Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lorelius

Kryssa med Albin 82

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en Albin 82 för några veckor sedan. De som kan säger att den inte seglar jättebra, men bra för att vara motorseglare. Jag är verkligen en nybörjare på segling, men försöker att lära mig. Jag har hunnit med att segla för alla bogar. När jag har pratat med erfarna seglare säger de att Albin 82 seglar helt okej, men vissa säger att de kanske inte skulle vilja kryssa med den. Nu undrar jag varför? Vad är det som inte blir bra? Jag har provat att kryssa och kom upp i ca 6 knop i måttliga vindar. Jag tyckte att det kändes bra, men jag har inte så mycket att jämföra med. 

Är det något jag ska se upp med då jag kryssar? Eller vad är det som är dåligt?

Tacksam för svar

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av typen, men kan tänka mig att de menar kryssvinklarna mot vinden, att den höga båten kanske inte seglar så nära vinden, och därmed inte kommer så långt framåt för varje slag......     6 knop låter ju annars som en bra fart för båttypen.

Fortsätt du att kryssa om det känns bra för dig och fungerar..... man behöver inte ha så bråttom fram om man njuter av resan.......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av typen, men kan tänka mig att de menar kryssvinklarna mot vinden, att den höga båten kanske inte seglar så nära vinden, och därmed inte kommer så långt framåt för varje slag......     6 knop låter ju annars som en bra fart för båttypen.

Fortsätt du att kryssa om det känns bra för dig och fungerar..... man behöver inte ha så bråttom fram om man njuter av resan.......

Nej, jag tänker också att det är synd att ha bråttom, speciellt då man seglar...

Jag ska ut nu i helgen igen, och det ser ut att bli ganska friska vindar (enligt rapporten såhär många dagar innan) ca 8m/s och i byarna upp till 16 m/s. Är det något speciellt jag bör tänka på? Visst bör båten klara detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 m/s är ju ganska kraftfull vind, och jag vet ärligt talat inte vilka segel du bör sätt i sådana förhållanden, det finns ju båtar som seglar med fulla ställ upp till närmare 20 m/s medan andra börjar reva eller minska försegel redan vid 6-7 m/s.

Att har för mycket segel uppe i hård vind kan vara ganska obehagligt om man är ny, så du ska nog fråga någon med erfarenhet av din båttyp, hur är det med förra ägaren? Har ni bra kontakt så kan du kanske få tips där...??    

Har du för mycket segel uppe och gör misstag i hård vind så finns ju alltid risk att saker och ting går sönder.....       8 m/s är ju betydligt trevligare vindstyrka att hantera......  men som sagt.... prata med någon som kan båttypen, eller ta med dig nån van seglare och testa er fram, och hellre för lite segel än för mycket om det är hård vind eller kraftiga byar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller verkligen med Twister 550 om att du ska gläfjas åt att di gillar ayt kryssa och även att du är nöjd ned farten. Både i Mälaren och i Stockholms skärgård då set vi SÅ många rik fiba segelbåtar som går för motor oavsett om de har motvind elkrr medvind och gör det även få det blåser riktigt bra. Märkligt! Kan det vara så att deras planer för sin segeltur är så högt ställda att redan från början är fokuserad på att nå slutdestinationen och inte kan tagfa ned?

Men jag vill faktiskt avråda dig från att framför allt kryssa i hårda vindar typ från 8 sekundmeter och uppåt! Det kan slita hårt på både segel och riggdetaljer plus i värsta fall även skapa olustkänsla hos någon i besättningen som kanske inte är lika taggad på att kryssa i hård vind.

Man tjänar faktiskt i längden på att låta den som har mest olustkänsla under seglingen få bestämma. Då ökar chanserna vesäntligt att de är riktigt sugba på att segla $ kryssa även i framtiden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraften i vinden ökar kvadratiskt med vindhastigheten. Skillnaden mellan 8 m/s och 16 m/s är en faktor 4 (2^2)! Samma segelyta tar alltså ca fyra gånger så stor kraft ur vinden om det kommer en sån vindby. Det blåste ca 9 m/s när jag var ute senast, och kanske 12 i byarna. Det var nog för att få upp pulsen på mig i alla fall, de gånger det kom en vindby.

