Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChristerN

Isolerstrumpa

Rekommendera Poster

Så här i höstkylan börjar jag åter fundera på att isolera mina värmarslangar.

Det finns ju dels de i marinbutikerna dels de man köper för ventliationsanläggningar. De senare klarar i allmänhet upp till + 80 grader. Är det för lite för en luftvärmare i båten?

Hittar ingen uppgift om maxtemp på de som är avsedda för min Eberspächer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat i de banorna.

 

Är nog en stor fördel att isolera slangarna i såna utrymmen där spillvärmen inte kommer till så stor nytta och där de ligger mot bordläggningen. I det senare fallet har jag isolerat en del med vanliga liggunderlag. 

 

För de övriga med remsor av tunna liggunderlag som viras runt med halvt överlapp eller de som man har att isolerar rör med

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på rörisolering som tål 105 graderC. Det finns säkert fler.

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i3336.html

 

Allmänt sett vill jag rekommendra att bara isolera varmluftslangarna i utrymmen som inte skall värmas. Under kojer och andra ställen som SKA vara varma, är det lämpligare att isolera skrovsidorna med TJOCKT liggunderlag. Då kommer slangvärmen att värma både kojbotten och kojframsidorna och skapa mycket goare värme, och mycket mindre risk för att kroppsfukt skall kondensera under madrassena.

 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken men slangarna till värmaren är 75 och 90 mm tjocka och de dimensioner som visas på den sidan är betydligt tunnare.

Jag har värmarslangar som går under kylen och till det utrymmet hade jag tänkt leda en ventilationsslang från kylens komressor. Om jag då kör värmaren blir det ju ingen svalare luft kompressorn hämtar därifrån. Dessutom så får jag lite klent med värme längst fram i förpiken och det blir lite kyligt i sängarna när man går och lägger sig på hösten även om hytten i övrigt är varm.

Jag får kanske ta med en ugnstermometer och mäta slangarnas värme om ingen vet hur varma de blir. Det går iaf inte att ta i dem med handen hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det fanns matta på 1 meters bredd En hel rulle på 14 meter räcker ju till att isolera 50 meter slang. ;)

 

Annars skulle man nog kunna ta två rörisoleringa och kränga på lite om lutt.

 

Hur varm är egentligen luften som kommer ur en värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...