke säsong).

 

Jag kan undra om alla sommarstugor som står på strandskyddat område är skyldiga att ge allmänheten tillträde till sina toaletter?

Ett ganska rimligt krav för att få bygglov på strandskyddat område tycker jag, i alla fall om det är en båtklubb som ska bygga toan. Dessutom troligen problemfritt för båtklubben.

 

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

 

Mackey

 

Visst är det trivsamt med gratis, för gratis är ju gott. Ja, ja, alla ska låta alla nyttja allt och på det viset blir det rundgång i systemet och till slut gynnas Du själv. Den filosofin är Konsum-cirkusen byggd på och till och med deras karusell snurrar saktare och saktare.

 

Vem har lurat i Dig att någonting är gratis? Ditt gratis betalas av någon annan. Ingenting är gratis, varken att födas eller dö, och definitivt inget där emellan.

 

Märkligt att så fort det handlar om båtlivet så kommer gratis-tugget direkt. Vi köper gladeligen båtar och grejor till båten för hur stora pengar som helst men så fort vi har land i sikte börjar vi fundera på vad som borde vara gratis, alltså allt som alla andra ska bjuda oss på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

 

Mackey

 

Visst är det trivsamt med gratis, för gratis är ju gott. Ja, ja, alla ska låta alla nyttja allt och på det viset blir det rundgång i systemet och till slut gynnas Du själv. Den filosofin är Konsum-cirkusen byggd på och till och med deras karusell snurrar saktare och saktare.

 

Vem har lurat i Dig att någonting är gratis? Ditt gratis betalas av någon annan. Ingenting är gratis, varken att födas eller dö, och definitivt inget där emellan.

 

Märkligt att så fort det handlar om båtlivet så kommer gratis-tugget direkt. Vi köper gladeligen båtar och grejor till båten för hur stora pengar som helst men så fort vi har land i sikte börjar vi fundera på vad som borde vara gratis, alltså allt som alla andra ska bjuda oss på.

 

Jag vet inte vem som sa/skrev att något nödvändigtvis ska vara gratis, inte var det jag i alla fall.

 

Jag upprepar;

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

Kan detta missförstås?

 

Jag är säker på att alla båtägare skulle gynnas av mindre protektionism eftersom de flesta av oss ibland hamnar på ställen där den egna klubben inte har någon toa eller något annat som man som båtägare behöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

 

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

 

Mackey

 

Visst är det trivsamt med gratis, för gratis är ju gott. Ja, ja, alla ska låta alla nyttja allt och på det viset blir det rundgång i systemet och till slut gynnas Du själv. Den filosofin är Konsum-cirkusen byggd på och till och med deras karusell snurrar saktare och saktare.

 

Vem har lurat i Dig att någonting är gratis? Ditt gratis betalas av någon annan. Ingenting är gratis, varken att födas eller dö, och definitivt inget där emellan.

 

Märkligt att så fort det handlar om båtlivet så kommer gratis-tugget direkt. Vi köper gladeligen båtar och grejor till båten för hur stora pengar som helst men så fort vi har land i sikte börjar vi fundera på vad som borde vara gratis, alltså allt som alla andra ska bjuda oss på.

 

Jag vet inte vem som sa/skrev att något nödvändigtvis ska vara gratis, inte var det jag i alla fall.

 

Jag upprepar;

Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning.

Kan detta missförstås?

 

Jag är säker på att alla båtägare skulle gynnas av mindre protektionism eftersom de flesta av oss ibland hamnar på ställen där den egna klubben inte har någon toa eller något annat som man som båtägare behöver.

 

Mackey

 

 

"Sedan tycker jag det är bra för alla oss båtägare om klubbarna tillåter att vi använder varandras infrastruktur, gratis, mot frivillig betalning eller mot obligatorisk betalning."

 

Nä, jag vet inte heller vem som sa/skrev att något nödvändigt ska vara gratis, inte var det jag i alla fall. För jag inser sedan länge tillbaka att INGET är gratis. Det är helt enkelt någon annan som har betalt och de andra iskallt parasiterar på denne godhjärtade betalare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man... :)

 

Jag lekte bara med tanken att toatömningsstationerna inte fick blockeras - Att gemene tömmare fick tömma där det fanns station, men då har jag fått svar på det :)

 

Fridens Allihop :D

Man kan ju undra...

I kommunala- eller privatäga gästhamnar har jag sett att man placerat en tömningsstation längst in i hamnenen delvis dold bakom jollebryggor eller yrkesbåtar, men en väldigt liten skylt. Jag skrev tidigare om Hyppeln, vid mitt besök där låg det nog bara omkring fem gästande fritidsbåtar i hamnen, så det var ju gott om plats. Men tömningspumpen ligger liksom på en bryggnock som vetter mot land på en betongkaj där det ligger diverse fiskebåtar.

Tömningsanläggningen är väldigt bra och välfungerande, men det är svårt att upptäcka den från sjösidan. Anledningen att jag visste var den låg var att jag dagen innan hade upptäckt den vid en av promenaderna med hunden, och då hjälpt en ensam skeppare i en 35 fots segelbåt att krångla sig in för tömning.

 

På några ställe i norra Bohuslän har jag sett helt manuella tömningsanläggningar monterade på en flytande aluminiumtank. Vid mitt besök i Rossö hamn läckte membranet i pumpen (en större Jabsco-pump) så att det blev ingen sugverkan.

Den där aluminiumtanken/flotten såg inte direkt inbjudande till för tilläggning med en del vassa hörn och illa utfendrad. Det är rätt strömt i sundet där också så jag misstänker att det kan vara svårt att komma till. Jag kollade från landsidan om/hur den funkade innan, så det blev inget tömningsförsök där.

 

Sedan är nog gästbryggan i Rossö, avsedd för båtar med en fribordshöjd på 3 meter... eller för båtar med stege på däck. Inte så konstigt att gästande båtar ligger över natten på affärens flytbrygga avsedd för kortare besök.

Det hade varit lättare att sätta upp en skylt med "kom inte hit!" än att bygga en brygga vars höjd över vattenytan närmast är avsedd för en danmarksfärja.

-Men det kanske är annorlunda nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...