Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fagerstone

Tips på hur jag kan lossa växelhuset på 6hk Johnson 1978

Rekommendera Poster

Hej! Har fått många bra tips från detta forum men har nu fastnat (eller rättare sagt min drivaxel har fastnat) och behöver lite tips. 

 

Jag ska byta impeller på en Johnson 6hk 1978 som stått i ett garage i 20 år. Jag har lossat de fyra externa bultarna, fått en 15 mm springa och genom denna lossat de två bultar som håller växelpinnen. Dock rör sig inte riggen en milimeter. Har dragit, lirkat och slagit med en hammare mot en regel på riggen. Inget hjälper. Är rädd att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Ska ge mig på den imorgon och har 3 tänkbara ideer: att dra loss riggen med en spakvinsch, att slå av den med något tyngre än en hammare eller att vända motorn upp och ned och spruta massivt med 5-56 som får rinna ner längs drivaxeln och förhoppningsvis lösa upp något. 

 

Jag hoppas dock att ni har några bättre idéer, båten måste i sjön!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag har också haft lite problem när jag skulle skruva isär en gammal Johnson för några år sedan, vad jag minns så måste man lossa en eller båda skruvarna som förbinder växelpinnens övre och undre del, det är alltså inte bara en klämkoppling utan en halvmåneformad urfräsning som gör att sakerna sitter ihop så länge skruven är kvar.

 

Med vänlig hälsning. Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag har också haft lite problem när jag skulle skruva isär en gammal Johnson för några år sedan, vad jag minns så måste man lossa en eller båda skruvarna som förbinder växelpinnens övre och undre del, det är alltså inte bara en klämkoppling utan en halvmåneformad urfräsning som gör att sakerna sitter ihop så länge skruven är kvar.

 

Med vänlig hälsning. Micke.

 

Stort tack! Helt riktigt hade båda ändarna av växelpinnen en fasning så att skruvarna var tvungna att vara helt urskruvade för att det skulle lossna. Nu är impellern bytt, och riggen ska på igen. Även nu tar det emot sista cm trots att vatten och växel kopplas ihop. Testade att rulla runt propellern, ska man även veva runt vevaxeln eller något annat för att drevet ska gå in sista biten? Det satt en liten kil några cm under toppen på drevaxeln, tänker att det är den som tar i någonstans. 

 

Hur som, stort tack för hjälpen hittills !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...