Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Tillverkas i samma fabrik är ju något man hört om… antingen så kör fabriksarbetarna ett skift till i hemlighet men klistrar på andra etiketter när det går ut på lastbryggan mitt i natten. Eller så kör fabriksägarna med dubbla budskap. Eller…  Men jag har inte ätit middag med inköpare så jag vet inte hur det funkar med fabriker i Kina. Jag erkänner detta.

 

Däremot har jag köpt jackor i Kina, gör det varje gång jag är där! Finns jackor som tillverkas i Kina och man kan ju undra om fabriksarbetarna kör ett skift till eller om… ja ni förstår. Senast köpte jag tre jackor varav en SnowGoose som garanterat tillverkas i Canada, inte i Kina. Men den hade alla etiketter och lappar som den ska ha. Hehe...

 

Testresultat? Den modemedvetna ungdomen som fick Canada-jackan har jämfört med kompis som kanske hade en original ( i vart fall köpt i fin affär ) och dessa amatörer säger att det är klar skillnad. Jag själv jämförde två jackor från North Face. Den ena är mycket snarlik mitt eget original som köpts på fina gatan. Jag kan inte se någon kvalitetsskillnad. Den andra är det stor skillnad på, man ser det på sömmar och det har redan blivit märken på armen, sämre tyg. Och lägger jag vatten på den jackan så går det igenom direkt. Inget fint vattentätt skikt där inte fast det står i den insydda etiketten. Haha… nästa gång köper jag jackor, igen.

 

Batterier då? Tja… bly är dyrt och frakt med. Alla batterier håller nog inte samma nivå gissar jag. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog samma sak med batterier (och allt annat) som med jackor, det man inte kan se får man pröva sig fram till.

 

Många tester av konsumentorganisationer (ex.vis Råd och Rön) kommer ofta fram till att det inte är den dyraste produkten som är bäst. Här gäller det ju inte piratkopior utan originalprodukter.

 

Tyvärr är de inte så att man får den kvalitet man betalar för, man får det märke/fabrikat man betalar för.

 

Ett utmärkt exempel är kompaktlysrör (och LED-lampor också tror jag) där IKEA i stort sett alltid kommer högt upp i testlistorna med sina billiga lampor medan Osram och Philips ofta kommer ganska långt ned med sina dyra "fina" lampor.

 

Att testa är det enda som funkar när det inte går att se på något om det är bra eller inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bökiga med att köpa och även testa produkter från framför allt multivaruhus som Jula, Biltema mfl är att man inte kan veta vem grundtillverkaren är vilket gör det svårt eftersom det kan variera mellan olika batchar.

 

En god vän som jobbar med hifi ringde för ett par år sedan (läs: minst fem men kanske tio) och var alldeles till sig över högtalare han fyndat på Biltema efter tips på något forum. Under Biltemas etikett satt originaldekalen kvar, detta var till bil, och Biltemas kostade 1000 spänn, utan överklistrad dekal kostade samma högtalare 4000 (tror det var JBL). En annan vän ville också göra en bra affär och köpte även han likadana någon vecka senare. Hans besvikelse gick inte att ta miste på när det visade sig att det inte var finhögtalare utan något annat. Lådan de kom i såg exakt likadan ut och högtalarna såg man ingen skillnad på annat än sida vid sida när hifi-vännen nöjt kunde förklara skillnadera mellan för honom väsentliga saker som material på kon och magnet, filterkomponenter med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så som firefish beskriver är det med BT, att testa är som sagt det enda som funkar när man inte kan se att produkten motsvarar det jag vill ha.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör ont.... att erkänna. Vete katten vad som tog åt mej när jag fångades in i denna tråd. Tyckte väl bara att det var lite roligt, som 0,2 promille. Urspårat som fan.

Mitt sunda sinne brukar tycka att "Biltemaprylar är trevliga när man betalar men kräver en del utryck som  inte finns med i svenska akademins... när man använder prylarna"... just batterier, dom jag köpt hittills, har funkat helt OK.

Den här sommaren däremot går till historien, eftersom jag aldrig förr om åren behövt landström mer än när jag velat ha varmt vatten.

