Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
markusfiner

Limpa tät, hur provtrycka knä?

Rekommendera Poster

Jag har hittat vatten i en av cylindrarna på min Volvo penta 4,3 GL och misstänker att limpa/knä läcker.

Jag provtrycler för tillfället limpan genom att jag satt en gummiplatta mellan limpa och knä och sedan monterat trädgårdsslangen med fullt blås.

Dock verkar limpan hålla tätt vilket gör att jag istället skulle vilja provtrycka knät.

 

Vattnet kommer dock ut runtom avgasutsläppet på knät vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska lyckas täta utloppet på knät.

 

Någon som har erfarenhet eller bara vilda idéer?

 

Tack på förhand!

//Marlus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat vatten i en av cylindrarna på min Volvo penta 4,3 GL och misstänker att limpa/knä läcker.

Jag provtrycler för tillfället limpan genom att jag satt en gummiplatta mellan limpa och knä och sedan monterat trädgårdsslangen med fullt blås.

Dock verkar limpan hålla tätt vilket gör att jag istället skulle vilja provtrycka knät.

 

Vattnet kommer dock ut runtom avgasutsläppet på knät vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska lyckas täta utloppet på knät.

 

Någon som har erfarenhet eller bara vilda idéer?

 

Tack på förhand!

//Marlus

Jag skulle defintivt avråda från att 'provtrycka' med vatten, särskilt som det verkar att du har delarna sittande kvar på motorn . Även med hela delar kan du fylla motorn med vatten. Dessutom är hålen ofta små och går då bara att hitta med tryckluft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Tack för utförligt och initierat svar!

Limpa & knä är givetvis bortmonterade från motorn :)

Jag provar att koppla på tryckluften istället!

 

Några tips på hur man tätar knät? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om knät (eller limpan) är mer än 6-8 år gammalt så är det nog slöseri med tid att hålla på o provtrycka, byt istället! Hansen eller USAonline har bra priser på knän o limpor. Tänk också på att det händer en del med ev sprickor under drift pga av värmen som inte händer med bara kallvattentest. Jag skulle inte riskera värre motorskador pga gamla limpor/ knän när du redan har sett vatten i ngn cylinder! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du bor i närheten av en motorrenoveringsfirma, hjälper dom dig nog med att provtrycka på samma sätt som man provtrycker topplock dvs tryckluft ca 1-1.5 bar o sänka ner i 80 gradigt vatten för att få ev sprickor att utvidga sig. luft tar sig ut lättare i vattnen än tvärtom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...