Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
JoaAmb

Johnson 30 hk, 2 takt 2005

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har lite frågor ang. en Johnson 30 hk, 2-takt från 2005.

 

1. Någon som har några erfarenheter av denna motor? Lätt att ha att göra med? Problem?

2. Vad drar en sådan här i liter/M?

 

Alla synpunkter och kommentarer mottages tacksamt!

 

MvH Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 35hk Evinrude från 1983 för några år sedan, och Johnson/Evinrude-motorerna har sett likadana ut under motorkåpan (med endast små förändringar) som din 05a sedan ca sent 70tal. Lyckades på min köra av vevaxeln på ngt helt oförklarligt sätt (mkt ovanligt att det inträffar). Fick rådet att använda resterna som bojsänke. Köpte beg vevaxel från USA och plockade då ner hela motorn själv. Precis allt gick att få isär utan större problem, trots att motorn levt sitt liv i saltvatten. Så ja, svaret på din fråga är att den är lätt att ha att göra med.

I övrigt hade jag inget problem med min alls. Sålde den till kompisens brorsa och den används fortfarande.

Dessförinnan hade jag en 20hk Evinrude från 84 om jag inte minns fel (20/25/30/35hk är i grunden samma motor). Användes som en normal motor för badturer/enstaka fisketurer under de ca 20år vi hade den och jag minns att vi bytte en cdi-box men tror det var allt. 

 

Förbrukning är svårt att svara på, då det beror på båttypen. Jag har ingen uppfattning om bränsleförbrukning gällande ribbåtar, men tvåtaktsmotorer med förgasare drar betydligt mer än dagens direktinsprutade 2taktare eller 4taktare gör. Beror ju lite på hur mkt du tänkt köra. Jag själv använder min båt till några badturer och någon enstaka fisketur per säsong, och gör väl av med kanske 50-75 liter bensin på en säsong beroende på väder och då är bensinförbrukningen för min del tämligen oväsentlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det står tidigare i svaren så är Johnsson/Evinrude i princip samma motor.

Enkelt att få tag på delar och bra motorer. Har själv en 10 hk Evinrude samt en 1990 års modell av Evinrudes 50 HP och har tidigare haft en 1986 års modell av 75 hk och har inte haft några problem med dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...