Böt ju bort gamla marinbatterier för att dom inte höll mer än en helg i våras när det var mulet. Dom nya Biltema håller nätt och jämnt en natt om det är fint väder och mycket sol, och helt fulla batterier... en halvtimme efter solens nedgång... 12,5V... Har dessvärre inte haft tid att ta bort och byta så jag har fått leva med dom... Aldrig mer.... innan jag laddat provat och bytt till mej fungerande, eller så får det nog bli "riktiga" med rätt etikett från början.

Kram

 

Nu känns det som jag måste göra en kovändning igen!

Upptäckte att mitt startbatteri efter full laddning hamnar på 12,4V efter ett par dygn.

Sånt där skiljerellä, gör väl att startbatteriet inte ska kunna bli strömlöst även om förbrukningsbatterier blir "låga"?

 

Kan det bli tvärt om, att förbrukningsbatterier ger ström till startbatteriet?

 

Det känns som att jag får ta tillbaka och igen/fortfarande tycka att Biltemas batterier i så fall är helt bra.

Fick känslan av att när jag kom till båten och hade 14,4V enligt regulator, drog på värmaren och spänningen drog ner snabbt och blev kvar där även när värmaren kommit igång och efter att jag stängt av.

Kopplade loss startbatteri, kopplade in landström, drog på värmaren, stängde av landström och då höll förbrukarna högre spänning än innan (fick jag för mej, höll ju på med lite annat så batterier var inte 100% fokus)

Ska bli intressant att se hur det beter sig när jag kommer dit nästa gång och börjar med full laddning utan startbatteri.

 

I alla fall, någon som vet hur skiljerellä beter sig i praktiken?

Visst släpper det ej ström till förbrukarna om inte generator ger överkapacitet?

Kan förbrukningsbatteier ge ström till startbatteriet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Mera pinnar i brasan....

 

Jag köpte förra veckan hos SGM i Bromma 2 st 70 Ah AGM-batterier från Banner. De är till mått och data i stort sett identiska med de från bl.a. Varta och Biltema. Likheten är så stor att man inte kan undgå en stark känsla av att allihop dessa AGM-batterier görs av samma kines, och bara görs i lite olika färg och ibland lite olika lyftanordingar på locken.

 

 

Det är minst lika troligt att den billigare är en kopia, helt enkelt plankad rakt av, mått och allt.

 

 

Råkade härom veckan vid en middag hamna vid samma bord som en person som presenterade sig som inköpare på Birgma, numera Biltemas inköpsbolag. Trevligt nog var även den personen intresserad av båtar och båtliv varför samtalsämnet under långa stunder var givet. Personen ifråga berättade att många av de produkter som säljs i Biltemas butiker ser ut som sina mer namnkunniga konkurrenters varor, och det är också meningen. De är lika men ändå inte riktigt. Det ska krävas ett mycket tränat öga för att se skillnaderna som ofta är, enligt bordssällskapet, enbart juridiska. Produktionen sker till största delen i Kina, så även tyngre varor, trots transportkostnaderna. De låga tillverkningskostnaderna väger upp transportkostnaderna.

 

Jag frågade om deras AGM-batterier tillverkades av Vartas producent och fick ett brett skratt till svar med kommentaren: Tror Du de skulle vilja producera åt oss för 10-20% av deras produktionskostnad?

 

Vi pratade reklamationer också och Birgmas/Biltemas inställning är att vara "rimligt generösa" i reklamationshanteringen. Det gynnar den totala affären och marginalerna tillåter detta synsätt. Personen berättade också att på grund av de stora tillverkningsserierna hinner ibland ganska stora batchar produceras innan fel upptäcks. Batchen kasseras inte alltid utan säljs ibland billigt till t.ex. Birgma/Biltema. Därför kan kunderna ibland drabbas av bristfälliga varor men detta löser man genom "rimligt generös" reklamationshantering.

 

En annan fin kommentar: "Kom ihåg att det mesta vi säljer är ett plagiat av det Du egentligen hade tänkt köpa."

 

Så där ja, då visste vi det. Biltemas AGM batteri tillverkas inte av Vartas producent. Och det kan mycket väl hända att den pall AGM-batterier som står i "Din" biltema-butik inte mår riktigt bra.

 

Det var någon som sa: Vi får vad vi betalar för. Och det verkar stämma fortfarande, konstigt nog...  ;)

 

 

"Så där ja, då visste vi det."

