Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patnas

Lite frågor om elsystem, batteri m.m

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag tänker börja byta ut mitt elsystem på min båt nu under våren och har en del funderingar.

 

Anledning till att jag vill byta ut är att det hänger kablar överallt och ingen ordning, kablarna som är dragna är nog sedan båten byggdes någon gång på 70-talet. Det finns ingen huvudsäkring. Huvudströmbrytare och batterifrånskiljare finns däremot. När jag förra sommaren monterade in en batteriladdare så vart jag tvungen att lämna batterifrånskiljaren på "All" för att alla batterier ska laddas från bryggan, detta gäller även då jag är under gång och generatorn laddar batteri.

(länk till frånskiljaren http://www.watski.se/Batterifranskiljare-11M1H )

 

Behöver man använda sig av en batterifrånskiljare? Ersätter ett skiljerelä denna funktion? Hur har ni på era båtar?

 

Jag har funderat på att köpa en grundsats från skyllermarks, och på deras kopplingsschema så verkar det inte finnas en frånskiljare, inte heller huvudströmbrytare vid batteri.

Jag ser även att det finns en huvudsäkring på plus till generator och startmotor, hur ska jag vet vilken storlek det ska vara på den säkringen? I min båt så sitter det en gammal marinkonverterad Hanomag dieselmotor på 80Hk från 1969-1970. 

 

Det är gamla batterier i båten och olika märken olika Ah, jag funderar på att köpa tre nya fritidsbatterier. Kan man ha fritidsbatterier till start eller ska det vara ett speciellt startbatteri? Eller är det för klent på denna motor? Generatorn är på 45A om jag inte missminner mig, skulle vilja byta till lite större men det är väldigt begränsat med plats. 

 

Länk till bilder på min båt   https://www.dropbox.com/sh/afwmk5omtzdog2z/AACIeUvMTlKAgpfjdO8_wPt6a?dl=0

 

Jag kommer nog med en del fler frågor framöver då jag är ganska ny när det gäller båtar.

Redigerad av patnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ibland är det bästa att riva allting och börja från början. Ävenom det är mycket jobb.

Börja med att göra klart för dig hur du vill att saker ska fungera. Rita upp ett schema. Inspiration finns på MG. 

Några snabba och inte fullständiga kommentarer:

Batterifrånskiljare: Ja definitivt. Att veta att båten är helt strömlös när man lämnar den känns skönt.
(solcellsladdning, batteriladdaren och ev länspump kopplas dock in permanent.)

katastrofsäkring på 200-300-400A direkt vid batteriet tycker jag är bra men har inte kommit mig för med att sätta dit någon än i min egen båt.

Startmotorer drar hiskeligt mycket ström. Innan startmotorn börjat rotera är den i stort sett en kortslutning. I min diesel (KAD 43, rak sexa på 218 hk) är startmotorn på 4 hk.
En hk = 736 watt. Dvs nominell ström är dår 4*726/12 = 245 Ampere. Förmodligen drygt det dubbla första halva sekunden innan den börjar rotera.

Det finns en liten skillnad på startbatterier och förbrukningsbatterier men jag tycker inte det spelar någon större roll.
Kapaciteten i amperetimmarsäger en del, men inte allt, hur ett batteri klarar att starta din motor. För att starta en motor är det CCA (Cold Cranking Amps) som gäller, dvs att klara av massor med startström.
Ett batteri med hög kapacitet har oftast högt CCA. Det borde står i någon ägarhandbok till din motor vilken storlek som rekommenderas.

Två batterier Jag tycker det är listigt att ha ett batteri till start och ett till radio/belysning etc. Så man alltid får igång motorn. Där kommer ett skiljerelä in bra. Skiljereläet kopplar ihop batterierna när motorn går och laddar och kopplar isär när man stänger av motorn.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken till lastbilen som motorn suttit i så står det om batteri: 

12v 110Ah 490A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tänker börja byta ut mitt elsystem på min båt nu under våren och har en del funderingar.

 

Anledning till att jag vill byta ut är att det hänger kablar överallt och ingen ordning, kablarna som är dragna är nog sedan båten byggdes någon gång på 70-talet. Det finns ingen huvudsäkring. Huvudströmbrytare och batterifrånskiljare finns däremot. När jag förra sommaren monterade in en batteriladdare så vart jag tvungen att lämna batterifrånskiljaren på "All" för att alla batterier ska laddas från bryggan, detta gäller även då jag är under gång och generatorn laddar batteri.

(länk till frånskiljaren http://www.watski.se/Batterifranskiljare-11M1H )

 

Behöver man använda sig av en batterifrånskiljare? Ersätter ett skiljerelä denna funktion? Hur har ni på era båtar?

