Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LonelyBird

Septitankens rengöring

Rekommendera Poster

Septitanken har diskuterats i detta forum rätt ingående men har inte hittat någon tråd om vad som kan göras (på ett tryggt sätt) åt vad som allmänt kallas urinsten.

Mina båda tankar (två toaletter) är utförda i rostfritt stål. I flera inlägg talas o matt svetfogar rostar på RS-tankar. Andra legeringar förekommer också i systemet (kulventiler och genomföringar).

Tankarna har ingen manlucka och att komma åt dem förutsätter att halva båten demonteras.

Nu till frågan:

Känner någon till hur man på ett tryggt sätt kan lösa upp den under 25 år ansamlade urinstenen utan att riskera skada på tankarna eller övriga metallkomponenter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig heller reflekterat över att toatanken kanske ska göras rent ibland.

 

Ättika funkar bra, frågan är hur mycket man behöver i en toatank?

 

Jag skulle prova med en liter ättika + 10 liter vatten och låta det stå ett dygn. Sannolikt är det värst i botten.

Därefter skulle jag pumpa ut hälften och låta allt stå i ett dygn till så att slangar mm. också blir rent.

 

I toan häller jag i ½ dl ättiksyra och låter det stå över natten och då går allt bort lätt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om detta men har läst att Raritan ska någon produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde rent i min tank för några år sedan och då hade det nog inte varit gjort på 20 år. Jag är lyckligt lottad så tanken är lätt att plocka ut så jag tog och högtrycksspolade. Erfarenhet: Tanken var nästan helt ren inuti men slangen till tanken och stigarröret i tanken var kraftig belagda med urinsten. Jag tror efter detta att man kan få en ganska bra bild på hur stor risk det är för beläggning i tanken genom att kolla slangen till densamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

I toan häller jag i ½ dl ättiksyra och låter det stå över natten och då går allt bort lätt.

 

Mackey

I toan hemma skulle det ha stått.

Jag undviker att använda kemikalier i båttoan, tror inte det är bra för alla packningar mm.

 

Jag tror det är bättre att plocka isär pumpen någon gång vart annat eller vart tredje år och göra rent, ta bort avlagringar och smörja upp.

 

Laga inte det som fungerar...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man ska nog plocka isär och rengöra med jämna mellanrum samt byta jokerventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar dränera toan och avloppsslangen genom att ta bort jokerventilen och sedan vinterförvara den på samma sätt som impellern, i påse insmord i vaselin. Sedan jag började med det har jag inte haft något läckage på ventilen under säsongen. Värt mödan m.a.o.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller ska smörjas med glycerin, det brukar stå när man köper den. Anledningen är att glycerin är vattenlösligt och helt enkelt försvinner efter tag. 

Samma borde gälla för jokerventilen. Vaselin är en petroleumprodukt, en jokerventil av nitrilgummi tål vaselin men en del jokerventiler är av neopren som kan vara känsligt för petroleumprodukter.

Pump mm kan man smörja med vaselin men det enklaste och garanterat ofarligaste är silikonfett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tanken gammal sådär 30 år skulle jag nog fortsättningsvis uppskatta bottensedimentet som tätar. Eller så gör man en rengöring plus täthetsprov och vid behov får den lagad. När jag monterade utsug på vår 36 år gamla rostfria tank såg jag en ordentlig läcka som droppat några droppar per sommar troligen. Hålet var dock 10x2 mm i en svetsfog längst ned på tanken. Bottensatsen tätade effektivt så vi hade inte märkt nåt läckage fast det nog funnits bra länge. 

 

Några med gammal tank kommer nog att märka samma sak är min gissning. Varför städa i en toatank? Större utrymme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Läste häromdagen just om en kemikalie som man häller i tanken å skall lösa upp urinsten. tyvärr mins jag inte var. Reklam kanske i tidnigen Trossen? Kolla även Billiga Tema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läste häromdagen just om en kemikalie som man häller i tanken å skall lösa upp urinsten. tyvärr mins jag inte var. Reklam kanske i tidnigen Trossen? Kolla även Billiga Tema.

2

 

Tänker du på Transclean 65?

Redigerad av Monticello

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ogräsättika för att få rent packningarna i toalettpumpen (demonterade från pumpen). Ogräsättika som finns i trädgårdsbutikerna är mycket billigare än ättikan i livsmedelsbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga frågeställningen uppstod av att jag i två tillfällen varit i den situationen att jag inte kunnat tömma min septitank. Mitt antagande är att urinstensflagor lösgjort sig från tankväggen och lagt sig som ett flak under utsugningsröret. när jag, som sig bör uppsökt septisug, har initialt små mängder kommit ut men sen är det stop.