Vilka "vi"?

(c:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dåligt startbatteri ha gjort att mina förbrukningsbatterier inte "pallat trycket"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Mera pinnar i brasan....

 

Jag köpte förra veckan hos SGM i Bromma 2 st 70 Ah AGM-batterier från Banner. De är till mått och data i stort sett identiska med de från bl.a. Varta och Biltema. Likheten är så stor att man inte kan undgå en stark känsla av att allihop dessa AGM-batterier görs av samma kines, och bara görs i lite olika färg och ibland lite olika lyftanordingar på locken.

 

 

Det är minst lika troligt att den billigare är en kopia, helt enkelt plankad rakt av, mått och allt.

 

 

Råkade härom veckan vid en middag hamna vid samma bord som en person som presenterade sig som inköpare på Birgma, numera Biltemas inköpsbolag. Trevligt nog var även den personen intresserad av båtar och båtliv varför samtalsämnet under långa stunder var givet. Personen ifråga berättade att många av de produkter som säljs i Biltemas butiker ser ut som sina mer namnkunniga konkurrenters varor, och det är också meningen. De är lika men ändå inte riktigt. Det ska krävas ett mycket tränat öga för att se skillnaderna som ofta är, enligt bordssällskapet, enbart juridiska. Produktionen sker till största delen i Kina, så även tyngre varor, trots transportkostnaderna. De låga tillverkningskostnaderna väger upp transportkostnaderna.

 

Jag frågade om deras AGM-batterier tillverkades av Vartas producent och fick ett brett skratt till svar med kommentaren: Tror Du de skulle vilja producera åt oss för 10-20% av deras produktionskostnad?

 

Vi pratade reklamationer också och Birgmas/Biltemas inställning är att vara "rimligt generösa" i reklamationshanteringen. Det gynnar den totala affären och marginalerna tillåter detta synsätt. Personen berättade också att på grund av de stora tillverkningsserierna hinner ibland ganska stora batchar produceras innan fel upptäcks. Batchen kasseras inte alltid utan säljs ibland billigt till t.ex. Birgma/Biltema. Därför kan kunderna ibland drabbas av bristfälliga varor men detta löser man genom "rimligt generös" reklamationshantering.

 

En annan fin kommentar: "Kom ihåg att det mesta vi säljer är ett plagiat av det Du egentligen hade tänkt köpa."

 

Så där ja, då visste vi det. Biltemas AGM batteri tillverkas inte av Vartas producent. Och det kan mycket väl hända att den pall AGM-batterier som står i "Din" biltema-butik inte mår riktigt bra.

 

Det var någon som sa: Vi får vad vi betalar för. Och det verkar stämma fortfarande, konstigt nog...  ;)

 

 

"Så där ja, då visste vi det."

Vilka "vi"?

(c:

 

 

 

Jag blev "vi" när jag mötte min kvinna. "Vi" har fått en "vi"dare innebörd med åren. Jag tror inte att någon av "vi" "vi"ll räkna in Dig. Därför vet inte Du det som "vi" vet. Du vet något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja såklart ni som var med och hörde i första hand från "säker" källa.

Tänkte väl!

Trodde nästan "vi" var alla på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja såklart ni som var med och hörde i första hand från "säker" källa.

Tänkte väl!

Trodde nästan "vi" var alla på forumet.

 

 

Tror inte att "vi" är så populära att hela forumet skulle ""vi"lja ingå i "vi".

 

"Vi" är ändå ganska många, trots att "vi" bara är "vi", och har därför vansinnigt roligt, till sjöss och till lands. Men "vi" ser noga till att vår glädje inte smittar på andra. Därför har "vi" till sjöss elverk och även jolle med motor.

 

Men hon Albin, Du vet, hon gillade vårt elverk. Men det var förhoppnings"vi"s ett undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ja! Skulle ju hämta mitt elverk hos fraktbolaget. Tack för påminnelsen!

Nu e bara frågan vad jag ska ha den till?

Har ju skaffat en smidig dusch att använda med värmt vatten. Å de e bara till varmvattenberedaren jag "behöver" ström.... Kommer säkert på nåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ja! Skulle ju hämta mitt elverk hos fraktbolaget. Tack för påminnelsen!