 

Jag har funderat på att köpa en grundsats från skyllermarks, och på deras kopplingsschema så verkar det inte finnas en frånskiljare, inte heller huvudströmbrytare vid batteri.

Jag ser även att det finns en huvudsäkring på plus till generator och startmotor, hur ska jag vet vilken storlek det ska vara på den säkringen? I min båt så sitter det en gammal marinkonverterad Hanomag dieselmotor på 80Hk från 1969-1970. 

 

Det är gamla batterier i båten och olika märken olika Ah, jag funderar på att köpa tre nya fritidsbatterier. Kan man ha fritidsbatterier till start eller ska det vara ett speciellt startbatteri? Eller är det för klent på denna motor? Generatorn är på 45A om jag inte missminner mig, skulle vilja byta till lite större men det är väldigt begränsat med plats. 

 

Länk till bilder på min båt   https://www.dropbox.com/sh/afwmk5omtzdog2z/AACIeUvMTlKAgpfjdO8_wPt6a?dl=0

 

Jag kommer nog med en del fler frågor framöver då jag är ganska ny när det gäller båtar.

 

Bifogar ett kopplingsschema som passar för Skyllermarksrelä (förenklad version av mitt eget system).

Kan kanske vara något att ha som utgångspunkt för vidare funderingar.

Motorn här är en 20 hk diesel, du behöver nog en större säkring än 250A.

post-101612-0-85644700-1424960872_thumb.jpg

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks i all ära, men kolla på biltemas relä för separering av batterier 149 kr vill jag minnas.

 

Och med ett skiljerelä monterat, släng strönställaren som du har nu, den ställer till mer än den hjälper.

 

Huvudsäkring har inte jag heller, och har aldrig känt något behov för heller, du hade huvudströmbrytare, skicka in en bild på den så ska vi avgöra om du kan behålla den.

 

Det var väl du som hade något problem med propelleraxel eller något? Fick du ordning på det?

 

 

Kalle

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till någon som bygger elskåp och köp några meter slitsad kabelkanal enligt min bild innan.

Skruva upp och lägg in befintlig kabel, flytta säkringshållare och andra kopplingspunkter om det behövs.

 

 

vet inte varför jag inte kan skriva när jag lagt in en bild?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur mycket utrustning har du i båten, ser ut att vara rätt mycket kablar.

dina frågor:  starta diesel med fritidsbatterier som inte är direkt lämpade för höga startströmmar är nog inte riktigt att rekommendera men visst har du en rätt rejäl bank med några st fritidsbatterier så går det nog, mer lämpligt ett 80-90 amps start eller två paralellkopplade 60 amps startbatterier enbart för motorn och sen ett fritids för övrigt bodelsel.

 

Ska du säkra en startmotor på några hk till en diesel som du även har glödtid på lär du behöva en rejäl säkring vilken troligen kommer vara rätt varm vid varje start säkringen kommer även orsaka spänningsfall.  Jag skulle aldrig göra så på något fordon. Däremot kan du säkra upp bodelens fritidsbatteri om du är osäker på din kabeldragning.  

 

Jag tycker det är bättre att göra en fast stömpunkt där säkringarna sitter och där även en minus punkt och batteribrytare finns i närheten,  sen någon hängsäkring på lod och andra känsliga instrument som ska säkras under 1 amp. 

 

Ang säkringsplacering så gör det bekvämt så du enkelt kan fixa säkringsbyte eller om du behöver brygga något eller felsöka. Att ha det placerat under paneler eller i trånga skåp kan i värsta fall göra att du orsakar nya fel när du måste fixa något.

 

ex på enkelt elsystem till liten båt  från tråden om höststädningen av Badankan

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74338-badankan-h%C3%B6stst%C3%A4dning-och-lite-fundering-ang-materialval/page-2

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig sak. I båt kör man mångtrådig kabel!  Gärna förtent, fast det är lite dyrare.

 

Använder du enkelttrådig är det frågan om max en säsong innan du får kabelbrott i någon hylsa eller skruv. Vibrationerna från motorn ger utmattningsbrott.  Det är dessutom det värsta sortens fel att felsöka eftersom du oftast har kontakt men att det då och då glappar och du får hur konstiga fel som helst i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ser det lite rörigt ut på din bild men jag tror inte att du behöver göra om allt.

Börja med att bena ut vad som går till vad och märk upp kablarna. Jag har använt vanlig sk Dymo med plastband som funkar bra.

