Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bobba

Ny båt - Värmarfunderingar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hämtade i helgen hem vår nya båt och har en hel del att sätta tänderna i inför nästa säsong. En av de sakerna är värmaren, en Wallas 3200. Värmaren startar öht inte men det är ett problem som Värmedoktorn får ta tag i. Min fråga rör mer själva monteringen av värmaren - den sitter i motorrummet (!). Jag tycker detta verkar underligt av två anledningar:

1. Gnistrisk och därmed explosionsrisk? Båten har dubbla bensinmotorer...

2. Känns inte helt fräscht att suga in, värma upp och sen skicka ut motorrumsluften in i rufferna!?

 

Jag har letat efter om det finns någon sats för att montera tilluftsslang till värmaren och på så sätt inte suga in motorrumsluften men har inte hittat något. Är det någon som har haft liknande problem och har löst det på något fiffigt sätt (som inte innebär att flytta värmaren någon annanstans)?

 

Tackar på förhand

Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min värmare är också monterad i motorrummet. Det är monterat en likadan slang som används till utblåssidan plus en ljuddämpare på "sugsidan" som tar sin luft från utrymmet under sittgruppen. Den lilla slangen som förbränningsluften sugs in genom är förlängd med ett plaströr som tar luften ifrån friskluftsintaget till motorummet så varken förbränningsluften eller den luft som värms upp kommer från motorrummet.

 

post-85114-0-07048100-1408992619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Syd! planen är att låta värmaren sitta kvar i motorrumet och bygga en låda runt den med tilluftsslang utifrån. Blir ett av många vinterprojekt!

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...