Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
hoegakusten

Enda sättet att identifiera motorn - en klisterlapp?

Rekommendera Poster

Jag köpte en en nästan ny båt med en Suzuki DF115 förra sommaren. Båten hade gått 20 timmar och såldes av firman som levererade den ny. Jag kollade naturligtvis så att skrovnummer och motornummer stämde med uppgifterna på köpekontraktet. När jag nu lämnade in båten för service inför vintern ringer servicekillen från den auktoriserade firman och säger att han inte hittar motornumret. Jamen det står ju på lappen på riggen svarar jag. Nej, det finns ingen lapp där enligt honom. Jag åker dit och mycket riktigt har lappen med motornummer lossnat och är borta. Det är alltså en klisterlapp... Jag tänker att naturligtvis finns numret instansat någonstans på motorn och att det måste synas när man kopplar upp motorn mot datorn, men icke. Den enda identifikation som finns på en motor som har ett värde på ca 100 000 kr är alltså en klisterlapp. I min värld är detta otänkbart. Vilka konsekvenser får inte detta, ja ni fattar själva. Kan detta verkligen vara möjligt eller finns det något annat sätt att identifiera motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte du skrev att motornummeret stod i köpekontraktet?

JO så har han skrivit, men det kan ju vara intressant i olika sammanhang, att den motorn som hänger på båten, faktiskt är den som står i köpekontraktet......... tänker på frågor runt försäkring och garantier etc.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt sett så kan du egentligen sno en motor för 100 papp "riskfritt" i identifikationssynpunkt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara teoretiskt...

Det verkar ju helt ofarligt att ha en stulen motor om den inte på något sätt gåt att identifiera eller att det åtminstone syns tydligt att den är avidentifierad. En klisterlapp som "råkat" lossna lär ingen kunna ställas till svars för.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likadant på min 40 år gamla Mercruiser inombordare. Motornumret var tryckt på en klisterlapp som satt på ventilkåpan. Vid renovering och påföljande målning strök den med. Även om den varit kvar behöver man bara skifta ventilkåpa för att byta identitet på motorn. Helt obegripligt att de inte stansar in numret i motorblocket.

 

Jag har samma problem med min trailer. Chassinumret sitter på en fastnitad skylt men det är bara tryckt och istort sett oläsligt efter 10 år vilket ger problem i bilprovningen när de måste kontrollera att jag besiktar rätt trailer.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Mercury har en sådan klisterlapp på riggen. De motorerna har dock även ett instansat nummer. Nog borde väl Suzuki också ha ett sådant nummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Mercury har en sådan klisterlapp på riggen. De motorerna har dock även ett instansat nummer. Nog borde väl Suzuki också ha ett sådant nummer?

Ja, jag hoppas verkligen det. Enligt servicekillen har de kollat med Suzuki men jag kommer ringa själv. Om det verkligen inte finns någon annan identifikation är det skandal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likadant på min 40 år gamla Mercruiser inombordare. Motornumret var tryckt på en klisterlapp som satt på ventilkåpan. Vid renovering och påföljande målning strök den med. Även om den varit kvar behöver man bara skifta ventilkåpa för att byta identitet på motorn. Helt obegripligt att de inte stansar in numret i motorblocket.

 

Jag har samma problem med min trailer. Chassinumret sitter på en fastnitad skylt men det är bara tryckt och istort sett oläsligt efter 10 år vilket ger problem i bilprovningen när de måste kontrollera att jag besiktar rätt trailer.

På Mercruiser inombordsraksexorna 160hk anno 1968 sitter iaf motornummeret på fastnitad metallskylt på blocket. Enligt de manualer jag har tittat i ska det vara så för i princip alla Mercruisers inombordsmotormodeller från 60- och 70-tal. Kanske har någon bytt blocket på din motor?

