Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

Tänkte det behövs en egen LiFePO4-tråd. Det är för intressant och rymmer så många frågor för att vara ett bihang i andra batteritrådar som ofta handlar om blybatterier. Här ska man hitta bästa LiFePO4 för pengarna laddare, skötsel, förväntad livslängd, alternativ till LiFePO4 osv.

 

Det finns mycket att läsa på nätet men vi kanske kan göra en sammanfattning här på MG av vi vet och tror.

 

Givetvis är det väldigt intressant om vi får in kommentarer från användare av LiFePO4. Batteritypen ser väldigt trevligt ut för fordonsbruk.

 

Själv är jag helt utan kunskap om batteritypen och kan tänka mig köpa en mindre variant för att få lite praktiska erfarenheter. Tror jag har fler MGläsare som har samma tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan LiFePO4 och bly/syra?

Har inte googlat men tråden skulle ju sammanställa... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med LiFePO4 är kortfattat:

3-5 gånger större livsläng räknat i antalet urladdningar.

Mindre och betydligt lättare

Hela kapaciteten kan användas (är man försiktig så säger man 80-90%)

Klarar stora strömuttag, 2-3 gånger kapaciteten kontinuerligt utan skador

Ingen självurladdning

Ingen Peukert effekt (eller väldigt liten typ 1,02)

Jämn laddning. Ett blybatteri tar bara mot en stor laddström när batteriet är urladdat men ett LiFePO4 tar emot lika stor laddning oavsett hur lite eller mycket laddat det är.

 

Nackdelarna:

Högre pris

För maximal livslängd behövs BMS (Battery Management System) som håller koll på varje enskild 3,2V cell, utjämnar laddningen mellan dem osv.

Bör inte parallellkopplas då det delvis sätter BMS ur spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde alla batteripaket var utrustade med övervakning i batteriet så det stänger av som en skruvdragare jag köpte. Full fart och sen inget.

 

Jag började läsa den engelska batteriexpertens litania men orkade nog bara en liten bit. Troligen en värdefull källa till kunskap om LiFePO4. Viktigt att det är en seriös leverantör ansåg han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall använder man inte färdiga batterier utan lösa 3,2V celler. En mycket stor del av privatmarknaden går till elblilar där man stoppar in cellerna där man får plats. 

--

En seriös leverantör:

http://www.ev-power.eu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litium Ferro......vadå för nåt PO4 ??? Kan någon berätta eller måste jag Goooooogla själv? :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litium Ferro......vadå för nåt PO4 ??? Kan någon berätta eller måste jag Goooooogla själv? :rolleyes:

 

lithium-järn-fosfat

något lärde man sig i kemin ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just fosfateten måste dom ha pratat om när jag var hos tandläkaren tror jag..... :P

Tackar för upplysningen, då är man med på banan igen ju...... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant klipp där 400ah bank av LiFePO4 pressas > https://www.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

 

Rätt imponerande. När jag byter bank nästa gång så kommer jag starkt överväga LiFePO4.

Visst blir man sugen? Även om banken kostar 18250 kr + moms. Men med lite tur hamnar priset på kanske 15 papp. För att få lika mycket ström med AGM så behöver man 7st a 95Ah för 12600kr.

 

På videon syns också BMS-systemet med en givare per cell + centralenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktskillnaden på banken ovan: 57 mot 175 kg.  Motsvarar väl en 130 liter diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant klipp där 400ah bank av LiFePO4 pressas > https://www.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

 

Rätt imponerande. När jag byter bank nästa gång så kommer jag starkt överväga LiFePO4.

Visst blir man sugen? Även om banken kostar 18250 kr + moms. Men med lite tur hamnar priset på kanske 15 papp. För att få lika mycket ström med AGM så behöver man 7st a 95Ah för 12600kr.

 

På videon syns också BMS-systemet med en givare per cell + centralenhet

 

 

Utan tvekan riktigt sugen ....

 

Det är ju lite prylar man behöver byta ut som jag fattar det? En laddare verkar gå lös på c:a 4-5k (35A om det räcker), man behöver ha någon typ av kontrollenhet för att ta emot laddning från solcell också som kopplas till BMS. Sedan kostar väl BMS en slant också, inte riktigt fått klart för mig vad man behöver .....