Nu e bara frågan vad jag ska ha den till?

Har ju skaffat en smidig dusch att använda med värmt vatten. Å de e bara till varmvattenberedaren jag "behöver" ström.... Kommer säkert på nåt..

 

 

Sälj elverket till någon med dåliga Biltema-batterier. Eller till någon som har jolle med elmotor. Eller till någon naturhamnsfantast med dunka-dunka-stereo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken kanonide' elaggregat istället för batteri till jollen. Tror jag kan köra 12V åxå direkt från elverket, så jag slipper transformator. Då blir det ju som en inombordare åxå.

bra där.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag köpte 2st biltema 95Ah AGM-batteri.

Dessa hade späningen 12,71V resp. 12,77V när jag fick hem dem.

Jag laddade ena under natten och efter 9h vila ligger den på 13,05V (initialt låg den på 12,71V)

 

Jag vet inte om någon är intresserad men det har cirkulerat siffor tidigare i tråden.

Jag ska kolla bägge efter 24h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken kanonide' elaggregat istället för batteri till jollen. Tror jag kan köra 12V åxå direkt från elverket, så jag slipper transformator. Då blir det ju som en inombordare åxå.

bra där.

:)

 

Eller sätt en propelleraxel på vevaxeln i elverket så kan du skrota generatorn också. Nä förresten, behåll den om du skulle vilja ha lanternor och kylskåp i jollen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har handlat en hel del på Biltema, en del rent skräp och en del riktigt bra. MEN..... jag har 25 km dit, det blir 5 mil fram och tillbaka x 20-30 kr/mil dvs 100-150 kr/resa. Åker alltså inte dit förrän jag samlat på mig inköpsbehov som ger minst 150 kr i vinst jämfört med att handla lokalt.

Om man sedan måste byta grejerna spelar det ju ingen roll hurdan reklamationspolicy man har, det kostar ju 100-150 kr att byta. Förutom all tid och svordomar som gick åt för att konstatera att grejen var kass.

Konstigt egentligen att man äventyrar sitt rykte i stället för att omedelbart sortera ut skräpet, men det är väl samma sak som när en del restauranger säljer oätlig mat som "erbjudande".

Man får försöka lära sig upptäcka vad som är bra och dåligt, innan man ger sig ut på vägen. Då är MG en bra källa till kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mycket snack om Biltemas AGM i den här långa tråden över lång tid   :)  Jag sitter på lite mer info från Biltema avseende deras gula AGM. Länkar in denna info i 4 dokument här om någon är intresserad:

 

http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-1.jpg

 

http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-2.png

 

http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-3.png

 

http://www.incedo.eu/~sjoholmp/misc_internet_links/biltema_AGM/biltema_AGM-201604-4.png

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju varit lite livat i den här tråden men kanske har känslorna svalnat lite efter ett par månader? Hursomhelst tänkte jag lyfta ett annat perspektiv utifrån de datablad som sista posten visar.

 

Som jag läser dessa kan man ladda ur ett Biltema AGM mot 90% och ändå ligga på ca 100-150 cykler innan det ger upp och med ger upp menar man väl egentligen att de levererar under 80% av sin ursprungliga kapacitet va? Riktiga deep cycle batterier kan man för övrigt "köra i bott" och ändå få bortåt 200 cykler ifrån iaf enligt spec.

 

Väldigt många argumenterar ju för att man ska ha så många batterier som det bara går för att inte behöva kånka på batterier för ofta och ha mycket bank att ta av. Nackdelen är såklart hög vikt, hög initial kostnad, extra mycket batterikablar och säkert fler saker. Hur mycket påverkar batteriets ålder tex dess kapacitet?

