Gå till innehåll
torsdag 24 augusti 2017
Mauritx

Yanmar YSB8 funderingar angående Oljebyte.

Rekommendera Poster

Mauritx    13

Första gången jag ska byta olja på min motor

post-99780-0-07601100-1410727187_thumb.jpg

I bilden har jag inringat den gula locken där man brukar fylla på olja och sedan också oljefilter som sitter med 3 bultar och ett vred.  (Den som man vrider innan man ska starta för att rengöra den)

Förra ägaren sa att när man byter på olja ska man suga ut motoroljan genom en rör? jag hittar inte rören? vart sitter den? .

Sedan sa han att oljefilter rengörs med diesel, finns det någon gummipackning som ska bytas? hur mycket olja kommer att rinna ut när man ta ta isär den?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
oskarc    1

Första gången jag ska byta olja på min motor

attachicon.gifyanmarolje.jpg

I bilden har jag inringat den gula locken där man brukar fylla på olja och sedan också oljefilter som sitter med 3 bultar och ett vred.  (Den som man vrider innan man ska starta för att rengöra den)

Förra ägaren sa att när man byter på olja ska man suga ut motoroljan genom en rör? jag hittar inte rören? vart sitter den? .

Sedan sa han att oljefilter rengörs med diesel, finns det någon gummipackning som ska bytas? hur mycket olja kommer att rinna ut när man ta ta isär den?

Tack på förhand

Hej! 

Jag har en YSM 12 och det ser likadant ut på den. Jag har en oljebytarepump vars sugrör jag sticker ner genom oljepåfyllningshålet, dvs det gula locket. Oljefiltret brukar jag, såsom din båts gamla ägare, tvätta i diesel. Du lossar de tre muttrarna och drar ut filtret. Jag kommer inte ihåg om det kom ut så mycket olja, så förmodligen inte. Dock bör det väl vara lämpligt att göra det  momentet innan man har fyllt på ny olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
gusvo085    29

Oljefilter byter man, man rengör inte... Eller har den motorn någon specialare? Oljan suger men upp med en pump genom hålet oljestickan sitter i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lintott    145

Jo, på just den motorn så rengör man oljefiltret. Det är ett "skrapfilter" som fungerar lite annorlunda än de normala "utbytesfilterna".

Yanmar anger konstigt nog inget intervall i sitt serviceschema för hur ofta filtret "ska tvättas", bara att det ska vridas dagligen http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/234

I "mekavdelningen" av manualen så anges rengöring "periodically" utan att gå in på hur ofta de avser med det.

Så här ser det i alla fall ut när det skruvats bort http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/102

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mauritx    13

Kommer du ihåg om den har en gummipackning? Behöver jag demontera vattenpumpen ? Dvs remmen för att kunna ta ut filtret?

Visst är filter det som jag markerade dvs den som har 3 bultar och vredet som man ska vrida varje gång man starta på motorn. Vill vara 100% säker så att jag inte skruva lös något annat.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lintott    145

Äger ingen YSM o har inte meckat med nån (men använt båt med sådan motor några gånger) så jag vet inte om det går att få ut filtret utan att lossa drivremmen till vattenpumpen. Men det är ju inte så svårt att lossa på vattenpumpen så du kan kränga av drivremmen. Du får väl testa....

Det är filtret som sitter med tre bultar o har ett vred i mitten. Kolla sprängskissen enligt länken ovan.

Det ser ut att sitta en o-ring längst in på filtret. Mellan motorfronten o filtret skulle det förvåna mig om det inte sitter en papperspackning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AndreasAn    9

Hur mycket olja är det rimligt att man lyckas suga upp vid ett oljebyte egentligen?

Min 3-cylindriga Yanmar har en totalt oljevolym på 2,7 liter men jag brukar sällan lyckas suga upp mer än 1,5 via hålet för oljestickan. Varmkör givetvis motorn så oljan är ordentligt varm varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pentax    388

Hur mycket olja är det rimligt att man lyckas suga upp vid ett oljebyte egentligen?

Min 3-cylindriga Yanmar har en totalt oljevolym på 2,7 liter men jag brukar sällan lyckas suga upp mer än 1,5 via hålet för oljestickan. Varmkör givetvis motorn så oljan är ordentligt varm varje gång.

Oljefiltret innehåller en del olja, plus att hela insidan av maskinen har olja hängande, så din volym utpumpad olja känns som ganska normal.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LuminaL    12

Många motorer har en plugg i botten på oljetråget. Om man byter pluggen till en adapter och en rörbit på den så kan man enkelt tömma oljan från den lägsta punkten i motorn därigenom. Se till att det finns en gänga och plugga röret igen när det är tomt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Liber    0

Oljan suger man genom ett rör som sitter på höger sidan i höjd med början på bakslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu