Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Jag kan också tillägga att husbanken är från december 2012 (dåvarande ägaren har satt tejpbitar med datum på dem) samt att alla batterierna laddades fulla med en 25-amperes CTEK av något slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när solen "lyst" med sin frånvaro och jag har haft kylen på ett tag så har mina nyinköpta biltema AGM fått jobba lite. tycker dock att de tappar lite väl mycket kapacitet när de belastas lite.

sagt och gjort plockade jag ur dom och åkte till biltema med lite synpunkter. De testade både SOC och belastade dem med någon testutrustning. Båda fick omdömet OK men bör laddas. Kontentan blev att de behöll batterierna för att ladda upp dom och därefter göra nya tester innan nån reklamation är aktuell.

Så ni som lyckats med snabb återbetalning eller nya batterier på direkten hade nog rejält dåliga sådana. De gör inget utan att deras testresultat visar att batterierna är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill man ha startbatterier i förbrukningsbanken?

 

Jag valde bort Biltema's AGM när jag bytte förra året för dom sa själva (som jag fattade det) att dom inte är avsedda som förbrukningsbatterier, så jag gick på deras vanliga våta (slutna) förbrukningsbatterier till lägre pris i stället och det har jag inte ångrat(ännu).

 

Sen har jag en undran av teknisk natur: Varför har AGM högre vilospänning, det är ju bly-syra som alla andra ?

 

Är det högre/lägre bly-syra-balans i AGM än i våta eller GEL som gör skillnaden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas AGM batterier är inte ett startbatteri. Varta kallar sina batterier för "Dual Purpose" alla data är identiska så rätt benämning på Biltemas AGM batteri borde vara "Dual Purpose". Det ligger fö i teknologin. Sen finns det även rena AGM djupurladdningsbatterer men de är väsentligt dyrare.

 

Polspänningen avgörs av vilka material som används i plattorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Biltemas AGM batteri är ett startbatteri, man anger höga CCA tal, dual purpose batterier är startbatterier med förbättrade egenskaper som förbrukningsbatteri men inte lika bra som riktiga deep cycle batterier.

 

Biltemas 95Ah AGM batteri art nr 80-900 kostar 1799kr vilket ger 18,94kr/Ah, livslängden anges till 400 cykler vid 50% urladdning.

 

Biltemas 100Ah förbrukningsbatteri av konventionell typ art nr 80-100 kostar 1399kr vilket ger 13,99kr/Ah livslängden anges till 450 till 500 cykler vid 50% urladdning.

 

Jag förstår inte heller likt Gunnar_  varför Biltemas AGM batterier skulle vara bättre än riktiga förbrukningsbatterier, i en båt med bara ett batteri är dom en klar förbättring jämfört med vanliga batterier typ fritidsbatterier men till ett högre pris. Annars tror jag fördelarna med en något bättre laddningsmottaglighet inte är något normalanvändaren kommer att märka av så vad man betalar extra för när man köper AGM i stället för konventionellt förstår jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARTA LA95 har samma CCA som Biltema. Batteriet kallas "VARTA Professional Dual Purpose AGM".

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/professional-dual-purpose-agm/

 

Vill man förstå varför AGM är bättre i de flesta fall, sök på utländska forum, kolla upp var de används etc. Läser man på brukar det inte vara svårt att förstå varför AGM är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att förstå varför AGM är bättre än konventionella batterier så jag behöver inte läsa på något icke namngivet utländsk forum där sanningen tydligen skall uppenbara sig.

 

Detta är inte en diskussion om huruvida AGM batterier generellt är bättre eller inte, vi har ett specifikt fall att ta ställning till, Biltemas AGM batterier kontra Biltemas konventionella förbrukningsbatterier.

 

Det konventionella batteriet är 400kr billigare och ger 5Ah högre kapacitet, den angivna livslängden vid 50% urladdning är något bättre.

 

AGM batteriet borde ta laddning bättre och laddas upp fortare, det angivna CCA talet indikerar att man kan få ut hög ström vilket kan vara en fördel om man kör bogpropeller och ankarspel eller liknande som drar höga strömmar. MEN dessa fördelar är svårt att sätta någon siffra på och frågan är om man någonsin kommer att märka av dom, det beror ju på hur man använder sina batterier. Strömmen till bogpropellern och ankarspelet kommer säkert att räcka till med det konventionella batteriet också, särskilt om man har en bank med flera batterier.

