Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Papelione

Liv eller död för Mercury 75 1988!

Rekommendera Poster

Hej

 

Lite av en slump köpte familjen en fin Uttern 520 HT från 1987 här i November.

Den stod i en trädgård inte så långt ifrån vart vi bor och så lite ledsen ut.

Själva båten var dock fin när man lättade på presenningen.

Prisen var rimlig, säljaren trevlig och det blev handel vid första visning.

 

På båten satt en Mercury 75 1988, som inte vilja starta längre.

Motorn har inte varit igång sedan sommaren 2012.

 

Sommaren 2012 gick motorn bra på vägen ut för därefter plötsligt att sluta gå under olika omständigheter för därefter inte komma igång igen.

 

Säljer hade motorn av 2012 och på auktoriserad verkstad, där den hade gått felfritt i två timmer. Problemet kvarstod vid följande båttur.

 

Annan verkstad ska ha mätt på elen utan att hitta fel.

Motorn uppgavs och båten har legat still sedan dess.

 

Hmmm.

 

 

Nu står båten på min uppfart, jag har plockad av motor som står på bock i verkstaden och väntar på nödhjälp.

 

Tänkte skriva och fota lite om mina tafatta försök, tycker bara det känns lite tråkigt att skrota en motor som verkar gå bra åtminstone ibland......

 

Motor på bock, kopplat tillbaka sladdar som jag var tvungen att ta bort för att lyfta av motorn.

Nästa steg blir ett start försök.

 

/Papelione

 

post-105870-0-63783600-1417380117_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorn är den 4 cylindriga modellen. Kan vi direkt slå bort att den är från -88. Den tillverkades som 75hk åren 84-87. Fram till 84 såldes den som 80hk. För att under året 1987 ersättas av en 3cyl modell. Kanske inte spelar någon större roll i vanliga fall. Men du kanske behöver beställa delar, då kan det vara bra att ha rätt årsmodell, om något är ändrat mellan modellåren. Skriv motor numret så får du snabbt svar med årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har träffat på två av dessa 4-cyl Murklor med strulande tändning, I båda fallen gick hur bra som helst efter byte av CDI-boxen, men det innebär ingen garanti att du ha samma problem. Du kan aldrig mäta dig fram till om CDI:n funkar fullt ut, bara mäta upp att allt annat är/verkar OK och uteslutningsmetoden ger att det då måste vara boxen.
100 % säker är det dock svårt att vara.

 

 

Ladda ned och spara denna PDF. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI%20Troubleshooting%20Guide%20-%202012.pdf

 

Din motor beskrivs med start på sid 81.

 

Konstatera först att det verkligen är tändningsfel.

Genomför 1-4 under NO SPARK ON ANY CYLINDER: det kräver inte så mycket.

 

Sedan kan du gå vidare att mäta alternativt chansa att det är CDI:n (Switchboxen) och byta denna.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra

 

75 (R4) 4-cyl 9466567-9502249 1987 Belgium

 

Då är det sista modellåret motorn byggdes, 1987. Kan ju mycket väl vara såld 1988. Men då vet du om du beställer delar.

 

Motorn byggdes i USA 84-85. Belgien 85-87, som flera andra Mariner/Mercury modeller.

Så hade motorn varit en 85a, så hade du varit tvungen att uppge tillverkningsland, vid beställning av delar. Då det kunde skilja mellan USA och Belgien tillverkade. Byggda samma år.

 

Det såldes även en 3 cylindrig USA tillverkad 75hk 1987, men den modellen har serie nr som ser ut så här 1987: 0B167521-0B240450. Så du måste se till att det är till en 4 cylindrig, du beställer/köper delar.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guesston: Tack så mycket får läsa på och återkomma när jag har läst den PDF.

 

RichLin: Också tack, har faktisk haft svårt att hitta motorn på reservdels sidor och Mercury´s egen sida.

 

Handlade startgas idag.

Kollat att jag kopplade batteri och övriga sladdar rätt på efter av montering från båten. klurad lite på den Oil injector som satt i båten, ska vara original. Och i nuläget sitter den mellan tank och motor.

 

/Papelione

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Hade lite tid under förmiddagen, och var sugen på att kolla tändningssystemet enligt Guestsson.

 

Min plan var att koppla på batteriet och ta ut tändstift med tändkabel på och sedan vrida nyckeln och se om det blev någon gnista.

 

Men när jag såg tändstiftet till 1. cylinder blev jag lite fundersam, ser ut som om ena elektroden är av ? samtliga tändstift ser likadana ut, en sökning på nättet efter var lite klokare NGK BUHW-2 ska tydligen se ut så

 

 

Frågor:

 

1: Hur kollar jag gnista på dessa tändstift, den lär ju skulle hoppa långt om jag plockar ut den som först var tanken.

 

2: Halv färgad svart på toppen vad säger det monstro?

post-105870-0-25521700-1417517695_thumb.jpg

 

3: Kan man ta av nedre kåpan på bild 2, är i vägen, men det ser lite jobbigt ut att ta av den?

post-105870-0-24545400-1417517678_thumb.jpg

 

Som sagt tafatte försök, men min gnista finns för att detta ska bli bra:=)

 

/Papelione

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en sådan motor ska inte allt fungera med reglaget bortkopplat vid motorn? tror inte du behöver koppla in några kablar mer än till start motorn. 

 Vist har du nöd start snöre i den? inte för att man klarar dra igång den. 

 Prova att start utan några kablar mer än till start motorn, stoppen jordar för att stanna.