Sen försöker du ordna placeringen av kopplingsplintar och säkringar på ett logiskt sätt och nu kanske du behöver dra om några kablar och flytta vissa plintar eller liknande. Tänk också på vilken dimension du behöver på de olika kablarna och om du kan dra en matning med en grövre kabel till en gemensam kopplingspunkt/plint och dra sedan ut till de olika förbrukarna.

Risken om du river ut allt är att du sitter med en massa problem med att veta vart olika kablar har gått och vilken funktion de har haft.

 

Tänk också på att grundförsörjningen av el är en sak och distributionen av den en annan.

Att byta "frånskiljaren" till en relästyrning rekommenderar jag starkt!

Att du behöver nya batterier är nog klart och varför lägga en massa jobb på att ordna distributionen utan att se till att grundförsörjningen är ok skulle iaf inte jag göra. Ett riktigt startbatteri alt ett AGM batteri och sen vanliga fritidsbatterier till förbrukarbanken eller AGM även här.

Ursäkta om det blev lite rörigt men du har nog inte så dåligt läge som du kanske tror och det finns många bra trådar om eldragning här på forumet.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips ChristerN. Kom ihåg att det ska finnas huvudbrytare enligt de regler som finns. Huvudsäkring behöver inte finnas men är väldigt bra eftersom det skyddar. Välj inte för stor säkring, man kan överbelast en säkring med 50% i en timma innan den smälter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till någon som bygger elskåp och köp några meter slitsad kabelkanal enligt min bild innan.

Skruva upp och lägg in befintlig kabel, flytta säkringshållare och andra kopplingspunkter om det behövs.

 

 

vet inte varför jag inte kan skriva när jag lagt in en bild?

 

 

Kalle

Jag har tittat på en bild någonstans som har dessa kanaler i sin båt och jag har funderat på dessa själv. Jag har köpt flexslag och fästen på biltema som jag tänkt dra runt båten så att kablarna inte ligger i ett virrvarv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på hur en del av elen ser ut idag

 

attachicon.gif20140405_164902.jpg

Den gamla kasettbandspelaren ska jag ta bort, även plåtlådan som är där ska bort för den innehåller en gammal Vhf som ej fungerar. Svarta "slangen" till höger i bilden ska jag montera bort för det är en wire till en gammal logg som rasslar och låter. Loggen är en gammal modell med propeller under båten som jag kommer få plasta igen hålet efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket utrustning har du i båten, ser ut att vara rätt mycket kablar.

dina frågor:  starta diesel med fritidsbatterier som inte är direkt lämpade för höga startströmmar är nog inte riktigt att rekommendera men visst har du en rätt rejäl bank med några st fritidsbatterier så går det nog, mer lämpligt ett 80-90 amps start eller två paralellkopplade 60 amps startbatterier enbart för motorn och sen ett fritids för övrigt bodelsel.

 

Ska du säkra en startmotor på några hk till en diesel som du även har glödtid på lär du behöva en rejäl säkring vilken troligen kommer vara rätt varm vid varje start säkringen kommer även orsaka spänningsfall.  Jag skulle aldrig göra så på något fordon. Däremot kan du säkra upp bodelens fritidsbatteri om du är osäker på din kabeldragning.  

 

Jag tycker det är bättre att göra en fast stömpunkt där säkringarna sitter och där även en minus punkt och batteribrytare finns i närheten,  sen någon hängsäkring på lod och andra känsliga instrument som ska säkras under 1 amp. 

 

Ang säkringsplacering så gör det bekvämt så du enkelt kan fixa säkringsbyte eller om du behöver brygga något eller felsöka. Att ha det placerat under paneler eller i trånga skåp kan i värsta fall göra att du orsakar nya fel när du måste fixa något.

 

ex på enkelt elsystem till liten båt  från tråden om höststädningen av Badankan

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74338-badankan-h%C3%B6stst%C3%A4dning-och-lite-fundering-ang-materialval/page-2

 

Jag har ingen speciell utrustning i båten som är krävande, ingen kyl, beredare eller liknande. Jag har en gammal wallas 1800 som jag inte provat ännu. Motorn får jag glödga säkert ca 20 sekunder innan jag kan starta den då den är kall, startmotorn verkar vara på 4 hk enligt instruktionsboken till lastbilen. 

Glödlamporna i taket har jag bytt ut till LED som är på 2-4W st, lanternorna ska jag byta till LED mest för att dom är hållbara men även strömsnål. Jag kommer installera några fasta usbuttag från biltema som jag kan ladda telefon och surfplattan med.

 

Jag har köpt en del saker från biltema, det återstår att se om man får ångra sig. 

 

Jag kommer inte riva ut allt, jag kommer ta bort onödigt som inte används och byta ut eller bara dra om kabel för kabel.

