Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

 

Nästa batteribank blir nog LiFePO4. .... Däremot är all laddningsutrustning klar för LiFePO4. 

...

Vad krävs för att all laddningsutrustning ska vara klar för LiFePO?

Läste häromdagen att de inte gillar den typen av laddning som solpaneler ger. Tror det var på Lime powers hemsida. Vad kan det bero på? (Vet att jag går lite OT nu men förlåt)

 

 

En regulator avsedd för blybatterier har för hög tomgångsspänning, solpanelen laddar dag efter dag och det förstör. Tror det är det de menar. 

Jag har en EPsolar/Tracer 2215BN, där kan man ställa alla spänningar inkl nivån där lasten ska kopplas bort. Dessa batterier ska aldrig tömmas helt.

Samma med min generatorladdare Sterling ProAltC AB12130, den har ett läge för LiFePO4.

Har jag "otur" så håller mina AGM 10 år till.... 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också LifePo4 är mycket intressant och de börjar bli intressanta även ur ett kostndsperspektiv. Här är de tex rätt så billiga: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

 

Men det klart, det är tryggt med beprövad teknik och när både generator, laddare och solpanelsregulator måste anpassas blir ju initialt en del investeringar förutom batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också LifePo4 är mycket intressant och de börjar bli intressanta även ur ett kostndsperspektiv. Här är de tex rätt så billiga: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/

 

Men det klart, det är tryggt med beprövad teknik och när både generator, laddare och solpanelsregulator måste anpassas blir ju initialt en del investeringar förutom batterierna.

 

Absolut och du har hittat rätt sida också. Billigast/bäst blir det om man köper 3,2V celler.

Flera nya laddare har möjlighet att ladda LiFePO4.

Generatorn måste ha en ny regulator eller typ en Strerling DC/DC omvandlare tex AB12130.

Solregulatorer finns antingen som har läge för LiFePO4 eller ställbara spänningar.

 

Tekniken är nog att anse som både beprövad och säker idag. Kul med de bussar som bara laddar vid hållplatserna, det är häftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men enligt den siten ska ju dessa batterier kunna laddas med konventionella laddare? Eller ja, det är så jag tolkar vilka laddspänningar som kan användas i alla fall...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det sägs så när det gäller färdiga "12V" batterier och det är säkert sant. Men inte det bästa med tanke på livslängd. Jag har hört de som köpt dessa batterier och som är nöjda.

Bäst blir det med 3,2V celler helst med balansering. LiFePO4 åldras inte som blybatterier och om någon cell efter ett antal år tar slut så kan man byta bara den. 

DC/DC-omvandlaren till generatorn behöver man om man vill kunna hårdladda batterierna, och det vill man ju. Omvandlaren gör ju underverk med vanliga blybatterier också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man kan leva med lite kortare livslängs behöver egentligen inget bytas och man kan dessutom behålla något AGM batteri till tex bogproppen etc som då laddas precis som det ska eftersom man behåller allt sen tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vilken ekonomi man får med en förkortad livslängd på LiFePO4, de kostar ju en del.

Man kan också undra hur bra laddningen blir med standardgenerator. Jag tror att AGM ger bättre ekonomi i så fall.

DC/DC-omvandlare så kan du ha tex startbatteri AGM men husbatterier LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi allt dra igång den här roliga tråden igen!

 

Jag har haft mina Biltema AGM i drygt ett år nu och är tyvärr redan besviken på hur de håller spänning. De sjunker rätt fort ner till 12.7V i vila efter att ha varit fulladdade. Jag har haft en dålig regulator sittandets på denna bank så vi ska nog inte vara för neggiga till Biltema utifrån min erfarenheter såhär långt iaf. 

 

Däremot kan det vara intressant att diskutera deras garanti. Deras AGM-batterier har ju 4 års garanti men det är helt klart på deras villkor som batterierna byts. Jag var där i veckan och deras "Load tester" visade battery "ok" så jag fick vackert gå hem igen. Eftersom batteriet ändå var ur båten gjorde jag ett eget test med hjälp av databladet som finns postat tidigare i den här tråden.

 

Laddade fullt med CTEK laddare

Batteriet vilar ett dygn > 12.93V, så långt så bra.

Drar ur 4 ampere i 4 timmar = 16 ampere.

Batteriet vilar ett dygn, spänning: 12.55V som efter ytterligare ett dygns vila hamnar på 12.58V

 

Det här är ett 95Ah batteri så 10% motsvarar således 9,5Ah och borde med andra ord landat på ~12.75V  för för att motsvara databladet. Jag landar på 12.55V vilket motsvarar drygt 60% kapacitet. Batteriet har således tappat 40% kapacitet på ynka 16 ampere.

 

Gick tillbaka till Biltema som erbjöd sig att skicka frågan "upp i organisationen" men de kunde inte godkänna någon reklamation. Har inte hört något från dom "uppe i organisationen" ännu även om det bara var ett par dagar sedan.