 

Kan du bhemac förklara vad jag får för mina 400kr extra om jag köper Biltemas AGM batteri i stället för det konventionella batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det finns mycket kunskap om batterier här, så jag undrar vad ni säger om följande.

Jag ringde och pratade med global om vilka batterier som var bäst lämpade att använda på förbrukningsbanken "Håll nere antalet celler och använd gärna två stora 6V batterier seriekopplade istället för att parallellkoppla fler 12V batterier" blev rådet "och om du har råd använd traktions batterier, mer bly i dom och är tillverkade för att kunna ta ut 80% av kapaciteten utan att ta skada av det"

http://www.global.se/sv-se/Product/Details/77840

 

Låter det rätt?

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har råd var reservationen, dom där brukar vara ganska dyra och jobbiga att få tag på för en privatperson, Batterilagret har liknade prylar av annat fabrikat. Det finns ännu värre system med 2V celler, tyvärr brukar dom ha ett för båtinstallation inte så praktiskt högt och smalt format.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett av bryggrannens batterier exploderade förra sommaren som tur var fick ingen syra på sig men det var en bedrövlig syn och inte kul för honom att sanera. Här hade det varit en fördel med AGM-batterier.

 

Har man begränsade utrymmen kan det kanske gå att få in ett större batteri om man kan ha det liggande.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden hade jag två Tudor Marinbatterier. För att få lite mer kapacitet köpte jag ett billigt startbatteri på OK. Efter några år fick Tudor åka till batterihimlen men OK levde fler år till. Sen dess har jag aldrig varit anhängare till dyra batterier utan köpt billiga som hållit jättebra. 

Förra året skulle jag byta batterier, jag ville ha mer kapacitet och batterier som klarade hög belastning. Idag har vi ofta stora förbrukare, micro, kaffekokare, dammsugare, Hilti mm. Alltså vill vi ha låg Peukert effekt. Sen är det ofta så att tack vare solpanelerna är det sällan vi behöver extrema djurladdningar. En gång i tiden hade jag första generationens AGM batterier, Banner (idag Optima). De höll två år så jag var skeptisk till AGM. Samtidigt såg jag att man i tex mobilradiostationer gått från våta batterier till AGM, en viktig anlednings var livslängden, det är dyrt att byta batterier!

Jag läste på tex cruisersforum.com, boatdesign.net mfl och blev överraskad av hur bra kritik AGM batterierna får. Många skriver "Våra AGM batterier är 10 år men fungerar fortfarande bra". Jag hade också en lång diskussion med en representant för en batteritillverkare. Sen var jag helt övertygad. 

Laddning med generator är inte mycket hos mig men nog verkar AGM ta emot minst 50% mer ström.

Alternativet för min del var traction batterier eller rättare sagt Trojan T-105. Dessa tål hur mycket stryk som helst, titta på hur de misshandlas i en golfbil! Men dessa har en betydligt sämre Peukert och jag hade behövt 4 stycken med totalt 450Ah. Det tar plats och väger en del. Nu blev det 3x95Ah AGM och 285Ah. Det har fungerat bra, jag tror aldrig jag varit under 80% kapacitet men nu var det ju väldigt mycket sol förra sommaren.

 

Ska man ha våta batterier så bör man öka antalet så den totala prisskillnaden är ganska liten. I sommarstugor som förses med solenergi använder man nästan alltid våta batterier men då kanske det handlar om 800Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, AGM har helt andra spänningar (mäts efter 12 tim vila)

 

attachicon.gifBiltemaAGMsoc.png

Var kommer denna tabell ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter niten med "Norrack" så köpte jag Biltema AGM, tre 95Ah och ett 70Ah. De har varken använts eller monterats ännu utan det enda jag gjorde var att ladda dom innan de ställdes i garaget.
Efter utvecklingen i denna tråden så gjorde jag häromdagen ett test. Jag kopplade in min Ctek M-300 och laddade upp batterierna ,ett i taget, tills laddaren gick över på underhållsladdning och lät den vara på mellan en halv- och en timme. Därefter fick de vila 12 timmar innan jag mätte spänningen.

Det första 95Ah höll 12,91V, nära de 12,93 som anges i tabellen ovan.

