Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
iceman356

MPPT solcellsregulator

Rekommendera Poster

MPPT Betyder bara att solcellen arbetar på toppen av sin effektkurva. Det är regulatorns inspänning som automatiskt anpassas så att man får max effekt. För övrigt fungerar den som vilken batteriladdare som helst. Ingen mystik över huvud taget. Det finns en uppsjö laddstrategier för batterier, men faktum är att när en vanlig 12V blybatt når 14.4V är det fulladdat. Bra är det att man har tillräcklig effekt i solcellerna så att batterierna någon gång då och då blir helt uppladdade. Underdimensionerat system som sällan når full laddning leder till sulfaterade och livströtta batterier och i längden högre kostnader. Pengar som kunde använts till fler solceller, ökad komfort och bättre marginaler.

 

Det finns även dumma MPPT laddare som regelbundet överger en optimal arbetspunkt och sveper över meningslöst stora områden på effektkurvan och slösar bort viktig laddtid. Ett enkelt sätt att kolla om din MPPT-laddare är vän eller fiende är en strömbryrare eller säkring som tillfälligt förbinder + ingång på laddaren till + utgång. Om strömmen i kabeln till batteriet minskar vid överkoppling så tyder detta på att din MPPT i alla fall är smartare än en järntråd.

 

En annan mycket mer trevlig egenskap hos MPPT-laddare och PWM är att man kan ladda med seriekopplade solceller och mata laddaren med högre spänning i stället för mer och mer ström och kraftigare kablar för varje extra solcell. I praktiken brukar man dock bara seriekoppla identiska solceller med samma placering. Celler med olika belysning i serie gör att ingen av dem kan ge max effekt samtidigt.

 

Är man lite kräsen kan man ha en babord och styrborrds-laddare så att man inte blandar solceller med olika ljusförhållanden på samma MPPT.

 

Det är riktigt att just MPPT står för att regulatorn belastar panelen för att den ska belastas optimalt. Värdet i den funktionen är tveksamt, tittar man på strömmen så är skillnaden väldigt liten dvs vinsten är försumbar.

Den stora och riktiga skillnaden mellan en "äkta" MPPT och en PWM är att att MPPT innehåller en DC/DC-omvandlare för att kunna ta till vara effektöverskottet mellan solpanelens dryga 17V och de 13V batteriet vill ha.

Att koppla ihop plus in och ut för att kolla om strömmen ökar är tveksamt, dels därför att regulatorer jobbar med den negativa strömmen, dels så tycker inte alla DC/DC omvandlare o det. Men att mäta ström in och ut går bra, en äkta MPPT kommer att ge mer ström ut än in.

 

Våta batterier behöver utjämningsladdas men det gör man med kanske 16V. Funktionen brukar finnas även i billiga regulatorer.

 

Det finns MPPT regulatorer där man kan ha högre spänning på panelerna dvs seriekoppla paneler. Men alla klarar det inte. Den stora nackdelen är att har man två seriekopplade paneler och den ena skuggas så tappar man i sämsta fall hela laddningen, är de parallellkopplade tappar man bara den ena. Har man bara två paneler så kommer bypassdiderna se till att man ändå får laddning från den ena vid seriekoppling. Har man däremot flera paneler faller den möjligheten. I verkligen undviker man seriekoppling annat än vid tex lite större anläggningar på sommarstugor där man kanske måste placera panelerna på ett skuggfritt område en bit ifrån huset. 

Förlusten i kablarna är små så vinsten är minmal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på den modernare som heter Tracer (eller EpSolar) 3215BN. 

Jag har beställt från italien (=ingen moms) för ca 1015 kr inkl frakt. Säljaren har ingen ute just nu men de kommer med jämna mellanrum.

Instrumentet köpte jag från Kina för 287kr

Summa: 1302 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ni ett tips!

Skippa de vanliga regulatorerna och köp istället en CTEK DUAL 250. Den fungerar fantastiskt. Tekniken frånCteks laddsystem + solregulator + batteriseparator + optimerar generatorladdningen. Och sist men inte minst. Den underhållsladdar.

 

Den enda "nackdelen" är att denklarar max 24v in. Så det blir till att parallellkoppla solpanelerna - men vad gör det. Jag har använt min i 2 år.Mycket nöjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om man nöjer sig med att ladda med 20A med generatorn och vill ha en solcellsregulator som man inte kan anpassa laddningsspänningen till GEL och AGM eller framtidens LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laddströmmen skulle vara begränsad är en sanning med modifikation. Med flera batteribankar kan generatorladdningen jobba mot en bank + den andra över CTeken. Men å andra sidan hur ofta laddar man över 20A? Då har man väldigt stora och urladdade batteribanker - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laddströmmen skulle vara begränsad är en sanning med modifikation. Med flera batteribankar kan generatorladdningen jobba mot en bank + den andra över CTeken. Men å andra sidan hur ofta laddar man över 20A? Då har man väldigt stora och urladdade batteribanker - eller?