Jag skulle tro att om man inte är van seglare, och inte heller van vid den båt man seglar, så bör man minska segelytan till vad som är lagom för den förväntade vindstyrkan i byarna, i stället för den stadiga vinden. T ex den minsta focken och 1-2 rev i storseglet, eller ett mindre stormsegel. Sen beror det förstås på hur man ska segla i förhållande till vinden. Vet man att det nästan bara blir undanvindssegling kan man komma undan med större segelyta, eftersom det kränger mycket mindre då.

 

Man får bara passa sig, för det är lätt att luras av medvindssegling. Med vinden i ryggen blir den skenbara vinden den verkliga vinden minus båtens fart, och det känns ganska lugnt i sittbrunnen. Vänder man och går upp mot vinden får man i stället en skenbar vind som är den verkliga vinden plus båtens fart. Låt säga att det blåser 20 knop (ca 10 m/s) och man slörar i 6 knop. Då upplever man ca 14 knops vind (ca 7 m/s). Går man upp mot vinden och behåller 6 knop blir det plötsligt 26 knop (drygt 13 m/s) i ansiktet! Det är nästan dubbelt så kraftig vind, och i det här exemplet blir det 3.5 gånger större kraft i seglen.
 

Jag tror inte att 16 m/s är rimligt för byvind om det är 8 m/s stadigt. Förutom i väldigt lätta vindar är det normalt med ca 30-50 procent högre vindhastighet i byar. I alla fall när det gäller vind som alstras av tryckgradienter. Sjunkande luft kring stackmoln och kraftiga fronter är en annan sak.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är verkligen härlig matematiker och resonerar som en riktig fysiker samtidigt som du gör det på ett sätt dom i alla fall jag tycker är begripligt Raol:)

Men en sak som jag tycker är synnerligen viktig att prara om när det gäller oerfarenhet/hårdvind har vi inte prarat om än.Det är det som i alla fall jag anser vara det farligaste och mest kritiska när man seglar: JIPPEN!

Oavsett om den kommer /sker planerat eller blur en oplanerad sk slänggipp så är det oerhörda krafter som både kan skada människor och båt! Det skonsamnaste sättet att gippa (som jag upplever det i alla fall) ör ayt skots hem maximalt , styra försiktigt över på den nya bogen och därefter hastigt släppa ut hela storskotet. Det kan vara så mycket tryck i storskotet som frigör när man släpper ut efter en jipp att man kan på typ brännskador i handen om man håller emot.

Håller ni med?

Har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelbåten som ju använder vindens energi blir det väldigt mycket mer vid 16 m/s mot 8m/s. Energin ökar kubiskt med vindens hastighetsökning. Alltså åtta gånger. Det händer alltså grejer i kuling och storm. Vid 25 m/s går båten i maxfart på bara riggen mm fasta grejer ombord. Då blir det ingen kryss förstås och det får man vara glad för.

 

Tycker att 8 m/s kan kännas som maxvind för att inte få det obekvämt på kryss medan 16 m/s är helt ok i medvind. I medvind minskar ju den krängande kraften så båten seglar mer upprätt men hastigheten på vinden känns 3-4 m/s mindre när båten går 6-8 knop. Värre blir det på kryss då båtens farten adderas till vindens.

Se till att ha minimalt med segel när du går ut i byig 8m/s. Du får tillräckligt att jobba med om du har bottenrevat och minsta focken eller bara en flik utrullat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag är ju en siffernörd.

Men ja, gippa i hård vind bör man förstås undvika om det går. Bättre att svänga genom vindögat om man har utrymme och tid. Annars gör jag så som du beskriver, att skota hårt och sen svänga över försiktigt, nästan balansera där vinden byter sida. I vår lilla båt är inte krafterna så stora, så där håller jag även i bommen för att ytterligare minska farten den slår över med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelbåten som ju använder vindens energi blir det väldigt mycket mer vid 16 m/s mot 8m/s. Energin ökar kubiskt med vindens hastighetsökning. Alltså åtta gånger.

Det där gäller effekt, inte kraft. Energi är knepigt att tala om eftersom det omfattar ett tidsintervall, och är inte momentant (som kraft och effekt).