 Vanligt fel är rectifiern då kan elen strula bra, men fungerar att koppla bort och enbart ta ström från ett batteri som test.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör inte dra runt motorn utan att ha kylvatten anslutet. Du riskerar att förstöra impellern. Alternativt kan du demontera växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade spolmuff och påkopplad vatten.

 

Men hur kontrollerar jag stiften, hittade denna video och det verkar ju inte så tokigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn stått länge bör han ju ändå byta impeller, så innan det är gjort är det ingen fara att provstarta utan vatten. Blir extra bökigt att ha massa vatten sprutandes medan man letar...

 

Kul att du tar dig an motorn. Jag gillar ljudet från dessa. Vi har en i släkten som gått Väldigt många timmar, utan några egentliga problem mer än en CDI-box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mange249: Roligt du tycker så, ser det som ett trevligt vinter projekt, och det är lite alt att vinna inget att forlora, eftersom jag fick den "grattis" med båten.

 

Om det går att puttra iväg med den på akterspegelet nästa vår blir jag toppen glad.

 

Dagens projekt: Spolmuffen var inte bra i mitt lilla garage/verkstad, utomhus funkar det säckert kanon men inne inte. Var dock svårt att hitta lämpligt kärl/balja/hink. Hade uppmätt att den helst skulle vara 55 cm djup, 55 lång och max 42 bred. Sökte runt i går kväll på olika byggmarknaders hemsidor.... hittade något som funkar tills vidare och tadahhh en tändingsprovare på Biltema.

 

Spänningen (humör) var stor, da kärl och testar var påkopplad.

 

Cylinder nummer: varje cylinder testas för sig.

Första rundan

1. Ingen signal i provaren.

2. Bra signal i provaren.

3. Svag signal i provaren.

4. Ingen signal i provaren, och hör och häpna här gick motorn faktisk igång och med lite gas pådrag håll den sig igång.

 

Andra rundan 

 

Ingen signal på några cylinder, dom var inte speciellt blöta av bensin när jag inspekterade.

Inget tecken till att vilja starta.

 

tredje rundan

 

Tänkte jag skulle testa tändkabel för sig med vanlig spänningsmätare. Här det bara 4. tändkabel som visade på 12v restan gav inget signal alls.

Inget tecken till att vilja starta.

 

Over and out för idag, får inte rigtigt ihop det.

 

Imorgon blir det 1-4 s.81 enligt CDI handbok från Guestsson, får om det blir någon skillnad

då.

 

Tips och tricks tas tacksamt emot.

 

Trevlig Onsdag kväll.

 

/Papelione

 

 

 

 

Redigerad av Papelione

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick gjort lite igår kväll och här är resultaten.

 

Fick återigen gnista på 1 (svag) och 2 cylinder(stark), som dagen innan.

 

Testade alla 4 tändstift med multimeter, och dom verkar vara ok. ( 0 eller låg resistens i alla).

 

Provade steg 1-4 i CDI handboken enligt ovan, vilket inte gav någon ändring.

 

I den Handboken rekommenderas det att man vid intermittent eller enbart gnista på enstaka cylinder, mäter på anslutningarna till switchboxen, dock kräver detta en DirektVoltageAdapter för att kunna mäta Peak voltage.

 

Har inte detta i nuläget, får se om detta går att lösa.

 

Fortsatte istället med att mäta enligt min Selco handbok med att mäta på Stator anslutningarna till switchboxen.

 

resultat:

R *1000 B->B/W 5,64 (godkänd 5,7-8,0)

R*1              R->R/W 134,7(godkänd 56-76)

B-> jord inget signal (OK)

Röd til jord inget signal (OK)

 

mäter sedan på trigger anslutningarna till switchboxen som ligger inom ref interval.

Dock är ena sladden av.

Men mäter jag på ren koppartråd är mättningen ok.

 

Skarvarde sedan men det blev ingen gnista för det.

 

Min bedömning: Startorn´s resultat ligger inte innan för ref interval, men borde väl fungerar något ändå?

 

Triggeren kan väl rimligen inte fungera om ena anslutningen är av (Blk/white).

 

Tänkte fortsätta med ignition coil´s men där behöver jag nog en DVA.

 

Vad tror ni om ovanstående, har varit lite dåligt med kommentarer på sistone är det mitt skrivande eller bara allmänt tråkigt att läsa som gör att det inte kommenteras.

 

Var inte blyg, roligare om det är lite livat i tråden.

 

Hörs

 

Papeliione

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den gick felfritt i två tim på verkstaden så kanske det bränslet du har i båten inte är helt fräscht, kanske vatten/kondens i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla bort rectifiern. Den kan störa ut. Har själv haft den kass 2 gånger på en 150hk v6 mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok vad skulle det göra (rectifier), och det går väl att mäta på den också.

 

kör i nuläget utan bränsle tillkoplat, men det kanske inte är så smart även om jag bara drar runt den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stator och CDI är de typfel jag känner till. Stator är förbrukningsvara på dessa Murklor verkar det som.


 


Ang rectifier har jag ingen info så utveckla gärna:)


 


Skall inte vara några problem att dra runt en motor på starten utan bränsle tillkopplat. Däremot skall man inte köra på startgas för länge, då motorn inte får någon smörjning...


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har inte fått gjort så mycket annat än små pillat lite.

Eftersom trigger anslutningarna var dåliga och ena helt vittrat sönder har jag beställt en sådan. Har även beställt en ny stator eftersom motståndet var för stort.

Grejorna kommer nästa vecka sedan får vi se om det hjälper något.

 

/Papelione

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...