Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Bottenfärg utan gift orealistiskt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och en god vän har testat att låta bli att måla rodret med giftig bottenfärg.

 

I våras snyggade vi till våra roder och epoxibehandlade dessa med vit epoxi. Ingen ytterligare behandling. Så långt allt väl...

Tanken var att testa hur hur mycket det växer under en säsong och målet var att tre tvättar skulle räcka.

 

Vår båt ligger på Svinninge marina utanför Stockholm och har seglat ToR Stockholm Bornholm under juli.

Sjösättning den 1 maj.

 

Det har växt och växt och växt.

  1. Första tvätten 15 juni, grönt sjögräs. Kallt i vattnet, mindre än 15 C. 
  2. Andra tvätten 10 juli, grönt sjögräs. Från 5 juli var det varmt i vattnet, ca. 20 C.
  3. Tredje tvätten 16 luli, havstulpanvarning 14 juli.
  4. Fjärde tvätten ? juli, grönt sjögräs.
  5. Femte tvätten 30 juli, havstulpanvarning 28 juli.
  6. Sjätte tvätten är nödvändig nu i slutet av augusti. I augusti har inte vattnet varit så varmt.

 

Den andra båten ligger på Bosö båtklubb, Lidingö, Stockholm och har seglats i Stockholms skärgård.

Sjösättning den 1 maj.

 

Just nu vet jag bara att rodret tvättas flera gånger, återkommer med mera info senare.

 

Efter detta test är jag tyvärr tveksam att använda giftfri bottenfärg vilket egentligen var målet med testet. Sex tvättar på en säsong känns inte riktigt hanterbart för oss.

 

Vad har andra för erfarenheter?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte överraskande  ;)

Här på västkusten fäster sig havstulpanerna efter 3-5 dagar i juli/august.

 

Så har det varit längre enn nå'n kann komma ihåg.........................

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljövänligt är det inte att slipa bort färg vart år för att få bort det som växt till sig under en sommar med "miljövänlig färg"hamnar i brunnar och havsvikar

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det är skillnad på västkusten och ostkusten.

 

Det som slipas eller tvättas bor från en botten utan giftfärg måste väl ändå vara miljövänligt.

 

Det jag har svårt för är att det inte funkar att använda gift färg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vacker tanke att hitta alternativ till antifoulingfärger. Jag skriver antifouling, eftersom jag tycker att "gift" är ett dåligt definierat begrepp. Giftigt för vem? Väldigt många, ja nästan alla, ämnen är, i tillräckligt hög dos, giftiga för någon organism .Lärde mig t.ex. under min kemisttid att det finns en kemisk substans som, såvitt man vet,är mycket giftig  bara för katter. Berättar inte vilken ifall någon katthatare skulle läsa detta. Man ska inte heller tro att det bara rör sig om "kemikalier". (Också dåligt definierat.) Naturen är full av ämnen med giftverkan, alltifrån mineralsalter, t.ex. arsenik, till gifter hos både växter och djur. Olika länder har också olika uppfattningar om toxicitet. Det hände då och då att vi köpte in kemiska substanser, som plötsligt blev giftiga och i andra fall t.om. ogiftiga när de passerade gränsen till Sverige (EU)

 

Men ursäkta det tvångsmässiga besserwissrandet, Vad jag egentligen vill säga är följande: När bottenfärger med koppar förbjöds att användas i Östersjön, startade ett intensivt forskande och utvecklande för att hitta "giftfria" alternativ. Ingenting verkade fungera, utom en serie med självpolerande färger som innehöll zink. Efter ett tag fick dessa också giftstämpel och förbjöds. Sedan, till slut förvandlades koppar från förskräckligt giftigt till tillräckligt ogiftigt och där står vi nu med kopparbottenfärger tillåtna. Efter allt misslyckat experimenterande i samband med kopparförbudet kan man nog vara ganska säker på att dina försök med giftfri bottenmålning tyvärr har liten chans att lyckas. 

 

Vad beträffar epoxifärg avråds från målning av dricksvattentankar eftersom det utsöndrar bisfenol-A som, som har bevisats ge många skador på människor. OK det är är små mängder och kanske en spott i havet från båtbottnar, men giftfritt enligt ditt synsätt är det troligen inte.

 

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön påväxt, finns verkligen giftfärg mot det?

Ja.

Godkänd kopparbaserad bottenfärg (mjuk eller hård) hindrar "grönt skägg" effektivt.

 

Kolla på båtar med vattelinjen så låg att obehandlad del av fribordet ligger helt, eller delvis, i skvalpet.

Skägget hänger bara på fribordet.

 

Lite eller ingen påväxt med godkänd bottenfärg måsse sees i sammanhang med mera påväxt och (ofta) betydlig högre förbrukning av bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön påväxt, finns verkligen giftfärg mot det?

Ja vist, det funkar hur bra som helst med HEMPEL HARD RACING COPPER tex. Det har jag på reseten av botten och där har inget växt.

 

Vacker tanke att hitta alternativ till antifoulingfärger. Jag skriver antifouling, eftersom jag tycker att "gift" är ett dåligt definierat begrepp. Giftigt för vem?

...

Håller med, färgen behöver ju inte ens vara giftig, det räcker om det inte växer på den.

Dessvärre är det inte bara en vacker tanke, det är ett kommande krav i båtklubben. I miljöplanen för Bosö båtklubb kan man bl.a. läsa följande delmål för 2015

Ingen båtbotten-målning sker på BBK varvsplan. (avsteg endast i undantagsfall kräver styrelsebeslut)

Jag sympatiserade med att skippa antifoulingfärg fram till nu sommaren 2014 när jag provade, men nu vet i katten.

 

Voffo gör di på dette viset?

Det är inte för att styrelsen i båtklubben är rumpnissar, men någonstans finns det kanske några rumpnissar som inte förstår varför man målar med antifoulingfärg och som bara lyssnar på alla som säger det de vill höra.

Kanske här http://www.miljosamverkanstockholm.se/web/page.aspx?refid=97

eller här https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/fritidsbatar/ren-batbotten.html

eller kanske här http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Batbottenfarger-och-antifoulingprodukter/

 

...

Vad beträffar epoxifärg avråds från målning av dricksvattentankar eftersom det utsöndrar bisfenol-A som, som har bevisats ge många skador på människor. OK det är är små mängder och kanske en spott i havet från båtbottnar, men giftfritt enligt ditt synsätt är det troligen inte.

Jag har av den anledningen ställt frågan till miljö- och hälsoskyddskontoret på Lidingö som säger att just nu finns inget förbud. När alla målat sina bottnar med epoxi så kommer nog ett förbud...

 

Det är inte lätt att göra rätt.

 

Miljövän i förskingringen.  :(

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte starta ett litet nätverk som tar upp frågan på årsmötet och föreslår att förbudet skall upphävas. Med tillräckligt många medlemmar får ni majoritet och saken är klar. Om inte det fungerar finns ju alltid alternativet med civil ohörsamhet. Efterlevnaden av förbudet skulle åtminstone i vår klubb vara närmast omöjlig att kontrollera och om det i värsta fall skulle gå kan klubben knappast bötfälla eller utesluta alla dessa "protestanter". Idiotiska överhetsfasoner skall alltid bekämpas.Ger man dem lillfingret är snart hela handen borta.

Mvh/Sea Maniac (Anarkist light)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte klubben som ställer krav, det är myndigheterna.

Låt vara att klubben är lite offensiva, men alla båtklubbar och marinor kommer att drabbas av liknande åtgärder eller av att anlägga spolplattor med reningsverk.

Det är klart att det går att göra något för att minska farten på klubbens åtgärder, men det går inte att stoppa denna utveckling på någon båtklubb eller marina.

 

Varje höst tas 550 båtar upp på Bosö BK. Om dessa först ska spolas av på en spolplatta ca. 10 minuter fördubblas nästan tiden för upptagning. Det är inte realistiskt att få ideella krafter att jobba åtta helger i streck. Någon annan lösning måste hittas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båtklubb förbjöd för några år sedan högtycksspolning/tvätt av båtar med mjuka/polerande bottenfärger.

Kommunens miljö o hälsoskyddskontor är nöjda och har för närvarande inga krav på spolplatta.

De båtar som hade mjuk bottenfärg har bytt färg. Båtarna spolas fortfarande på hamnplan för att bli av med sjögräs, grönt slem och havstulpaner. Medlemmarna är nöjda.

 

Sedan förstår jag inte varför båtägarna fortfarande pratar om giftfärger när det gäller de godkända kopparbottenfärgerna. Myndigheterna har ju gjort en helomvändning om deras farlighet - även om de inte vill säga det rakt ut och därmed erkänna vilka kostnader och problem de åsamkat båtägarna. Hur motiverar de annars utfasningen av zinkfärgerna och godkännandet av kopparfärgerna??

 

De äldre kopparbottenfärgerna innehöll utöver koppar även växtskyddsmedlet Irrgarol. Irrgarol fanns med för att hindra påväxten av grönt slem. Irrgarol "är ett växtgift" som sprider sig i vattnet och är ohälsosamt för miljön. Efter att det gjordes försök med kopparbottenfärg med irrgarol så förbjöds användningen av kopparbottenfärger - trots att det var en annan kemikalie i färgen som var farlig. Irrgarolförbudet förstår och accepterar jag, kopparförbudet förstår jag inte och har därför haft svårt att acceptera.

 

Förra SXK-ordföranden Solgerd Björn-Rasmussen som var miljöbiolog drev debatten om att upphäva kopparförbudet rätt intensivt för ett antal år sedan. En del av hennes argument med frågor/svar finns ett stycke ner i texten i den här länken:

http://sommenss.zoomin.se/index/105419.html

 

 

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta kommuner kommer sannolikt att följa dessa riktlinjer

https://www.havochvatten.se/download/18.b62dc9d13823fbe78c800015210/1348912840773/rapport-2012-10-batbottentvatt-fritidsbatar-riktlinjer.pdf

 

Så här hemskt är det!!!
 
