Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Om du syftar på färg, vägsalt osv, så är det självklart möjligt att förpacka det i mindre enheter och sälja till högre pris då få personer använder 20 liter färg. Det är inte det vi pratar om.

 

Vi pratar om två batterier med exakt samma storlek och form som vid första anblick ser ut att vara likvärdiga men där det ena alternativet erbjuder data som pekar på användande som fritidsbatteri/start då det sägs klara djupurladdningar.

Det andra alternativet bjuder inte på någon information förutom att det saluförs som start-batteri och har lika många Ah och vikt.

 

Jag länkade faktiskt till en sida jag inte minns jag sett innan, men jag har även sett mer detaljerad info om Vartas batterier. Oavsett står det mer nyttigt i Vartas datablad än i Biltemas.

 

Dock är inte Vartas brist på info om plasthöljets kemiska sammansättning och färg likvärdigt med att Biltemas helt ospecificerade batteri är samma batteri som det togs upp tidigare i tråden...

 

 

Angående märken som kom upp också; Visst tillverkar kanske Varta eller Tudor batterier till Biltema, men det är Biltemas namn som står på dom. Det innebär att Varta eller Tudor slipper stå som syndabock när kvaliteten eventuellt är dålig.

Köper jag ett Varta på Seasea så är det ett Vartabatteri jag blir besviken på och Varta som förlorar en kund. Nästa gång köper jag ett Exide på Seasea som inte förlorat något.

Eventuell reklamation till Seasea sköter dom i sin tur med tillverkaren som då fått sitt namn nedsvärtat.

 

Om jag köper en Volvo hos en BMW-handlare blir jag besviken på Volvo när bilen slutar fungera, inte BMW.

 

Nu håller vi humöer uppe, jag ber om ursäkt för hätska inlägg, men frågan som kvarstår;

 

Vad är Biltema för batteri egentligen? Jag tvivlar på att det är likvärdigt Vartas Professional AGM DP tills motsatsen är bevisad vilket inte Biltema klarar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tro är fint men veta är bättre, jag mailade Biltema och fick datablad/manualer inom 30 min.

De är drygt 4MB vardera.

https://drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZVNfYllXSklPV1U/view?usp=sharing

resp

https://drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZWdVSlFfMzZMb1E/view?usp=sharing

 

Ordentligt med information!

 

Sen gäller det att ha ett lite kunskap och ett visst förstånd när man läser. 

I bladen kan man bland annat läsa att Biltemas AGM-batteri är "Dual Purpose" dvs avsedda både för start och djupurladdning.

Det påstås i tråden att de bara ska urladdas till 12,6V. Javisst, men läser man så står det att det gäller när man testar SOC (state of charge) med en voltmeter. I test vill man ju inte "slita" på batteriet.

 

Medlemmarna i trossamfundet "hataBiltemaAGM" borde nog läsa på lite bättre. 

Redigerad av bhemac
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, inte vet jag?

 

Men följande lilla jämförelse påstår jag nu är som jag uppfattade händelserna;

 

A en kompis som inte är tekniker köpte ett batteri extra till sin styris. På Sea Sea. Ett Varta.

Sedan på provturen fick han problem med att en polsko gick av. Jag var med. Fick inte reklamera denna på inköpsstället, trots kvitto. Köpt samtidigt med batteriet. Plus färdigjorda batterikablar. Har skrivit om detta i annan tråd... Jag var där. Exakt återberättat.

Efter en månad eller så tyckte kompisen att batteriet var dåligt laddat. Jag mätte. Jo... Dåligt.

Jag var inte med kompisen som kånkade batteriet till Sickla. Fick ej reklamera. Han sa till mig att de nekade på grund av att "laddningen inte skötts"

 

Behöver jag säga att han köpte ett nytt batteri i annan affär? Som fortfarande funkar. Jag har mätt. Inte Varta men det var nog enbart en slump för kompisen skiter i märket.

 

B en kille jag inte känner på bryggan hade tre st AGM batterier från Biltema. Laddade inte upp dem inför vintern ( sa han när allt berättas, i efterhand ) och de var måhända dåligt laddade redan? I varje fall berättade han att han hade kvittot och nog tänkte... Går det så går det?

 

Jag var inte med. Men såg honom komma med tre nya batterier i kärran. Bytt på under 30 minuter i affären. Utan frågor. Tror Biltema fick flera nya kunder, vi var 4 st som hjälpte honom in i båten med batterierna och så fick vi höra att han bytt in tre säsonger gamla batterier mot nya.

 

Varta - Biltema 0-1

Eller kanske personalen på Sea Sea i en viss affär VS personalen i en viss Biltemaaffär... 0-1

 

Och nu hamnade jag rejält OT, från batteriteknik till bemötande och garantier. Så kan det gå... Eller ingår det också i produkten kanske? Ja, enligt definition på kvalitet.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är fint men veta är bättre, jag mailade Biltema och fick datablad/manualer inom 30 min.