Redigerad av patnas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gå till någon som bygger elskåp och köp några meter slitsad kabelkanal enligt min bild innan.

Skruva upp och lägg in befintlig kabel, flytta säkringshållare och andra kopplingspunkter om det behövs.

 

 

vet inte varför jag inte kan skriva när jag lagt in en bild?

 

 

Kalle

Jag har tittat på en bild någonstans som har dessa kanaler i sin båt och jag har funderat på dessa själv. Jag har köpt flexslag och fästen på biltema som jag tänkt dra runt båten så att kablarna inte ligger i ett virrvarv. 

 

 

Jag har gjort ett jobb med dessa slitsade kabelkanaler, hade bilder på jobbet här på forumet men kan inte hitta dom igen, kanske dom du sett.

 

Fördelen med slitsade kabelkanaler är att du kan ta ut kablar till olika funktioner var som helst utan att behöva kapa som med rör.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Jag tänker börja byta ut mitt elsystem på min båt nu under våren och har en del funderingar.

 

Anledning till att jag vill byta ut är att det hänger kablar överallt och ingen ordning, kablarna som är dragna är nog sedan båten byggdes någon gång på 70-talet. Det finns ingen huvudsäkring. Huvudströmbrytare och batterifrånskiljare finns däremot. När jag förra sommaren monterade in en batteriladdare så vart jag tvungen att lämna batterifrånskiljaren på "All" för att alla batterier ska laddas från bryggan, detta gäller även då jag är under gång och generatorn laddar batteri.

(länk till frånskiljaren http://www.watski.se/Batterifranskiljare-11M1H )

 

Behöver man använda sig av en batterifrånskiljare? Ersätter ett skiljerelä denna funktion? Hur har ni på era båtar?

 

Jag har funderat på att köpa en grundsats från skyllermarks, och på deras kopplingsschema så verkar det inte finnas en frånskiljare, inte heller huvudströmbrytare vid batteri.

Jag ser även att det finns en huvudsäkring på plus till generator och startmotor, hur ska jag vet vilken storlek det ska vara på den säkringen? I min båt så sitter det en gammal marinkonverterad Hanomag dieselmotor på 80Hk från 1969-1970. 

 

Det är gamla batterier i båten och olika märken olika Ah, jag funderar på att köpa tre nya fritidsbatterier. Kan man ha fritidsbatterier till start eller ska det vara ett speciellt startbatteri? Eller är det för klent på denna motor? Generatorn är på 45A om jag inte missminner mig, skulle vilja byta till lite större men det är väldigt begränsat med plats. 

 

Länk till bilder på min båt   https://www.dropbox.com/sh/afwmk5omtzdog2z/AACIeUvMTlKAgpfjdO8_wPt6a?dl=0

 

Jag kommer nog med en del fler frågor framöver då jag är ganska ny när det gäller båtar.

Skrev just ett långt svar, sedan gick det inte att skicka.... :-( Provar igen

 

Jag har precis avslutat ett ombygge av mitt elsystem. Båten är motorseglare från 79 med 1 start + 4 förbrukning. Hade tidigare inga huvudsäkringar och bara två huvudbrytare (start + förbrukning). Laddning via MD17C + Volvo regulator, samt via gammal solpanel och enkel regulator.

 

Nu, CTEk 250 dual + Smartpass. Panel med huvudsäkringar och 5 huvudbrytare. Mycket jobb, framförallt med att tillverka all kabel (Använde Biltema 16-35-kvadrat, och lödde samt krymplslagade alla kopplingar), men helt klart värt att få ordning och reda på elen.

 

Brytare:

1) Start

2) Förbrukning (på huvudsäkring 1)

3) Alltid på (huvudsäkring 1). Här sitter t.ex. länspumpar. Skönt att kunna stänga av på vintern, eller vid arbeten med pumparna.

4) Säsong (huvudsäkring 2). Matas från Smartpass och skyddar batterierna från för djup urladdning. Här sitter t.ex. kylskåpet inkopplat på en liten säkringspanel.

5) Nödstart. En brytare som alltid är öppen, men som i ett nödläge kan koppla ihop start och förbrukningsbatteri. Framförallt om man lyckats göra slut på startbatteriet.

 

 

post-106723-0-67085000-1427659327_thumb.jpg

post-106723-0-74920200-1427659348_thumb.jpg

post-106723-0-56305100-1427659364_thumb.jpg

Redigerad av Kustfoto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en brytare som kopplar ihop start och förbrukning är en bra ide av två anedningar:

1) Att i nödläge ta till all batterikapacitet man har för ett startförsök.

2) Under vintern, med batterierna kvar i båten, koppla ihop så alla batterier underhållsladdas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...