Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Svartviken

Skippa separat startbatteri?

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag funderar på att uppdatera elen ombord. Har klurat på en lite okonventionell lösning.

 

2x200Ah AGM till alla förbrukare inkl. start och bogpropeller. Inget startbatteri. Någon form av batterivakt (Battery brain eller Prioritystart) som slår ifrån alla förbrukare vid 50-60% urladdning.

 

Fördelar:

-Få batterier med väldigt lite kablar (låga resistanser, överskådligt, problemfritt)

-inget skiljerelä

-alltid jämn laddning mellan sammankopplade batterier (lång livslängd)

-aldrig för urladdad batteribank (livslängd)

-all batterikapacitet finns tillgänglig för förbrukare (inget startbatteri som står outnyttjat)

-storförbrukare (bogpropp) körs bara med motorn igång, ingen oavsiktlig frånkoppling

-lätt inkoppling av laddning, nät och solcell.

-kan lämna kyl på (eller glömma en lampa) utan risk när man lämnar båten och hoppas solpanelen räcker.

-två parallellkopplade batterier borde lätt starta motorn även halvfulla

 

Nackdelar:

-TUNGA batterier

-?????? fyll på, har jag missat något väsentligt?

 

 

Så, vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en väldigt liten båt finns det fördelar med en batteribank. Men vad är vinsten för övriga? Ok, man spara vikt för startbatteriet som om 20 kg är kritiskt så är det en vinst. 

Ett startbatteri håller oftast längre än husbatterierna. Startar man på husbatterierna så slits de hårdare så sett över tid så är den ekonomiska vinsten liten. Det kan också vara bra att slippa byta alla batterier samtidigt.

Den totala, tillgängliga kapaciteten blir inte mycket större, husbatterierna måste ju också ha kapacitet för start. Ett alternativ kan vara att helt enkelt byta till ett mindre startbatteri.

Det finns flera nackdelar med ett enda batterisystem:

Vad händer om BB tex i funkar? Eller att en cell går sönder och drar ner hela batteribanken? Eller om man nu råkar dra ur hela banken, vad finns det då att tex köra VHFen på?

Det ytterst tveksamt om det finns någon ekonomisk fördel med bara en batteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är väl inte helt okonventionellt. Det finns en del förespråkare.

 

Med tanke  på min väldigt mångåriga erfarenhet av min egen dåliga rygg skulle jag aldrig vilja ha så stora batterier. Jag har 3 st 95 Ah AGM-batterier och ett 110 Ah Gelbatteri. Kopplade i samma bank (Anledningen är en speciell historia)

 

Mina batterier är i det närmaste för tunga redan som de är. Hälften hade varit nog. Sånt tänkte man inte på när man var "ung och vacker". :wacko:  Nu när man nästan inte ens är "och" ångrar man att man inte tänkte på sådant tidigare.  :(

 

 Att det blir några extra kabelsumpar mellan 4 batterier mot mellan 2 har rent kopplingsmässigt ingen stor betydelse. För mig personligen handlar de 4 extra tamparna och 8 extra anslutningarna inte ens om en bråkdel av en promille av alla de kopplerier av grova kabeländar  jag gjort mig skyldig till under min livstid. 

 

Att det skulle bli nån mätbar skillnad rent elektriskt har jag svårt att tänka mig.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en enda batteribank de senaste 10 åren som jag håller koll på med en bm1. Ser ingen riktig nackdel med det, bara fördelar. Men jag har en segelbåt så enda gången jag är helt beroende av motorn är om det är bleke, och om jag inte kan starta den då så är det normalt ingen större fara.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på ett konventionellt elsystem med skiljerelä och separat startbatteri?

 

Vad är fördelarna med ditt föreslagna system?

 

Färre kablar blir det men kablarna runt batterierna är ändå få och grova och lättöverskådliga med ett konventionellt system, kolla under instrumentpanelen där brukar det vara svåröverskådligt.

 

Du slipper ett skiljerelä men istället blir du helt beroende av en annan pryl typ battery brain, som också kan krångla.

 

Laddningen blir jämn mellan förbrukningsbatterierna i alla fall, om det skiljer lite mot startbatteriet spelar ingen roll.

 

Du kan sätta en battery brain på din förbrukningsbank även om du har ett startbatteri och få längre livslängd.

 

Ja startbatteriet kommer att stå outnyttjat för förbrukningsändamål, det är det som är själva vitsen, att alltid ha ett batteri kvar som kan starta motorn, för ökad säkerhet på sjön.

 

Hur bogproppen påverkas förstår jag inte.

 

Det är lika lätt att koppla in laddning och solcell med separat startbatteri, koppla allt till förbrukningsbanken, startbatteriet behöver ingen separat laddning om det endast används när motorn är igång.

 

Lämna kylskåpet på och hoppas att battery brain räddar dig? Ja det gör den till viss del men ett batteri urladdat tills battry brain slår ifrån mår ändå inte bra om det lämnas för länge, du litar väldigt mycket på att battery brain fixar allt.

 

Två paralellkopplade batterier startar förmodligen motorn, men ett fulladdat startbatteri är bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

BatteryBrain funktionen finns i de flesta solcellsregulatorer om man vill skydda sin husbank. Många regulatorer kan man även ställa vid vilken spänning frånkoppling ska ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med gemensam bank är att alla batterier solidariskt urladdas och laddas. Det innebär att för et givet Ah-uttag så hamnar batterierna i högre laddtillstånd (bra för livslängden) och vid laddning tas mera laddström emot av fler batterier än av färre vid given laddspänning.

Ett startbatteri latar sig bara, och urladdningsgraden för förbrukarbatteriet blir i genomsnitt lägre med minskad livslängd som följd.

 

Den som är absolut nervös för att inte kunna starta sin motor, men ändå vill ha gemensam batteribank för att förenkla hela systemet kan ju alltid välja denna pryl:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-2000035160/

 

Den laddar man den i början av säsongen, klarar den sig hela sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som uppgraderar hela elinstallationen och köper nya batterier kan det vara en vits med en enda bank. Bättre livslängd och färre kablar/reläer/dioder/brytare till exempel?

 

Jag ska själv koppla så...

 

Glöm inte att avsäkra med en mastodontsäkring som klarar motorns startström! Som i mitt fall torde vara under 100A men är det kallt och jag glömmer glöda kan det bli flera hundra ampere. Den största vridsäkringen jag hittat är på 400A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En större batteribank ger en bättre livslängd men försöker man räkna på det så blir det en ytterst liten vits. Samtidigt, startar man på husbanken, så tär man ju på den. Lägg sedan till att ett separat startbatteri brukar hålla väldigt länge så skulle jag gärna se siffror som visar på någon ekonomisk vinst.

 

Ska man sen dessutom komplettera med en separat Hjälpstart så känns ett konventionellt system både enklare och billigare.

 

Jag skulle mycket hellre lägga pengarna på tex en Sterling ProAltC för att få optimal laddning på husbatterierna (den har inbyggt skiljerelä). Kostar en slant men batterierna laddas snabbt och bra så batteriernas livslängd kommer troligen att öka en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tex har en förbrukningsbank med tre batterier på vardera 75 Ah får man en total kapacitet på 225 Ah. Laddar man ur dessa med 90 Ah till 135 Ah, blir detta en urladdning med 40% till 60% laddning kvar.

Samma urladdningsgrad på 4 x75 Ah (300 Ah tot) ger en möjlig användbar urladdning på 120 Ah. En ökning med 30 Ah, eller 33% till samma urladdningsgrad. Alternativt, om man tar lika många Ah ur de båda bankarna så urladdas den större bara med 30%.

Detta betyder att man får en bättre livslängd. 

Att starten skulle försämra livslängden nämnvärt är inte troligt, en startmotor använder inte många Ah. Just för att man inte laddar ur ett startbatteri något nämnvärt håller det separata startbatteriet länge.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag en batteribank. Eller, snarare - ett batteri. Det funkade bra då jag saknade plotter, kyl, TV eller andra strömslukare. Solceller också. Däremot hände det att batteriet någon enstaka gång var urladdat så det inte gick att starta motorn, men den kunde man lägga ett snöre kring svänghjulet på och rycka igång.

Så... om du har en batteribank och vaknar en morgon med urladdade batterier - hur tänkte du starta då..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör så sen några år men med 3*100 Ah AGM-batterier. Har hittills funkat utmärkt. Vill man vara dubbelt säker på att skyddselektroniken inte pajar så kan du ju koppla förbrukarna via lastutgången på solcellsregulatorn. Mina solpaneler laddar som regel så bra att jag har fulla batterier när jag åker hem, även om jag legat ute en vecka. Risken för att batteribanken obemärkt pajar och jag står utan startström ser jag som minimal, iallafall i förhållande till andra felkällor som soppatorsk, igensatta filter, grundstötningar mm. Kanske skulle resonerat annorlunda om jag haft som vana att pendla till Gotland vintertid, men nu har det hittills inte varit aktuellt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tex har en förbrukningsbank med tre batterier på vardera 75 Ah får man en total kapacitet på 225 Ah. Laddar man ur dessa med 90 Ah till 135 Ah, blir detta en urladdning med 40% till 60% laddning kvar.

Samma urladdningsgrad på 4 x75 Ah (300 Ah tot) ger en möjlig användbar urladdning på 120 Ah. En ökning med 30 Ah, eller 33% till samma urladdningsgrad. Alternativt, om man tar lika många Ah ur de båda bankarna så urladdas den större bara med 30%.

Detta betyder att man får en bättre livslängd. 

Att starten skulle försämra livslängden nämnvärt är inte troligt, en startmotor använder inte många Ah. Just för att man inte laddar ur ett startbatteri något nämnvärt håller det separata startbatteriet länge.

Går man från 3 till 4 batterier så får man 33% mer kapacitet, det är enkel matematik. Men hur många procent längre livslängd får man?

Frågan är ju också hur stort startbatteri man behöver 60Ah, 44Ah? I sommar tänkte jag prova 20Ah till min lilla diesel, troligen räcker det.

 

Om fler batterier ökar livslängden så måste större belastning (=start) försämra livslängden?