 

Varför inte tänka precis tvärtom? Kan man inte köra på ETT AGM/deep cycle batteri på runt 100Ah istället? Låg initial kostnad, inga extra kablar, ingen eller tom minskad vikt i båten och tillfällen man går under 50% torde ändå inte vara så många om man matchar upp med solpaneler (beror naturligtvis väldigt mycket på båt och utrustning). Även om man drar ur 70-80Ah borde det ju ändå räcka rätt länge. Hur många dygn är genomsnittssvensson egentligen ute med båten per år? 20 dygn kanske? Säg att hälften av dessa drar man ur mer än 50%. Låter som att ett deep cycle batteri lätt borde klara 5 år och klarar det betydligt mindre har man ju Biltemas garanti - om man nu kan med att använda den när man misshandlar batteriet. Och som jag sa i inledningen: Har man 4 batterier på säg 90Ah var och räknar med att "nu har jag batteribank i 15 år" - hur mycket påverkar egentligen åldern deras kapacitet om 15 år? Det kan för övrigt säkert hända andra saker som också gör att man nödgas byta batterier eller båt - så kan man inte lika gärna säga att man tar en viss risk med en skyhög investering på en jättestor batteribank?

 

Nu har jag sträckt ut hakan lite, och mitt perspektiv här är helt klart viktat mot vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(beror naturligtvis väldigt mycket på båt och utrustning).

 

 

 

Den parentesen kanske hade varit värd att inleda med innan man snöar in sig i detaljer som bygger på ens egen båt och båtanvändande.

 

 

 Har man 4 batterier på säg 90Ah var och räknar med att "nu har jag batteribank i 15 år" - hur mycket påverkar egentligen åldern deras kapacitet om 15 år? 

 

 

Finns det båtägare som tänker så.

 

Jag har visserligen 4st 95 Ah AGM-batteri från BILTEMA och jag tror inte att de klarar 15 år. Däremot tror jag att de klarar resten av mitt seglarliv - de kanske tom redan gjort det.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

(beror naturligtvis väldigt mycket på båt och utrustning).

 

 

 

Den parentesen kanske hade varit värd att inleda med innan man snöar in sig i detaljer som bygger på ens egen båt och båtanvändande.

 

 

 Har man 4 batterier på säg 90Ah var och räknar med att "nu har jag batteribank i 15 år" - hur mycket påverkar egentligen åldern deras kapacitet om 15 år? 

 

 

Finns det båtägare som tänker så.

 

Jag har visserligen 4st 95 Ah AGM-batteri från BILTEMA och jag tror inte att de klarar 15 år. Däremot tror jag att de klarar resten av mitt seglarliv - de kanske tom redan gjort det.  :wacko:

 

Jag skulle snarare fokuserat mindre på siffrorna isåfall för det är inte siffrorna i sig som är det viktiga utan mer tänket som jag skulle vilja få lite kommentarer kring. Det känns som att de batterikunniga på det här forumet verkar ha en konsensus kring "desto större batteribank desto bättre". Funktionsmässigt är det säkert så men min fundering är om det verkligen är det bästa ur ett mer ekonomiskt perspektiv?

 

Som sagt, detta var bara en tanke då jag själv står inför inköp av nya batterier men ser problem med att köpa fler eller större än vad jag har idag. Alla är möjliga att lösa såklart men att hålla pris, vikt, platsbehov nere samt slippa behovet av ännu fler kablar etc är (väldigt) lockande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är ju förhållandena lite olika.

 

Själv har jag en båt där några hundra kg mer eller mindre inte spelar nån roll.

 

Samtidigt har jag aldrig varit känslig för några 1000-lappar hit eller dit (pensionär med halvtaskig ekonomi - eller brist på ekonomiskt sinnelag - dessutom "får man ju ingenting ta med sig dit man går")

 

Däremot vill jag absolut att allt skall fungera när jag är ute och seglar och helst inte kör med motorn mer än nödvändigt.

 

Å andra sidan finns det många utgifter som jag inte har, som "drabbar" de allra flesta människor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen och bra poäng, vi har alla olika bevekelsegrunder för vad vi gör och vad vi prioriterar :) Eftersom jag tillhör motorbåtsfolket så finns det gott om andra utgifter man "drabbas" av. Inte minst märker man på icke-båtmänniskor hur hakan åker ner när de inser vad en större daycruiser faktiskt drar per sjömil. Man normaliserar fort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant vinkling. För min del spelar vikten ingen roll, jag har plats för batterier och jag tycker väldigt illa om att bära batterier. Jag förbrukar en del el när jag är "på väg" och det är inte säkert att det blir ens en kort stunds motorgång. Nu ger solpanelerna mindre och mindre. Stora förbrukare typ micro drar ur batteribanken mindre om banken är stor. Osv. Stor batteribank är bra för mig men för en motorbåt kan det vara smartare med lite mindre batteribank.

