Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gaskon

Råd och hjälp, stöd inför montering av ankarspel

Rekommendera Poster

Är fundersam inför montering av ankarspel.

Fabrikaten på ankarspelen är jag ganska säker på pga. tidigare goda erfarenheter av Engbo.

Båten är på 42 Fot och väger 9,5 ton torr.

 

Bifogar en bild på lämplig monteringsplats

Alt 1

Stora gråa ytan vänster i bilden är rakt akterut på sidan av båten och skulle vara perfekt och enkelt att montera på.

Det jag är osäker på är när det blir en stor belastning hur hållfastigheten är i skrovet är när ytan är så stor, är det risk för att spelet åker rakt igenom eller vad tror ni?

Om man ska förstärka hur gör man då, annat än att köpa en större järnplatta för att fördela belastningen, vad tror ni?

Ett Engbo Maxi 43 passa utmärkt där.

 

Alt 2

Det är ett sidoskott där fästet sitter till ventilations röret (vita = fästet) det känns starkare att montera ett spel där. Men är betydligt krångligare att montera utan att gå in på detaljer.

Där skulle isåfall ett Engbo Maxi 34-G passa utmärkt.

 

 

post-101984-0-88838200-1414676238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att jag riktigt förstår dina bilder eller idéer till montering kan jag säga att det går att plasta och få riktigt bra hållfasthet.

Det ser ut som om dina bilder visar någon sorts löst plastade kärl/stuvfack vilka naturligtvis inte räcker som fäste för ditt spel.

Skulle jag installera ett ankarspel idag skulle jag välja bandankarspel. Har tyvärr ingen bra erfarenhet av ankarspel från Engbo även om deras support i Sverige är enormt bra!

Engbos spel är dock förmodligen lättare att installera då de bara behöver en stark fästpunkt isf tre som många bandankarspel kräver.

 

Ska du plasta så kan du plasta in fästena till spelet direkt men var nogrann när du mäter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att jag riktigt förstår dina bilder eller idéer till montering kan jag säga att det går att plasta och få riktigt bra hållfasthet.

Det ser ut som om dina bilder visar någon sorts löst plastade kärl/stuvfack vilka naturligtvis inte räcker som fäste för ditt spel.

Skulle jag installera ett ankarspel idag skulle jag välja bandankarspel. Har tyvärr ingen bra erfarenhet av ankarspel från Engbo även om deras support i Sverige är enormt bra!

Engbos spel är dock förmodligen lättare att installera då de bara behöver en stark fästpunkt isf tre som många bandankarspel kräver.

 

Ska du plasta så kan du plasta in fästena till spelet direkt men var nogrann när du mäter.

 

Om man ser båten från utsidan (se bild nedan) så kommer linan att komma ut i den gula cirkeln.

Frågan är då om man kan sätta spelet rakt på denna ytan utan att förstärka inne i båten?

post-101984-0-75878300-1414682444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går egentligen inte att svara på utan att veta hur tjock det partiet är. Skulle det vara mycket svårt att plasta på där för att vara på säkra sidan?

På min båt är det kanske en dryg centimeter tjock plast där spelet sitter bultat. Det är också en vinkel bredvid som ytterligare förbättrar hållfastheten. Jag har också för mig att det sitter en plåt som mothåll.

Tänk på att du också behöver bra fallhöjd för linan inne i båten om du använder blyad lina till Engbo spel.

 

Ps

Du kan inte komma åt att montera spelet närmre badbryggan? Med den placering du föreslår kommer linan ivägen för steget och längre ner mot badbryggan (åt babord) ser det stabilare ut med vinklar i plasten.

 

Ppss

Förtydliganden

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig efter lite funderade. Ville helst ha ett ankarspel med blyad lina.

Alternativen du nämner så måste det bli ett bandspel. Svårt att få till det med ett bandspel men jag får mäta och se vad en ev placering kan vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också montera ett band-ankarspel om jag gjorde om det idag. Lite dyrare men tar lite plats och är lättare.

Då jag monterade så var lina inte möjlig då detta kräver rätt mycket fallhöjd under spelet.

Jag monterade kätting det har fördelar men även nackdelar,  det är tungt och innebär även att draget bakåt från bryggan blir rätt stort.

Mitt spel kan dra ca 1000kg så man måste tänka på att dimensionera för max vad spelet orkar dra.

Jag är trots det mycket nöjd med det Anchorlift spel jag har och skulle inte vilja vara utan.

 

Installationen kan du se på min hemsida nedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag monterade spel för ett antal år sedan så ville ingen leverantör att båten skulle ligga förtöjd och hänga i spelet enbart, alla hävdade att linan skulle ligga via en knap. Då blir påfrestningen betydligt mindre, men lie mindre användarvänlig, Jag monterade ett kättingspel och hade en linstump som alltid satt i ena knapen, i änden på linan en hake som hakades i kättingen så blev belastningen nästan noll på spelet. Båten var betydligt mindre än din (Coronet of32) så kanske är dom större spelen ägnade att ligga förtöjda med,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma fast en vattenfast plyfa på insidan akterspegen så kommer det garanterat hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma fast en vattenfast plyfa på insidan akterspegen så kommer det garanterat hålla.

