Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Hur ställer man tändningen på B30?

Rekommendera Poster

Kära forumvänner

Jag skulle vilja lära mig ställa tändningen på min motor, i detta fall VP 170 (B30). Har aldrig gjort något sådant förut,men någon gång måste ju vara den första! Hur gör man? Jag har för ovanlighetens skull inte hittat några tips eller manualer på nätet. Någon som skulle vilja dela med sig av sin kunskap?

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stroboskoplampa mot remhjulet på veven,dvs i linje med märkningen där,sen ser du siffrorna på remhjulet vid gång,sen släpper du lite på bulten som håller fördelarn på plats,

och sonika vrider lite åt ngt håll så ser du förändringen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Vilken siffra ska se ut att stå still? Vilken tändkabel ska styra stroboskoplampan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stroboskopet skall styras av cylinder 1 som är den längst fram, ladda ner bruksanvisningen från Volvo  Pentas hemsida där står hur den skall stå. Att ställa tändningen på denna motor är väldigt enkelt egentligen, det finns säkert någon guide på nätet hur man stället tändningen rent generellt.

 

Ofta är remhjulet både skitigt och rostigt så att siffrorna är svåra att se men dom finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Det har säkert inte gjorts under 2000-talet på min motor, så det är bog dags...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Det har säkert inte gjorts under 2000-talet på min motor, så det är bog dags...

Då bör du nog byta brytare först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i dag bytt brytarspetsar, kondensator, rotor, fördelarlock, kablar och tändstift. Redan detta gjorde underverk! Nästa vecka ställer jag tändningen och finjusterar kamvinkeln. (Hoppas jag...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall vara noga och det skall man ju så skall du ställa kamvinkeln först och sedan ställa tändläget, man påverkar tändläget något när man ändrar brytaravståndet. Det bästa är att ställa brytaravståndet med en kamvinkelmätare och sedan kontrollera avståndet, då skall allt stämma det vill säga både kamvinkeln och brytaravståndet skall då ligga inom toleranserna, gör dom inte det kan man misstänka att det är glapp i fördelaren.

 

Du har väl servat fördelaren? Oljat smörjfilten som finns i centrum på fördelaraxeln, under fördelararmen, samt fyllt olja i smörjkoppen på sidan av fördelaren. Om du har en brytarplatta där man kan se ner till centrifugalvikterna skadar det inte att ge dessa en droppe olja på sin axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stroboskopet skall styras av cylinder 1 som är den längst fram, ladda ner bruksanvisningen från Volvo  Pentas hemsida där står hur den skall stå. Att ställa tändningen på denna motor är väldigt enkelt egentligen, det finns säkert någon guide på nätet hur man stället tändningen rent generellt.

 

Ofta är remhjulet både skitigt och rostigt så att siffrorna är svåra att se men dom finns där.

För att få siffrorna läsbara brukar jag hålla en stålborste mot den snurrande remskivan en liten stund för rengöring.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal: tack för tipset!

MartinX: jag har oljat på filten under rotorn men glömt smörjkoppen. Däremot är jag osäker på hur man ser centrifugalvikterna. Hur ser de ut? Sitter de under plattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...