Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
saxofon

Rädda livet på gammal tamp

Rekommendera Poster

Har nyss uppgraderat till nytt spinnakerfall. Det gamla är väldigt väderbitet och stelt utom den biten som mest varit inne i masten, den är som ny.

 

Någon som har tips om hur man kan mjuka upp och göra tampen fin igen?

 

Har provat 60 graders tvätt men det verkar inte ha hjälpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"väldigt väderbitet och stel".................

Har du provat att köpa ett nytt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"väldigt väderbitet och stel".................

Har du provat att köpa ett nytt fall?

Japp, det var liksom det som ingick i begreppet "uppgraderat till nytt spinnakerfall" ;-)

 

Men gick det att få liv i gamla skotet så kan den göra nytta som tamp här och där när det behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"tamp" ?? Är inte det ändan på ett rep eller tross?

 

Vad skal du använda "tampen" till? ;-)

 

Väderbitet tågvirke kan du aldrig tvätta "till liv". Släng skiten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du kan använda den del som är ok, som varit inne i masten. Släng resten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm, ja det var ju konstigt att det inte blev bra. Jag har bara goda erfarenheter av att köra både fall och vanliga 3-slagna poyesterull-linor tillsammans med den övriga maskintvätten.

Jag har då oftast lagt dessa i blöt några dygn först. I ljummet vatten med tvättmedel i.

Gjorde du inte det, kanske du skulle prova det och sedan köra maskintvätt igen.

Kanske med torktumling efteråt.

 

När jag slängde skräp i klubbens container häromåret, fick jag se ett storfall som låg slängt där, tittade lite på det och såg att det var skitigt men verkade i övrigt oskadat. Jag tog hem det, kapade bort den isplitsade wiren, taglade ändarna och behandlade enligt ovan.

D.v.s. jag använde alltså bara den delen som varit utanför masten och exponerats för solljuset.

Det blev till ett par mycket smidiga förtöjningslinor, mycket behagliga att hantera.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.ö. tycker jag TS och andra läsare kan bortse från Oldtimers inlägg.

Jag tycker nog lite synd om honom. Jag gissar att det är en ensam och bitter äldre herre.

Som tycker det är roligt att försöka "mästra" andra skribenters ord och uttryck.

Jag kan just nu inte minnas något konstruktivt råd och inlägg ifrån honom.

Fast, hoppas det finns något sådant, om man letar.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det smuts och salt som gör linan stel.  Prova att köra linan i tvättmaskinen 40 grader brukar göra underverk på gamla linor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är det smuts och salt som gör linan stel.  

Och UV-strålning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blötläggning och fintvätt 40 gr.

UV kan förstöra en del tampar men då brukar de bli rejält försvagade, provdra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blötlägg i en hink med vanligt vatten i ett dygn ell över natten, sen tvätt i maskin på 40-50 grader och sist men inte minst, överdos med sjöljmedel, det är det sista som gör susen( i m.....) som man säger!

Men allra bäst är nog att efter tvätt ta tampen i en hink med lagom varmt vatten och en stor dos vanligt skölj medel och låta den suga i sig detta i några tim, och sen låta torka.. Då är tampen som en barnrumpa sen, mjuk o go..

Och som Wingan sa så kan man alltid använda tampen som förtöjningslina om man inte blir helt nöjd...

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo - tvätta tampar brukar göra underverk. Jag gör det med en viss regelbundenhet. Åtminstone några varje år.

 

Sen finns det ju en gräns för länge en lina klarar UV-ljus och slitage. 

 

Själv hade jag nog kasserat den biten som inte blir bra efter tvätt och sparat resten.

 

Tampar kan man inte få för många av. 

 

Fast i de flesta fall ( ;) ) går väl bägge parterna va ett spinackerfall på utsidan masten och blir ungefär lika påverkan av UV-ljus och väder och vind.

