Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Yanmar YSB8 funderingar angående Oljebyte.

Rekommendera Poster

Första gången jag ska byta olja på min motor

 

post-99780-0-07601100-1410727187_thumb.jpg

 

I bilden har jag inringat den gula locken där man brukar fylla på olja och sedan också oljefilter som sitter med 3 bultar och ett vred.  (Den som man vrider innan man ska starta för att rengöra den)

 

Förra ägaren sa att när man byter på olja ska man suga ut motoroljan genom en rör? jag hittar inte rören? vart sitter den? .

 

 

 

Sedan sa han att oljefilter rengörs med diesel, finns det någon gummipackning som ska bytas? hur mycket olja kommer att rinna ut när man ta ta isär den?

 

Tack på förhand

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag ska byta olja på min motor

 

attachicon.gifyanmarolje.jpg

 

I bilden har jag inringat den gula locken där man brukar fylla på olja och sedan också oljefilter som sitter med 3 bultar och ett vred.  (Den som man vrider innan man ska starta för att rengöra den)

 

Förra ägaren sa att när man byter på olja ska man suga ut motoroljan genom en rör? jag hittar inte rören? vart sitter den? .

 

 

 

Sedan sa han att oljefilter rengörs med diesel, finns det någon gummipackning som ska bytas? hur mycket olja kommer att rinna ut när man ta ta isär den?

 

Tack på förhand

Hej! 

Jag har en YSM 12 och det ser likadant ut på den. Jag har en oljebytarepump vars sugrör jag sticker ner genom oljepåfyllningshålet, dvs det gula locket. Oljefiltret brukar jag, såsom din båts gamla ägare, tvätta i diesel. Du lossar de tre muttrarna och drar ut filtret. Jag kommer inte ihåg om det kom ut så mycket olja, så förmodligen inte. Dock bör det väl vara lämpligt att göra det  momentet innan man har fyllt på ny olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljefilter byter man, man rengör inte... Eller har den motorn någon specialare? Oljan suger men upp med en pump genom hålet oljestickan sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, på just den motorn så rengör man oljefiltret. Det är ett "skrapfilter" som fungerar lite annorlunda än de normala "utbytesfilterna".

 

Yanmar anger konstigt nog inget intervall i sitt serviceschema för hur ofta filtret "ska tvättas", bara att det ska vridas dagligen http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/234

 

I "mekavdelningen" av manualen så anges rengöring "periodically" utan att gå in på hur ofta de avser med det.

Så här ser det i alla fall ut när det skruvats bort http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/102

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du ihåg om den har en gummipackning? Behöver jag demontera vattenpumpen ? Dvs remmen för att kunna ta ut filtret?

 

Visst är filter det som jag markerade dvs den som har 3 bultar och vredet som man ska vrida varje gång man starta på motorn. Vill vara 100% säker så att jag inte skruva lös något annat.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger ingen YSM o har inte meckat med nån (men använt båt med sådan motor några gånger) så jag vet inte om det går att få ut filtret utan att lossa drivremmen till vattenpumpen. Men det är ju inte så svårt att lossa på vattenpumpen så du kan kränga av drivremmen. Du får väl testa....

Det är filtret som sitter med tre bultar o har ett vred i mitten. Kolla sprängskissen enligt länken ovan.

Det ser ut att sitta en o-ring längst in på filtret. Mellan motorfronten o filtret skulle det förvåna mig om det inte sitter en papperspackning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket olja är det rimligt att man lyckas suga upp vid ett oljebyte egentligen?

 

Min 3-cylindriga Yanmar har en totalt oljevolym på 2,7 liter men jag brukar sällan lyckas suga upp mer än 1,5 via hålet för oljestickan. Varmkör givetvis motorn så oljan är ordentligt varm varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket olja är det rimligt att man lyckas suga upp vid ett oljebyte egentligen?

 

Min 3-cylindriga Yanmar har en totalt oljevolym på 2,7 liter men jag brukar sällan lyckas suga upp mer än 1,5 via hålet för oljestickan. Varmkör givetvis motorn så oljan är ordentligt varm varje gång.

 

Oljefiltret innehåller en del olja, plus att hela insidan av maskinen har olja hängande, så din volym utpumpad olja känns som ganska normal.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många motorer har en plugg i botten på oljetråget. Om man byter pluggen till en adapter och en rörbit på den så kan man enkelt tömma oljan från den lägsta punkten i motorn därigenom. Se till att det finns en gänga och plugga röret igen när det är tomt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan suger man genom ett rör som sitter på höger sidan i höjd med början på bakslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska strax byta olja och bränslefilter med mera på YSB12, så tack för denna tråd!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-09-14 vid 22:56 skrev gusvo085:

Oljefilter byter man, man rengör inte... Eller har den motorn någon specialare? Oljan suger men upp med en pump genom hålet oljestickan sitter i.

