Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MaXXanGT

Mercury 60hk -93 2takt går inte riktigt bra

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall försöka så kortfattat och innehållsrikt som möjligt redogöra vad som händer med min motor.

 

Svårstartad, väl igång så går den kanske rent i 5-10 sekunder sen kommer ett rejält host och varvtalet sänks med 500 varv, därefter ett blått rökmoln och varvtalet höjs igen. 

När jag ställer om förgasarnas lågfartsskruv till snålare så kan motorn istället höja sitt varvtal 3-400 varv för att sedan gå ner till normalt.  

Spelar ingenroll hur jag ställer tändningen på tomgången heller, samma fenomen. 

 

Det jag bytt/gjort är :

Tändstift, tändkablar, rengjort förgasarna.

 

Min egna uppfattning är att jag vill få det till att någon av förgasarna flödar över till följd att en cylinder får för mycket bränsle men alla stänger, kontrollerade dem sist och nålarna såg fina ut. Min fråga till er som verkligen kan, hur uppför sig en 2takts båtmotor med trasigt membran? Tex om det bara är sönder till en cylinder?

 

Kan även tillägga att motorn går jättefint på högfart så det går att köra med den om jag höjer tomgången till 1100 varv. Kan det vara reed membranen som orsakar detta? 

 

Tack på förhand!

Redigerad av MaXXanGT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...