 

Det är kraften i seglen som får båten att kränga, och kraften ökar kvadratiskt. Däremot är det effekt som driver båten, och den ökar kubiskt, men mer fart är nog sällan problemet i kraftig vind, utan just krängningen. I viss mån finns en växelverkan, eftersom effekten ger båten fart, och farten ökar den skenbara vinden, och därmed ökar kraften från vinden (upp till en jämviktspunkt där kraften från seglen är i balans med motståndet från rigg, överbyggnad, skrov och roder).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har rullstor och rullgenua. Om väderleksrapporten håller i sig börjar jag med väldigt lite utrullat.

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu måste kryssa i hård vind gäller det att inte gå så högt som möjligt. Då kommer ni aldrig fram. Släpp lite på skoten och gå lite lägre så ni får fart och minskar avdriften. Detta gäller framförallt båtar med grund köl, t ex motorseglare.

 

Det är bra att ha segelhandskar på sig när ni seglar och framförallt när det blåser hårt. Då kan ni få stopp på linor som rappar ut när ni släpper på skoten, t ex efter en gipp, utan att bränna upp fingar och handflator.

Använd just segelhandskar även om de är lite dyra då de är förstärkta i handflatorna. Själv sliter jag ut ett par per år och skulle inte vilja segla en meter utan dom.

 

/R

Redigerad av rgsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också både rullstor och genua på rulle.

 

För att göra det rätt ska seglen rullas ut helt och sedan rullas in i den vind man seglar i. Det blir annars gnidning mellan duklagren som nöter på seglet. Det ska alltså vara hårt inrullat i hård vind.

 

Det känns rätt bra att ha överdrivet lite segel i hård vind. Tyvärr är duken lite klen men påfrestningen blir iallafall mindre med för lite segel än för mycket. Seglar man halvvind eller öppna bogar är det bekvämt så länge man inte är ute på öppet hav.

Gick för några år sedan från Rügen till Malmö i styv kuling med stormbyar. Lagom mycket segel i medvinden var kanske 1/3 genua och samma på storen. I en ofrivillig slänggipp sprack storen, sträckte ut shackel och fick storbommens skena för skotfästet att öppna sig. Lossade inte helt, turligt nog. Då hade det varit upplagt för rigghaveri om bommen fortsatt och slagit mot vanten.

Seglingen var annars inget obehagligt men väldigt slingrig då styrautomaten fick ansvaret. Det var också den som orsakade slänggippen. Eller ska sanningen fram mitt eget fel som inte satt preventer på bommen. Tyckte vi hade så platt läns så vi kunde klara oss utan preventer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag är ju en siffernörd.

 

Men ja, gippa i hård vind bör man förstås undvika om det går. Bättre att svänga genom vindögat om man har utrymme och tid. Annars gör jag så som du beskriver, att skota hårt och sen svänga över försiktigt, nästan balansera där vinden byter sida. I vår lilla båt är inte krafterna så stora, så där håller jag även i bommen för att ytterligare minska farten den slår över med.

 

Att svänga runt genom vinden istället för att gippa (kallas Kinesgipp) kan vara smart, men har för mig att en del segerlbåtar kan vara så trögsvängda vid en sådan manöver i hård vind att de lätt fastnar i vindögat. Men har man då en motorseglare/inombordsmotor så kan man ju ha den igång som beredskap så man väldigt lätt och snabbt kan ta sig ur vindögat utan att seglen slår för mycket och skadas.

Hur är det med segelbåtar som har sitt storskotsarrangemang och bommen så högt placerat att man inte kan klämma sig eller få bommen i huvudet? visst är det smart, praktiskt och säkert(vackert? Tjaaa....) Men påfrestningen måste väl vara den samma om man inte någon form av bombroms . Finns det? Är det vanligt förekommande? Det är väl i så fall bara på väldigt stora och exklusiva segelbåtar som det förekommer kan jag tänka mig.

Det vore intressant att få läsa om hur seglare som har en högt placerad skotskena upplever/genomför sina gippar i hårdvind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det brallar loss lite brukar jag sätta preventor för båda bogarna. Vid gipp kan jag skota hem max och använda gajen som broms vid gippen, får hur smidig och oryckig gipp som helst.