Genom att köra en käpp ner genom sugröret känner man att någonting öppnar sig men vid sug blir det stop igen.

Vid visuell inspektion med ficklampa kan man se att nedre ändan av septisug-röret som går ner till tankbottnet är kraftigt igenkloggat.

Visst finns det ju olika kemikalier, och det är ju det jag är ute efter. Erfarenheter sådana som forgus31 upplevt skulle man ju helst villa undvika. Dock kan man väl antaga att forgus31 borde ha kunnat gissa sig till att allt inte står rätt till då en viss odör torde ha uppkommit.

Biltemas produkt baserar sig på fosforsyra, sodium sulphate och dodecylbenzenesulphonic acid. De två senare är ju salter? så de bär väl inte göra något åt de olika metallegeringarna?.  Fosforsyran är väl en syra som inte i små konsentrationer borde angripa de legeringar som finns i ett septisystem.

Vågar man försöka?

Lintott har använt ogräsätikka. I vilka konsentrationer? . Löser det värkligen redan bildad massiv urinsten?

Finns det någon som har erfarenhet av Transclean 65?

 

Såhär ser min tank ut:

 

 

post-54642-0-55557200-1435243126_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har testat att fylla tanken med vatten och lägga i ett par maskindisk tabletter och låta det stå ett par dygn!

Blir helt rent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott har använt ogräsätikka. I vilka konsentrationer? . Löser det värkligen redan bildad massiv urinsten?

 

I mitt fall så var det jokerventilen och bottenventilen i pumpen som jag löste urinstensbeläggningen på. Jag hällde outspädd ogräsättika i en burk o la i delarna. De fick ligga där någon dag och då var de rena. Jag vill minnas att ättikan är 12%-ig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ursprungliga frågeställningen uppstod av att jag i två tillfällen varit i den situationen att jag inte kunnat tömma min septitank. Mitt antagande är att urinstensflagor lösgjort sig från tankväggen och lagt sig som ett flak under utsugningsröret. när jag, som sig bör uppsökt septisug, har initialt små mängder kommit ut men sen är det stop.

Genom att köra en käpp ner genom sugröret känner man att någonting öppnar sig men vid sug blir det stop igen.

Vid visuell inspektion med ficklampa kan man se att nedre ändan av septisug-röret som går ner till tankbottnet är kraftigt igenkloggat.

Visst finns det ju olika kemikalier, och det är ju det jag är ute efter. Erfarenheter sådana som forgus31 upplevt skulle man ju helst villa undvika. Dock kan man väl antaga att forgus31 borde ha kunnat gissa sig till att allt inte står rätt till då en viss odör torde ha uppkommit.

Biltemas produkt baserar sig på fosforsyra, sodium sulphate och dodecylbenzenesulphonic acid. De två senare är ju salter? så de bär väl inte göra något åt de olika metallegeringarna?.  Fosforsyran är väl en syra som inte i små konsentrationer borde angripa de legeringar som finns i ett septisystem.

Vågar man försöka?

Lintott har använt ogräsätikka. I vilka konsentrationer? . Löser det värkligen redan bildad massiv urinsten?

Finns det någon som har erfarenhet av Transclean 65?

 

Såhär ser min tank ut:

Förlåt en gammal kemist om han låter besserwissrig, men endast sodium sulphate (natriumsulfat) är ett salt, de andra två är syror. Tror inte att någon av dem angriper metallegeringarna i lägre koncentrationer. Vet ju förstås inte vilka legeringar det rör sig om. Möjligen skulle mässing kunna få ett lättare och helt ofarligt ytangrepp. Galvanisering och eloxering  däremot skulle nog fara illa, men dessa handlar det ju inte om i det här fallet, 

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sea Maniac för din info. Jag kör på det.

Raport avges efter utfört värv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo lite har det nog luktat i garderoben där tanken sitter men jag har trott att det varit slangarna som varit gamla. Rätt otroligt att slammet tätar så bra.