 

Sen är väl fall och skot inte de bästa förtöjningslinorna, även om jag har några sådana i mina fasta förtöjningar med monterade ryckdämpare.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.ö. tycker jag TS och andra läsare kan bortse från Oldtimers inlägg.

Jag tycker nog lite synd om honom. Jag gissar att det är en ensam och bitter äldre herre.

Som tycker det är roligt att försöka "mästra" andra skribenters ord och uttryck.

Jag kan just nu inte minnas något konstruktivt råd och inlägg ifrån honom.

Fast, hoppas det finns något sådant, om man letar.

Oldtimer har hackat på mina ordval med, men men det är OT

Jag körde som du i tvättmaskinen med rikligt med sköljmedel. Om det inte funkar så skulle jag ta bort dåliga delen och sparat resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för bra svar. känns som att jag var på rätt väg.

Ska prova med ordentlig blötläggning, tvätta igen, blötlägga igen...

40 m 12mm lina/tamp/skot/fall har man ju alltid nytta av. :-)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"tamp" ?? Är inte det ändan på ett rep eller tross?

 

Vad skal du använda "tampen" till? ;-)

 

Väderbitet tågvirke kan du aldrig tvätta "till liv". Släng skiten!

Nej, tamp är inte ände, utan sjömansuttryck för rep, om vi nu skall hålla på och rätta varandra...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har precis tvättat en kort slit-å-släng-snabbförtöjningstamp. Blötlade i en hink å Ajax i ett par dagar.  Blev bra.

 

Sedan läger jag till det här på tampen  om tampen.

Ursprungligen äre änden som är en tamp. Oldtimer har rätt. Men sedan har det förändrats, allra mest när plastbåtsfolket exploderade i antal, å utan tradition å kunskap så hittar man på lösningar. Alla säger ju tampen när man menar en lina som sitter fast i ena änden.

 

Samma tjafs som med Nautisk mil, sjömil, distans, distansmil osv, alla förstår nog vad som menas ändå.

Andra exempel är kölsvinet som man slaktar om man blir hungrig,.....skojar. Det finns inga kölsvin i båtar idag. Man syftar på utrymmet, fickan där nere om det finns nått.  Kölsvinet var en bräda som låg över kölen på den tiden man byggde stora träfartyg.

 

Samma med hackbräda. Det är ingen bräda med en massa hack i som håller rorkulten, en snik/billig variant av autopilot, hackbräda är en av stockarna som går runt aktern på en typ fiskebåt  storleksässigt. Håller ihop spant å akterstäv. Motsvarigheten på ett hus kallar man hammarbandet. Finns åtskilliga fler exempel.

 

Minns ni tjafset om det heter fender eller fendert? Eller xyz-"hult". Men säger man "puttifrån-korv" så fattar alla. Jag väntar till den dan då någon tar "trästockarna" som hänger som "frihult" på skärgårdsbåtarna att någon kallar dem för "stångkorv". Då skall jag skratta lite å rätta-, precis som Oldtimer gjorde.

 

Så ni får säga vad ni vill om Oldtimer, jag bryr mig inte om ifall han är vresig, Men han ville bara tala om sin definition på tamp. Vad äre för fel med det? Den som skrev att han är en gammal vresig gubbe har väl i så fall varit "fulare" i munnen tycker jag. Låt honom hållas. Vi är inte alla födda med förmågan att uttrycka oss på salongsfint/socialt accepterat sätt å på ett media där man måste ha lite  :)    -ar (plural-smilysar...) för att förtydliga å undvika "bråk".

 

Det som är intressant är varför tampen inte blev bra efter tvätten. Tänkte ni på det? TS (trådskaparen) har ju tvättat den.

 

Om man sedan skall provdra så ta inte för allt i världen. För om inte förr så då sträcker man sönder linan inuti, sedan blir den värdelös på riktigt.

 

Önskar alla en skön seglarsommar.