Gajarna drar jag på läsidan sedan fast i ledig vinch och kan bromsa med den när jag gippar tillbaka.

Lite bökigare har jag med genua-spirbomen. Den brukar vara enklast, i hård vind, att ta över innan gippen så man får lite lä av storen.

Har skotskena ovanpå luckgaraget och bomen såpass högt att du måste stå på ett toft för att få den i skallen.

 

Ryckte loss hela storskotskenan i somras när jag gippade halvt ofrivilligt efter en väjningsmanöver, pga. dåligt planerat möte. Trodde jag skulle hinna framför en kryssande båt, själv samlade jag höd med storen uppe och stödmotor. Fick göra en gir bakom och snabbt vända med vinden, i farled.. Skenan blev krokig i två riktingar. Jag lyckades snabbt släppa storen och få ner skena och skot i salongen... Så visst blir det krafter vid gippar..

Hittade en Åke med bra garage, rejäl arbetsbänk i metall, smidestvingar och gas-svets. Där kunde vi räta ut skenan. En kompis kom med borrmaskin, borr och gängtappar samt nya skruv med större diameter... En dags mekande, sen var det "textilier upp" igen.

 

Jag e åxå nybörjare men har kommit fram till att det är bättre att reva en gång för mycket.... och kanske komma till tänkt destination lite senare.

Jag har min första båt, en Vega, kvar... inte fasen e den heller så kass seglare som "myten" säger. Det går att ta sig precis vart man vill utan motor... DEt är väl det som e grejen med segelbåt, i allafall för mej.
 

Jag har åxå noterat att många segelbåtar kör med motor.. har seglat om många när det varit fina långa rena- "bara styra" bogar.

Kan det vara så enkelt att "man" inte gillar att segla, "man" älskar båtlivet och "man" tycker om segelbåt mer än motorbåt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många (seglare) som har synpunkter på den ena eller den andra segelbåten!

Den ena är lite bättre på kryssen än den andra osv osv. Tvärsäkra uttalanden t.o.m.

 

Alla båtar är kompromisser i ett eller annat avseende?

Så häng inte upp dig på det eller att någon säger att din båt är som en motorseglare… fast den seglar bra för en sådan? typ…  ( jag äger själv en motorseglare idag )

 

OM jag själv skulle välja båt efter vad jag vill att den ska göra, efter väder, typ av segling, besättning, ambitionsnivå i förhållande till omständigheter - så behöver jag ett 15-tal båtar.

 

Lär dig din egen båt och bemästra den tycker jag. Och ovanstående inlägg från Caribic säger väl att det faktiskt kan vara farligare att länsa och få en slänggipp än att din båt kryssar dåligt ( om det nu stämmer - för vilken båt jämför man med kan man fråga? )

 

Vad du gör för att minska risk för gipp, när du inte är beredd, är att fästa en lina längst bak på bommen, den linan drar du sedan så långt föröver du kan, tex via en förtöjningsknap, sedan dras linan akteröver så att du kan fästa den på ett bra sätt ( kräver lite tankar )

 

Det innebär att när gippen kommer så rör sig bommen någon decimeter istället för att swischa hela vägen över till andra bogen i full fart ( inte bra att stå i vägen då )

Egentligen behöver du två sådana linor eftersom du ibland vill gippa över till andra sidan?

Det finns smarta beslag också (dyra) men två linor är allt man behöver att starta med.

 

Lycka till med att bli experten på din båt, andra kan sina båtar och en del är mer experter bara på andras båtar, de vet ju då vilka som är "bäst" i alla väder och omständigheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Funkis!

Vilket befriande svar! Och tack för tipset med antigipp-anordningen! Ska provas i helgen!

Fundering:

Jag har rullgenua och rullstor, och på lördag verkar det ska blåsa 11 m/s. Kan det vara läge att bara köra genua? Den är lite lättare att få ut, och lite lättare att hantera tycker jag. Jag har provat att bara ha Genua vid slör och läns, men vet att jag måste kryssa på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att slippa preventergajar och gipprisk ör att inte segla med vibden rakt akteriftån/plattläns utan sköra lite och slöra istället. Nen det förutsätter att dey segelbara vattnet är tillräckligt stört flr att klara det.

