Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Stan

Vattenkokare 220V, effektsvag

Rekommendera Poster

Att värma lite vatten till kaffe eller te kan man göra med sin gasolspis, det är ju självklart. Men ibland har man ju landström och då går det både snabbare och enklare med en vattenkokare. Ett problem är dock att man ofta inte är ensam på sin elstolpe, och slår man på denna vattenkokare på 2200W så går säkringen på stolpen :(

Finns det några tips på en vattenkokare som inte är så himla effektslukande? Surfade på internet och alla skryter om hur snabbt man kokar upp en liter vatten med sina 2200-2400W

Gärna en med 1000W eller nåt. Jag kan tänka mig att vänta 100 sekunder istället för 45, det gör ingenting. Bara inte säkringen går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar också men har bara hittat en kaffekokare på 550W på ÖoB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Pricerunner och i stort sett alla billiga vattenkokare verkar vara på 1000 W.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där händiga "flugan" Internet, är ju himla bra ibland. Tack för alla tips!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "fluga" brukar vara en tillfällig företeelse som snart går över eller blir omodern.

 

Undrar när internet blir omodernt och vad som kommer i dess ställe?

- jag tror att det blir kvar lääänge ......!

....... och ersätter både radio, tv och telefon, vad tror ni.

 

En minimal kaffekokare som går att köra från båtbatteriet via inverter, har någon provat det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En minimal kaffekokare som går att köra från båtbatteriet via inverter, har någon provat det?

 

Det kör jag, fungerar hur bra som helst. Ingen passning, ingen risk att bränna sig. Jag har i någon tråd redogjort för förbrukningen, det handlar om ca 5Ah för två koppar kaffe. Jag kommer nog aldrig återgå till att koka på spisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hasse_O, den 09 Dec 2014 - 22:32, skrev:snapback.png

 

 

En minimal kaffekokare som går att köra från båtbatteriet via inverter, har någon provat det?

 

Behmac skrev..

Det kör jag, fungerar hur bra som helst. Ingen passning, ingen risk att bränna sig. Jag har i någon tråd redogjort för förbrukningen, det handlar om ca 5Ah för två koppar kaffe. Jag kommer nog aldrig återgå till att koka på spisen.

 

 

Jag skriver.....Lysande!

Jag har gasolbehållaren framme i ankarboxen. Då kan jag få en kopp kaffe utan att gå ut och vrida gaskranen bara för detta.

 

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har även brödrost ombord som vi använder när vi är inkopplade mot en elstolpe. Inköpt på Jula. Inga säkringar har gått hitills och då har vi även ibland kört kupévärmare för att få upp temperaturen lite (inte på brödet utan temperaturen i båten). 

 

Ett strykjärn har vi också. Man vet ju aldrig när man måste sätta på sig finskjortan och gå på yacht club ;)

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "fluga" brukar vara en tillfällig företeelse som snart går över eller blir omodern.

 

Undrar när internet blir omodernt och vad som kommer i dess ställe?

- jag tror att det blir kvar lääänge ......!

....... och ersätter både radio, tv och telefon, vad tror ni.

 

En minimal kaffekokare som går att köra från båtbatteriet via inverter, har någon provat det?

På tal om flugor

"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad".

Sagt -89 och tänk vad fel det blev. Det är ju detta forum ett bevis på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om flugor

 

 

"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad".

Sagt -89 och tänk vad fel det blev. Det är ju detta forum ett bevis på.

 

 

Det var kommunikationsminister Ines Uusman (S) som sa detta i en intervju i maj 1996. En förklaring till hennes uttalande kan vara hennes bakgrund inom Posten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...