 

PS

Ni kan få tycka lite synd om mig....för jag måste flytta rorkulten, förlänga hjärtstocken uppåt över aktertoften för det funkar inte med autopiloten. Jobbar på det just nu.

Förra ägaren kapade rorkulten 1½ dm. synd, för den biten fattas nu. Får sätta på en "hängpinne"

Eller heter det "rorkultsförlängare" eller distansmanövreringsförlängningsstång? eller distansmanövreringsapplikationsdetalj? Nu vet jag, distans-app!

:D :D

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej saxofon,

Enligt min mening ligger ditt misstag i "Har provat 60 graders tvätt men det verkar inte ha hjälpt."

60 grader gör många skot och fall styva och hårda. 40 - 45 grader max, just som flertalet säger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också 40 gr är max temperatur. Sköljmedel är bra.

--

Fö, tamp är ett ord som använts i minst 50 år inom yrkessjöfarten. Ordet "rep" används absolut inte. Det heter inte "tak", "golv","vägg" eller "kranbalksvis" heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som vanligt är världen varken svart eller vit, utan det finns nyanser av allt. Som språkforskarna hävdar med emfas, är språket under ständig utveckling och det som är rätt är det som blir hävd genom allmän uppfattning och allmänt språkbruk. Visserligen är jag bara halvgammal med terminologi från 60- och 70-talet, men det är absolut inte fel att benämna visst tåg för tamp, och jag är tveksam till att det någonsin varit det. Det är snarare olika tradition beroende på bl a geografiska faktorer mm. Men om man kollar källkritiskt så kan man läsa: "Tamp västsvensk och norsk benämning på ändan av ett tåg, även själva tåget".

;) 

Det är hårt att bli gammal och äldre som jag själv. Man upplever ofta att ungdomarna inte behärskar språket. Kanske det istället är vi äldre som inte följer språkutvecklingen. Men i detta fall är nog benämningen tamp för tåg äldre än alla som skriver här :huh: 

Mitt tidigare inlägg var snarast en markering att vi kanske inte skall hålla på och rätta varandra när vi mycket väl begriper vad avsändaren menar. Det blir trevligare för alla då, sen får ni gärna säga emot!

Redigerad av Copernicus
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara som kuriosa - Nordstedts stora bok om segling, utgiven 2013, sid 14, kap 1.1 Ord ombord: "Det finns en hel del tampar utöver skot och fall som hjälper till att justera seglens form på olika sätt" Så bäste Saxofon, enligt denna moderna källa är ditt gamla fall en tamp, fortsätt att kalla det så!

Vidare står det i inledningen: "Det viktigaste är självklart att att man förstår varandra ombord".

Boken är ingen seglingsbibel, men vittnar väl om hur terminologin används, dvs det språkbruk som är allmänt förekommande.

Slut på tjafset?

:)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Copernicus, slut på tjafset? I helsicke heller, detta med ordet "rep" - som benämning för avlånga flexibla upplindningsbara saker som används för att hissa segel, knyta fast båtfan osv - är absolut förbjudet att nämna i båtsammanhang. Alltså som Bhemac mycket riktigt påpekade tidigare tycks ordet rep jäkligt nono.
Haha, men är ordet "lina" det korrekt tillåtna universalbegreppet när man menar alltifrån snören, rep, trossar ombord på båtar?
(Ordet "tåg" skulle nog mest skapa förvirring ifall man i nån litet stressad situation exempelvis skulle vilja ha hjälp att lossa föremålet ifråga, och hur grov skall en sådant rep vara för att klassa in som just tåg?) :)

@Saxofon: Har även ett vettigt icke-OT inlägg på lut. (Saknas dock bilder i en gammal tråd med samma rubrik, avvaktar därför med detta tills Admin fixat det problemet. Brukar f.ö. gå dygns-snabbt.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla yrkesgrupper har sitt fackspråk, syftet är inte att briljera utan undvika missförstånd. Sen skojas det också ibland, ordet snöre tex kan användas utan att det blir missförstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror också 40 gr är max temperatur. Sköljmedel är bra.