De andra två mätte 12,81V resp. 12,82V dvs knappt 90%.

70Ah batteriet höll endast 12,62V dvs knappt 70%.

Efter ytterligare ett dygn så har spänningen i det bästa batteriet sjunkit till 12,86V.

 

Min första fråga är - var de fulladdade eller skulle laddaren fått stå på underhållsladdning längre för att toppladda maximalt innan de får vila?

Min andra fråga - skall spänningen fortsätta sjunka efter 12 timmar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier är ingen exakt vetenskap, spänningen kan skilja kanske 0,1V mellan lika laddade batterier. Det ända sättet att riktigt avgöra laddningsgraden är att mäta densiteten på syran vilket ju är svårt med AGM.

Jag har tidigare lånat en voltmeter i kundtjänst och mätt så jag fick batterier med samma polspänning. En kille på kundtjänst tyckte det var intressant att spänningen var olika så han mätte densiteten på syran. Det fanns en skillnad men mindre. Han satte de på laddning under några dagar, densiteten blev den samma men det fanns fortfarande en liten skillnad i spänning. Tänka vad man kan få folk till!

Senare tog jag upp frågan med en representant för en batteritillverkare, han bekräftade att det brukar vara så.

Jag brukar säga att man ska ladda batterierna under typ 3 dagar första gången, jag har läst det någonstans.

Hur mycket batterierna sjunker efter laddning vet jag inte, mina laddas året runt av solcellerna. Mitt larm rapportera dagligen spänning, det lägsta jag kunde se var 12,79 på julafton - men jag vet inte om jag varit där dagen innan och haft belysning tänd mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter niten med "Norrack" så köpte jag Biltema AGM, tre 95Ah och ett 70Ah. De har varken använts eller monterats ännu utan det enda jag gjorde var att ladda dom innan de ställdes i garaget.

Efter utvecklingen i denna tråden så gjorde jag häromdagen ett test. Jag kopplade in min Ctek M-300 och laddade upp batterierna ,ett i taget, tills laddaren gick över på underhållsladdning och lät den vara på mellan en halv- och en timme. Därefter fick de vila 12 timmar innan jag mätte spänningen.

Det första 95Ah höll 12,91V, nära de 12,93 som anges i tabellen ovan.

De andra två mätte 12,81V resp. 12,82V dvs knappt 90%.

70Ah batteriet höll endast 12,62V dvs knappt 70%.

Efter ytterligare ett dygn så har spänningen i det bästa batteriet sjunkit till 12,86V.

 

Min första fråga är - var de fulladdade eller skulle laddaren fått stå på underhållsladdning längre för att toppladda maximalt innan de får vila?

Min andra fråga - skall spänningen fortsätta sjunka efter 12 timmar?

 

Är du säker på att du mätte på batterierna du laddat och inte grannens? Är du säker på att din laddare klarar batterierna, eller ens är hel? Är du säker på att du kan klockan? Skiter björnar i skogen? 

Batterier från Biltema kan det inte vara fel på. Omöjligt.... Det har jag läst på Maringuiden.  :D

 

Seriöst: Ja dom var fulladdade och ett par av dom är dåliga och tar inte laddning precis som mina. 

Grattis iaf till att åtminstone ett av dom verkar friskt för tillfället.

Du är inte den första eller sista som har dålig erfarenhet av Biltemas batterier. Även om dom är friska vid inköp rasar dom snabbt enligt många. Googla på ämnet och du kommer hitta mängder av forum från Sverige och Norge med båtägare / husbilsägare som säger samma sak, även om du inte googlar efter något specifikt negativt.

Tester visar också att Biltema tyvärr inte håller hög nivå som du också kommer få resultat på via google.

 

Att man KAN få tag i bra batterier på Biltema är det ingen som säger emot, men jag anser inte att det är rimligt att behöva byta batterierna två - tre gånger innan man får ett friskt. Den tiden och mödan det tar är värt många kronor.

Din felprocent är ju 75%, i mitt fall 100%. Jag valde att inte chansa på en produkt med sådan statistik utan la ett par hundralappar till på ett erkänt märke. Kanske inte det bästa om man får läsa testar osv, men helt klart prisvärt om man jämför prestanda/pris mot Biltemas.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst det i denna tråden så tog även jag med min (Biltema)multimeter och mätte så jag fick tre batterier med nära nog samma spänning. Jag kunde dock inte utläsa tillverkningsdatum så jag vet inte om de hör till samma batch.
Jag har nu satt det sämsta, 70Ah, på laddning och skall vänta i tre dygn innan det får vila och sedan mäta igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter niten med "Norrack" så köpte jag Biltema AGM, tre 95Ah och ett 70Ah. De har varken använts eller monterats ännu utan det enda jag gjorde var att ladda dom innan de ställdes i garaget.

Efter utvecklingen i denna tråden så gjorde jag häromdagen ett test. Jag kopplade in min Ctek M-300 och laddade upp batterierna ,ett i taget, tills laddaren gick över på underhållsladdning och lät den vara på mellan en halv- och en timme. Därefter fick de vila 12 timmar innan jag mätte spänningen.

Det första 95Ah höll 12,91V, nära de 12,93 som anges i tabellen ovan.

De andra två mätte 12,81V resp. 12,82V dvs knappt 90%.

70Ah batteriet höll endast 12,62V dvs knappt 70%.

Efter ytterligare ett dygn så har spänningen i det bästa batteriet sjunkit till 12,86V.

 

Min första fråga är - var de fulladdade eller skulle laddaren fått stå på underhållsladdning längre för att toppladda maximalt innan de får vila?

Min andra fråga - skall spänningen fortsätta sjunka efter 12 timmar?

Intressant utveckling!

 

Jag gjorde om testet med 70Ah batteriet - laddade tills laddaren gick över på underhållsladdning (float?) och mätte efter några timmar. Spänningen dalade snabbt så jag gjorde enligt tips ovan och lät laddaren vara på underhållsladdning i 24h och därefter fick batteriet vila i 12h.

Spänningen var då 12,96V dvs över 100% laddning.

Efter ytterligare 12h är nu spänningen på 12,91V, i princip 100% enligt spec.

 

Jag upprepar nu samma procedur med det första av 95Ah batterierna.

Resultat kommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu upprepat proceduren med de tre 95Ah-batterierna, laddat i 24h och vilat i 24h.
Spänningen på samtliga indikerar 100% laddning.
70Ah-batteriet som nu fått vila i nästan 7 dygn visar nu 12,83V dvs 90%.
Om detta är normal självurladdning vet jag inte. Vi får se hur snabbt det sjunker framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte att mina två stycken Biltema AGM 95Ah i förbrukningsbanken tappade kapacitet snabbt när jag hade normala förbrukare på såsom kyl, vattenpump, belysning etc. Tog ur dem och åkte tillbaka till Biltema med dem. Där gjordes ett test med deras utrustning för att bedöma om jag skulle få reklamera dem eller ej. Deras prov visade ok även efter att de behöll batterierna och laddade dem och därefter gjorde belastningstest efter 12 tim vila.

Så det var bara att åka hem med batterierna igen.

Satte batterierna på laddning med min Ctek och de fick gå 3 dygn var. Båda visade då 12,93 V när jag tog av underhållsladdningen. Efter 12 tim var vilospänningen nere på 12,86 V resp 12,84 V och efter ytterligare 12 tim var vilospänningen nere på 12,81 V resp 12,80 V. Enligt Biltemas egen spec så var det nu bara ca 90% kvar i batterierna efter 24 tim i vila. Jag åkte tillbaka med dem och försökte förklara att jag fortfarande inte var nöjd med batterierna. Efter att två olika personer testat mina batterier med resultatet att de var ok så var mitt humör något ansträngt. Försökte förklara att, oavsett vad deras testutrustning visar så är de inte ok utan tappar kapacitet väldigt snabbt.

När sedan den ena mannen i kundtjänst säger " batteriet visar ju 12,8V varför ska du ha mer än de 12V som det står att batteriet har?"  samtidigt som han pekar på etiketten på batteriet, så höll jag på att bryta ihop.

Var fanns den smidiga och välvilliga reklamationspolicyn som flera av er beskrivit i denna tråd.

Till slut tillkallades en tjej som visst var någon slags chef. Jag förklarade hela gången igen från början.

Hon beslutade då direkt att det blev ett återköp av batterierna och jag åkte därifrån med pengarna åter i plånboken.

Nu har jag istället köpt två stycken Tudor Exide multi 115Ah på Hjertmans för samma peng som Biltemas AGM.