Till och från seglar min son och jsg en del Hobie 16. Den båten blr man inte länsa med! Hon fullkomligt dör om du länsar, men du lovar upp och slörar så blur det en helt annan sprutt:) Här kan verkligen kalla det för att man dja "kryssa" sig fram i medvinden. I bland janske man till och nef ska lova ännu mer än slör för att få ut maximal fart. Js, då får msyn övetväga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skära och "kryssa" i medvind är något som nästan bara flerskrovsbåtar tjänar på då de har större fartskillnad mellan läns och slör. Enskrovsbåtar (läs kölbåtar) kan inte komma upp i de farterna som gör att man får högra fart med vinden (VMG) när man skär. För att klara detta har flerskrovsbåtar en stor gennaker och betydligt högre segelyta-till-båtvikt-kvot än en kölbåt.

När jag gick från kölbåt till flerskrov fick jag mer än dubbelt så mycket segel på en båt som väger hälften så mycket.

 

Däremot om man vill segla säkrare bör man skära istället för att åka plattläns även i en kölbåt och gippa kontrollerat. Om nu farvattnet tillåter det...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på polardiagram för olika kölbåtar ser man att man visst vinner på att kryssa i medvind. Här är ett exempel:

polarplot.JPG
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, man ökar i fart även i en kölbåt, men ökar man VMG (farten rakt ifrån vindögat, dvs om man seglar plattläns)? Skär man ökar man också sträckan. Om man håller 135 grader mot vinden (skär 45 grader) blir sträckan 1,41 gånger längre och således måste farten öka lika mycket om man skall tjäna på det. I polardiagrammet ovan kanske man gör det i lätta vindar.

 

Polardiagrammet är också taget från en J-105 som är nästan en ren tävlingsbåt (läs väldigt spartansk) och gjord enbart för att seglas fort och med just gennaker. Tveksamt om vanliga familjebåtar och motorseglare har samma form på diagrammet.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det är en utpräglad tävlingsbåt, men det är lättast att hitta diagram för såna. Tvivlar på att det finns nån för båten jag seglar, en Seacat, till exempel... :)

Men polardiagram är lätta att tolka. Ska man i vindens riktning så styr man den vinkel där en linje 90° från den vindriktningen tangerar den kurva man seglar på. I diagrammet ovan har dessa vinklar markerats med små kvadrater på kurvorna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt värre än så. Energin per sekund (effekten) från vinden ökar med kuben av vindhastigheten.  Energin per kubikmeter luft som sveper förbi seglen ökar med kvadraten av vindhastigheten och dessutom ökar mängden luft proportionellt. Så om du går från 6 till 8 m/s vindhastighet så ökar den effekt vinden har till mer än det dubbla.

 

Och det tycker jag stämmer med upplevelsen.

 

/P

 

Kraften i vinden ökar kvadratiskt med vindhastigheten. Skillnaden mellan 8 m/s och 16 m/s är en faktor 4 (2^2)! Samma segelyta tar alltså ca fyra gånger så stor kraft ur vinden om det kommer en sån vindby. Det blåste ca 9 m/s när jag var ute senast, och kanske 12 i byarna. Det var nog för att få upp pulsen på mig i alla fall, de gånger det kom en vindby.

Jag skulle tro att om man inte är van seglare, och inte heller van vid den båt man seglar, så bör man minska segelytan till vad som är lagom för den förväntade vindstyrkan i byarna, i stället för den stadiga vinden. T ex den minsta focken och 1-2 rev i storseglet, eller ett mindre stormsegel. Sen beror det förstås på hur man ska segla i förhållande till vinden. Vet man att det nästan bara blir undanvindssegling kan man komma undan med större segelyta, eftersom det kränger mycket mindre då.