 

TS "problem" verkar ha varit löst redan när tråden startades eftersom motornummeret stod i köpekontraktet. Återstår då en generell diskussion om klisterlappar som enda identifikationsmetod. Kanske är det just så illa för vissa utombordare. Minns att jag hade samma problem med en Johnson från 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Likadant på min 40 år gamla Mercruiser inombordare. Motornumret var tryckt på en klisterlapp som satt på ventilkåpan. Vid renovering och påföljande målning strök den med. Även om den varit kvar behöver man bara skifta ventilkåpa för att byta identitet på motorn. Helt obegripligt att de inte stansar in numret i motorblocket.

 

Jag har samma problem med min trailer. Chassinumret sitter på en fastnitad skylt men det är bara tryckt och istort sett oläsligt efter 10 år vilket ger problem i bilprovningen när de måste kontrollera att jag besiktar rätt trailer.

På Mercruiser inombordsraksexorna 160hk anno 1968 sitter iaf motornummeret på fastnitad metallskylt på blocket. Enligt de manualer jag har tittat i ska det vara så för i princip alla Mercruisers inombordsmotormodeller från 60- och 70-tal. Kanske har någon bytt blocket på din motor?

 

TS "problem" verkar ha varit löst redan när tråden startades eftersom motornummeret stod i köpekontraktet. Återstår då en generell diskussion om klisterlappar som enda identifikationsmetod. Kanske är det just så illa för vissa utombordare. Minns att jag hade samma problem med en Johnson från 80-talet.

 

 

För er som inte förstår problemet ska jag förtydliga. Mitt problem består INTE i att jag inte vet motornumret, det står som sagt i köpekontraktet. Problemet är vad som händer om jag vill årberopa motorgarantin (det är fortfarande garantitid kvar till 2016). Om jag inte kan visa att det är rätt motor lär inte Suzuki vara så tillmötesgående. Att det står ett nummer i ett köpekontrakt är ju inget bevis för att det är rätt motor. Eller vad händer om grannen skull komma på idén att han vill ha en motor och skruvar loss min. Jag kan ju då aldrig bevisa att det är min motor som står i hans garage. (Detta var ett hypotetiskt exempel, jag har inga grannar som skulle stjäla motorer)

 

Jag kan också tänka mig att jag får problem om jag skulle sälja båten med en motor utan motornummer. Nu hoppas jag att ni fattar problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.suzukimarin.se/topmeny/kpaga/1074323-kpa-ga

För att den 7-åriga garantin ska gälla för nyare motorer ska motorn vara registrerad hos KGK. Du skriver inte vilken årsmodell din motor har men den är kanske lite äldre än 2012, trots det bör den förmodligen redan vara registrerad för att garantin ska gälla.

 

http://boatinfo.no/lib/suzuki/manuals/suzuki_df/pages/page_l8.swf

2003 års modell av DF115 har iaf serienummeret instansat vid cylinderblocket.

 

Jag har mycket svårt att tro att man har - i dessa utombordarstöldstider - slutat stansa in motornummer på Suzuki. Det låter som om din servicefirma kan ha lite hemläxa att göra. Kanske servar de fler märken och har inte så bra koll på Suzuki?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden ovan var svår att se. Här är länken till relevant manualsida för Suzuki DF115 årsmodell 2003:

http://image.slidesharecdn.com/downloadsuzukidf90df100df115df140servicerepairmanual20012002200320042005200620072008and2009outboard-110515054309-phpapp01/95/download-suzuki-df90df100df115df140servicerepairmanual20012002200320042005200620072008and2009outboard-8-728.jpg

 

Du skrev att "Jag tänker att naturligtvis finns numret instansat någonstans på motorn och att det måste synas när man kopplar upp motorn mot datorn, men icke." Hur kom du till slutsatsen att nummeret inte finns instansat någonstans? Letade du själv förgäves, eller var det servicefirman som gav dig den informationen? För mig låter det som om det verkligen borde finnas instansat någonstans. Men, men, man ska aldrig säga aldrig. Kanske har Suzuki slutat stansa in motornummer. Eller så har någon bräckt loss dina stansade plåtar och tagit klisterlappen för att använda på en stulen motor (hoppas verkligen inte det)?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.suzukimarin.se/topmeny/kpaga/1074323-kpa-ga

För att den 7-åriga garantin ska gälla för nyare motorer ska motorn vara registrerad hos KGK. Du skriver inte vilken årsmodell din motor har men den är kanske lite äldre än 2012, trots det bör den förmodligen redan vara registrerad för att garantin ska gälla.