Dessa levererades med en vilospänning på 12.76 på båda och jag monterade i dem i båten direkt.

 

Återstår att se hur dessa funkar men jag hade motsvarande fast 80Ah förut och de funkade bra tills de gav upp för åldersstrecket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon möjlighet att få en återkoppling från Biltema? 

Det verkar mystiskt att självurladdningen skulle vara så stor.

Efter 12 tim har du 12,86V dvs batteriet är inte fulladdat vilket det borde vara. Temperaturen spelar ju också roll. tex 12,86@20°C = 12,98V@25°C vilket är den temp man specar batterierna för.

 

Just nu, 00:45, har jag 12,95V@14,6°C, kan tänka mig att laddningen från solpanelerna upphörde runt kl 20. Det finns en liten belastning i form av larm och solcellsregulator, runt 50 mA.

Så länge det finns laddning från solen ligger spänningen på 13,7V. Som jag kommer ihåg det så brukar spänningen ligga på drygt 13V när solen försvinner.

Ska se om jag kan koppla bort laddningen ett dygn och se hur spänningen hamnar.

 

Frågan är hur bra Ctek laddaren fungerar, går den att ställa in på AGM?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä någon återkoppling från Biltema tror jag inte jag får eller kan få tag på. Efter det krångel som var som har jag inte nån större lust att jaga svar heller.

Cteken jag laddade med är en sprillans ny M200 som inte är monterade i båten ännu. Den går vad jag vet inte att ställa specifikt för AGM. Underhållsladdningen var 13,6 V när jag slog av laddaren och temperaturen låg på ca 23-25 grader hela tiden,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör ont.... att erkänna. Vete katten vad som tog åt mej när jag fångades in i denna tråd. Tyckte väl bara att det var lite roligt, som 0,2 promille. Urspårat som fan.

Mitt sunda sinne brukar tycka att "Biltemaprylar är trevliga när man betalar men kräver en del utryck som  inte finns med i svenska akademins... när man använder prylarna"... just batterier, dom jag köpt hittills, har funkat helt OK.

Den här sommaren däremot går till historien, eftersom jag aldrig förr om åren behövt landström mer än när jag velat ha varmt vatten.

Böt ju bort gamla marinbatterier för att dom inte höll mer än en helg i våras när det var mulet. Dom nya Biltema håller nätt och jämnt en natt om det är fint väder och mycket sol, och helt fulla batterier... en halvtimme efter solens nedgång... 12,5V... Har dessvärre inte haft tid att ta bort och byta så jag har fått leva med dom... Aldrig mer.... innan jag laddat provat och bytt till mej fungerande, eller så får det nog bli "riktiga" med rätt etikett från början.

Kram

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sorgligt att läsa att så många av er har strul med era Biltema batterier.Jag bytte mina 2 gamla Biltema 115amp sommeras till 3 hundra amp från Biltema funkar hur bra som helst. Nu är mina slutna vätskebatterier. Hel nöjd.

Torgny.

Redigerad av Torgny-3055

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag haren förbrukarbank bestående av 2st 85Ah Biltema batterier som satt i båten jag köpte för 5 år sedan.

Dessa har fungerat felfritt, trots att jag inte vet hur länge de har suttit i tidigare.

 

I somras ställde jag solpanelen på taket när jag låg för ankar.

Finska sjöräddningen girade in i viken, antagligen lockad av min svenska AIS identitet eller spåret från mitt kryssande i 16m/s natten innan...

 

I vilket fall så drog deras svall ned solpanelen så den hängde under vattnet i kabeln.

Efter det gick det inte ens att tända diodbelysningen i förruffen.

Jag räknade med att batterierna var avskrivna

 

Efter det laddade panelen, och några dagar senare gick jag till Degerby Åland, där jag för första gången kopplade in mig på landström.

En viss rådnad på kind infann sig då jag tidigare år hade tackat nej till hamnkaptens erbjudande om landström med orden "en riktig båt är självförsörjande på el" :-)

Men efter det så har batterierna fungerat oklanderligt.

Antingen är batterierna OK, eller så är mitt elsystem bra i förhållande till batteribanken.