 

Känn dig nöjd liksom de flesta andra som har installerat CTEK DUAL 250, även om du kommer få veta att det finns andra mycket bättre system att köpa för dyra pengar. Ditt system passar ju dina behov och var fortsatt glad för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar tråden om solcellsregulatorer.

Då bör man välja en bra regulator med ställbara laddningsspänning  för att batterierna ska må bra. Fler och fler går över till AGM och upplever dem som värda sina pengar, då ska man ha en regulator som är lämplig. Så småningom kommer LiFePO4 med sina helt överlägsna egenskaper. Bra att ha en regulator som klarar dem också.

Sen finns det de som  vill ha ett instrument för att se hur solen laddar. Inte nödvändigt men många verkar vilja ha det.

--

Om generatorn inte laddar mer än 20A så har man inte rätt grejer. En 90A generator kan ladda en 300Ah batteribank med över 80A i över två timmar. 160Ah som med Ctek skulle ta 8 timmar att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det duggar inte precis tätt med effektiva flexibla generatorregulatorer precis.

 

Hur svårt kan det vara på en tiogradig skala att konstruera nåt som verkligen slår ut allt annat. Jag tycker vi har rätt bra koll på vad vi vill ha här på maringajden.

 

Ställbar för olika batterityper.

 

Avkänning av batteribankens temp och spänning.

 

Gärna anslutbar till dator för uppgradering med nya batterier.

 

Ska klara att ladda vad generatorn och batterierna mäktar med.

 

Solcellsingångar.

 

Lastutgång.

 

Ska kosta lagom mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort sol och last så finns det gott om dem - sk intelligenta regulator till generatorerna. Tyvärr tar man bra betalt. Marknaden är antagligen väldigt liten. Laddar generatorn lite köper man en större - i tron att den ska ladda bättre.

Visst är det sjukt, generatorn levereras med en undermålig regulator och för att få den laddning generatorn kan ge så får man köpa en "generatorlurare" eller en DC/DC-omvandlare.

Generatorlurare verkar det finnas ett antal olika i alla fall.

 

Men jag vänder mig bestämt mot en produkt som ska sköta laddning från både generator och solpaneler. Man ska inte lägga alla ägg i samma korg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man ska sprida riskerna. Men en av fördelarna med den här produkten (i mina ögon) är att när förbrukningen är fulladdad så underhållsladdas start. Medan start alltid laddas direkt av generatorn. Därav begränsas laddningen inte till 20A

 

Om jag skulle kört ner förbrukningsbatterierna så kan jag switcha över och låta generatorn göra hela jobbet (det har aldrig behövts). Men då kan jag utnyttja generatorns högre effekt.

 

Att den däremot inte ha stöd för AGM förstår jag inte? Det har den enligt spec? men jag kan ju ha missförstått...

 

Men som sagt var och en blir salig på sin tro och sina idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det går nog inte så lätt att sälja en pryl som är för tidigt ute. Det finns otaliga exempel på sådana misstag. Nu är det fortfarande en bilgenerator som vi laddar våra husbankar med och är jättenöjda när batteri blir laddat på en tur till Norge fram och tillbaka. Tänk om det råkar bli fin segelvind. Då får man aldrig laddat.

 

En sån generator kan man både ha och mista.

 

Tur det finns solceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi struntar i den där förbannade saligheten så är det så att visst är det en fördel att när husbatterierna är fulladdade så underhållsladdas startbatteriet. Men 90% av alla båtägare klarar sig utan den underhållsladdningen. Har man ett reellt behov av att underhållsladda startbatteriet så bör man kanske ha en egen liten solpanel till det, då är man dessutom inte beroende av generatorn.

 

Ctek skriver att D250S passar till alla batterier. Visst, men hur bra mår de? D250S kan inte avgöra om det är ett "europeiskt AGM" eller ett vanligt vått batteri. På seriös laddningsutrustning kan man alltid ställa in det vilket optimerar batteriernas livslängd.

 

Bifogad bild visar hur lång tid det tar innan D250S gör någon nytta vid generatorladdning.

 

post-80529-0-53587300-1435352723.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Peakpower MPPT-regulator Tracer 1210 med 3 st. 50W paneler kopplade i serie. Panelerna ger ju då max ca 65 V. Jag tycker att jag får ut väldigt dåligt med effekt ur mina solpaneler med den regulatorn. Tidigare var det endast en 50W panel kopplad till den och även då tyckte jag att den gav dåligt med hänsyn tagen till den inkopplade solpaneleffekten. Jag har inte någon gång varit nöjd sedan vi lämnade Sverige för ett år sedan.

Fråga 1)

I manualen står det att denna regulator kan hantera 100V inspänninng. Det står inte uttryckligen att man kan koppla solpaneler i serie men icke heller att man inte kan det. 100V är ju mer än 65V och därmed antar jag att regulatorna kan hantera seriekopplade paneler och göra jobbet att omvandla den högre spänningen till motsvarande högre ström vid bästa spänning på solpanelerna. Är detta korrekt uppfattat ?