 

Har du fösökt att få ut proppen andra vägen? Ut i sjön? Brukar vara en bra ansats att går det inte in så går det kanske ut! Nu blir det kanske lika trångt och ingen sugkraft men kan vara värt ett försök. Går det att släppa in vatten från sjön? Det kan ge lite murbräckafunktion med en vattenpelare i hög fart. Har du möjlighet att stoppa ner en lång stång med nåt vispliknande i änden och dra runt med skruvdragare. Kan slå sönder urinsten eller eller vad det är som stoppar. I änden på en gängstång kan man dra fast en vajerstump. Den kan räcka för att lösa upp klegg och ändå vara skonsam mot rör i tanken.

 

Ska helst sitta på en liten skiva för att få bra slungeffekt. Annars finns tendens att vajrarna bara tvinnar ihop sig om det är trögare att vispa än slungkraften. Testade detta för att få bort byggskum i slutna utrymmen och fann att det var bättre med ett par bågfilsblad som virades runt i en uppsågad slits i änden på stången. Kan kräva bra fart på rotationen. Går att sätta tyngder i änden av bågfilsbladen för att få den lämpliga krafseffekten. Det funkade ganska bra på fogskummet.

 

Alternativt en lång stålstång med en liten krok på. Gärna en krok som ger med sig om den låser fast sig i frågetecknet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande urinsten eller kalkavlagringar så fanns inget sånt i tanken som ändå är 36 år. Nån gång om året har jag spolat upp oxalsyra och vatten för att toapumpen och ventilerna ska fungera. Det kan ha hjälpt att även hålla tanken stenfri. Har sen pumpat in några dl matolja som smörjer ventiler och pump bra. Matolja och lite vatten spolas upp och ventiler gymnastiseras.

 

Ett par ggr per sommar och ventilerna går jättelätt och behöver inte bytas i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett beprövat sätt att göra rent färskvattentankar och ledningar från kalkaavlagringar är att använda citronsyra. Känns ju hyfsat miljövänligt. Kan citronsyra även bita på urinsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken syra det är spelar nog mindre roll. Lagom spädd bara.

 

Det kan vara anledning att kolla om det är nåt som fastnat och inte går att lösa upp. Stålstång med krok fiska upp eller krossa. Krogen får inte tränga så den fastnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom just på att USB-snake-kamera ska skickas ned. 

På min avluftning som är ett 1/2" rör sitter en avstängningsventil som tas bort och sen blir det 3/4" slang och ny genomföring. Sen kan man skicka ner kameran när man vill.

 

Hade det varit njursten istället för urinsten så hade Diklofenak hjälpt mot symtomen ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste alla inlägg på båtplassen.no och ganska många framhöll spolning med färskvatten åtminstone har förebyggande effekt. Vi har ju många som seglar i sötvatten och frågan är då: hur har ni det med urinstenen. Det kanske ni aldrig hört talas om eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft urinsten men har heller inte tittat efter. Seglar i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl alla forumvänner,

Hällde 5 liter Biltemas "Rengöring för avfallstank" :

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Rengoring-for-avfallstank-2000034584/

Fyllde därpå tanken med sött vatten tills den var full.

Efter tre dygn seglade jag ut till öppet vatten och öppnade bottenventilen. Ut kom en massiv vit smörja som närmast liknade mjöl utspätt i vatten. Efter två spolningar med saltvatten klarnade vattnet och efter femte spolningen var ingenting mera skönjbart vid tömning. Några större partiklar kunde aldrig upptäckas varför min gissning är att all urinsten upplösts.

Flödet vid tömning via bottenventilen samt vid septisug är återställd.

Tack för alla era inlägg…

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, har haft problem med min tank, svår att tömma via sugtömningen, men hittade i somras en ny produkt, Transclean 65, som löste problemet (urinsten) snabbt och enkelt. Innan jag tog upp båten fyllde jag på 0,5 liter Transclean 65 i tanken och fyllde upp med vatten (har en 25 liters hålltank), lät det verka i en timma och tömde sedan. Nu var det full fart, körde igenom med en omgång vatten och nu var det inga hinder längre.

 

Oljekenta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att väcka liv i en gammal skittråd..

 

Hade stop i tanken i veckan, visade sig att både toaletten och en ospecificerad roterande manick efter tanken var dåliga så dessa byttes ut. Var rejält stopp i slang efter tanken men detta löstes med transclean 65. 

Dock så är denna ganska dyr, biltemas variant "rengöring för avfalstank" ser ut att ha 1-5% fosforsyra medans transclean har 10-20% fosforsyra. 

 

Finns det något annat alternativ för både förebyggande och propplösande kemikalie? Tänkte testa Hessa Kalkbort, undrar om någon använd det som problemlösare i septitankar? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...