 

http://boatinfo.no/lib/suzuki/manuals/suzuki_df/pages/page_l8.swf

2003 års modell av DF115 har iaf serienummeret instansat vid cylinderblocket.

 

Jag har mycket svårt att tro att man har - i dessa utombordarstöldstider - slutat stansa in motornummer på Suzuki. Det låter som om din servicefirma kan ha lite hemläxa att göra. Kanske servar de fler märken och har inte så bra koll på Suzuki?

 

Motorn är en 2010 som är uttagen 2011 och har inte den nya 7-åriga garantin utan 5 år. Den är registrerad och servicetillfällena är inlagda i Suzukis system av firman. Men återigen, om det inte går att identifiera att motorn faktiskt är den jag uppger så finns ju risken att de inte vill befatta sig med den vid ett eventuellt garantiåtagande.

 

Det är servicefirman som uppgett att numret inte finns angivet på något annat ställe, därför är jag mycket tacksam om ditt tips på 2003 års modell. Nu ställde jag in båten på vinterförvaring i en låst lokal igår men jag ska definitivt kolla upp ditt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Mercruiser inombordsraksexorna 160hk anno 1968 sitter iaf motornummeret på fastnitad metallskylt på blocket. Enligt de manualer jag har tittat i ska det vara så för i princip alla Mercruisers inombordsmotormodeller från 60- och 70-tal. Kanske har någon bytt blocket på din motor?

Var på blocket skulle den sitta? Jag har själv letat efter en beskrivning av var man kan tänkas hitta ett motornummer på motorn. Utan att lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

På Mercruiser inombordsraksexorna 160hk anno 1968 sitter iaf motornummeret på fastnitad metallskylt på blocket. Enligt de manualer jag har tittat i ska det vara så för i princip alla Mercruisers inombordsmotormodeller från 60- och 70-tal. Kanske har någon bytt blocket på din motor?

Var på blocket skulle den sitta? Jag har själv letat efter en beskrivning av var man kan tänkas hitta ett motornummer på motorn. Utan att lyckas.
Jag gissar - i brist på närmare info - att du har en 140:a från runt -75. Bifogar skärmdump från manualen för årsmodellerna 74-77:

post-94090-0-14717200-1412059913_thumb.png

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.suzukimarin.se/topmeny/kpaga/1074323-kpa-ga

För att den 7-åriga garantin ska gälla för nyare motorer ska motorn vara registrerad hos KGK. Du skriver inte vilken årsmodell din motor har men den är kanske lite äldre än 2012, trots det bör den förmodligen redan vara registrerad för att garantin ska gälla.

 

http://boatinfo.no/lib/suzuki/manuals/suzuki_df/pages/page_l8.swf

2003 års modell av DF115 har iaf serienummeret instansat vid cylinderblocket.

 

Jag har mycket svårt att tro att man har - i dessa utombordarstöldstider - slutat stansa in motornummer på Suzuki. Det låter som om din servicefirma kan ha lite hemläxa att göra. Kanske servar de fler märken och har inte så bra koll på Suzuki?

Kollade i instruktionsboken igår och i den nämner man bara den lapp som sitter på riggen, dvs inget om något nummer under motorkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skandal att en motor för mer är 100 000, år 2010 eller 2011, har inte motornumret inlagt på elektronisk väg i motorns styrenhet.

Sånt förfarande skulle t.ex omöjliggöra service på stulna motorer hos seriösa servicefirmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla efter en "frostplugg" på barbord sida på blocket. Nummret finns där på johnson fyrtakt iaf och de är väl egentligen suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoegakusten:

Att instruktionsboken bara nämner klisterlappen kanske kan bero på att man tycker att den räcker för vanliga "användare"

 

 

pramer: 

Det du skriver om johnson verkar stämma väl med infon om Suzuki som jag länkade i tidigare inlägg. Det ska bli spännande att höra om hoegakusten hittar något motornummer där eller inte.