--

Fö, tamp är ett ord som använts i minst 50 år inom yrkessjöfarten. Ordet "rep" används absolut inte. Det heter inte "tak", "golv","vägg" eller "kranbalksvis" heller.

 

Varför heter det inte kranbalksvis, när man avser en riktning snett föröver åt babord eller styrbord!?

 

post-53310-0-62833800-1430052916.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman obs

Ett Medium, flera Media

Hälsningar språkpolisen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttrycket "kranbalksvis" används helt enkelt i yrkessjöfarten. Jag har inte tänkt så mycket på det men så kom en nyligen pensionerad sjökapten som skulle ha nav.kurs och frågade vad kranbalksvis betydde. Vi pratade om det och till veckan därpå så hade han pratat med några kollegor som heller aldrig hört det.

Anger man riktningar så är det ofta "Rätt förut, på bogen, tvärs ut, på låringen eller akter om". Ska man ange lite mer precis så använder man streck, kranbalksvis = 4 streck. Eller så tar man en rättvisande bäring på pejlkompassen på bryggvingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Streck alltså 11,25 grader är det väl ingen som använder idag, mer än militären och dom har väl cirka 3600 streck på sin cirkel.

 

Kranbalksvis var en vanlig riktningsangivelse när jag gick på sjöbefälsskolan, så att det skulle vara okänt begrepp för en sjökapten som är i pensionsåldern låter otroligt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Kranbalksvis syftar på den lilla kran som användes på mycket gamla fartyg (finns ibland även på modernare båtar) för att hissa upp ankaret så att man kunde beslå det i höjd med däck. Kranens balk stod ut 45 grader från långskeppslinjen på SB och BB sida och syntes ofta från manöverplatsen. Begreppet används fortfarande och det känner sjöbefäl till. 

Rep är ett samlingsnamn för allt tågvike utom garn, dvs från lina till tross. Tamp är mindre än 2,5 cm (diameter) och över det kallas det tross (om jag minns rätt). I Sverige mäter vi i cm och i England i tum. Uttrycket rep används ibland ombord för en del av den löpande och stående riggen, men inte på moderna segelbåtar... 

Nu låter jag nog som en himla besserwisser, B) men det var inte meningen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens skiss ovan stämmer med motsvarande beskrivning i min gamla Örlogsbok, den sk Kaninbibeln som Marinen gav ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser med förtjusning den språkdebatt detta inlägg har resulterat i.

 

Har nu bytt två fall till, de var inte lika väderbitna dock så det ska bli skoj att se

hur de ter sig efter några dagars blötläggning och *40 graders* tvätt.

 

Har iallafall helt klart för mig att de inte kan kallas fall längre (det torde bara

de linor/tampar/snören få kallas som verkligen används som fall :-) )

 

Avslutningsvis vill jag bara fråga, hur långt är ett rött snöre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Streck alltså 11,25 grader är det väl ingen som använder idag, mer än militären och dom har väl cirka 3600 streck på sin cirkel.

 

Kranbalksvis var en vanlig riktningsangivelse när jag gick på sjöbefälsskolan, så att det skulle vara okänt begrepp för en sjökapten som är i pensionsåldern låter otroligt.

 

 

 

Kalle

 

Inom yrkessjöfarten (hit räknas inte kommissen/grå bolaget) används fortfarande streck men rättvisans bäring är nog vanligare numera. Kranbalksvis används bara bara av fritidsbåtsfolket. Uttrycket finns inte i några läroböcker för styrmän/sjökaptener. Jag har aldrig hört uttrycket på bryggan på ett handelsfartyg, det är nog bara de som har en fot i fritidsbåtsvärlden som känner till det.

 

Militären använder en annan sorts streck som eg är en tusendels radian. 6300 streck på ett varv (6400 numera). Används för tex avstånds mätningar. Finns ofta även i marinkikare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...