Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lorelius

Kryssa med Albin 82

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en Albin 82 för några veckor sedan. De som kan säger att den inte seglar jättebra, men bra för att vara motorseglare. Jag är verkligen en nybörjare på segling, men försöker att lära mig. Jag har hunnit med att segla för alla bogar. När jag har pratat med erfarna seglare säger de att Albin 82 seglar helt okej, men vissa säger att de kanske inte skulle vilja kryssa med den. Nu undrar jag varför? Vad är det som inte blir bra? Jag har provat att kryssa och kom upp i ca 6 knop i måttliga vindar. Jag tyckte att det kändes bra, men jag har inte så mycket att jämföra med. 

Är det något jag ska se upp med då jag kryssar? Eller vad är det som är dåligt?

Tacksam för svar

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av typen, men kan tänka mig att de menar kryssvinklarna mot vinden, att den höga båten kanske inte seglar så nära vinden, och därmed inte kommer så långt framåt för varje slag......     6 knop låter ju annars som en bra fart för båttypen.

Fortsätt du att kryssa om det känns bra för dig och fungerar..... man behöver inte ha så bråttom fram om man njuter av resan.......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av typen, men kan tänka mig att de menar kryssvinklarna mot vinden, att den höga båten kanske inte seglar så nära vinden, och därmed inte kommer så långt framåt för varje slag......     6 knop låter ju annars som en bra fart för båttypen.

Fortsätt du att kryssa om det känns bra för dig och fungerar..... man behöver inte ha så bråttom fram om man njuter av resan.......

Nej, jag tänker också att det är synd att ha bråttom, speciellt då man seglar...