Oljefilter byter man inte på dessa motorer! Tvättar o ev blåser rent. Har för mig att man ska vända på ett av tre sätt, eller om skruvarna, sitter så placerade att detbara går att montera på ett enda sätt. 

AllaYS-motorer harinte ett sådant oljesugsrör, bakom startmotorn. Hålet i blocket ärdå pluggat. 

 

Använder själv en 5-liters handpumpad oljesug med plastslang genom gula oljepåfyllningen. Kör nedordentligt i vevhuset och suger tomt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra med forum, med massa gammal arkiverad kunskap. Rena tackinlägg kan vara ett trevlig inslag, men att "bumpa" flera år gamla trådar för sådant känns som att det går emot all forum-kutym. Ett tips till LottaKent2, i all välmening, är att kolla på datumen på trådarna du/ni svarar i.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite värdelöst vetande; sådana spaltfilter fanns det på lastbilar förr, filtret var kopplat till handbromsen, så varje gång handbromsen drogs åt renades oljan lite.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

 

Oj ska jag radera mitt inlägg?

Det ser jag ingen anledning till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev sajjen:

Visst är det bra med forum, med massa gammal arkiverad kunskap. Rena tackinlägg kan vara ett trevlig inslag, men att "bumpa" flera år gamla trådar för sådant känns som att det går emot all forum-kutym. Ett tips till LottaKent2, i all välmening, är att kolla på datumen på trådarna du/ni svarar i.

Ok, tror jag förstår, men nu kom tråden "igång" igen, och tack vare Pentax så fick jag lära mig än mer historia/detaljer kring oljefiltret som jag tycker är intressant! Åter till oljebyte/oljefilter (och annan årlig service av YS-motorer) så har jag som ny ägare till Scampi med YSB12-motor skrivit ner några tankar här http://bit.ly/oljebyte . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Pentax:

Lite värdelöst vetande; sådana spaltfilter fanns det på lastbilar förr, filtret var kopplat till handbromsen, så varje gång handbromsen drogs åt renades oljan lite.

 

Man tror så mycket... 

 

Inte renas oljan för att spaltfiltret vreds. 

 

Man vrider helt enkelt varannan skiva i filtret, typ 200 totalt, för att fösa mekaniska föroreningar åt sidan, så att oljan kan passera med bra flöde. 

Vridningen i sig, har inget med att olja skulle renas, typ lite åt gången. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en Scampi 30 med YSE12G för 15 år sedan.

Fick för mig att nu skall oljefiltret rengöras på djupet så jag tog isär lamellerna...

hur dum får man va?

Jag gjorde aldrig om det för jag satt länge innan jag fick ihop filtret, rent blev det 

Redigerad av skippeer
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

 

Man tror så mycket... 

 

Inte renas oljan för att spaltfiltret vreds. 

 

Man vrider helt enkelt varannan skiva i filtret, typ 200 totalt, för att fösa mekaniska föroreningar åt sidan, så att oljan kan passera med bra flöde. 

Vridningen i sig, har inget med att olja skulle renas, typ lite åt gången. 

Ursäkta att jag yttrade mig i frågan, jag ska genast radera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooooh nej då, behövs inte raderas. 

 

Är väl bra att det kommer upp olika ideer, som får även en annan att vakna till... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är härligt vad mycket bra info man kan hitta i gamla trådar och ännu bättre när de får liv igen, så jag hoppas att ingen misstycker denna fråga.
Jag har precis köpt ny båt med en YSM12 och skulle byta olja för första gången.
Jag körde ner slangen ifrån pumpen i påfyllningshålet (där det gula locket normalt sitter) och satte igång och pumpa. Men jag fick bara upp några få centiliter och det lät ungefär som man försöker få ut den sista drycken med ett sugrör.

Oljestickan som ser ut att sitta högre än jag fick ner slangen och bara är 5 cm lång visade däremot på halvfullt.

Sedan blev det tyvärr för för mörkt så jag beslöt mig för att prova igen någon annan dag.

 

Så har ni några tips på var jag ska skicka ner sugröret?

Jag funderade på att prova röret för oljestickan, men slangen på min pump var för tjock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...