 

Jäkligt mycket bra information här > http://gwl-power.tumblr.com/tagged/SBM

 

För mycket annat som skall köpas i år så får ägna detta år till att förkovra mig och planera. Har idag 4 x Trojan 85ah (24TMX vätskefyllda) i båten för förbrukning, behöver nog utöka med minst 2 till då det inte räcker för allt som skall hållas igång när familjen är ute (för mycket skit som skall drivas runt ....). Detta har fått mig att börja fundera .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktskillnaden på banken ovan: 57 mot 175 kg.  Motsvarar väl en 130 liter diesel

 

En del på pluskontot förutom priset, men egentligen ... om man tar bort dumsnålheten och funderar lite mer långsiktigt så är det jäkligt mycket som talar för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall använder man inte färdiga batterier utan lösa 3,2V celler. En mycket stor del av privatmarknaden går till elblilar där man stoppar in cellerna där man får plats.

--

En seriös leverantör:

http://www.ev-power.eu/

Det är så stora celler ja. Det ska väl inte vara så svårt att övervaka 4 eller 8 såna celler.

 

Antar att det är nödvändigt att ha koll på de olika cellerna i ett batteri och jämna ut laddningsmängd. Behöver man justera enskilda celler map laddning? Lämplig uppgift för en lite mer avancerad BAT-meter än den vi har för blyackarna. Eller räcker det med en voltmeter nån gång ibland?

 

Förbaskat frestande pris/prestanda på 180 Ah cellerna. Frågan är väl, ska det vara 4 eller 8 som säljare brukar ställa frågan för att göra det enkelt för kunden att välja.

 

Måste man hämta batterierna själv eller går dom att frakta? Finns det någon som har lager t.ex i vårt närområde men ändå bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man från EV-power så skickas batterierna med TNT, fraktkostnaden är ca $70 för 50 kg.

BMS-systemet kan man vara utan om man är försiktig. Men blir spänningen för låg så blier en eller flera celler helt förstörda. BMS skyddar även mot överladdning men den risken är nog mindre. Max spänning brukar vara 15,6V. LiFePO4 saknar blybatteriets förmåga att jämna ut laddningen och bör därför balanseras. Ett BMS-system kostar ca $15 per cell + $30 för centralenheten. Tillkommer något relä som kan koppla bort allt.

De flesta brukar ange att laddning ska ske med max 15,2V (3,8V/cell). 

En vanlig laddare fungerar bra vad jag förstår, specialladdarna har tex styrning från BMS mm. Samma med solcellsregulatorn. Det dyker upp fler och fler produkter avpassade för LiFePO4.

Det största problemet är den minst sagt opålitliga generatorladdningen. Men det gäller ju i kika hög grad för blybatterierna. Lösning, som jag ser det, är Sterlings "generatorlurare" som fungerar både för bly och LiFePO4. Det är nog den första investeringen man bör göra.

 

Tittar man på Sterling Pro Alt C  så står det att input kan vara en eller flera generatorer, solceller eller annan spänningskälla som kan leverera 13,3V. Vilket ju innebär att ett nätaggregat för 350 spänn kan ge 23A laddning.

En annan sak, man kan göra ett enkelt elverk med gräsklipparmotor och bilgenerator och låta Pro Alt C'n sköta laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orka inte riktigt gå igenom vad batteriet är i grunden, men det kan vara tänkvärt att kolla upp då inte batteriet har samma nackdel Li-po-batterier.

 

Li-på batterier kan nämligen börja spontanantända om felhanterade. Inom RC världen rekommenderad att de förvaras i sluten brandsäker låda.

 

Men som sagt vet jag inte om dessa lider av samma problematik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orka inte riktigt gå igenom vad batteriet är i grunden, men det kan vara tänkvärt att kolla upp då inte batteriet har samma nackdel Li-po-batterier.

 

Li-på batterier kan nämligen börja spontanantända om felhanterade. Inom RC världen rekommenderad att de förvaras i sluten brandsäker låda.

 

Men som sagt vet jag inte om dessa lider av samma problematik

LiFePO4 är den säkraste teknologin bland litium batterierna och även säkrare än blysyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant klipp där 400ah bank av LiFePO4 pressas > https://www.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM

 

Rätt imponerande. När jag byter bank nästa gång så kommer jag starkt överväga LiFePO4.

 

Fel!

Inte "rätt imponerande" utan MYCKET imponerande!!! B)

Klart intressant men jag tror att det måste komma konsument-tillämpningar som är mer plug-and-play så att vi vanliga dödliga törs ge oss på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd! Hoppas den hålls vid liv.

Har själv 2*140ah på vanlig förbrukning som jag funderar på att byta ut till denna säsong eller nästa.

Kan någon förklara hur jag praktiskt sett skulle kunna byta till dessa batterier.