Fråga 2)

Med en batterispänning på 12.7 V är jag av uppfattningen att regulatorn borde göra vad den kan för att ladda batterierna. Med solpanelerna kopplade till regulatorn laddas just nu batterierna med ca 0.3 A. Ansluter jag solpanelerna direkt till batterierna får jag 1.5 A.

Spänningen från panelerna in till regulatorn är 46 V. Den borde, tycker jag, hitta en punkt mellan 12.7V och 46V som ger mer ström än de 1.5 A jag får om jag direktansluter panelerna till batteribanken. Verkar inte detta lite knas ?

 

 

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs den röda linjen är 20A och att det tar två timmar innan D250 gör någon nytta, innan det är det bara generatorn som bestämmer laddningen, Smartpass kopplar bort D250 precis som ett relä skulle göra. De flesta segelbåtar kör inte motorn så länge att de skulle ha någon nytta av utrustningen.

 

Vill man ha full laddning redan från början finns det andra grejer:

post-80529-0-73142800-1484771216_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte riktigt rättvist att ta e konkurrents siffror o lägga dom som fakta.
ctek dual med smartpass kan ladda upp till 100A tillsammans
3x100A batterier utdragna till 50% = 150A  dom kommer aldrig ta emot 100A kanske max 30 min.

dom flesta batteribankerna kan inte ta in så hög ström inte under längre tider iaf.
och det är toppladdningen man vill åt, som man aldrig får  lika optimal med standard generator..
enligt biltema kan deras agm laddas med standard laddare o ctek säger att dom klara agm.
konstigt om en smartladdare inte då skulle klara o ladda ett agm batteri.
tror inte ctek skulle vara så populärt och stora om dom dödade batterier

det finns 100tals positiva recensioner på youtube.  och lika många nöjda användare här.




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konkurrentens siffror är ganska enkelt att kontrollera i verkligheten. Ctek diagrammet är fejk, det ser man enklast på att strömmen enbart genom Smartpass är högre än enbart generatorn. I verkligheten är den något lägre därför att Smartpass ger ett litet spänningsfall.

 

Några 100A kan inte Ctek leverara, då har man uppfunnit perpetuum mobile. Ctek skriver själva att Smartpass "kopplar förbi" D250 och då blir kretsen enl nedan omöjlig. Om man kan lite om el ser man det.

post-80529-0-18337500-1484777574.png

 

Toppladdningen ligger sist i laddningen, det de flesta vill åt är väl att så snabbt som möjligt få i så mycket ström som möjligt? Under de två första timmarna gör Ctek ingen som helst nytta. Det tar flera timmar innan man kommer till toppladdning och det är den långsammaste delen av laddningen. De flesta kör väl inte flera timmar för motor normalt?

Batterier, framförallt AGM kan ta emot mycket ström i början, det är bara att mäta.

De positiva youtube-klippen är mest blahablaha, dvs en massa snack men inga mätningar. Jag har gjort det, bla hos en bryggranne ganska nyligen. Det tog nästan tre timmar innan D250 gjorde något. Så länge kör han aldrig med motor, han kände sig med viss rätt, blålurad.

Vilken laddare som helst kan ladda ett AGM-batteri men inte optimalt.

 

Min ProAltC är i princip samma sak som D250 med den lilla skillnaden att den klara 130A och att jag inte behöver någon Smartpass.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter alla inlägg och saligheter, sanningar och osanningar är jag extra glad och nöjd med min enkla halvhembyggda regulator baserad på en billig DC/DC-omvandlare från Kina (10A) som är ställd på dryga 14V och kompletterad med fyra separata dioder på utgången med varsin hängsäkring ut till varje batteri. Reglerar dessutom på plusledningen samt omsätter överspänningen till mer ström.

 

Den är korkad, trollar ingenting och visst tar det ett tag att få de sista 10% toppladdning till batterierna. Men tid finns, då de ju alltid är inkopplade.

 

Håller också med om serie/parallellkoppling av paneler: Har man flera så vinner man nog mest på att parallellkoppla dem, för då klarar man skuggning.

Gjorde lite mätningar på ett par paneler, och att seriekoppla dem när ljuset är så dåligt att spänningen inte räcker till är bara spel för gallerierna och försäljarsnack - det finns ingen effekt att hämta då i alla fall. Dvs den obelastade spänningen  må öka, men den dyker direkt till alldeles för låg vid minsta last.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade en lösning med Kina-DC/DC omvandlare till en stackars kille med 24V elsystem. Han hade blivit pålurad ett system för flera tusen som ändå inte fungerade. Kina-DC/DC kostade någon hundring och fungerar betydligt bättre. Inte helt optimalt men det fungerar, varje dag.

Det värsta med båt/batteri/el är alla dessa fanatiska trossamfund som existerar. Tro kan försätta berg sägs det, men verkar ha svårt att ladda batterier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...