 

 

Är också nyfiken på om Eld- hittade något motornummer till slut?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit vid båten och tittat efter men det sitter helt säkert inte kvar någon läsbar skylt där. Däremot tänkte jag kolla om det kanske finns några rester kvar av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit vid båten och tittat efter men det sitter helt säkert inte kvar någon läsbar skylt där. Däremot tänkte jag kolla om det kanske finns några rester kvar av den.

 

Ledsen om det blir lite OT här, tråden handlar ju egentligen om TS Suzuki utombordare och inte Mercruiser inombordare, men delger dig ändå min egen uppfattning med reservation för ev felaktigheter:

 

Det är just för att det saknas en skylt som jag grunnade på om blocket kanske är utbytt. På GM-baserade block finns ett gjutnummer som kan ge en osäker indikation om ungefär vilket år blocket är från. På de raksexor som jag råkar ha hand om finns ett GM gjutnummer som indikerar ett gjutningsår som stämmer bra med motorernas kända tillverkningsår enligt serienummeret (give or take a few). Din rakfyra är väl också baserad på en GM-motor, har jag för mig? Kanske finns det ett gjutnummer att kolla upp och som då kan indikera om blocket tex är senare än mitten av 70-talet och därmed ett utbytesblock. Serienummer däremot blir svårare att reda ut utan fastnitad skylt eftersom samma block ofta använts i såväl bil- som båtmotorer från vitt skilda tillverkare som använder olika nummerserier efter eget behag, och nitar fast sina respektive serienummer på en ID-platta på blocket. Jag tvivlar på att man får med en ny ID-platta när man köper ett utbytesblock (det skulle kanske vara om man köpte från Mercruiser då). Om man vid byte av block inte ids nita fast den gamla ID-plattan blir motorn utan serienummer. Fast man kan fråga sig vad serienummeret isf skulle ha gällt för? Motorn exkl blocket, som ju är bytt? Frågan om serienummer blir i detta fall kanske mest akademisk, och den fastnitade ID-plattan från det gamla blocket skulle inte längre vara ett bevis för motorns ålder utan då snarare mest tjäna som ett hjälpmedel så att man beställer rätt reservdelardelar till block och kringutrustning. Mer info här:

http://www.marinemechanic.com/merc/distributors/mercurymarine/sterndrive/gmblockcodes1.PDF

 

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seriemummret som tidigare satt på ventilkårepan. Men jag kan ju inte säkert veta vad som är original. Det spelar ju egentligen ingen större roll. Jag vet ju vilket utförande jag har på motorn vilket stämmer med serienummret som tidigare satt på ventilkåpan. Jag tycker ändå att det är underligt att inte stansa in numret i blocket. Byter man block borde man få ett nytt numner på det nya blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer OT nu, TS får väl protestera till slut, men (återigen med reservation för ev missuppfattningar, detta är endast min personliga uppfattning av det hela):

 

Jag vet inte hur GM, som ofta säljer samma block till många olika tillverkare (ex: Mercruiser men även Chevrolet) ska kunna stansa in ett serienummer i blocken? Jag antar att de gjuter en binge block och sedan säljer dem till resp tillverkare, och att de inte vid gjuttillfället vet var ett givet blocket hamnar, dvs de vet inte vilket serienummer eller ens serienummerformat blocket ska stansas med. När sen Mercruiser får blocken petar de i alternativt slänger på en massa godis samt fäster serienummerplåten utformad enligt deras egna nummerserier. Köper man ett utbytesblock från någon av alla de olika firmor som säljer "remanufactured" block så vet man inte vilken tillverkare som fick blocket första gången, det kan vara Mercruiser men det kan i värsta fall även vara en biltillverkare. Den serienummerplåt som satt på utbytesblocket innan det renoverades eller rent av mariniserades, är ju helt överspelad i betydelse då. Antar att firmorna, t ex Michigan Motorz, bara bänder bort den? Undrar hur Mercruiser gör?