Om man bara limmar skulle jag själv ha svårt att lita på att det håller. Skulle "limma" med plast och matta, gärna med en plyfa inuti att skruva i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Limma fast en vattenfast plyfa på insidan akterspegen så kommer det garanterat hålla.

Om man bara limmar skulle jag själv ha svårt att lita på att det håller. Skulle "limma" med plast och matta, gärna med en plyfa inuti att skruva i.

 

Jo men nu sitter ankarspelen fast med en platta eller ring som sitter på utsidan och är skruvad rakt igenom akterspegel och i den hänger spelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Limma fast en vattenfast plyfa på insidan akterspegen så kommer det garanterat hålla.

Om man bara limmar skulle jag själv ha svårt att lita på att det håller. Skulle "limma" med plast och matta, gärna med en plyfa inuti att skruva i.

 

Jo men nu sitter ankarspelen fast med en platta eller ring som sitter på utsidan och är skruvad rakt igenom akterspegel och i den hänger spelet.

 

Men... Nu kom du ju med ny information, eller hur?

Eller menar du att "spelen" innefattar alla spel och att alla sitter med genomgående bult genom akterspegeln? I så fall har du inte helt rätt. :ph34r:

Jag brukar undvika att ha genomgående bultar genom akterspegeln. Står därför fast vid mitt alternativ att plasta ett ordentligt fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte med någon ny information, han vill ju ha ett Engbo spel och dom spelen jag har tittat på så sitter då dom fast med en bricka genom akterspegeln. Likaså Power-IL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya bud nu, efter ChristerN påpekande om att ankarlinan kommer att vara i vägen för fotsteget och tidigare min fru även nämnt detta så fick jag tänka om. Kommer att flytta ner ingången till ankarlinan till den nedre lampan under den gula cirkeln. Kommer att tillverka en konsol som kommer fästas i skottet till höger där som fästet för lufttrumman sitter på min andra bild. 

Även om jag inte fått något absolut konkret tips i tråden har den ändå hjälpt mig. :)

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte med någon ny information, han vill ju ha ett Engbo spel och dom spelen jag har tittat på så sitter då dom fast med en bricka genom akterspegeln. Likaså Power-IL.

Då har du inte sett monteringen på min förra Nimbus, min nuvarande Saga eller någon av de båtar som jag har sett.

Men det är väl olika antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både god ork och är envis :-)!

Men jag har inte alltid rätt och förnekar inte att det finns de Engbo-spel som är bultade genom akterspegeln även om jag aldrig sett det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte följa upp med några bilder.

Tillverkat en konsol och monterat den. Ankarspelet kommer att sitta under konsolen.

Sakta men säkert går det framåt :)

 

post-101984-0-45067000-1420712780_thumb.jpg

post-101984-0-88719200-1420712757_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag planerar att montera spel i min Bayliner 2855 inför nästa säsong så hamnade här i din tråd för inspiration.

När jag såg sista bilden blev jag lite orolig för hållfastheten om kraften på fästet kommer gå "inåt" i bild alltså 90 grader mot fästytan?

Är du inte orolig att det blir ett lite väl kraftigt vridande moment i din konsol som riskerar att slita loss den? Bara en tanke jag ville dela med mig av så du inte råkar ut för bekymmer! =)

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag planerar att montera spel i min Bayliner 2855 inför nästa säsong så hamnade här i din tråd för inspiration.

När jag såg sista bilden blev jag lite orolig för hållfastheten om kraften på fästet kommer gå "inåt" i bild alltså 90 grader mot fästytan?

Är du inte orolig att det blir ett lite väl kraftigt vridande moment i din konsol som riskerar att slita loss den? Bara en tanke jag ville dela med mig av så du inte råkar ut för bekymmer! =)

Tack för omtanken men det är ett kraftigt sidoskott som jag bultat konsolen på.

Bifogar lite mer bilder. Nu är det färdigmonterat och provkört. Mesta tiden går ju åt att fundera på hur det ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några slutbilder som jag tog, får även ta några med ankare på.

Förövrigt är projektet avlutat :)

post-101984-0-83978600-1428394939_thumb.jpg

post-101984-0-48408600-1428394965_thumb.jpg

post-101984-0-92278200-1428394966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat :)

Vad är det för båt? Elan 42?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snyggt jobbat :)

Vad är det för båt? Elan 42?

Tack Capitan

Ja det är en Elan 42, imponerande att du såg det :)

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Snyggt jobbat :)

Vad är det för båt? Elan 42?

Tack Capitan

Ja det är en Elan 42, imponerande att du såg det :)

 

 

Tja vad ska man säga. Man är lite skadad :)

Har en kompis som har en 35.a så det var där jag kände igen båten lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...