Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på Er !

 

Nu är jag både trött, ledsen och förbannad. Under senare delen av förra säsongen hade jag problem med en trött motor som efter många om och men kom upp i plan… Väl där gick den fint och höll samma toppfart som innan.

Bytte alla tändelar, tog bort ”filtret” innan bränsletrycksregulatorn och har även gjort ett kompressionsprov. Kollade även att samtliga nya stift verkligen får gnista. (Motorn en VP 5.7GXI-F, har ca 250timmar på nacken) Har dessutom både satt en ett extra stort fuktavskiljande bensinfilter samt kört båten med en separat OMC tank för att utesluta fuktproblematik, dock förra året.

När jag la i båten för några veckor sedan tyckte jag att den gick hyfsat, bluddrade lite i början men det är kanske inte så konstigt då den enligt servicemanualen ska köras igenom med tvåtaktsolja inför vintern.

Nu kommer den inte upp i plan hur jag än bär mig åt, men den startar lätt och jag tycker den går jämt och fint. Är inne på att det är något tokigt med bränsletillförseln och gud förbjude bränslepumparna.

Grejen är den att man vill ju gärna veta att det är så innan man kastar ut 10 000kr på nya pumpar. Har en verkstadshandbok från Volvo Penta. Men i den står det endast att kontrollera att pumparna fungerar och att man kan vända polerna om pumpen/pumparna kärvar.

Fick ett tips att kolla anslutningarna till pumparna och en var mycket riktigt rejält oxiderad. Nu hade jag inte 5-56 och polfett med mig men jag skrapade anslutningarna och gjorde ett nytt försök utan någon framgång.

Hade maskin på tomgång och lossade anslutningen till lågtryckspumpen i ca 30s och inget märkbart hände. Lossade jag däremot anslutningen till högtryckaren dröjde det inte länge förrän maskin började spotta.

Hur ska jag felsöka… Vrider jag nyckeln till radioläge hör jag att det låter från maskin något som jag får till att pumparna/pumpen bygger upp ett tryck.

Ikväll kommer jag göra enligt följande:
 

1: Kolla så att jag verkligen har spänning fram till respektive pump.
2: Sätta direktspänning på respektive pump
3: Mäta bränsletrycket efter högtryckspumpen   (Ser inte någon möjlighet att kolla lågtryckaren)
4: Kolla så att bränsletrycksregulatorn släpper igenom trycket genom att lossa på vacumslangen.

Är det något annat ?

 

Mvh // Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Shas!

 

Jag har en lika dan motor som jag har haft eller har problem med.

Ett tips är att kolla jordpunkterna. Finns på baksidan av motorn på styrbods resp. babords sida.

Vet att Motorns "dator är kännslig för dålig jord.

Jag har gjort felsökning på min motor under två år nu, vet fortfarande inte om den går riktigt.

Ang. lågtryckspumpen så går det att mäta trycket på den. Det finns en nippel som är monterad direkt på lågtryckspumpen. Det är lågtyckspumpen som surrar när du vrider om nyckeln i läge 1. Högtrycket mäts på bränsleledningen innan spridarna.

Enl. Volvo skall även Filtret i bränsletrycksregulatorn ersättas av en spårryttare.

Det finns en bulletin på detta. Detta filtret kan sättas igen.

Som sagt, har jag felsökt länge nu och hoppas att jag hittat felet.

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett par bilder på bränsletrycksuttagen.

Sedan såg jag att du redan ersatt filtret i br.trycksregulatorn. Men som sagt kolla jordpunkterna.

 

post-99192-0-76233900-1434368682_thumb.jpg

post-99192-0-64450300-1434368696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har bytt detta, när jag läste om detta så var jag övertygad om att detta var felet men icke...

Ok det finns uttag ! Var inne på att sätta ett T på bränsleledningen. Men då kommer Ytterligare en fråga.  Vad är det för anslutning på nippeln ser ut att vara en schraderventil....

Har eventuellt fått tag i en felkodsläsare får se vad den säger....

 

Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vänta nu... Vad är det du säger... Lågtryckspumpen startar när man vrider på nyckeln... Vad jag kan se så finns ingen tryckstyrd givare endast den vaccumstyrda bränsletrycksregulatorn.

 

Nu kan jag ha fel men jag har precis för mig att pumparna var parallelkopplade. Detta måste jag kolla för är det som du säger. Vad sjuttsingen ger då signal till högtryckspumpen ?

