Gå till innehåll
måndag 25 september 2017
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

per_62    22

Varför ha blybatteri till startbatteri om man byter till LiFePO4?

Ett LiFePO4 kan ju fungera både som förbrukningsbatteri och startbatteri.

Finns nog många som har enbart LiFePO4 när man väl byter system.

Eller är det bara för att ha ett extra batteri om det skulle behövas?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Braempa    3

Min tanke där var att alltid kunna starta motorn. LiFePO4-systemet (BMS) kopplar ju bort batterierna helt om man skulle råka dra ur dem för mycket och det skulle jag inte vilja råka ut för i fel läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lintott    151
2 timmar sedan, Braempa säger:

Aha nu närmar vi oss pudelns kärna här... :-) Jag trodde att man körde in full kräm tills BMS säger att fullt och stänger av. Så vad innebär då 'reglera laddningen' i detta fall?

 

Ursäkta om detta är en dum fråga, men jag försöker förstå...

Det finns tre viktiga delar att styra i ett LiFePO4-system:

 

1. Underspänningsskydd som kopplar bort batteribanken när den når en viss (låg) spänning. Om batterierna går under den spänningen så dör de för alltid och är bara att kasta.

 

2. Överspänningsskydd för laddningen. LiFePO4 har en annan laddningskarakteristik än blybatterier. Blybatterier blir "trögare" att ta emot ström när spänningen stiger. Det är därför det tar så lång tid att toppladda dem. LiFePO4 har en rak laddningskarakteristik tills de når en omslagspunkt. Då minskar motståndet och spänningen stiger vilket orsakar skador på batteribanken. Titta på laddningskurvan för ett LiFePO4batteri, den ser ut som en hockeyklubba. Det är när spänningen når knät mellan klubbskaft och klubblad som laddningen måste stoppas.

 

3. Balansering mellan de ingående cellerna. En LiFePO4-bank byggs oftast av ett antal celler som seriekopplas. Om det blir obalans i laddningen mellan cellerna så händer samma som i punkt 2. En cell som "går före" de övriga i spänning rusar iväg och sedan är det bara att kasta den cellen....

 

1 löses med underspänningsskydd.

 

2 löses genom att styra laddspänningen från samtliga laddutrustningar.

Generator oftast med tillsatsenhet typ Sterling som kan ställas in för vilken spänning den ska ge. Solcell med styrbar solcellsregulator, Epever är ett exempel på en sådan regulator som kan ställas avseende laddspänning.

Nätströmsladdare finns det en uppsjö av, de mest avancerade går att ställa laddspänning.

 

3 löses med mätelektronik som känner av spänningen över respektive cell (kopplas in över respektive cells +pol och - pol) och bypassar för hög spänning. Sedan löser punkt 2-utrustningen att spänningen inte blir för hög över resten av batteripacken. Problemet med de "12 volts" LiFePO4-batterier som säljs för att ersätta en "vanligt blybatteri" är att de inte har något reglersystem av typ 3. Om en cell i ett sådant batteri rusar iväg så är det adjöss med hela batteriet. LiFePO4-system ska därför byggas av separata celler som kopplas samman och görs styrbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    1 066
2 timmar sedan, per_62 säger:

Varför ha blybatteri till startbatteri om man byter till LiFePO4?

Ett LiFePO4 kan ju fungera både som förbrukningsbatteri och startbatteri.

Finns nog många som har enbart LiFePO4 när man väl byter system.

Eller är det bara för att ha ett extra batteri om det skulle behövas?

 

 

Jag gillar också tanken på att ha ett dubblerat system. Dessutom finns redan startsystemet med fräscht batteri, nya kablar, huvud säkring mm. Det är mer jobb att byta än att behålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
patrikflink    20
Postad (redigerade)

Har snöat in på dessa batterier då mina 2st Trojan 6 volt 240 ah börjar svika.

Den största frågan jag har är: Varför går det inte att parallellkoppla tex 4st batterier som är ihop byggda med tex 4st celler? Läst detta med jämn laddning osv. Men behöver man något mer imellan?

Ett exempel som jag har hittat på ebay: 3.2v 12ah, köpa 16st, seriekoppla 4 så man får 12,8 volt 48ah. parallellkoppla ihop resten så man får 12 volt 192ah. Små och lätta.

Men vad behöver man mer förutom BMS mellan varje cell? Vilken styrka på BMS? Har sett olika men gissar att man ska ha minst samma Ah som "ett" batteripack har, som mitt exempel på 48Ah eller tänker jag fel?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lintott    151
1 timme sedan, patrikflink säger:

Har snöat in på dessa batterier då mina 2st Trojan 6 volt 240 ah börjar svika.

Den största frågan jag har är: Varför går det inte att parallellkoppla tex 4st batterier som är ihop byggda med tex 4st celler? Läst detta med jämn laddning osv. Men behöver man något mer imellan?

Ett exempel som jag har hittat på ebay: 3.2v 12ah, köpa 16st, seriekoppla 4 så man får 12,8 volt 48ah. parallellkoppla ihop resten så man får 12 volt 192ah. Små och lätta.