Att man ska satsa på AGM är däremot självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så självklart med AGM kan man ju undra varför det finns andra typer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så självklart med AGM kan man ju undra varför det finns andra typer?

Mycket är nog okunskap. Sen är den initiala kostnaden större. Men som Olleman skriver, ett AGM som plågas hårdare är ett smart alternativ till två blöta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera skrivit så är - eller bör i alla fall - utformningen av batteribanken vara beroende av var och ens båttyp och båtanvändning. Sedan är utrustningen ombord också viktig att ta hänsyn till liksom ekonomi, framtidsplaner, åtkomlighet, mm.

Det är inte lätt att speca vad som är "rätt" i varje situation, men det går ju att göra ett försök;

1) Båttyp, kan delas upp i motor- och segelbåtar där segelbåtar som går mycket för motor hamnar i gruppen motorbåtar och där motorbåtar med begränsade heter att ladda batterier hamnar i gruppen segelbåtar.

2) Båtanvändning, dagsturer (kortare turer med en övernattning) eller längre turer med långa tider i hamn.

3) Utrustning, stor eller liten dygnsförbrukning.

4) Anpasning, kan åtgärder som minskar el-förbrukningen vara bättre eller billigare än att köpa flera batterier.

5) Solceller, hur många får plats?

6) Landström, finns landström i hemmahamnen eller där du brukar använda båten?

7) Utrymme och vikt, finns det möjlighet att ha många batterier ombord eller inte.

8) Åtkomlighet, lätt eller svårt att byta batterier.

9) Ekonomi, initialt stor investering eller sprida kostnaden över flera år.

Det finns säkert flera saker att ta hänsyn till vid utformning av batteribanken så fyll på med flera (om det behövs) så kan vi fortsätta att diskutera utifrån denna indelning här eller i annan tråd.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så självklart med AGM kan man ju undra varför det finns andra typer?

 

Vet inte om det är så självklart.

 

Det finns ju lite olika typer och det händer väl en del på batterifronten.

 

Nu tror jag på förekommen anledning att mina AGM- batterier är den sista batteribanken jag köper.

 

Att jag köpte AGM-batterir från BILTEMA hade ett par olika anledningar.

 

Hade en äldre 225 Ah batteribank- marin/fritidsbatteri - som jag plockade med från den tidigare båten, plus en lite nyarare 110 Ah blybatteri som förbruknngsbatterier i två separata  batteribankar plus ett startbatteri.

 

Fick känslan av att min MaxPowerregulator laddat ihjäl det 110 Ah batteriet.

 

I samband med motorbyte sanerade jag en del i elsystemet och installerade en en förbrukningsbank på närmare 400 Ah. Detta blev möjligt pga att jag valde AGM-batterer.

 

Ett bjybatteri bör stå tvärs i en segelbåt och längs med i en motorbåt, för att minska risken att blyplattorna skall stp torra under längretider. Eftersom AGM-batterierna i princip kan stå hur som helst fick jag plats med batterier med ca 75% mer kapacitet på samma yta,

 

Fick ju också bara en större batteribank på ett ställe, i stället för två bankar med sammanlagt mindre kapacitet och på två skilda ställe.

 

Skulle jag mot all förmodan köpa ytterligare en batteribank när mina nuvarande tar slut kan det bli ett helt annat val av batterityp. det händer som sagt mycket på den fronten idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa batteribank blir nog LiFePO4. Hade nog bytt om inte min AGM hade varit i så bra skick. Däremot är all laddningsutrustning klar för LiFePO4. 

 

Annars är nog AGM det vettigaste, antigen om man kör stor bank eller liten men plågad bank. Kostnaden blir sannolikt lägre med AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa batteribank blir nog LiFePO4. .... Däremot är all laddningsutrustning klar för LiFePO4. 

...

Vad krävs för att all laddningsutrustning ska vara klar för LiFePO?

Läste häromdagen att de inte gillar den typen av laddning som solpaneler ger. Tror det var på Lime powers hemsida. Vad kan det bero på? (Vet att jag går lite OT nu men förlåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...