Min slutsats har varit att Lågtryckspumpen och högtryckspumpen går en förutsbestämd tid för att det ska finnas tryck över spridarna när man vill starta

 

Jordplinten är kollad så att inget sitter löst men jag ska lossa allt jag ser och lägga polfett på...

 

Och var sitter bränslepumpsreläet eller är detta integrerat med styrboxen ?

 

Båtjäv... ;-)

 

// Shas

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ang. bränsletrycksmätare så köpte jag denna:

 

http://www.ebay.com/itm/BERGEN-Fuel-Injection-Pressure-Test-Kit-Ford-Vauxhall-B5310-/151694296393?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2351af4549

 

Vet ej dimensionen på anslutningarna, men det är olika, bara för enkelhetens skull ;) .

 

Ganska säker på att det endast är lågtryckspumpen som surrar i tändläge ett, men jag kan inte svära på det.

Kanske någon annan vet?

Har för mig att lågryckspumpen förser högtryckspumpen med bränsle.

Det känns ju mer logiskt, som du säger, att båda pumparna jobbar samtidigt innan start.

Hur byggs trycket annars upp till spridarna?

 

Reläet till bränslepumpen sitter under plastlocket ihop med säkringarna, strax bakom flamdämparen (på min i varje fall). Finns med i instruktionsboken.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt trött idag men ville ändå ut till båten och testa instrumentet, ser ut som en förkrigsmodell men innehållet imponerar. Detta är en Techmate och det var bara att plugga i och sedan kunde man köra en serie tester. Bland annat fanns det en kontakt som passade till bränslepumpen och en 12V utgång men det var mycket att läsa och som sagt trött är jag och jag ska upp 04:30 imorgon

Jag följde dock instruktionerna och fick felkoden

 

"Engine shutdown / emergency stopp telltale indicator has been set" 

 

Vad detta betyder verkar det dock som man behöver en felkodslista för och den har jag inte hittat än...

 

Fick ett tips att det sitter citat "En kula" i anslutningen till tanken detta tolkar jag som en backventil. Det ska tydligen inte vara helt ovanligt att den kärvar. 

Något som också känns rimligt då mitt elverk går som en jojo den första minuten...

 

Jobbar vidare.

 

Tackar för din info då slipper jag leta

 

// Shas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och en sak till... Vad beträffande anslutningen till mätuttaget så är det mycket riktigt en 1/4tums schraderventil vilket jag som gammal kyltekniker bockar och bugar för... Bara att hänga på stället och mäta dock tar jag ett gammalt ;-)

 

// Shas

 

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Se bif. fil.

Hittade lite om felkoder på Mefi 4 (hoppas att det är det du har).

 

Det är ju inte säkert att felkoden "pekar" på felet utan felkoden kan vara en kosekvens av felet.

 

Backventilen  efter bränsletanken kan annars vara en het "kandidat" som du tipsats om.

 

Data.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta....

"Engine shutdown / emergency stopp telltale indicator has been set" betyder att motor gått ner i ett säkerhetsläge....

Således gäller vidare felsökning.

 

Vad beträffande kulan kolla denna film ca 3:20min in måste ha med det att göra.

 

 

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett denna filmen tidigare. Bra om man skall byta bränslepumpsenhet.

Men det verkar som han byter Nippeln till tankanslutningen.

Möjligt att det finns en backventil i den??

Någon annan som bytt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi börjar gå igenom dagens felsökning Började att kontrollera bränslepumparna genom att bygla reläet båda gick utan oväsen. Tyvärr var anslutningen på lågtryckssidan mindre än på högtrycksida så där kunde jag inte mäta trycket men mina slangar passade rätt på högtrycksidan och det kom rejält med soppa när pumparna kördes.

 

post-92228-0-42304400-1434485861_thumb.jpg

 

Hängde på stället och när pumparna nu konstaterat att dessa går parallellt uppmättes 4bar och när jag stängde av släppte regulatorn trycket direkt ner till 3bar

 

post-92228-0-21686800-1434485911_thumb.jpg

 

post-92228-0-47550700-1434485931_thumb.jpg

 

Körde maskin och varvade lite och regulator höll då trycket mer eller mindre konstant 3,4-3,5 bar...

 

Stängde av maskin och sen var det mer eller mindre omöjligt att få igång den igen, lossade ett stift och det luktade rejält med soppa...

 

post-92228-0-54543100-1434486206_thumb.jpg

 

Fick efter många om och med igång skiten igen körde en ny analys utan felkoder men maskin går ojämt.

