Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Garpen61

Växel, oljetrycksmätare och startmotorproblem efter motorbyte 4,3 Mercruiser

Rekommendera Poster

Jag har bytt motor, från en 91a till en sprillans "repower" Vortecmotor. Allt överplockat utom insug, termostathus och så...

 

När jag lägger i framväxeln tuggar den lite innan växeln hoppar i och det är besvärligt att få ur växlarna.

Jag har testat att justera vajern (som är ny för året) enligt manualer jag har hittat på webben men får inte till det.

 

Nåt förslag?

 

Startmotorn funkar, men det låter som den missar ibland, inte när den slår til, utan när jag kör den innan motorn startar (kall). När motorn är varm startar på första varvet, men startmotorn låter illa.

 

Märkligt om startmotorn skulle braka ihop med samband av motorbyte, kan den ha blivit  felmonterad?

 

Hålet för oljetrycksmätaren används för en tryckgivare som går till den nya elektriska bränslepumpen, var stoppar man i givaren för oljetrycksmätaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar på denna själv, kanske till nytta för nån...

 

Startmotorn kommer att bytas, den är bara slut...

 

Tydligen jättevanligt att man sätter dit en T-koppling och sätter dit båda givarna på samma ställe. American Racing i Linköping hade grejerna på hyllan.

 

Sänkt tomgångsvarv var medicinen, just nu på 500 ska höja den lite för nu vibrerar hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök inte "fixa" fel genom att sänka tomgången. Ställ tomgången enligt manual, har du fortf. problem med växel så är något fel. Det kan vara felaktig dragen wire eller vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den står på 650 varv nu, som enligt Instruktionsboken. Jag håller med dig inget fulfix utan helt ska det vara, tidigare stod tomgången på 800-900 varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...