 

Egentligen klagar jag inte så mycket på Biltema. Jag fattar att de måste ha sina processer men jag funderar lite på vad garantin egentligen är värd annat än när batteriet är fullständigt kört i botten. Att kräma ur det angivna CCA talet under någon sekund när batteriet är fulladdat misstänker jag att ett relativt dåligt batteri också klarar eller?

 

Kommentarer på detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag laddar så har jag 13,7-13,8V när batteriet är fullt. Startbatteriet laddas med en egen, billig, solregulator. Husbanken med en EP-solar. Under vintern har jag ibland laddat med en 230 laddare från Biltema.

Nu är ju minnet som det är men nog sjutton brukar jag ha över 13V även efter ett antal dagar.

Ska se om jag kan koppla bort laddningen på startbatteriet några dagar och ser var jag hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ingen reklamation för mig, de hänvisar delvis till att det inte är batterier gjorda för deep cycle och delvis till att min mätmetod är fel

 Att deras egna datablad säger just att batterierna är lämpade för deep cycle verkar väga lätt. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Olleman, fick du reda på hur deras mätmetod såg ut då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kör ett belastnigstest under 5sek som testar att batteriet kan lämna angivna CCA och det gjorde mitt  när det var helt fulladdat. Säger inte så mycket om hur många Ah det kan lämna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

Säger inte så mycket om hur många Ah det kan lämna.

Med rätt instrument får man reda på det men det är en tveksam siffra. Mäter man ett fungerande förbrukningsbatteri så brukar instrumentet indikerar "byt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Har ett sådant instrument som säger just byt om mina förbrukare. Ska göra "test med liten last" i natt. Just nu står de på laddning, åker strax ner till båten och kopplar ur, sen får de vila till ikväll då jag lägger på last, ett par lampor. Sen får vi se imorgon vad spänningen är. Spännande... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-06 vid 22:19 skrev Olleman82:

Blev ingen reklamation för mig, de hänvisar delvis till att det inte är batterier gjorda för deep cycle och delvis till att min mätmetod är fel

 

 

Jag håller faktiskt delvis med Biltema när det gäller din mätmetod.

Du har ju bara laddat ur 10-15% av kapaciteten och drar sedan slutsatsen att batteriet är felaktigt eftersom vilospänningen då hamnat 1,3% för lågt - enligt det summariska databladet. Men om man tittar i datablad för andra AGM/12V-batterier är det inte alls säkert att det är "60%". Se exemplet nedan, finns väldigt många olika med någon tiondel hit eller dit motsvarande just den dryga % avvikelse du mätt. Visst kan man tycka Biltemas datablad skall vara exakt, men det finns många variabler till den spänning du mäter.

 

Jag hade istället laddat ur minst 50%, kanske t.o.m. ända ner till 11,5V för att se verklig totalkapacitet i batteriet. Först då kan man dra ordentliga slutsatser om kapacitetsinnehållet.

 

 

 

bild.png.f4a6add3907b7487161d9110b6d024bb.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Jag håller faktiskt delvis med Biltema när det gäller din mätmetod.

Du har ju bara laddat ur 10-15% av kapaciteten och drar sedan slutsatsen att batteriet är felaktigt eftersom vilospänningen då hamnat 1,3% för lågt - enligt det summariska databladet. Men om man tittar i datablad för andra AGM/12V-batterier är det inte alls säkert att det är "60%". Se exemplet nedan, finns väldigt många olika med någon tiondel hit eller dit motsvarande just den dryga % avvikelse du mätt. Visst kan man tycka Biltemas datablad skall vara exakt, men det finns många variabler till den spänning du mäter.

 

Jag hade istället laddat ur minst 50%, kanske t.o.m. ända ner till 11,5V för att se verklig totalkapacitet i batteriet. Först då kan man dra ordentliga slutsatser om kapacitetsinnehållet.

 

 

 

bild.png.f4a6add3907b7487161d9110b6d024bb.png

Tack för  kommentaren.  Jag vet inte riktigt vad du menar med 1,3% för lågt. Antar att du utgår från de siffrorna du postat och inte Biltemas egna? Även om viss avvikelse kam förväntas, åtminstone 0,1V så tycker jag att mina värden är vääldigt avvikande från databladet.  Jag är dock intresserad av att lära  mig så framåt hösten ska jag testa att göra som du föreslår. 

 

,Olle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,3% är skillnaden mellan 12,75V du tycker det borde vara och 12,58V som du mätte upp. Därifrån fick jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog vettigare att mäta procent av spannet. 0.1 volt är ungefär tio procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att komma ihåg att spänningen i ett blybatteri aldrig är en exakt indikator på SOC. Det varierar från batteri till batteri. Dessutom ska man ta hänsyn till temperaturen.

Det finns egentligen bara ett sätt att korrekt mäta SOC och det är att mäta syrans densitet. Tyvärr lite svårt med ett AGM-batteri.

För att få ett hyggligt resultat så får man göra belastningsprov från det batteriet är nytt. Då får man ett rimligt värde på SOC.

Däremellan kan man mäta ström in/ut.

Därför är en batteritankmätare som NASA BM-1 en väldigt praktisk grej om man vill ha en enkel koll på hur mycket kräm man har. Det är också väldigt enkelt att göra belastningsprov med BM-1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nog vettigare att mäta procent av spannet. 0.1 volt är ungefär tio procent.

Förstår hur du tänker.

Men om man väger in alla parametrar som kan spela in, inklusive instrumentens noggrannhet och att TS faktiskt jämför mot en absolutspänning i en tabell, så var min poäng att belysa att denna dryga tiondels volt det handlar om är en väldigt liten del av totalspänningen (som ju är vad som mäts och jämförs med). Och med en annan AGM-tabell även belysa att slutsatsen kan bli att det istället är helt ok.

 

Precis som bhemac tydliggör finns många variabler. Och inte minst det att TS bara laddat ur 10-15% och sedan drar slutsatser om batteriets totalkapacitet är en stor faktor till osäkerhet. Det KAN vara en rätt och riktig indikation, men i mina ögon alldeles för osäkert för att dra slutsatser av.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår också hur du tänker men om man nu mäter 12,7V ena dagen och tex 12,2V dagen efter med samma voltmeter efter att ha ha tagit ut 20% av kapaciteten så tycker iaf jag att detta borde vara ett bra mått på att batteriet inte är friskt. 

Självklart är det ingen exakt vetenskap men det ger iaf ett grovt mått på om batteriet är kasst eller bra. Får man ett mer tvetydigt resultat, 12,4V tex, så får man väl själv känna efter om det är värt pengarna att byta. 

Just nu kan jag på vippen ligga ute två nätter och har en vikbar 30W panel. Kommer sätta på 100W nu och kommer kanske byta batterier också men det beror på, 100wattaren kanske räcker. Jag kommer testa det i praktiken snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev sicco:

Förstår också hur du tänker men om man nu mäter 12,7V ena dagen och tex 12,2V dagen efter med samma voltmeter efter att ha ha tagit ut 20% av kapaciteten så tycker iaf jag att detta borde vara ett bra mått på att batteriet inte är friskt.

Visst. Men nu mätte ju TS 12,58V efter uttaget, inte 12,2V.

Om det var nere i 12,2V hade det givetvis varit ett annat läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 12,58 är definitivt ett gränsfall men ändå ett tecken på att batteriet nog inte är tip topp. Mina siffror tog jag bara ur luften för att visa att metodens definitivt kan skilja på friskt och kasst batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 13,04V när jag lämnade båten igår, då hade batteriet vilat ca 8h efter laddning. Satte på en 20W last över natten, ca 30Ah senare är spänningen 12,20 obelastat för att sen vara 12,30 efter 2h vila. Åker ner imorgon igen och mäter. 

 

Har 2st 100Ah dual purpose vanliga plaskbatterier som förbrukare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sicco:

Har 2st 100Ah dual purpose vanliga plaskbatterier som förbrukare. 

Tror det är bra om tråden får fortsätta handla om just det rubriken säger - "Biltema AGM-batterier".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är batteriet i dåligt skick alltid. Lämnade det fulladdat i båten och med batteriomkopplaren i off-läge. När jag kommer tillbaka 10 dagar senare så är spänningen 12.35V. Ett AGM batteri ska väl typ tappa 5% i månaden eller nått...

 

Jaja, det spelar ju egentligen ingen roll, Biltema godkänner ju bara reklamationen om deras mättare visar "BYT" så jag får köra med detta ett tag till och "hoppas" att det blir tillräckligt dåligt snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Olleman82:

Nog är batteriet i dåligt skick alltid. Lämnade det fulladdat i båten och med batteriomkopplaren i off-läge. När jag kommer tillbaka 10 dagar senare så är spänningen 12.35V. Ett AGM batteri ska väl typ tappa 5% i månaden eller nått...

 

Jaja, det spelar ju egentligen ingen roll, Biltema godkänner ju bara reklamationen om deras mättare visar "BYT" så jag får köra med detta ett tag till och "hoppas" att det blir tillräckligt dåligt snart...

Är du säker på att inget annat är kopplat före huvudbrytaren som kan dra tjuvström ?  T ex minnesbackup till stereon eller länspump med avkänning ?  Just det förstnämnda har jag ibland råkat ut för är en luring, då vissa stereo kan dra oförskämt mycket på "minnesbackupen" om huvudplusmatningen försvinner, OM någon har lyckats förväxla dessa vid installationen.

 

Långsökt, jag vet. Men bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det riktigt intressanta är väl hur fasen batterierna blev dåliga så snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎28 vid 12:34 skrev Olleman82:

...

Jag har haft en dålig regulator sittandets på denna bank så vi ska nog inte vara för neggiga till Biltema utifrån min erfarenheter såhär långt iaf. 

...

30 minuter sedan skrev bhemac:

Det riktigt intressanta är väl hur fasen batterierna blev dåliga så snabbt.

 

Kanske pga en dålig regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Kanske pga en dålig regulator?

Jo, jag undrar bara hur dålig denna mördarregulator var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...