 

Det är väl som med lön o s v. Man blir inte rik på stor inkomst, utan små utgifter :-)

Då kopplade jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vikterna på Biltemas "underhållsfria" batterier? Jag köpte två st Varta 140Ah ca 37kg st och i somras gick jag en sväng på biltema och kände på ett utav deras 135Ah-batterier, det kändes väldigt lätt i jämförelse! Så om det är en sådan stor viktskillnad som jag tycktes känna, har man ju ett bra mått på kvalitén... Det är de vanliga våta batterierna jag tänker på, inte AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vikterna på Biltemas "underhållsfria" batterier? Jag köpte två st Varta 140Ah ca 37kg st och i somras gick jag en sväng på biltema och kände på ett utav deras 135Ah-batterier, det kändes väldigt lätt i jämförelse! Så om det är en sådan stor viktskillnad som jag tycktes känna, har man ju ett bra mått på kvalitén... Det är de vanliga våta batterierna jag tänker på, inte AGM.

 

Det väger 32kg. Enbart vikten på batteriet är inget mått på kvalitet, lättare batterier kan ofta vara dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt ofta man får läsa hur usla impeller Biltema säljer med medföljande motor ras!

Är det någon som verkligen haft problem eller är det bara något man tror att man ska få?

Har själv kört hundratals timmar med deras impeller utan se antydan till sprickor eller andra skador!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr åxå kört med biltemas impellrar, förutom till VEgan för det finns inte.

Biltemas har jag aldrig haft några problem med. dom e som nya när jag tar bort dom på hösten.

Vegans är alltid trasiga och måste bytas ut minst en gång varje sommar.

Vegan går mycket mindre eftersom den endast hyrs ut men VP har impeller med längre och inte lika täta vingar samt att dessa inte viker sig lika hårt i mumphuset.

KAn vara så att til O-21 mfl. albinmotorer finns endast gamla impellrar tillverkade nån gång på 70-talet att få tag på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mera pinnar i brasan....

 

Jag köpte förra veckan hos SGM i Bromma 2 st 70 Ah AGM-batterier från Banner. De är till mått och data i stort sett identiska med de från bl.a. Varta och Biltema. Likheten är så stor att man inte kan undgå en stark känsla av att allihop dessa AGM-batterier görs av samma kines, och bara görs i lite olika färg och ibland lite olika lyftanordingar på locken.

 

 

Det är minst lika troligt att den billigare är en kopia, helt enkelt plankad rakt av, mått och allt.

 

 

Råkade härom veckan vid en middag hamna vid samma bord som en person som presenterade sig som inköpare på Birgma, numera Biltemas inköpsbolag. Trevligt nog var även den personen intresserad av båtar och båtliv varför samtalsämnet under långa stunder var givet. Personen ifråga berättade att många av de produkter som säljs i Biltemas butiker ser ut som sina mer namnkunniga konkurrenters varor, och det är också meningen. De är lika men ändå inte riktigt. Det ska krävas ett mycket tränat öga för att se skillnaderna som ofta är, enligt bordssällskapet, enbart juridiska. Produktionen sker till största delen i Kina, så även tyngre varor, trots transportkostnaderna. De låga tillverkningskostnaderna väger upp transportkostnaderna.

 

Jag frågade om deras AGM-batterier tillverkades av Vartas producent och fick ett brett skratt till svar med kommentaren: Tror Du de skulle vilja producera åt oss för 10-20% av deras produktionskostnad?

 

Vi pratade reklamationer också och Birgmas/Biltemas inställning är att vara "rimligt generösa" i reklamationshanteringen. Det gynnar den totala affären och marginalerna tillåter detta synsätt. Personen berättade också att på grund av de stora tillverkningsserierna hinner ibland ganska stora batchar produceras innan fel upptäcks. Batchen kasseras inte alltid utan säljs ibland billigt till t.ex. Birgma/Biltema. Därför kan kunderna ibland drabbas av bristfälliga varor men detta löser man genom "rimligt generös" reklamationshantering.

 

En annan fin kommentar: "Kom ihåg att det mesta vi säljer är ett plagiat av det Du egentligen hade tänkt köpa."

 

Så där ja, då visste vi det. Biltemas AGM batteri tillverkas inte av Vartas producent. Och det kan mycket väl hända att den pall AGM-batterier som står i "Din" biltema-butik inte mår riktigt bra.

 

Det var någon som sa: Vi får vad vi betalar för. Och det verkar stämma fortfarande, konstigt nog...  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...