Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stefan64

Renovering av Yamaha 115 -90, tips, synpunkter?

Rekommendera Poster

Jag har fått tag på en Yamaha 115 hk från -90 där undre lagret på vevaxeln skurit. Felet verkar ha uppstått genom att undre tätningen på drivaxeln släppt igenom vatten. När lagret skurit har det blivit några mindre repor i en av de undre cylindrarna också. Det är inga djupare repor så jag tänkte hona den och sätta i nya kolvringar men har nu en fundering på om jag skulle passa på att byta samtliga kolvringar nu när motorn ändå är nerplockad? Kan det vara idé eller är det onödigt?

 

Jag tänkte ha detta som projekt i vinter. Det är ingen brådska att få ihop grejerna med andra ord. Därför funderade jag på att byta så mycket slitdelar jag kan komma på under renoveringen.

 

Är det någon som har något tips eller synpunkter att dela med sig med till mig inför detta så vore jag tacksam, framför allt frågan om bytet av kolvringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå har plockat ner motorn och måste byta packningar så är det naturligt att göra samma jobb på de övriga cylindrarna. Jag är förvisso ingen båtmotorguru, men har skruvat mc-motorer sen -70talet och jag åtgärdar aldrig bara en cylinder på en flercylindrig motor när den i alla fall är nerplockad.

Titta även över samtliga p-boxar, o-ringar och andra tätningar, som du kommer åt när du demonterat motorn. Allt för att slippa upptäcka att du har ett läckage när du är ute på sjön mitt under semestern, bara för att du inte satte dit en ny packning när du hade motorn i delar.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag var inne på det. Det är lika bra att friska på med nya kolvringar nu när vevaxeln ligger öppen. Jag har rivit ända ner till växelhuset nu. Jag håller med om att man bör byta alla packboxar och o-ringar när man ändå håller på. Även plåtbrickan och packningen under impellern. Plåtbrickan var rätt sliten kan tilläggas. Återstår att se om jag får ihop allt sedan :) Men det kommer att kännas bra att jag gjorde det när riggen ändå var delad.

 

Nu är frågan, klarar jag mig med originalkolvringarna efter honing eller måste jag skaffa lite större? Repan i cylindern är inte så djup så jag behöver nog inte putsa på så hårt i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du enbart honar cylindrarna så ska du använda samma storlek på kolvringarna, det är bara om du låter borra upp blocket, tex. +0.20mm som du ska använda +0.20 kolvringar.

 

Ta en närbild av repan så går det lättare att bedöma hur svår skadan är.

 

Det här är ett sätt som jag använder mig av för att mäta storleken av en skada.

Jag blandar en liten klick av PP(PlasticPadding) eller motsvarande och trycker ner i skadan, på det ställe där skadan är som störst. Formar den efter cylinderväggen till ett handtag som gör att jag enkelt kan hantera den när den härdat. Storleken c:a 25x25mm och handtaget så stort att dina fingra enkelt kan hålla i den.

När det har härdat färdigt sågar jag av en bit så att jag får en rak kant vinkelrätt mot skadan, denna yta slipar jag sen med fint slippapper mot en plan skiva.

 

Då kan jag med hjälp av min gamla "läkarlampa", den med ett stort förstoringsglas med ett lysrör runt omkring, "läsa av" skadan och också "mäta djupet" i cylinderväggen.

 

JAG använder den här metoden framförallt för att bestämma till vilken överdimension jag måste låta borra ett skadat motorblock. Men den fungerar utmärkt för att enbart bedömma en skada också.

 

Att mäta = Att veta.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, det vore toppen med en bedömning av skadan! Den ser värre ut på bild tycker jag, den känns inte alls så farlig med fingrarna. Blir det en bedömningsfråga så får jag ta med den till båtfirman så får dom bedöma också. Jag ska bifoga ett par bilder så fort jag klurat ut hur man gör? Jag är ganska ny på forumet när det gäller inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer tre bilder av reporna i cylindern. Hoppas det syns skapligt på dem.post-104539-0-64410500-1409138495_thumb.jpgpost-104539-0-05726500-1409138501_thumb.jpgpost-104539-0-14995800-1409138540_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...