Ganska goda nyheter då pumparna kostar 10 000kr....

Satt och funderade lite på vägen hem. Alldeles innan jag sjösatte bytte jag mot ett extra långt vattenavskiljande filter, kan det vara så enkelt att det ändå är vatten i tanken och att båten fungerade bra enda tills filtret var fullt vilket var ca ett par distans dvs aldelles lagom fram till min brygga.

 

I morgon byter jag filtret och kör direkt mot en omctank så får vi se vad detta säger.... Lite roligt för i tråden som du länkar till står det att det 90% av alla fel beror på skit eller vatten i bensinen.

 

Om det är så blir det roligt att tömma 320 liter soppa och nej jag tänker inte hålla på och blanda i massa skit får helt enkelt destruera soppan i en av firmans Hyundor ;-)

 

Frågan är bar hur man suger upp soppan men det får vi ta sedan

Ska ändå kolla kulan, tror inte det är så bra att ta bort den då den säkerhetställer att lågtryckaren inte går torrt vid start

 

Mvh // Shas


 


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

3,5 bar verkar ju vara ok (drygt 50 Psi).

Har för mig att det skall ligga på mellan 50-60 Psi på högrycken.

 

Om du misstänker vatten i bränslet kan du hälla över bränslet som finns i bränslefiltret i en petflaska.

Då kan du se om det finns vatten i bränslet. vattnet lägger sig nederst.

 

Om så är fallet, kolla O-ringen till tanklocket.

 

Roligt att du återrapporterar efter varje felsökning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just återrapportering är ju en viktig del. Personligen tar man del av diverse trådar och andras kunskap och då är det viktigt att bidra med det man kan.

Petflaska, givetvis varför tänkte jag inte på det, komplement till kvällens övning

Funderade faktiskt på att tömma tanken på samma sätt som i inlägg 13 om det nu behövs, lite tveksam dock att köra pumparna så länge men egentligen borde det inte vara vara värre än när motorn går.

 

Alternativet är att köpa en större bensinpump på Biltema likt denna.
 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Branslepump-2000031349/

 

Montera på en lång cigarettändarplugg så att eventuell gnistbildning vid av och påslag sker skiljt från motorrum, utöver detta köra med motorrumsfläktar sedan får det ta den tid det tar

 

Mvh Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.... Funderade lite på vad du sa. dvs Hälla över innehållet från bränslefiltret till en PET flaska.

Fungerar verkligen ett vattenavskiljande bensinfilter på detta viset. rätta mig nu om jag har fel men orginalfiltren hade jag för mig var fylla med vattenabsorberande material.

Är det så så kommer vattnet att stanna kvar i filtret och således vi dra fel slutsats eller ?

 

// Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara så att filters uppgift är att ta hand om partiklar och ta hand om ev. vatten.

Om det är väldigt mycket vatten i bränslet känns det som att filtret blir fult av vatten och då tappar sin funktion. Om du tömmer innehållet i filtret i en petflaska borde du kunna se om vätskan skiktar sig, dvs innehåller vatten.

Ang. tömma bränsletanken:

Det var så jag gjorde, mha en pump avsedd för bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått filtrets funktion bekräftat Du har rätt... Glöm mitt svammel om vattenavskiljande material.

 

Men det ska bli roligt ikväll. Jag har på känn.....

 

Om jag uppfattar problemen med din maskin så var dessa liknande men har blivit bättre, men inte helt ok eller ?

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina bekymmer har varit att efter ca 30-45 min körning, oavsett fart varvtal, har varvtalet börjat svaja.

Om jag slår av helt och lägger i neutral så kan motorn pendla från 400 rpm till 3000 rpm. För att sedan stanna helt.

Jag hoppas dock att jag hittat felet. Har inte varit ute och provkört någon längre sträcka ännu.

 

se länk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5w6PgOEdkVo

 

I mitt fall verkar värme också påverka, då problemen kommit snabbare vid varm väderlek.

 

Ser fram emot kvällens felsökning/rapport, hoppas att du hittar felet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för liknande problem för några år sedan när jag köpte min båt, i och för sig en helt annan maskin (AQ225D förgasarmotor) men efter tömning av tanken och rengöring av förgasaren så har den gått bra.

Vad som förvånar mig är att varje vår när jag byter det vattenavskiljande filtret varje vår och häller ur det i en glasslåda är att nästan allt innehåll i filtret är vatten!!!