Men vad behöver man mer förutom BMS mellan varje cell? Vilken styrka på BMS? Har sett olika men gissar att man ska ha minst samma Ah som "ett" batteripack har, som mitt exempel på 48Ah eller tänker jag fel?

En BMS för 4 celler kostar över 2.000:-! med så många celler blir det dyrt o krångligt att styra laddningen

En robust LiFePO4-packe sätts samman av 4 st 3,2V-celler med det antal Ah som man vill ha i batteripacken. Att bygga av flera serie och parallellkopplade cellpaket avrådes från. Använd istället till exempel 4 st 200Ah á´2.000:-

Sen tillkommer lite förbindningskablar mm

Så för drygt 10.000:- har du ett 200Ah-batteri. Å ur 200 Ah LiFePO4 kan du använda 80% d.v.s. 160Ah istället för 100Ah ur en blybatteripacke som bör undvikas att ladda ur till mer än 50%. Alternativt bygg en mindre LiFePO4 (billigare..). 160Ah kostar 1.300:-/styck och då kan du använda ca 125 av de amperetimmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mackey    692

Priset på Litium-jonbatterier har ju verkligen sjunkit mycket bara sedan tråden startade 2015.

 

10 000:- kronor för 160 Ah använbar batterikapacitet börjar ju närma sig priset för blybatterier.

 

320 Ah våta blybatterier (4x80 Ah =160 Ah användbart) får man för ca. 3 000:- kronor, men går man på AGM eller gel eller mera specialkonstruerade blybatterier är man uppe i nästan samma kostnad eller tom. högre.

 

Finns det egentligen någon anledning att inte välja LiFePO4 före bly/syra?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    1 066

Alla LiFePO4 bör har BMS så att cellerna laddas jämnt och "protection board" för att förhindra överladdning och djupurladdning. Detta för att optimera livslängden. Det säljs en färdiga 12V batterier med matchade celler men det är tveksamt hur länge dessa kommer att hålla. Dessa batterier är snudd på lurendrejeri.

Visst kan man använda små celler och det finns billiga BMS/Protection. Tex har jag tre celler a 3Ah och till det kostade BMS/Protection några tior.

Att parallellkoppla LiFePO4 är lurigt enl vad som sägs och det enklaste är att inte gör det.

 

80% DOD (Depth of Discharge) brukar anses optimalt då håller batterierna minst 2000 cykler, går man ned till 50% DOD så kan de hålla 5000 cykler. Men visst kan man ladda ur dem hårdare på bekostnad av livslängden. 

 

Ett komplett paket 2,4kWh/200Ah med sofistikerad BMS kostar idag 12250kr ink moms. Det är prisvärt. Då håller det 2000 cykler, jämför med vanliga blybatterier som håller kanske 300 cykler. Räknat över tid så blir LiFePO4 billigast. Dessutom väger det ca 32kg.

https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
raol    185

En liten fundering kring det här med cykler...

 

Hur många dygn per år används en hyfsat välanvänd fritidsbåt av det slag som behöver en större förbrukningsbank? 30? Låt säga 50 cykler per år då. Och så dubblar vi det för lite marginal. 100 cykler per år. Med 2000 cykler som "dålig" livslängd känns det ändå som om 20 år totalt är riktigt bra. Och i praktiken kanske det handlar om 30-40...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    1 066
Postad (redigerade)

Rätt skött så håller AGM 10år i båt eller 5år i husbil. Men livslängden är bara en av fördelarna med LiFePO4. Möjligheten att ladda snabbare och effektivare är en annan. Storlek och vikt. Ingen självurladdning.

Framförallt tror jag användningen av batteriet kommer att öka. Att köra upp en 20lit VVB 40° "kostar" en kWh. Koka kaffe elektriskt, kanske laga mat elektriskt (en måltid tar knappt en kWh). 

Köra elvärme en kylig kväll. Lita på att elbörbrukningen kommer att öka.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
raol    185

Ja, absolut, jag menade mer att 2000 cykler, som du menade var mindre än vad det går att få ut med rätt skötsel, fortfarande är mycket. Även med ökad användning. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
per_62    22
Postad (redigerade)

Med dessa batterier kan man väl snart räkna hem en installation av ny elmotor på en segelbåt  den dagen inombordsmotorn ger upp. Men många solceller får det bli samt snåla med motorgång.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
per_62    22
Postad (redigerade)

Snubblade över en intressant artikel med information om Yanmar gällande generator och dimensionering av kablar när man har LiFePO4-batterier.
Första bilden i artikeln visar på ett batteri (är detta ett LiFePO4-batteri?) som "skenade iväg" troligen beroende på ett fel i BMS-systemet och båten brann ner till vattenlinjen.

 

I huvudsak är budskapet att generatorn på en Yanmar fungerar med LiFePO4-batterier men att man behöver ha koll på elsystemet och att BMS-funktionen och kabeldimensionering är mycket viktig.
Man anger att ett blybatteri ska finnas i systemet och vara direkt kopplat till generatorn för att ge spänning till ECU och startmotor samt att förhindra spikar i elsystemet när BMS slutar ladda LiFePO4-batteriet.
Generatorn kan bli mycket varm, typ 150-200C, så man måste skydda denna, motorn och annat mot överhettning.
Generatorns livslängd kan förväntas minska.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×