1. Grundförutsättning vid tvätt av båtbotten 
Vid upptag av båtar sker i de flesta fall tvätt av båtbotten genom avspolning med 
högtryckstvätt. Spillvattnet som uppstår innehåller olika sorters metaller, oljor 
samt andra organiska (alger, havstulpaner etc.) och oorganiska (färgrester) ämnen. 
Då dessa kan ha negativ inverkan på organismer i hav och vattendrag behöver 
spillvattnet renas innan det släpps åter till miljön. Både organiskt och oorganiskt 
material som uppstår vid tvättning är att betrakta som farligt avfall och ska samlas 
ihop. Renspolning ska av denna anledning ske över en spolplatta försedd med 
grovrensränna och ansluten till en reningsanordning. Alternativt kan tvätten ske i 
en för ändamålet avsedd borsttvätt försedd med uppsamlingsbassäng. Bortförsel 
och omhändertagande av farligt avfall får endast ske av godkända företag 
(Avfallsförordningen (2001:1063)). Mängd farligt avfall, anlitat transportföretag 
och slutlig omhändertagare ska alltid journalföras. 
 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vi får dock ändå ha en viss förståelse varför man är restriktiv med vad som får släppas ut i våra hav. T ex. bör inte kvinnor som vill skaffa barn äta fet fisk från Östersjön. Detta pga. bla. PCB som användes som fogmassa i byggindustrin ett tag.

 

Idag har vi redan över 200 kemiska ämnen i oss redan vid fosterstadiet! Så var det inte för 50- talister... Här vet vi inte med klarhet vad konsekvenserna är.

 

Jag köper inte att det är hemskt det där.. Jag kan tycka att det är sunt förnuft. Faktum är att vi måste göra lika hårda regler, om än högra, inom många olika områden..

 

Tänk på att om alla i Sverige sorterar 1 kapsyl så blir det stål för 16 hela bilar. Inte så meningslöst som en enstaka kapsyl kan vara..

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azguz, jag försökte vara provocerande när jag skrev "Så här hemskt är det!!!" som svar på Lintotts inlägg.

 

Lintott skriver bl.a.

att klubben förbjudit mjuka bottenfärger,

att man som förut högtryckstvättar på hamnplan och

att kommunens miljö o hälsoskyddskontor är nöjda och har för närvarande inga krav på spolplatta.

 

Detta Lintott beskriver kommer framöver inte att vara tillåtet, läs https://www.havochvatten.se/download/18.b62dc9d13823fbe78c800015210/1348912840773/rapport-2012-10-batbottentvatt-fritidsbatar-riktlinjer.pdf

 

Jag håller med om att det är viktigt att värna vår miljö och att det inte är rimligt att skita ner med ex.vis bottenfärg som är skadlig. Samtidigt måste det finnas riktlinjer och lösningar som fungerar praktiskt över lång tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannbåten där vi har vår segelbåt har en stor presenning dragen under båten. Svårt på en segelbåt med köl, men verkar funka bra på en flatbottnad motorbåt som i det fallet.

 

Jag tror annars att en automatbottentvätt med borstar under vattnet är en bra lösning. Det skulle utan större svårigheter gå att konstruera en sån som känner av skrovets form och borstar rent i "3D" och når alla skrymslen. Båtklubbar, marinor och kommunala småbåtshamnar kan ju skaffa såna och låta de med båtplatser nyttja dem med polettsystem eller liknande. Man bara glider in i tvättzonen, lägger fast, startar och väntar 5-10 min eller så. I kombination med en bottenbehandling som gör ytan slät och tålig så bör det gå utmärkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som raol att det går att borsttvätta segelbåtar, men...

 

Det jag började tråden med var just att det krävs ganska många tvättar på en säson, sex stycken för mig i år. Det känns betungande att puttra iväg till en båtbottentvätt fyra gånger under juli som det blev i mitt test för mig i år.

 

Hur känner ni andra inför borsttvätt fyra gånger samma månad?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste inte datumen så noga. Ja, fyra gånger per månad är ju tufft...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer info enligt tidigare löfte.

 

På den andra båten - den som ligger på Bosö båtklubb och som seglats i Stockholms skärgård - har rodret tvättats två gånger, men det är minst en gång för lite har jag nu fått reda på av ägaren.

 

Utan antifoulingfärg verkar det som att tre till fem tvättar kommer att behövas för oss som ligger i stockholmstrakten. Jag räknar bort en av mina havstulpantvättar eftersom det är ovanligt med flera settlingar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-98460600-1410848779_thumb.jpg

 

Visst går det att köra med "giftfri" färg på västkusten.

Men då får man gilla blåmusslor.

40 liter på en säsong, inte dåligt. :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...