 

Laddningen är nog det som är viktigast forfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crown anger att antal cykler ett av deras batteri tål är 750 vid 40% urladdning och 1500 vid 20%. Om man antar att 30% ligger någonstans mitt emellan så ökas livslängden med ca 50%.

En startmotor som går 10 sek drar mindre än en halv Ah så det är en försumbar förbrukning vilket gör att startbatterier har en lång livslängd.

Att laddningen är OK är såklart en förutsättning oavsett antalet bankar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crown's siffror låter ju fint men de batteritillverkare jag pratat med vill inte ge några liknande siffror eftersom de är så varierande beroende på batterityp, skick, laddningsgrad mm.

Startmotorn förbrukar inte mycket energi men har ett stor strömuttag, det är inga problem med AGM men är dåligt för GEL osv.

 

Om man istället ser det så här:

4x95Ah AGM, 7200 kr.

Sen en BatteryBrain a 800kr

eller

ett 45Ah startbatteri a 500 + ett skiljerelä a 150kr.

 

Vilket ger störst säkerhet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag snackar aldrig med batteritillverkare. Men alla stora tillverkare lägger ut batteridata på sina siter. Trojan. Victron, lifeline, optima, tudor mfl.

Där slås entydigt fast i siffror att det blir längre livslängd om man inte laddar ur batterierna så hårt. De brukar ge exempel och det är ju inga garantier eftersom det finns många fler parametrar. Men om jag kan fördubbla livslängden genom att ha fler batterier, så varför inte?

 

Sedan fattade jag inte livslängdskalkylen i det ekonomiska exemplet ovan. Är en Battery Brain en tekniskt sämre lösning än ett relä?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inget startbatteri så bör man ha en BB. Men för samma pengar som BB kostar får man ett separat startbatteri och ett nödvändigt skiljerelä.

 

Hur mycket livslängden ökar om man skaffar större batteribank är väldigt svårt (enl tillverkarna) att säga. Men det ekonomiskt bästa är nästan alltid fler solpaneler, förutsatt att man har en hygglig batteribank.

 

BB slår ifrån när man har ca 20% av batterikapaciteten kvar (om jag kommer ihåg rätt). Det är inget bra urladdningsskydd för batterierna. Detta gäller våta batterier, hur det är med AGM tex vet jag inte.

 

I en liten båt där man bara kan ha 1-2 batterier är BB perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Här kommer mina kommentarer å funderingar.

För det första, talar vi om motorbåt eller segelbåt? Sedan, varför så mycket batterier? Vilka förbrukare finns det å hur mycket kommer de att användas?

Är du typen som håller örnkoll på allt eller säger ojdå...batteriet slut....

Sedan finns det de som startar å stoppar motorn för korta sträckor hit å dit. Då frågar jag vad äre för motor? Stor V8 eller en liten 10 hästars diesel med handvev?

 

Dessa faktorer är det som borde avgöra det hela.

En sak som jag inte skriver under är att startbatteriet skulle klara stora strömuttag bättre medan vanliga sk förbruknigsbatterier tål djupurladdningn bättre. Jag har alltid kört på startbatterier. Den eg skillnaden är att vid värmeutveckling pga stora strömmar så blir plattorna inte lika lätt krökta å ger ingen inre kortis. Det brukar desstutom vara mera blymassa i dem å det är viktigt. Merpriset för sk förbrukningsbatterier motsvaras inte av större livslängd. Inget batteri mår bra av att vara urladdat. Hur snart man börjar ladda upp är än viktigare faktor för livslängden.

 

Eftersom jag har segelbåt å jag har inte behov av annat än ström till lanternorna så har jag bara ett batteri. Fast nu skall jag montera en extra generator å ett extra batteri. De skall gå gå på varsin helt separerade krets. Det gamla för startmotor å det nya till lanternorna samt autopiloten.

 

Till saken hör att jag kan veva igång min diesel för hand  väldigt lätt å "sitter inte i sjön vid batteritorsk". Okej okej, hustru orkar inte veva igång den. Men hon är aldrig ute ensam så det gör inget. Skulle det mest osannolika hända att jag får hjärtsnörp å battertiorsk samtidigt så tror jag att adrenalinet hjälper till med startveven. Hoppas jag aldrig behöver få reda på det, så jag målar inte fan på väggen å har inte både hängslen å livrem å fallskärm å dubbla flytvästar å lämnar inte bryggan om alegorin förstås.

 

Min slutsats är, kör med bara en batteribank. Du kommer sedan att få en massa svar å starta en debatt om att koppla ihop dem parallellt men med kablarna lite i "kryss" Lyssna inte så mycket på det heller när/om den debatten kommer.  Det mesta av det är skrönor.

 

Hoppas du får bra sommar på sjön, vilket jag önskar er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju dock inte ignorera att batteritillverkarna tillverkar batterierna lite olika beroende på om de ska vara fritids eller startbatterier. Normalt sett så borde tillverkaren veta bäst hur de olika batterityperna används. Någon anledning till de olika uppbyggnaden av batterierna finns det ju. Iaf de större tillverkarna som egentligen utvecklar tekniken, andra mindre kanske bara apa efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...