Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Kalman

Min båttoalett versus jätteFärjorna

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Såg på nyheterna härom dan att de stora färjorna får fortsätta släppa ut sitt avfall.

Vad betyder det för moralen för en annan som har en liten PortaPorti ombord?

 

Jag skulle gissa att en såda tömning från färjan motsvarar kanske hela Stockholms skärgårds samlade avfall under en säsong.

Å båtarna tömmer liksom inte bara en gång per sommar, å det är inte bara en färja vi pratar om.

 

Visst, bättre med att vi småfolk föregår med gott exempel, straffa å tvinga den som redan ligger.

Man har lust att svara lite vanvördigt att jag skiter i sjön.

 

När nöden inte har någon lag blir det "hinken" överbord, det är tillåtet..........

Men lugn, inte i vikar å hamnar utan naturligtvis på tillräckligt stora öppna vatten. I Ytterskärgården, inte på Mysingen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle installera en tömningsanordning från septitanken som tömmer den i en hink som man sedan kan hälla överbord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nä..det skulle jag inte göra men vi leker med ord å paragrafer.

 

Får väl bli personlig då å berättar för att lugna ev. ....ja ni vet vilka..... att jag  uppsöker i denna ordning:

Hamn med toalett; Öar med Baja-Maja; gräver ner det, (har alltid med en spade,  långt från stigar där folk går); Portan; å om det är alldeles akut av olika saker, absolut sist, blir det hinken. Man kanske inte ens hinner ner till Portan i det läget.

 

Så jag hoppas ev. Miljömu..ar har lugnat sig nu.

Men vissst känns det helt fel när färjorna får fortsätta släppa ut å jag måste, ett par gånger om året, om ens det, gå till en hamn.

 

Portan tömmer jag hemma eller i hamn där det är okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya lagen är rent trams (politik). Jag kommer att installera sugtömning (var och köpte den sista ISO anslutningen hos bryggan i Skärholmen i veckan) inte för den nya lagens skull, utan för att det kommer att finnas fler tömningsstationer så den går att använda och jag kommer att använda den så mycket som möjligt. Tills det finns tillräckligt med tömningsstationer kommer jag dock att tömma till sjön om det inte finns station inom rimligt avstånd när tanken är full.  Håller med om att man ska värna om miljön och göra vad man kan, men det finns faktiskt gränser för hur mycket skit vi småbåtsägare ska behöva ta. Är lite trött på inställningen att det är vi som håller på att döda Östersjön när utsläppet från småbåtsägare, jämfört med övriga utsläpp, egentligen är en piss i Nilen under en liten del av året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, kanske - och i så fall ursäkta Kalman om jag hamnar lite bredvid rubriken.

 

Låt oss anta att en lag handlar om moral eller nöd - vad svarar ni då, JA/JA, NEJ/NEJ, JA/NEJ eller NEJ/JA till följande 2 lagar som varit på tapeten sista tiden? Frågan gäller alltså lagarnas vara eller inte vara angående dessa 2 "parametrar".

 

1. Lagen om att tömma sin båttoalett

2. Lagen om sjöfylleri

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, kanske - och i så fall ursäkta Kalman om jag hamnar lite bredvid rubriken.

 

Låt oss anta att en lag handlar om moral eller nöd - vad svarar ni då, JA/JA, NEJ/NEJ, JA/NEJ eller NEJ/JA till följande 2 lagar som varit på tapeten sista tiden? Frågan gäller alltså lagarnas vara eller inte vara angående dessa 2 "parametrar".

 

1. Lagen om att tömma sin båttoalett

2. Lagen om sjöfylleri

 

:)

Det är ju inte så enkelt. Tror inte någon tycker att man ska förstöra miljön eller köra båt full. Bägge lagarna bör finnas, men ska vara baserade på fakta och möjliga att efterleva. Risken är annars att de inte respekteras och efterlevs enbart för risken att åka fast.  Jag tror t.ex. inte att de flesta låter bli att stjäla bara för risken att åka fast, utan för att det är en lag som respekteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle installera en tömningsanordning från septitanken som tömmer den i en hink som man sedan kan hälla överbord?

Eller utforma septitanken som en hink.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta handlar bara om kontroll,inte om miljö.

Precis samma med 0,2 lagen.

I lagförslaget handlar det om att ge myndigheterna rätten att utföra sållningskontroller och förenkla det genom att införa en gräns att avgöra om det är olagligt. Inte att minska olyckorna.