 

Man får bara passa sig, för det är lätt att luras av medvindssegling. Med vinden i ryggen blir den skenbara vinden den verkliga vinden minus båtens fart, och det känns ganska lugnt i sittbrunnen. Vänder man och går upp mot vinden får man i stället en skenbar vind som är den verkliga vinden plus båtens fart. Låt säga att det blåser 20 knop (ca 10 m/s) och man slörar i 6 knop. Då upplever man ca 14 knops vind (ca 7 m/s). Går man upp mot vinden och behåller 6 knop blir det plötsligt 26 knop (drygt 13 m/s) i ansiktet! Det är nästan dubbelt så kraftig vind, och i det här exemplet blir det 3.5 gånger större kraft i seglen.
 

Jag tror inte att 16 m/s är rimligt för byvind om det är 8 m/s stadigt. Förutom i väldigt lätta vindar är det normalt med ca 30-50 procent högre vindhastighet i byar. I alla fall när det gäller vind som alstras av tryckgradienter. Sjunkande luft kring stackmoln och kraftiga fronter är en annan sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det hade visst forgus redan skrivit om. OK då håller jag bara tyst med istället ;-)

 

/P

 

 

Det är faktiskt värre än så. Energin per sekund (effekten) från vinden ökar med kuben av vindhastigheten.  Energin per kubikmeter luft som sveper förbi seglen ökar med kvadraten av vindhastigheten och dessutom ökar mängden luft proportionellt. Så om du går från 6 till 8 m/s vindhastighet så ökar den effekt vinden har till mer än det dubbla.

 

Och det tycker jag stämmer med upplevelsen.

 

/P

 

Kraften i vinden ökar kvadratiskt med vindhastigheten. Skillnaden mellan 8 m/s och 16 m/s är en faktor 4 (2^2)! Samma segelyta tar alltså ca fyra gånger så stor kraft ur vinden om det kommer en sån vindby. Det blåste ca 9 m/s när jag var ute senast, och kanske 12 i byarna. Det var nog för att få upp pulsen på mig i alla fall, de gånger det kom en vindby.

Jag skulle tro att om man inte är van seglare, och inte heller van vid den båt man seglar, så bör man minska segelytan till vad som är lagom för den förväntade vindstyrkan i byarna, i stället för den stadiga vinden. T ex den minsta focken och 1-2 rev i storseglet, eller ett mindre stormsegel. Sen beror det förstås på hur man ska segla i förhållande till vinden. Vet man att det nästan bara blir undanvindssegling kan man komma undan med större segelyta, eftersom det kränger mycket mindre då.

 

Man får bara passa sig, för det är lätt att luras av medvindssegling. Med vinden i ryggen blir den skenbara vinden den verkliga vinden minus båtens fart, och det känns ganska lugnt i sittbrunnen. Vänder man och går upp mot vinden får man i stället en skenbar vind som är den verkliga vinden plus båtens fart. Låt säga att det blåser 20 knop (ca 10 m/s) och man slörar i 6 knop. Då upplever man ca 14 knops vind (ca 7 m/s). Går man upp mot vinden och behåller 6 knop blir det plötsligt 26 knop (drygt 13 m/s) i ansiktet! Det är nästan dubbelt så kraftig vind, och i det här exemplet blir det 3.5 gånger större kraft i seglen.
 

Jag tror inte att 16 m/s är rimligt för byvind om det är 8 m/s stadigt. Förutom i väldigt lätta vindar är det normalt med ca 30-50 procent högre vindhastighet i byar. I alla fall när det gäller vind som alstras av tryckgradienter. Sjunkande luft kring stackmoln och kraftiga fronter är en annan sak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lorelius,

 

Prövade du att kryssa med bara genua/fock. Har själv en ganska nyköpt Albin82, och har inte fått till kryssen riktigt. Särskilt inte i vind i 8m/s eller mer. tycker båten bara stampar. Har du några tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Petter!
Sent svar...
Har du fått till kryssen? 
I hårda vindar kan det vara en del stampande, men visst fungerar det bra att kryssa. Jag kanske inte kan lika högt mot vinden som en del andra båtar, men kryss är verkligen inget problem. Jag kör med rullstor och rullgenua. Är det hård vind rullar jag in båda, men brukar börja med genuan, så att det blir mer som en fock, när det blåser hårt. 
I sommar har jag verkligen fått till seglingen, och klarar enkelt av att segla båten ensam, om det inte blåser riktigt mycket. 
Helt off topic: Vet du hur kölen är infäst? Hittar inte kölbultarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...