Tyvärr så är dagens bensin utblandad med E85, och som bekant så är E85 sprit och sprit har en viss inblandning av vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då kan du skriva under den där 90% regeln också ;-) Då är det så här.... Kollade mitt innehåll i filtret och där fanns inte en tillstymmelse till vatten, kanske inte framgår bilden men så är det

post-92228-0-00689200-1434570124_thumb.jpg

 

Kopplade ändå in en OMC tank med ny fräsch soppa. (Jag har sedan tidigare fixat en snabbanslutning via en ställbar bensinkran, för att enkelt kunna köra igenom maskin med tvåtaktsblandning inför vintern)

Trots regn tog jag ändå ut henne på en liten tur och nu svarade maskin på ett helt annat sätt, upp i plan kom jag dock inte till fullhastighet men det är jag övertygad om att det beror på att OMC-tanken med slangar som inte är gjord för 320 kusar.

 

Bränslet är har helt enkelt blivit gammalt.... Detta trots att jag tankade henne full inför vinter såsom jag blivit lärd att göra, detta trots att jag haft svindyrt stabilisatormedel i bensinen...

Biltema i morgon alltså för att plocka ihop en vettig tömningsannordning. men tömma tanken och sedan fylla den gör sig inte i en handvändning i Hjälmaren. Får bli söndagsarbete....

 

Mvh // Shas

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att du skulle ha ett bränslefel pga av gammalt bränsle då du haft full tank, använt stabilisatormedel samt inget vatten i filtret . Borde du inte kolla hela befintliga bränsletledningar innan du drar igång att tömma hela systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju helt enkelt vara en ledning eller ventil som är igensatt. Behöver ju inte vara soppan som är dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stämmer in i kören att bensinen borde vara fräsch med tanke på allt du gjort inför vintern. Dålig bensin tror jag inte ger svajande tomgång, åtminstone inte de gånger jag stött på det. Suger bensinslangen kanske luft någonstans?

Du kanske nämnt det, men hur ser avluftningen till tanken ut? Vacuum i tanken kan ge ungefärligt lika symptom. Stopp/något som stryper i bränsleledning som gör att trycket från pumpen inte blir konstant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla andra faktorer först innan du tömmer tanken, har "bara" soppan lagrats över vintern så ska det inte vara några problem.

 

Gör själv så, full tank på hösten, inga problem i år heller. Och jag har inte något stabiliserande medel som du haft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående talare. Det borde inte vara fel på bränslet.

Du har ju tillsatt bränslestab.

Har du kollat backventilen på tanken?

 

Jag köpte en inspektionskamera på Biltema innan jag tömde min tank.

Kunde se flagor av färg från något.

Det visade sig vara från gamla Jeepdunkar. Detta kan ju också vara en felkälla att det finns "skäp" i tanken som täpper bränsleflödet.

Kanske inte i ditt fall då du har bra bränsletryck.

 

Du kanske ändå har ringat in problemet, vi får hoppas det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det liv i luckan, roligt. Var inne på att det skulle vara fel på bränsletillförseln men det har jag kolla se tidigare i tråden. Pumparna ger rejält med bränsle och det syntes tydligt på stället att regulatorn släpper igenom soppa

 

Tankventilation visst men då borde maskin gå bra i startögonblicket och den borde inte bluddra.

 

Elverket går ju som sagt men även detta svajar ett tag i början men det har det alltid gjort...

 

Ska för säkerhet skull ta ut henne på en tur med öppet tanklock.

 

Men jag tror att jag får ta ett snack med vår käre mackägare...

 

Var det inte någon mack som hade problem detta är en OK station...

 

Mvh Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll över från tanken till OMC tanken och testa igen! då är ju allt lika utom bränslet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du stoppa ner en "fräsch" soppaledning i stora tanken för att utesluta att du inte suger luft eller att det är skräp i den delen av soppaledningen?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

Ok att fylla på med gamla bränslet till OMC-tanken är ju en förhållandevis enkel procedur. Det är ju bara att pumpa ur soppa via interna högtrycksuttaget och rätt ner i den lilla tanken.

Fördelen med detta förrutom att jag får svar på alla ovanstående frågor är faktiskt att jag kan se hur maskin svarar på en blandning 50% gammal soppa och 50% ny, dvs blanda i OMC tanken

Kanske till och med ska kosta på att köra med 98% blyfritt har för mig att det är något med oktanen som försvinner..

 

Söndagen ger svaren... Nu är det sill och potäter som gäller....

 

Glad midsommar på Er !

 

// Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...