 

Hursomhelst - är det inte en smula märkligt att inte plåten sitter kvar på din motor om den nu är i originalutförande?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vem som skruvar ihop motorn så är det gjort i en handvändning att knacka in ett serienummer i blocket. Varken svårt eller tidskrävande. Resultatet är en identifiering som aldrig försvinner av misstag eller slitage. Om någon bestämmer sig för att ta bort det så syns det att gjorts åverkan på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om det. Å andra sidan är en nitad platta bra mycket beständigare är den där klisterlappen som först diskuterades. Och jag har svårt att tro att den försvinner av slitage. Eller ens av misstag. Försvinner den är det ett resultat av en medveten handling. Lika medveten som att slipa bort ett i blocket instansat motornummer. Kanske dags att släppa Mercruiseraspekten nu? Är nyfiken på hur det går med TS i hans serienummersökande :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar inom fordomsindustrin och jag vet att gjutformar är riktigt dyra samt att det är fler än en gjutform i drift samtidigt, allt för att få ner priset. Att gjuta in mer än batch nummer är inte troligt. Tror inte heller att det är troligt att man sätter in en stans i fleropscellen när man tillverkar blocket. Alumininum är mycket svårstansat då du flyttar material och derformerar hela blocket. Fräsa skulle gå men tar för lång tid. (dyrt) man jagar varenda sekund. 

 

Kvar är nog endast klisterlapp! Billigt och troligen godkänt för de lossnar inte utan hjälp. Kan kolla på min suzuki 90 nästa gång den är från 2012 och jag har bara sett en klisterlapp när jag har kollat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar inom fordomsindustrin och jag vet att gjutformar är riktigt dyra samt att det är fler än en gjutform i drift samtidigt, allt för att få ner priset. Att gjuta in mer än batch nummer är inte troligt. Tror inte heller att det är troligt att man sätter in en stans i fleropscellen när man tillverkar blocket. Alumininum är mycket svårstansat då du flyttar material och derformerar hela blocket. Fräsa skulle gå men tar för lång tid. (dyrt) man jagar varenda sekund. 

 

Kvar är nog endast klisterlapp! Billigt och troligen godkänt för de lossnar inte utan hjälp. Kan kolla på min suzuki 90 nästa gång den är från 2012 och jag har bara sett en klisterlapp när jag har kollat. 

 

 

Kan hålla med om det. Å andra sidan är en nitad platta bra mycket beständigare är den där klisterlappen som först diskuterades. Och jag har svårt att tro att den försvinner av slitage. Eller ens av misstag. Försvinner den är det ett resultat av en medveten handling. Lika medveten som att slipa bort ett i blocket instansat motornummer. Kanske dags att släppa Mercruiseraspekten nu? Är nyfiken på hur det går med TS i hans serienummersökande :-)

Jag har inte haft någon möjlighet att kolla då båten som sagt är inlåst för vinterförvaring. Det ställe jag har båten på kommer att ha en helg längre fram då fler fordon ska ställas in och då ska jag försöka passa på att komma in och kolla min motor.

 

Nu ska jag ju inte svära på att lappen inte lossnat utan hjälp av någon annan men jag vill påpeka att det inte är speciellt troligt. Under sommaren ligger båten vid min privata brygga där ingen annan än familjen befinner sig och under vintern i en låst lokal. Däremellan förvarar jag den hemma på gården på trailern. Och visst skulle teoretiskt någon kunna avlägsnat den men jag håller det som sagt var inte som speciellt troligt. Jag skulle uppskatta om du kollade på din motor om du hittar numret på det ställer det tydligen finns på en -03 Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom modern fordonsproduktion använder man lasersetsning för serienummermärkning. Fungerar säkert inte på alla material men på gjutjärn går det definitivt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom modern fordonsproduktion använder man lasersetsning för serienummermärkning. Fungerar säkert inte på alla material men på gjutjärn går det definitivt bra.

 

Finns nog inga motorblock i gjutjärn kvar längre. Möjligen så kan det finnas någon form av nålprägling men inte troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...