Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sibben11

Trimgivare på Suzuki DT55

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Vi köpte en Askeladden 475 Fighter med en Suzuki DT55 (båda 1996) i helgen.

 

Kontrolenheten är en NA12S.

 

Detta är vår första båt och vi anser oss som rejäla landkrabbor så ha lite förståelse. :)

 

Enligt förra ägaren så har triminstrumentet aldrig visat något utslag så jag tog mig en titt på detta idag.

 

Om jag slår på tändningen och trimmar upp/ner motorn så visas inget på triminstrumentet.

 

Om jag däremot går till aktern och petar på trimgivaren så rör sig nålen i triminstumentet korrekt.

 

Skall trimgivaren röra sig mekaniskt eller elektroniskt ?

 

Om det är mekaniskt så måste det fattas något då trimgivaren inte är i närheten av motorn oavsett om det är fullt upp eller ner tiltad....

 

Som landkrabba så skulle detta hjälpa oss jättemycket så om ni vet något om detta så skulle vi bli jätteglada för all hjälp.

 

Tack på förhand !

 

Anders

Redigerad av sibben11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den mekanisk, vilket jag gissar av din beskrivning, är det kanske bara att den kärvar på axeln. Gör den inte det kan det vara en fjäder som skall trycka hävstången mot motorn är trasig.. Mitt inlägg här sig inte på kunskap om din motor, men på ett liknande fel jag hade på en Honda och där det  var att hävstången på givaren som kärvade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den mekanisk, vilket jag gissar av din beskrivning, är det kanske bara att den kärvar på axeln. Gör den inte det kan det vara en fjäder som skall trycka hävstången mot motorn är trasig.. Mitt inlägg här sig inte på kunskap om din motor, men på ett liknande fel jag hade på en Honda och där det  var att hävstången på givaren som kärvade..

 

Var ute och tog några kort för att förklara lite bättre...

 

Trimgivaren sitter liksom "för sig själv", utan någon fysisk koppling till motorn.

Så när motorn trimmas så är det inget som fysiskt petar trimgivaren upp eller ner.

 

Därför misstänker jag att något saknas mellan givare och motor,  någon fjäder etc. (om givaren skall röras mekaniskt).

 

Kan det vara så eller ska trimgivaren röra sig elektroniskt samtidigt som motorn rör sig ?

 

post-105900-0-25376600-1409128043_thumb.jpg

post-105900-0-84576900-1409127996_thumb.jpg

post-105900-0-07642400-1409128003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser givaren ut så här, verkar det vara en mekanisk hävstång som skall ligga mot riggen och röra sig efter hur den är trimmad.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-OUTBOARD-TRIM-SENDER-GENUINE-DT50-DT60-2-STROKE-/130738358817?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item1e709d0a21

 

Edit. Bättre bild som visar att givaren är mekanisk och hävstången"drivs av en fjäder

 

http://www.brownspoint.com/store/pc/Trim-Sender-Set-p54869.htm#.U_2oBvl_sbI

 

 

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser givaren ut så här, verkar det vara en mekanisk hävstång som skall ligga mot riggen och röra sig efter hur den är trimmad.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-OUTBOARD-TRIM-SENDER-GENUINE-DT50-DT60-2-STROKE-/130738358817?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item1e709d0a21

 

Edit. Bättre bild som visar att givaren är mekanisk och hävstången"drivs av en fjäder

 

http://www.brownspoint.com/store/pc/Trim-Sender-Set-p54869.htm#.U_2oBvl_sbI

 

Stort tack för hjälpen!!

 

Är dock inte sugen att lägga 200$ då allt verkar funka förutom att jag har fjädern och hävstången.

 

Hittade dock detta till en DF50 1999 där delarna går att köpa löst (visar samma bild som du hittade):

http://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=3715

 

Ser man på mitt kort så saknas nr. 22 och nr. 23

Skruven (nr. 21) har jag som du ser på kortet.

 

Så jag borde klara mig om jag beställer 22 och 23 (totalkostnad 3$) ?

Är det så "illa" att nr. 23 ser ut att vara ett buntband ? Inte konstigt att det går av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Vill bara rapportera att nu fungerar allt som det är tänkt.

 

Trimgivaren på bild nr. 2 ovan kärvade men man kunde som sagt röra den fram och tillbaka (dock trögt) för att få utslag på mätaren.

Läste att givaren skulle fjädra tillbaka av sig själv och efter att kört på med 556 och rört på den fram o tillbka så fungerade den sedan korrekt.

 

Sen så var det min okunskap som trodde att mätaren skulle ge utslag direkt när man kör ner motorn från fullt uppkört läge.

Men trim är ju tydligen bara den absolut sista biten innan motorn står helt vertikalt.

 

Så kör jag ner motorn fullt så den står helt vertikalt och sedan kör upp den några grader så funkar allt som det är tänkt då själva riggen trycker ner trimgivaren som sedan fjädrar tillbaka själv när riggen körs upp....

 

Får sätta upp denna kunskap på nybörjarkontot.. :)

 

Stort tack för hjälpen !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...