De är drygt 4MB vardera.

https://drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZVNfYllXSklPV1U/view?usp=sharing

resp

https://drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZWdVSlFfMzZMb1E/view?usp=sharing

 

Ordentligt med information!

 

Bästa bhemac,

Det blev nåt strul med linkarna. De öppnar exact samma document båda två...   :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte två st Biltema 95Ah AGM idag. Levererades med 12.65V vilket enligt databladet motsvarar ca 70% laddning. Laddar nu över natten med som max 14.4V så får vi se hur batterierna mår imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har två Biltema fritidsbattrier på 120amp st på förbrukarsidan har haft dom sedan 2010 och dom får jobba ganska mycket i mellanåt.

Dom har funkat suveränt dom här åren.Ser man till priset och garantin så är Biltema ganska oslagbara.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte prestanda/kr, garanti mm. har nån betydelse så kan man förslagsvis köpa dubbel uppsättning Varta och "vaska"dom.

Kanske inför stockholmsveckan..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte prestanda/kr, garanti mm. har nån betydelse så kan man förslagsvis köpa dubbel uppsättning Varta och "vaska"dom.

Kanske inför stockholmsveckan..

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att en flaska polish går på 200 spänn och en burk bottenfärg närmare tusingen så ser jag inte att jantelagen skall behöva dras in vid köp av batterier när priset skiljer några hundralappar.

 

För övrigt är det inte tillåtet att vaska skumpa under stockholmsveckan längre har jag hört. Ersättaren blev att traska...

 

Inser att BT-fantaster är ett släkte i sig och ifrågasättande jagar fram onda sidor hos folk.

 

Däremot kan jag glädja er alla att jag faktiskt inte fått mina Varta i tid då leveransen blev försenad tre veckor. Jag har - tro det eller ej - köpt 4 Biltema 95Ah AGM istället då era lovord och hyllningar lyft dessa till skyarna.

 

Jag inte är sämre än att jag i brist på andra batterier kan tänka mig att testa dessa då jag behövde dom NU och nu får en chans att vidga mina egna vyer. Åsikten om andra reservdelar står fast då jag precis fått ett purfärskt exempel på flera impellrar som orakat stora problem och tvingat ägarna att ta upp sina båtar igen...

 

Vem vet, jag kanske blir positivt överraskad trots brist på dokumentation och om dom brister i kvalitet får vi väl se hur det står till med Biltemas garanti. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kan väl inte klaga på dokumentationen till Biltemas AGM batterier? Det är få som slår den, möjligen Trojan.

Nu när du sparat så pass mycket pengar så kanske offren för jordbävningen i Nepal kan få en slant?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sjoingenjoren

 

Jag har själv varit där och bytt ett bilbatteri som inte tog i mot laddning efter 2 år .

gick fram till kundtjänst visade kvittot dom testade batteriet .Det var bara gå in och hämta ett nytt inte det minsta knussel. 

Tror du blir nöjd .

 

Mina i båten är slutna vätskebatterier har funkat felfritt i 5 år . 

 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då får jag väl hålla tummarna att batterierna är ok. Verkar landa på närmare 13V efter 4 timmar vila efter laddning med min Ctek 5 jag hade liggande hemma på AGM-mode. Får se hur det blir imorgon..

Tackar ändå ödmjukast för alla starka åsikter och poänger. Håller tummarna jag med, vem vet, jag kanske blir frälst! =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha haaaa!

Mina marin special gel-batterier orkar inte mer. Stoppade i 3st BILTEEEMA underhållsfria marin (inte gel) lutning 45° (inte celcius)

Visade sig att ett av marin gel håller 12,3v efter några timmar och dom två andra 12,7v... så får väl blocka ut dom två till nån vasksugen...

;)

Återkommer när, om nåt, brakar eller funkar..

Puss å kram både BT lovers, haters och dom som inte bryr sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Skulle nog, med inblandning av av bl.a. fru. Köpt likadana som satt om inte denna tråd dykt upp... kastar mej tom. ut i icke gel... Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvärdering:

Batterierna levererades med 12.7 v spänning (70% laddning) . Efter laddning över natten med indikation på full laddning redan efter ett par timmar låg dom på 13.4 V. 

Segnade nedåt och låg efter ett dygns vila på 12.8 V. (80%)

 

100% = 12.92V enligt datablad.

 

Batterierna är nu åter i Biltemas ägo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köpte fler än ett batteri och alla visade samma dåliga egenskaper?

 

Mina två 95Ah AGM levererades med 12.65V spänning vilket jag tycker var lite lågt. Har inte mätt dem efter vila än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köpte fler än ett batteri och alla visade samma dåliga egenskaper?

 

Mina två 95Ah AGM levererades med 12.65V spänning vilket jag tycker var lite lågt. Har inte mätt dem efter vila än.