 

Visst kan man troligen spåra något säkerhetstänkande i den lagen men så var förslaget inte skrivet. Dessutom verkar den inte ge någon radikal ökning av olyckorna på sjön

 

Liknande verkar det nu vara med nya lagen för fritidsbåtars tömning. Visst kan man spåra någon form av miljötänk i den men om man tillåter utsläpp i stor volym från andra båtar så verkar effekten utebli.

 

 

Man kan tro att stackarna i riksdagshuset fått för sig att havet är fullt med sjörövare som super som svin och pinkar och skiter i havet som värsta grisar. De jävlarna ska vi se till att spärra in. (fritidsbåtarnas ägare alltså)

 

Men som citerade inlägget så kan jag hålla med om att det verkar som om det bara är utökad kontroll och inte miljö det handlar om. Miljön har redan Åsa Romson visat vägen för och att den bara gäller andra.

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsens utredare har givetvis koll på detta. I den rapport på flera hundra sidor som kom för något år sen så fastställer man att Östersjöns ca:50 000 båtar med toalett inte påverkar nivån av skadliga utsläpp i någon mätbar nivå. (Hittar inte den där j-v länken, får väl lita till mitt minne).

Man räknar till och med ut att det kan finnas 55 milj fritidsbåtar i Östersjön innan man närmar sig några gränsvärden.

 

En enkel matematisk uträkning ger då att 55 milj båtar på 3*10m för enkelhetens skull, gör att man kan gå torrskodd från Sverige till Finland hela vägen från Gävle ner till Södertälje på ett ungefär, om de förtöjer sida vid sida.

Så om några Finlandsfärjor tömmer i havet så spelar det nog ingen roll.

Undrar om Åsa o hennes politikerkompisar har koll på det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avsikten är ju att stoppa all tömning av fekalier i Östersjön, inte bara från fritidsbåtar.

Det är otroligt sorgligt att Tyskland, Polen och Ryssland just nu blockerar beslutet att förbjuda kryssningsfartyg att tömma sina bajstankar i Östersjön. Det är väl egentligen det vi borde diskutera.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det alla fritidsbåtar i Östersjön eller bara de längs Sveriges kust?

Tyskland, Polen, Estland, Lettland, osv osv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslutet i HELCOM gäller alla fritidsbåtar i alla länder runt hela Östersjön.

 

Lite bakgrund.

Under 40 år har Helsingforskonventionen (HELCOM) arbetat för att skydda Östersjöns marina miljö. Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Sverige och EU-kommissionen är medlemmar i HELCOM.

 

Enligt HELCOM:s regler är det förbjudet att släppa ut obehandlat toalettavfall från fritidsbåtar på avstånd upp till 12 nautiska mil från land. Meningen var att reglerna successivt skulle börja införas år 2000, men det har gått segt.

 

Finland införde redan år 2005 det vi nu 10 år senare sak göra i Sverige.

Här är det inga problem att tömma båttoan och mer än 90 % av fritidsbåtsägarna följer lagen.

 

Jag tycker mig ha läst att även de flesta andra länder har kommit ganska långt. Minns tyvärr inte var.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då verkar det fungera i andra länder och då kan vi väl bara ta lärdom och genomföra samma.

 

Bra även att det gäller alla runt Östersjön mm Hoppas bara man får med övriga typ färjor, kryssningsfartyg mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslutet i HELCOM gäller alla fritidsbåtar i alla länder runt hela Östersjön.

 

Lite bakgrund.

Under 40 år har Helsingforskonventionen (HELCOM) arbetat för att skydda Östersjöns marina miljö. Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Sverige och EU-kommissionen är medlemmar i HELCOM.

Enligt HELCOM:s regler är det förbjudet att släppa ut obehandlat toalettavfall från fritidsbåtar på avstånd upp till 12 nautiska mil från land. Meningen var att reglerna successivt skulle börja införas år 2000, men det har gått segt.

Finland införde redan år 2005 det vi nu 10 år senare sak göra i Sverige.

Här är det inga problem att tömma båttoan och mer än 90 % av fritidsbåtsägarna följer lagen.

Jag tycker mig ha läst att även de flesta andra länder har kommit ganska långt. Minns tyvärr inte var.

 

Mackey

Sverige är väl sist att införa tömningsförbud, möjligen undantaget Ryssland. Sen ser det lite olika ut hur förbudet tillämpas med avsikt på båtens ålder och annat.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Jamforelser-med-andra-lander/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att exempelvis Nacka kommun gjort några "breddningar" under sista två åren. Två av dess utsläpp var så stora att de enskilt motsvarade vad hela sveriges fritidbåtsflotta släpper ut på ett år. Dessa utsläpp gjordes till Baggensfjärden 2013, de var förstås inte planerade, men de skedde. Orsakade inga rubriker. Jag har kunskaper om Nacka men ingen insikt i hur det fungerar i andra kommuner. Toatömningsförbudet är ett mycket bra exempel på hur man inte skall agera i miljöfrågor. Åtgärder skall förstås börja med att införa det som ger mest effekt till minst besvär och pengar. Toatömningsförbudet får nog betraktas som en åtgärd på marginalen som sätts in efter att alla andra åtgärder är genomförda. Tyvärr är de inte det.

