Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Paddington

Evinrude fel förgasare?

Rekommendera Poster

Har köpt en liten båt med en gammal snurra. Den går inget vidare på tomgång, men fungerar hjälpligt om man har choken/primern i. På fullgas funkar den bättre men så fort jag drar ner på gasen efter att jag kört fullt dör den direkt.

 

Har kikat lite på ritningar och jag tror att det är fel förgasare... Motorn är en 5hk 82a, men förgasaren som sitter på började tillverkas och användas 1986 på 6hk varianten. 

 

Kan man få detta typ av problem om det är fel förgasare? Kan det vara "fel" förgasare eller är det bara att hitta rätt inställningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en liten båt med en gammal snurra. Den går inget vidare på tomgång, men fungerar hjälpligt om man har choken/primern i. På fullgas funkar den bättre men så fort jag drar ner på gasen efter att jag kört fullt dör den direkt.

 

Har kikat lite på ritningar och jag tror att det är fel förgasare... Motorn är en 5hk 82a, men förgasaren som sitter på började tillverkas och användas 1986 på 6hk varianten. 

 

Kan man få detta typ av problem om det är fel förgasare? Kan det vara "fel" förgasare eller är det bara att hitta rätt inställningar?

 

Plocka ner förgasaren och låt "ultradljuds" tvätta den så kommer den att fungera igen.

 

Den har säkert stått länge med gammal bensin i och  lågfartsmunstycket har "beckat" igen.

 

Att det skulle sitta "fel" förgasare på den ska inte påverka lågfartsegenskaperna på det sätt du beskriver.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har köpt en liten båt med en gammal snurra. Den går inget vidare på tomgång, men fungerar hjälpligt om man har choken/primern i. På fullgas funkar den bättre men så fort jag drar ner på gasen efter att jag kört fullt dör den direkt.

 

Har kikat lite på ritningar och jag tror att det är fel förgasare... Motorn är en 5hk 82a, men förgasaren som sitter på började tillverkas och användas 1986 på 6hk varianten. 

 

Kan man få detta typ av problem om det är fel förgasare? Kan det vara "fel" förgasare eller är det bara att hitta rätt inställningar?

 

Plocka ner förgasaren och låt "ultradljuds" tvätta den så kommer den att fungera igen.

 

Den har säkert stått länge med gammal bensin i och  lågfartsmunstycket har "beckat" igen.

 

Att det skulle sitta "fel" förgasare på den ska inte påverka lågfartsegenskaperna på det sätt du beskriver.

 

/KentW

 

Tack för detta Kent. Har plockat isär den och lagt den i bensinbad, blåst rent alla kanaler, men kanske inte tillräckligt. Kan du se vilket munstycke som är lågfartsmunstycket på skissen? Tycker rent generellt att denna förgasare är konstigt byggd, men det bör väll vara där slangen (NR26) fäster i förgasaren?

post-94845-0-76726100-1408973748_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen reservdelslista som tillhör skissen..?

Svårt att avgöra var lågfarten sitter på den bilden.

 

KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...