Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
labbibia

Båtbottentvätt, erfarenheter?

Rekommendera Poster

Båtklubben jag är medlem i har köpt en båtbottentvätt. Av miljöskäl naturligtvis. Tanken är att ingen i klubben ska behöva bottenmåla i framtiden. Med allt vad det innebär av minskade utsläpp av de gifter och kemikalier som finns i färgen.  

 

Nu undrar jag om ni andra har några erfarenheter av båtbottentvättar. Är de driftssäkra? Olyckstillbud? Fungerar de tillfredsställande, dvs gör de jobbet någotsånär lika bra som en hyfsad bottenfärg?

 

Själv är jag försiktigt positiv. Att bidra till en bättre miljö genom att slippa lägga uppåt 1000 kr / säsong på bottenfärg, och slippa arbetet med målningen är ju knappast något negativt.

 

Klubben är belägen i Sthlms innerskärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.  Jag tog bort all ottenfärg och har nu bara epoxi-grundfärg på båten. Det fungerar bra med min parkering i Mälaren med kortare utflykter i skärgården.  I somras handborstade jag av botten någon vecka efter att varningen om havstulpaner gick ut.

 

Jag tänkte nog fortsätta, det tar ett par timmar på hösten med högtryck och borste att få botten hyfsad. Den har fortfarande grön nyans och lite sitter kvar. Men jag tycker det fungerar bra och behöver inte ha en glänsande båtbotten eftersom jag så sällan ser den i sjön.

 

Foll som bor i saltsjön har mer problem med påväxning. Där är nog en bottentvätt en bra investering.

 

Redigerad av Anders_St
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara Epoxigrundfärgen?

Ska man inte måla över den med något så att man åtminstone får en blank yta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du bara Epoxigrundfärgen?

Ska man inte måla över den med något så att man åtminstone får en blank yta?

 

Beror på hurpass bråttom man har. Den är inte helt slät, men jag åker ändå bara 7-8 knop utom någon halvtimmer per säsong när jag måste passa Systembolagets stängningstid, eller köra ifrån åska. Då blir det 20 knop en liten stund. :-)

 

Prio 1 för min del är en helt osmostät botten. Det får räcka.

 

Sedan vet jag inte hur teorierna är. Är det minimalt motstånd med helt slät botten? Kan inte lite gropar hjälpa till att få vattnet att släppa och minska motståndet?  Någon som kan redan  ut?  Jag vet att kappseglingsbåtar kör med bottnar man kan spegla tänderna i.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit tidigare här nånstans om mina erfarenheter av att ha båt utan bottenfärg, men med 1200-finish, i Saltsjöbaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort all färg, sen 1200 våtpapper, cleaner, Polish, och sen lite wax. Återkommer i höst med resultatet. Om jag kommer ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...