Motor VP D4 300 som laddar genom en VP fördelare. på förbrukningsgrenen sitter 2*140ah + ett 90ah batteri som eg är dedikerat för bogproppen. På den andra kanalen sitter 135ah startbatteri. Måste jag byta allt till LifePO04? Skulle ju helst bara vilja byta de 2*140 ah.

Påverkas även landströmsanläggningen med dess laddare? Måste något bytas där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litium Ferro......vadå för nåt PO4 ??? Kan någon berätta eller måste jag Goooooogla själv? :rolleyes:

Po4 =fosfat. Litiumjärnfosfat LiFePO4. Om det skall vara några indexsiffror på Li Fe eller PO4 vet jag inte. Fyran skall egentligen vara "nersänkt" på på PO4 men det lyckades jag inte åstadkomma här.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns snart LiFePO4 batterier som man sätter in i båten om man orkar lyfta ut de gamla. Intresset är jättestort naturligtvis. Flera gånger större energi att utnyttja per kg batteri.

 

Det här är en gissning men varför skulle en tillverkare/leverantör gömma huvudet i sanden istället för att ropa ut sitt nya fantastiska plug&playbatteri LiFePO4. Det är en otroligt enkel teknisk uppgift att lösa.

 

Det handlar om att bevaka fyra cellers personligheter och ge lite mer energi till de celler som inte är lika alerta som normalcellen. På så sätt kan alla celler vara lika energirika. En god förutsättning för en kedja. Alla länkar ska vara lika starka.

 

Kanske en kass analogi men vad jag anar av vad jag läser är risken att vissa celler som är duktigare än andra riskerar att bli överladdade när batteriet är på väg att bli fulladdat. Åt andra hållet blir det då nån cell som fått lite för lite laddmängd riskerar att komma under gränsen och dö av svält.

 

Alltså vad alla säger är: övervaka cellerna och ligg inom gränserna. Det går nog att manuellt övervaka med fyra voltmeter (12V-batteri) men en perfekt uppgift för ett datorchip. Celler som är för duktiga kan väl få lite mindre mat. T.ex med ett motstånd som tar lite av laddningsenergin.

 

Detta görs förstås av tillverkaren och innesluts i batteriboxen och dör batteriet inom förslagsvis femårsgarantin får man ett nytt. Åldersavdrag kan godtas.

 

Vi som vill ordna övervakning och cellbalansering själv har en trevlig sysselsättning och slipper lösa korsord eller Suzuki som frugan skärper intellektet med.

 

Eftersom ett sånt här batteri blir extra känsligt för fullt urladdat blir det väl som med gasolen, det gäller att ha en reserv när LiFePO4-batteriet stänger av. Själv tänker jag då på den slöa men befintliga blybanken. När det normalt sett så alerta LiFePO4-batteriet lagt ner helt, kopplas automatiskt blyet in. Eller den Med big dent in the wallet kopplar in sitt extra LiFePO4.

 

"Big dent in the wallet" ska visst vara antingen för tjock eller tunn plånbok,troligen det senare. Nämndes i den utmärkta men långa engelska (amerikanska?) tråden i svart om dessa fantastiska batterier.

 

Förlåt alla onödiga bokstäver. Dom tenderar att flöda extra ymnigt vid vissa kära ämnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns “färdiga 12V batterier” som påstås kunna stoppas in i båten utan att något görs om. http://www.hab.se/12-v90ah-lifepo4-battery--15kg-p-11339-c-146.aspx 7200 för 90Ah. (Ev-power har samma batteri för 5500 ink moms). Dessa batterier brukar vara av LiFeYPO4 typ dvs man har tillsatt Yttrium. Läser man kommentarerna på elbilsforum så är de inte helt positiva. En stor nackdel är att man inte kan använda ett BMS-system. Troligen har dessa batterier tillkommit för att skapa en konsumentvänlig produkt,  bättre än ett blybatteri men man tar inte vara på hela potentialen hos LiFePO4. En risk är att LiFeYPO4 inte kommer att ha lika lång livslängd vilket säkert kommer att resultera i en del missnöjda kunder.

Man skulle kunna tänka sig färdiga batterier med inbyggd övervakning, men det tror jag inte på. Finns det något blybatteri som varnar när det börjar bli för mycket urladdat? Många skulle ha nytta av det.
För små LiFePO4, celler finns det inbyggt i en del celler/batteripackar. 
Troligen kommer det nya produkter, typ Battery Brain anpassad till LiFePO4 som stänger ner vid för låg spänning. Batterimonitorer anpassade för LiFePO4 osv.
 
LiFePO4 är på sikt är billigare än bly men det är en större initial investering. För att skydda den investeringen är det viktigt att alla komponenter är rätt. Det är på inget sätt omöjligt för en “glad amatör” att skapa ett fungerande och hållbart system. Men många kommer att behöva hjälp. Förhoppningsvis kommer det  fler installatörer som har kunskap att gör riktiga installationer. Framtidens elinstallationer är komplexa och inget för båttillbehörshandlare mfl som säljer det batteri som de för dagen tjänar bäst på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har komplett offert från odelco. Verkar vara helt ok, med victron prylar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har komplett offert från odelco. Verkar vara helt ok, med victron prylar

Det låter klokt, bra grejer och en seriös leverantör. 

 

[Anekdot]

Det var en kille som skröt enormt om sina svindyra gel-någonting batterier. Vi andra som hade billigaste Biltema-batterierna blev lite trötta på honom. Sen ett eller två år senare såg jag honom i hamnen en sen kväll när han bar batterier. Han erkände att hans fina batterier hade dött och han nu skulle sätta billiga batterier. Naturligtvis skrattade vi elakt åt detta.

Nu, många år senare kom jag på den hemska sanningen. Jag kommer ihåg vad han sagt om laddningen och naturligtvis var det hans generator som laddat sönder batterierna.

Hade båttillbehörshandlaren haft någon som helst kunskap så ha de han sagt att han skulle kolla spänningen på generatorn. En mycket enkel åtgärd som hade sparat många tusenlappar.

Ibland kan det löna sig med en seriös leverantör! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa färdigt BMS (Batteri Manövrerings System) eller göra egna observationer?

 

Celler som tar till sig laddning lite bättre än normalcellen och kanske även har lite mer laddning än normalcellen när batteriet börjar bli tomt riskerar att bli överladdade. Jag antar att det är en adderande effekt så efter flertal laddningar cellerna behöver balanseras map laddninstillstånd. Är den pigga cellen 1 % bättre på att ta till sig laddning kommer efter 50 laddningar de slöare cellerna bara ha fått 50 % laddning när den pigga cellen fått 100% och laddningen bryts. På motsvarande sätt kommer den slöa cellen vara tom när den pigga cellen har 50% kvar. I båda fallen riskerar celler att dö. Övergödning eller svält. Jfr med allt annat på vår jord utom blyrackarna som utjämnar sig själva vid lite överladdning.

 

Helst borde de lite slöare cellerna matas med lite mer laddning för att slippa bränna upp energi men är cellerna nästan likvärdiga är det små energiförluster det handlar om och enklast låter man då ett motstånd eller lampa över de piggare cellerna ta bort lite energi så alla celler får likvärdig laddning.

 

När man gjort detta några gånger kommer man kanske på ett sätt att göra detta automatiskt. Jag tänker på pojken som var pumpmaskinist och hade som jobb att vrida på ångan till den ångdrivna vattenpumpen som pumpade upp vatten ur gruvan. Han kunde ta en lite längre fikarast när han knöt ett snöre mellan pumpstången och ångventilen.

 

Det blir mer googling på detta kära ämne. En tanke är att vid köp av 4 eller 8 celler få såna som har samma pigghetsgrad. Köpa ett komplett batteri där man plockat i likvärdiga celler verkar vara ett sätt. Eller hitta leverantör som klassat celler map förmåga att ta emot laddning resp lämna ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellerna blir alltid lite olika vid tillverkning. Första laddningen så ska de alltid balansera vilket man kan göra manuellt. Men för att batterierna ska få maximal livslängd så ska man definitivt ha ett BMS-system eftersom de kan ändra sig lite över tid.

 

Jag är helt övertygad om att många kommer att strunta i BMS kanske pga att någon påstått att det är onödigt. Har man sen riktig otur så blir resultatet att flera celler rasar. På elbilsforumen kan man läsa detta. Hur det blir när en massa båtägare skaffar LiFePO4 kan man fundera på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul 

Den här galningen provar att ta ut lite ström ur en 180Ah cell.

1000A! 

Lite omräknat, 1000A@12V det är 12 kW. Fast då sjunker spänningen till 12,0V

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv inte så insatt i detta. Har alltid använt blybatterier. Jag hittade denna sida: www.lime-power.se. Är det samma typ av batterier som LiFePO4? Lime batterierna verkar ju inte ha några nackdelar. Utom priset då möjligen. Är de så bra som det står på websiten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv inte så insatt i detta. Har alltid använt blybatterier. Jag hittade denna sida: www.lime-power.se. Är det samma typ av batterier som LiFePO4?

Japp

Lime batterierna verkar ju inte ha några nackdelar. Utom priset då möjligen. Är de så bra som det står på websiten?

Ja tyvärr (skapar vill-ha-sug)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...