 

De flesta batterier levereras inte helt fulladdade, det är normalt.

 

Sen att en person som gjort allt för att försöka visa att Biltemas batterier inte är bra, köper 4 st och det är fel på alla? Verkar det inte konstigt? 4 x 95Ah laddade till 70% som blir fulladdade över natten med en 5A laddare? Köp - laddning - vila - test - återlämnade. Allt på ett dygn? Starkt jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

 

Du köpte fler än ett batteri och alla visade samma dåliga egenskaper?

 

Mina två 95Ah AGM levererades med 12.65V spänning vilket jag tycker var lite lågt. Har inte mätt dem efter vila än.

De flesta batterier levereras inte helt fulladdade, det är normalt.

 

Sen att en person som gjort allt för att försöka visa att Biltemas batterier inte är bra, köper 4 st och det är fel på alla? Verkar det inte konstigt? 4 x 95Ah laddade till 70% som blir fulladdade över natten med en 5A laddare? Köp - laddning - vila - test - återlämnade. Allt på ett dygn? Starkt jobbat!

Ja det var ganska genomskinligt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvärdering:

Batterierna levererades med 12.7 v spänning (70% laddning) . Efter laddning över natten med indikation på full laddning redan efter ett par timmar låg dom på 13.4 V. 

Segnade nedåt och låg efter ett dygns vila på 12.8 V. (80%)

 

100% = 12.92V enligt datablad.

 

Batterierna är nu åter i Biltemas ägo.

 

du bör nog kolla = Kalibrera voltmätaren       om alla batterier visa lika fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du köpte fler än ett batteri och alla visade samma dåliga egenskaper?

 

Mina två 95Ah AGM levererades med 12.65V spänning vilket jag tycker var lite lågt. Har inte mätt dem efter vila än.

 

De flesta batterier levereras inte helt fulladdade, det är normalt.

 

Sen att en person som gjort allt för att försöka visa att Biltemas batterier inte är bra, köper 4 st och det är fel på alla? Verkar det inte konstigt? 4 x 95Ah laddade till 70% som blir fulladdade över natten med en 5A laddare? Köp - laddning - vila - test - återlämnade. Allt på ett dygn? Starkt jobbat!

 

Starkt jobbat, ja. Men inte speciellt ingenjörsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvärdering:

Batterierna levererades med 12.7 v spänning (70% laddning) . Efter laddning över natten med indikation på full laddning redan efter ett par timmar låg dom på 13.4 V. 

Segnade nedåt och låg efter ett dygns vila på 12.8 V. (80%)

 

100% = 12.92V enligt datablad.

 

Batterierna är nu åter i Biltemas ägo.

 

Vi emotser med spänning din utvärdering av Varta-batterierna. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på? Mitt numera censurerade inlägg som vetenskapligen bevisade det, eller?

Jag behåller kunskapen för mig själv istället då folk vägrar ta till sig.

 

Bevisa motsatsen om du inte vill klassas som avlönad psyops för Biltema.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte två 95Ah Biltema AGM för några veckor sedan. Höll 12,70 V båda två när jag monterade dom i båten. Kopplade på solcellen via Ctek D250S som laddade upp dom till lite drygt 13,2V när jag kopplade bort laddningen och separerade dem från varandra. Lät de vila drygt ett dygn och mätte sedan batterierna var för sig. visade runt 12.95V och 12,97V.

 

Kanske inte lika vetenskaplig mätning samt använde den enda mätare jag har men batteriövervakningen visade samma när jag kopplade på den igen. Så jag är så långt nöljd med mina. Får se vad jag säger efter säsongen.

 

En fråga dock..... körde igår en 12V damsugare som drar 3-4 A när den går. Spänningen sjunker då snabbt till ca 12,5V. När jag slog av den steg spänningen sakta för att efter 10 min åter visa drygt 12,95V.

Är det normalt att spänningen sjunker så vid belastning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport från min båt i natt. Obs spänningen är inget exakt mått på laddningsgrad, för denna typ av AGM är 12.8 - 12,9 V ok.

post-80529-0-59139900-1432306905.png

 

Hur mycket spänningen sjunker vid belastning har jag inte kollat på. Men köra jag micron runt 100A så ligger spänningen på runt 11,9 - 12,0V men se återhämtar den sig ganska snabbt. Som jämförelse ligger startbatteriet på ca 9V vid start men då är det bara ett, vanligt batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på? Mitt numera censurerade inlägg som vetenskapligen bevisade det, eller?

Jag behåller kunskapen för mig själv istället då folk vägrar ta till sig.

 

Bevisa motsatsen om du inte vill klassas som avlönad psyops för Biltema.

 

Missade jag nåt? Jag ser bara ett tomt inlägg, som du själv har redigerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade med dig 2st multimetrar och dessutom fick du låna en på biltema så att du kunde mäta alla batterier med alla 3 multimetrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...