Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tobbe69

Hur ska jag bäst täcka min båt ? hela/halva....?

Rekommendera Poster

Hej

 

förra vintern blev det ett förbannat elände med en NOA som var för liten, stod iite på akterdäck och fly. BLev skitdumt på skarndäck etc.

 

Hur ska jag göra bäst ? Den är 4 meter bred o 11 lång lite drygt. Burwall ? Hur många burwalllmoduler behövs isf ?

 

Bara täcka över fly och akterdäck oxch låta fördäck stå utan ?

 

bild på båten som bilaga

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en båt som tål att det ligger en press mot ( du lägger en press ovanpå utan ställning så klart ) så är det ingen dum idé att låta däcket ta upp tyngden från snön. För täckningar har alltid brister och du hade strul du med?

 

Kruxet är om man inte är helt säker på hur en vinter påverkar däcket? Fly täcker du ju.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

förra vintern blev det ett förbannat elände med en NOA som var för liten, stod iite på akterdäck och fly. BLev skitdumt på skarndäck etc.

 

Hur ska jag göra bäst ? Den är 4 meter bred o 11 lång lite drygt. Burwall ? Hur många burwalllmoduler behövs isf ?

 

Bara täcka över fly och akterdäck oxch låta fördäck stå utan ?

 

bild på båten som bilaga

 

Jag rekommenderar båthus som står på marken, dvs ett sådant som byggs med 2*3-reglar och vinklar. Då står båten fritt under och du kommer också åt att jobba, vårrusta (om vädret var som i våras) utan att ta av presenningen. Mitt hus är ca 4*11 och jag använder 15 Burwallkopplingar. Rekommenderar starkt dessa framför billigare beslag, eftersom du monterar Burwallkopplingarna utan skruvar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är naturligtvis ett båthus - men.................

 

post-53310-0-73533100-1409648429_thumb.jpg

 

Mitt båthus i en annan kommun där jag förvarar ett avstannat långtidsprojekt.  :ph34r:

 

Sen beror det ju på en massa andra detaljer.

 

Har du teakdäck eller mycket är på överbygget är det nog bäst  att täcka ordentligt.

 

Själv har jag  haft plastbåtar med plastdäck sen 1990. De senare 15 åren har jag bara täckt sittbrunnen och av praktiska själ en bit fram på ruffen.

 

post-53310-0-93760700-1409648637_thumb.jpg

 

Har oftast masten på - antingen jag ligger i  sjön eller står på land. Brukar använde bommen som underlag för täckningen. På min nuvarande båt, som har masten i sittbrunnen . bommen i kombination med en NOA-ställning, plus lite bräder (och straips)

 

post-53310-0-87660600-1409648336_thumb.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vintertackning.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

förra vintern blev det ett förbannat elände med en NOA som var för liten, stod iite på akterdäck och fly. BLev skitdumt på skarndäck etc.

 

Hur ska jag göra bäst ? Den är 4 meter bred o 11 lång lite drygt. Burwall ? Hur många burwalllmoduler behövs isf ?

 

Bara täcka över fly och akterdäck oxch låta fördäck stå utan ?

 

bild på båten som bilaga

 

Jag rekommenderar båthus som står på marken, dvs ett sådant som byggs med 2*3-reglar och vinklar. Då står båten fritt under och du kommer också åt att jobba, vårrusta (om vädret var som i våras) utan att ta av presenningen. Mitt hus är ca 4*11 och jag använder 15 Burwallkopplingar. Rekommenderar starkt dessa framför billigare beslag, eftersom du monterar Burwallkopplingarna utan skruvar.  

 

okey, så på 15 beslag blir det 5 "moduler / takstolar med ben då ? Det blir ju 2.5 meter iaf mellan varje modul ? är det ok ? Eller gör du tvärslåer elelr något för att tryckfördela snöpressen ?

 

Har båten 5 min hemifrån så kommer att vara nere o ta väck snö så fort det kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

n4zako.jpg

 

så här ser båten ut. måste väl tåla att en press läggs på fördäck oxå antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej

 

förra vintern blev det ett förbannat elände med en NOA som var för liten, stod iite på akterdäck och fly. BLev skitdumt på skarndäck etc.

 

Hur ska jag göra bäst ? Den är 4 meter bred o 11 lång lite drygt. Burwall ? Hur många burwalllmoduler behövs isf ?

 

Bara täcka över fly och akterdäck oxch låta fördäck stå utan ?

 

bild på båten som bilaga

 

Jag rekommenderar båthus som står på marken, dvs ett sådant som byggs med 2*3-reglar och vinklar. Då står båten fritt under och du kommer också åt att jobba, vårrusta (om vädret var som i våras) utan att ta av presenningen. Mitt hus är ca 4*11 och jag använder 15 Burwallkopplingar. Rekommenderar starkt dessa framför billigare beslag, eftersom du monterar Burwallkopplingarna utan skruvar.  

 

okey, så på 15 beslag blir det 5 "moduler / takstolar med ben då ? Det blir ju 2.5 meter iaf mellan varje modul ? är det ok ? Eller gör du tvärslåer elelr något för att tryckfördela snöpressen ?

 

Har båten 5 min hemifrån så kommer att vara nere o ta väck snö så fort det kommer.

 

 

Jag har fem takstolar med ben och dryga 2,5 meter mellan varje. Därutöver har jag två ribbor mellan varje takstol i vanlig 2*2. Dessa skruvas fast med trallskruv i de längsgående reglarna. Därutöver har jag spännband mellan de nedre beslagen för att hålla ihop huset. För att huset ska vara stabilt i sidled har jag 2*2-reglar på diagonalen i de fyra hörnen.

 

Hittills har jag inte haft problem med att presenningen inte skulle hålla för snötrycket, även om jag vid snöiga vintrar tagit för vana att slå bort snön. De enda problemet har varit att ett ben knäcktes av trycket nedåt, detta skedde vid kvistar i reglarna. Därför har jag nu dubbla reglar i de fyra hörnen. 

post-72029-0-10889300-1409727965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...