 

Om vi nu har en lag så bör den väl dock efterlevas? Seglar man är det inte alls enkelt att passera lite lämpliga toatömningsstationer ibland, en septiktank måste därför minst räcka 4 eller 5 dygn. Vad blir det, 200 liter? Faktiskt en omöjlighet i min H35. Enkla komposttoaletter för båtbruk är nog svaret på många problem. Kolla på AIRHEAD tillexempel. http://www.airheadtoilet.se/tag/airhead/ Får se om jag fixar en själv snart?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skedde stora utsläpp även i Mälaren (dricksvattentäkt för stora delar av Stockholm) under 2014.

 

"Tre ordentliga skyfall den senaste tiden, det sista i början av förra veckan gjorde att pumpstationen vid Eolshäll i Mälarhöjden,  som ska pumpa dag- och spillvatten till reningsverket vid Henriksdal, inte klarade av uppgiften.

Det ledde till vad som kallas breddning. Totalt har 30 000  kubikmeter regn- och avloppsvatten de senaste veckorna gått orenat ut i Mälaren. Det släpps visserligen på 20 meters djup, men resultatet visar sig ändå med all önskvärd tydlighet i det det som flutit över till Mats Almroth som bor på Kungshatt. 

Det här är de synliga utsläppen, som tamponger,  toapapper och döda råttor. De utsläpp som inte syns är kanske ännu allvarligare. Det är fråga om om E-coli och intestinala enterokocker - avföring, rätt och slätt."

 

Källa : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5933415

 

Det här var inte första och troligen inte sista gången som badplatserna i området drabbats av otjänliga värden på vattenkvaliten på grund av kommunernas rättighet att släppa ut orenat vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Om vi nu har en lag så bör den väl dock efterlevas? Seglar man är det inte alls enkelt att passera lite lämpliga toatömningsstationer ibland, en septiktank måste därför minst räcka 4 eller 5 dygn. Vad blir det, 200 liter? Faktiskt en omöjlighet i min H35. Enkla komposttoaletter för båtbruk är nog svaret på många problem. Kolla på AIRHEAD tillexempel. http://www.airheadtoilet.se/tag/airhead/ Får se om jag fixar en själv snart?

Vi har en 40 l tank, räcker i en vecka för oss med två personer ombord.

Är vi flera ombord blir det lite tuffare, men det har löst sig hittills utom när tömningsstationer varit ur funktion.

 

Då har jag "nödtömt" tanken och mailat till kommunen (som har tillsynsansvar) och talat om vad jag gjort och varför.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har en 40 l tank, räcker i en vecka för oss med två personer ombord.

 

 

 

Spolar du både nr 1 och nr 2 däri då, eller bara nr 2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Naturvårdsverket mfl producerar en vuxen per dygn 1,5 kg urin. Mängden ligger mellan 1,0 - 1,7 kg, svettas man tex blir mängden mindre. Men 1,5 kg används som norm. Sen producerar man 0,1 kg fekalier (torrvikt).

Sen spolar man 4 gånger “lite” och 1 gång “stort”. En snålt spolande toalett gör av med 0,5 liter/spolning.
För två personer skulle det bli: 2(1,5+0,1) = 3,2 + spolning 2(5x0,5)=5 totalt ca 8 liter per dygn. 
Troligen spolar man mindre i en båttoalett, i synnerhet vid “nr ett”, en gissning är 4x0,3+1x0,4 dvs 1,6 liter per person.
Totalt blir det 45 liter för 2 pers en vecka.
Räcker en 40 liters tank en vecka för två personer så är man duktig, men det är inte omöjligt. 
Räknar man med 25 liter per person och vecka tror jag man klarar sig ganska bra.
Den totala vattenförbrukningen borde vara ca 22,4 liter för en vecka. Att ha en separat vattentank med färskvatten kan ju vara en bra ide.
Har man en högt placerad tank går det säkert åt 0,1-0,2 dl mer vatten vid varje spolning, troligen ska man dimensioner upp tanken minst 20%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att räkna avföring i torrvikt verkar inte så lyckat. Det är ingen mulltoa i båten, väl?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...