Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
marenen

Wallas 1300 - problem

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Wallas 1300 som inte startar.

 

  • Jag hör att pumpen tickar och det kommer fotogen i returslangen. 
  • Fläkten fungerar och blåser. 
  • När jag startar värmaren kan jag efter en liten stund känna att det blir varmt runt förbränningskammaren men svalnar efter en stund. Detta tar jag som att tänd elementet fungerar. Men värmaren tänder / startar ej.

Har gjort upprepade startförsök med 5-10 min mellanrum. 

 

Vad kan vara fel? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller du inne "tändknappen" tillräckligt länge!?

 

Har för mig att jag fick hålla den intryckt i upp emot en minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så har jag bara en brytare on/off resten sköts med automatik. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med wallas:en på förra båten. Den betedde sig ungefär på samma sätt. Fläkten brummade och det klickade regelbundet som det ska. Efter mycket felsökning så visade det sig att det fanns en termosäkring på baksidan, nära avgasröret. När jag väl hittade och tryckte in den så funkade den felfritt. Men den var svårfunnen. Pytteliten och kändes som en skruvskalle (jag kunde inte se baksidan) men när jag tryckte på den så kändes det att den klickade till på typiskt termostatsäkringsvis. :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät strömen tex med en tångampermeter, någon ampere när fläkten går, ca 5-6 när glödspiralen är på (drygt 30 sek). Om det är ok så är troligen veken dålig. Det brukar lukta lite bränd fotogen i skorstenen också.

Om termosäkringen löst ut så ska inte pumpen gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en wallas 1300 i förra båten. Den betedde sig ungefär så och gav man den lite tid så kom den till slut igång, typ 15 min.

När den väl hade varit igång en gång på året ordentligt gick den sedan igång lättare.

 

Tändkretsen går mycket riktigt på och av automatiskt tills den har tänt. Detta hörs ganska tydligt då fläktvarvtalet går ner någon under den minut tändningen ligger på. Annars är det nog där problemet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...